Voedingsbodum, CO2 of beide?


I

Iniminiej

Guest
De aquarium speciaalzaken smeren me van alles aan, ze zien me het liefst vertrekken met een voedingsbodem, CO2 en nog 10 verschillende flesjes voeding en bemesting. Ik vraag het liever aan degenen met ervaring en die geen cent aan me hoeven te verdienen

Ik ga starten met een trigon 190 Led dus alles kan nog, we gaan alles nieuw aanschaffen maar gezien de kosten al snel behoorlijk toenemen door een CO2 meter maar ik over een voedingsbodem hoor dat het na 2 jaar gaat rotten weet ik het niet meer

Deze planten zagen we in een aquascape filmpje en vonden we erg mooi! Geen flauw idee of het makkelijke of moeilijke planten zijn dus ‘makkelijkere’ varianten die erop lijken hoor ik graag☺️

Vesicularia dubyana (christmas mos)
Microsorum pteropus (windelov)
Echinodorus tenellus (green)
Cryptocoryne albida (brown)

Alvast bedankt ☺️☺️☺️
 
Persoonlijk zou ik geen voedingsbodem nemen, maar voeding en/of klei bolletjes in de bodem doen bij planten die het nodig hebben. Als een voedingsbodem uitgewerkt is zit je er enkel maar mee en kan rotzooi geven bij planten verplaatsen/snoeien.

Volgens mij zijn het niet zulke veel eisende planten die je opnoemt.
 
Ben het met Lex eens een voedingsbodem is zwaar achterhaald.
Het beste is plaatselijk bemesten bij de echinodorus en de crypto bijvoorbeeld.

Kijk ook eens naar Hygrophila soorten. B.v. Hygrophila corymbosis.
Het zijn makkelijke snel groeiende planten die daardoor een goede concurent zijn voor alg en voor aardig wat zuurstof in de bak zorgen.

Co2 is wel een goed idee en koop het beste systeem die je je kan veroorloven.

Wat betreft plantenvoeding daar zijn veel verschillende oplossigen voor.
Van kant en klaar tot wat bewerkelijker. De laatste is het goedkoopst en daar heb je meer zelf de contole.

Voor de laatste optie kun je hier eens kijken.
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/estimative-index
 
Zou ook inderdaad geen voedingsbodem nemen, raakt opgeven moment uitgewerkt en maakt ook nog eens een enorme puinhoop als je een plantje er eens uit wil halen.

Zoals aangegeven zou ik gewoon werken met geplaatste bemesting zoals capsules voor de plantjes die het nodig hebben.

Co2 zou ik zeker voor gaan, echt een aanrader. Je doet je planten daar zoveel plezier mee!

Kwa plantenvoeding is er ook veel op de markt, je heb de kant en klare flesjes van easy life maar je hebt ook AIO flessen van onder andere planted-box, zeker een aanrader die laatste.
En als je het nog goedkoper wil kan je zelf poeders kopen en zelf mengen met water :D
 
Je kan het ook voordelig kopen bij Floratop maar bij kleine hoeveelheden is aquariumbemesting.nl net zo goedkoop.
 
Je kan het ook voordelig kopen bij Floratop maar bij kleine hoeveelheden is aquariumbemesting.nl net zo goedkoop.
Kalium nitraat, kalium fosfaat en kalium sulfaat ja prima bij floratop.
Zelf gebruik ik nog wel de cms+b van aquariumbemesting.
@stefanC is het sporen mengsel van floratop aan het proberen (omdat hij het gratis kreeg en dan nog noemen de Belgen ons zuinig :D ).
 

Bijlagen

  • Estimative Index - 180 liter.pdf
    700.4 KB · Weergaven: 160
Nu een reactie waar men misschien van zal schrikken. In tegenstelling tot bovenstaande berichten heb ik, nu al, een jaar of vijf een bodem die bestaat uit zand, daarop een voedingslaag met daarbovenop grind. Het is een Rio 180 plantenbak. Juist, ik gebruik dus wél een voedingsbodem en heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Overigens had ik ook daarvoor aquariums mét een voedingsbodem. Betekend dit nu dat ik het oneens ben maar de mensen die een voedingsbodem afwijzen? Nee, dat niet. Wel wil ik graag ook deze ervaring doorgeven.
 
Nu een reactie waar men misschien van zal schrikken. In tegenstelling tot bovenstaande berichten heb ik, nu al, een jaar of vijf een bodem die bestaat uit zand, daarop een voedingslaag met daarbovenop grind. Het is een Rio 180 plantenbak. Juist, ik gebruik dus wél een voedingsbodem en heb daar nog geen enkel probleem mee gehad. Overigens had ik ook daarvoor aquariums mét een voedingsbodem. Betekend dit nu dat ik het oneens ben maar de mensen die een voedingsbodem afwijzen? Nee, dat niet. Wel wil ik graag ook deze ervaring doorgeven.
Niemand van ons beweerd dat dit niet werkt Ben maar wel dat het prima werkt zonder die voedings bodem.
Heb je geen last dat als je er planten uit haalt je de voedingsbodem en het grind door elkaar haalt?
 
Niemand van ons beweerd dat dit niet werkt Ben maar wel dat het prima werkt zonder die voedings bodem.
Heb je geen last dat als je er planten uit haalt je de voedingsbodem en het grind door elkaar haalt?
Inderdaad heb ik daar geen last van, d.w.z. voorzichtigheid is de moeder van de porseleinkast...
 
Wellicht wel, ik heb zoals de meeste mensen hier weten, een plantenbak die het zeer goed doet. Nu werk ik met CO2 maar in het verleden had ik dit niet en kon toen met licht en bodem relatief goed sturen.
In deze tijd zijn er natuurlijk veel meer mogelijkheden van bemesting zoals capsules, vloeibare vormen en de al genoemde CO2. Dus ik kan erover denken. Anderzijds; waarom een bewezen iets, althans voor mijzelf, wijzigen? Ook in deze discussie merk ik wel weer hoezeer dit speelt bij velen. Voor mij reden om vasthoudend te zijn aan mijn eerdere vraag om de invoering van een eigen Topic over dit onderwerp. Overigens heb ik in een (planten-)kweekbakje, dat nu even leeg staat, wel een zandbodem met capsules. Voor mijn gevoel is daar de groei minder maar dat heeft ook van doen met het feit dat ik daar geen CO2 toevoeg én er geen levende have inzit.
 
Net even een testje gedaan, voor een jaar, 180L bak. 137 euro. SCHRIK!! Zal vast iets niet goed doen, hahaha
In vergelijking met mijn AIO, daar ben ik 30 euro per jaar voor kwijt.

Maar waarschijnlijk mag ik deze producten niet met elkaar vergelijken ;)
Dat ben ik niet eens kwijt voor me 2m bak...
 
Dat ben ik niet eens kwijt voor me 2m bak...
Ik ben er nog niet achter wat ik fout doe, dus voorlopig blijf ik lekker bij AIO ;)

edit: ontdekt dat je ook alleen poeders kunt bestellen, dan kom ik aan de 50 euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Denk zelf dat het rotten van voedingsbodem reuze mee valt mits gezorgd voor een goed bodemleven en onderhoud
Dan kan het lang aan en de klacht dat het zon rommel geeft bij het uithalen van plantjes nou dat het je met klei bollen of capsules ook wel
Even goed kijken naar de samen stelling van de voedings-bodem
 
In m'n eerste aquarium een voedingsbodem gehad en nooit last gehad van rot of iets dergelijks. Bodem heeft er dik 10 jaar ingezeten. Nadeel was wel dat de voedingsbodem en het grind dat er bovenop lag zich in de loop der tijd vermengden. Zag er niet echt mooi uit.
 
Ik heb met de capsules niet de ervaring dat dit met onderhoud troep geeft. Ok, enkel een incidenteel bolletje wat naar boven komt maar die hevel je zo af en dat geeft geen stof zoals een kleibol.
 
Om even op het rottings-verhaal terug te komen
Bestanddelen voedings-bodem mengsel van zand, turf, essentiële voedingsstoffen en sporenelementen
Dat kan lijkt me weinig problemen geven de oorzaak van bodem rot zal dan ook ergens anders gezocht moeten worden
 
Ja ik heb er nooit mee gewerkt en heb het enkel van verhalen en bevindingen van andere leden.Blijft natuurlijk wel een feit dat het uit zal gaan werken en je de bak op de kop moet gaan zetten om het eruit te halen.
 
Dat verwijderen van de voedings-bodem is ook zo iets John gezien het uit zand en klein beetje turf bestaat de rest is opgelost qua voedings-middelen
zie ik zelf de noodzaak daar niet zo van
Gewoon de voeding en mineralen aanvullen daar in tegen wel
 
Tja, ik kan niet uit eigen ervaring erover meepraten maar zoals jij het beschrijft klikt niet als dat het hel veel ellende zal gaan geven. Enkel met planten verplaatsen of verwijderen kan het zich mengen met de bodem.
Misschien dat het ook van de resterende bodem afhangt of het dan kan dichtslaan en problemen kan geven.
 
Net even een testje gedaan, voor een jaar, 180L bak. 137 euro. SCHRIK!! Zal vast iets niet goed doen, hahaha
In vergelijking met mijn AIO, daar ben ik 30 euro per jaar voor kwijt.

Maar waarschijnlijk mag ik deze producten niet met elkaar vergelijken ;)
Wat gebruik jij dan voor je bak?
 

Terug
Bovenaan