Voedingsbollen maken


B

blackmoor

Guest
Hoi allemaal,

Ik merk dat een aantal planten die voedsel opnemen met de wortels het minder goed beginnen te doen.
Nou dacht ik om het maar eens een keertje te proberen aan voedingsbollen voor bij de wortels.
Zijn deze zelf te maken met een aquasoil? (ik heb nog colombo flora base pro liggen)Of beïnvloedden deze bolletjes dan alsnog de ph? (op mijn 180L bak)
Als dit niet mogelijk is dan ga ik niet aan de slag met leem enzo maar koop ik wel wat.

Alvast bedankt,
 
Voor 5 euro heb je 30 prima capsules bij Backplay;)
 
Jamaar kan je zo voedingsbollen maken?
 
Ik zou niet meer het werk ervan willen hebben als ik voor 5 euro makkelijke capsules kan kopen. Dat draaien is maar een gedoe en dan moeten ze weer drogen.
Een capsule in de bodem steken is makkelijker en het laat bij onderhoud geen stofwolken meer na.
 
John, post eens een foto van die capsules. Ik heb ze eens van Aquariumbemesting gehad, en na verloop van tijd als het omhulsel oplost kwamen er allemaal kleine bolletjes uit de bodem omhoog door omwoelen door de Cory's en het afzuigen.
 
Ja je kan wel wat bolletjes uit de bodem krijgen als je in de bodem wroet. Deze zuig ik met verversen zo weer weg. De omhulsels lossen makkelijk op en dat zijn dezelfde zeg maar als die bij medicatie worden gebruikt. Je moet ze dan wellicht iets dieper in de bodem doen zodat de Cory s er niet gelijk bijkomen.
 
2017-04-01 08.37.15.jpg
 
Kijk Ton is me al voor:thumbs:
 
Zijn dezelfde als aquariumbemesting dus.
 
Probeer het gewoon is met de florabase.

Nat maken en fijnkneden denk ik zo.. paar bolletjes daarvan gaat de ph niet verlagen hoor.
 
Ik maak zelf 2 verschillende voedingstype voor in de bodem :)

Kleibollen : Halve pond leem, zakje sporenelementen, wat ijzer en dat mixen met profito :) Dan ballen draaien ter groote van een knikker.
Capsules : Gewoon normale gelatine capsules zoals hierboven en dan deze vol scheppen met een mix van sporenelementen en ijzer :)

Beide heb ik zeer goede ervaringen mee.
 
Probeer het gewoon is met de florabase.

Nat maken en fijnkneden denk ik zo.. paar bolletjes daarvan gaat de ph niet verlagen hoor.

Oké, ik probeer het dan gewoon:D.
 
Ik maak zelf 2 verschillende voedingstype voor in de bodem :)

Kleibollen : Halve pond leem, zakje sporenelementen, wat ijzer en dat mixen met profito :) Dan ballen draaien ter groote van een knikker.
Capsules : Gewoon normale gelatine capsules zoals hierboven en dan deze vol scheppen met een mix van sporenelementen en ijzer :)

Beide heb ik zeer goede ervaringen mee.

Die tweede ga ik denk ik eens proberen, leem heb ik namelijk niet.
 
Die tweede ga ik denk ik eens proberen, leem heb ik namelijk niet.

Kan je eventueel gewoon bij de hengelsportzaak kopen kost 3x niks :) Je kan het ook bij aquariumbemesting.nl bestellen maar daar vind ik het flink duur.
 
Gewoon normale gelatine capsules zoals hierboven en dan deze vol scheppen met een mix van sporenelementen en ijzer

Nadeel is dan wel dat je niet precies weet hoeveel er van welke voedingssstof in terecht komt natuurlijk.
 

Daar zit geen klei in verwerkt.

Het voordeel van klei, of lateriet. Het werkt als ionenwisselaar. Het kan voeding afgeven, maar ook voeding opnemen (indien er een overschot ontstaat van iets) dus het heeft een bufferende werking.

Dit heeft een gustig effect in de bodem.
 
Het voordeel van klei, of lateriet. Het werkt als ionenwisselaar. Het kan voeding afgeven, maar ook voeding opnemen (indien er een overschot ontstaat van iets) dus het heeft een bufferende werking.

Kun je kort uitleggen wat en hoeveel er wordt opgenomen en op welke momenten dat weer wordt afgegeven? Dat is iets wat ik nog nooit heb begrepen.
Dat doen inderdaad de capsules niet en die raken uitgewerkt en moeten worden vervangen.
 
Kun je kort uitleggen wat en hoeveel er wordt opgenomen en op welke momenten dat weer wordt afgegeven? Dat is iets wat ik nog nooit heb begrepen.
Dat doen inderdaad de capsules niet en die raken uitgewerkt en moeten worden vervangen.

John. Exacte waardes weet ik niet. Maar hieronder meer uitleg. Hierop was mijn reactie gebaseerd.

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/de-bodem-in-het-aquarium

http://www.aquascaping-blog.com/815/voedingsbodem-aquarium

De laatste gaat over aquasoils. Maar de basis is ook klei.
 
Nadeel is dan wel dat je niet precies weet hoeveel er van welke voedingssstof in terecht komt natuurlijk.

Je weet toch wat er in de sporen zit, gewoon een kwestie van goed mengen.

Veel toppers van de Hollandse plantenbakken gebruiken deze capsules. Dus ze zullen zeker goed werken.
 

Terug
Bovenaan