Voedingsbodem vervangen in een draaiend aquarium?


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Hoi, ik heb een vraag. Mijn voedingsbodem zit nu 3,5 jaar in mijn aquarium en ik heb het idee dat hij uitgewerkt is. Op mijn voedingsbodem ligt fijne afgeronde grind. 1,2 mm. Van sommige planten (vooral stengelplanten worden de wortel zwart en sterven die af terwijl de buitenkant van de bos wel groen blijft. De binnenkant van de bossen wordt bruin en slijmerig. Bv bij mijn sterrenkruid. Ik voeg wekelijks zowel macro als ook micro toe en mijn waterwaarden zijn goed. Ik heb wel echt een bak met veel planten en CO2. Het heeft altijd goed gegaan. Het lijkt mij dat de bodem op is. Het liefste zou ik de voedingsbodem en de grind eruit halen en beide vervangen. Gaat dit met een draaiende bak binnen 1 dag of wordt dat zeker een mislukking met een nitraatpiek?
Bovendien twijfel ik tussen een nieuwe voedingsbodem met daar grind bovenop of grind met alleen voedingscapsules en vloeibare planten voeding. Maar daar zullen de meningen waarschijnlijk over verdeeld zijn. Zit ik in beide gevallen dat ik mijn vissen 3 weken in een ander ingedraaid verblijf moet zien onder te brengen? Dat is nogal iets voor een 450 Liter aquarium. Wie geeft mij tips?
Alvast bedankt voor het meedenken
 
klink als te veel gedoe
je heb tegen woordig ook capsules met van alles der in voeding bodem niet meer nodig
wil je tog je bodem vervangen en alles draaient houwe 10% van de bodem weg zuigen elke water wissel
 
Een kuip of goedkope 2handse +100l aquarium je , vissen , water en planten erin + je huidige filters erop laten draaien.
Dan heb je veel meer tijd (dagen) om je werkzaamheden aan je groot aquarium te doen.
Eens je gedaan hebt met deze werken zou ik het aandurven om de filters ( niet reinigen als ze steeds bleven draaien op je vervangbak)planten, vissen terug te plaatsen
2-3 weken spaarzaam voeren en eventueel waterwaardes meten (NH ,NO2)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de bodem ook wel vervangen en je kan alles uitvangen en eruit halen en dan de nieuwe bodem erin. Met een goed ingedraaid filter gaat dat in d eregel wel goed met zuinig voeren en een gemiddelde bezetting.
 
Ik moet wel zeggen dat ik altijd zand of grind heb met capsules en kleibolletjes, geen soil ofzo. Ik weet niet of dat verschil maakt.
In een soil zit vaak (veel) stikstof meende ik en in de kleibolletjes niet. Hoelang die bodem stikstof blijft bevatten dat weet ik niet en dat kan @Cornelius wellicht zeggen.
Vaak moet je met een soil ook de eerste tijd veel verversen.
 
Aan aquasoil word voeding toegevoegd, dus ook nitraat. Dat is in de vorm van ammonium en ureum.
Maar dit kan problemen geven tijdens de opstart daarom maken we gebruik van de verplichte waterwissels. Het ligt aan het merk hoeveel voedingstoffen aan de soil word toegevoegd.
De oudere versie van ADA bevatte enorm veel ammonium, dat is later ook aangepast aan Amazonia II en zelfs de Amazonia-light.
Maar toch is verse soil erg rijk an ammonia dat we altijd waterwissels moeten doen tijdens de opstart.

Hoelang de ammonia in de soil blijft is afhankelijk van je plantbezetting, je waterverversing en of je ureum en/of ammonium gebruikt in je plantbemesting.
 
Hoelang de ammonia in de soil blijft is afhankelijk van je plantbezetting, je waterverversing en of je ureum en/of ammonium gebruikt in je plantbemesting.
Met verversen volgens de gebruiksaanwijzing loop je dus na 4 weken niet meer het risico dat je een piek krijgt in de nh3/4?
Normaliter zullen de bacterien dat ook omzetten denk ik met goed indraaien.
 
Ik zou het mezelf makkelijk maken en overstappen op bodemkorrels (kleikoorels/ voedingscapsules).
 
Met verversen volgens de gebruiksaanwijzing loop je dus na 4 weken niet meer het risico dat je een piek krijgt in de nh3/4?
Normaliter zullen de bacterien dat ook omzetten denk ik met goed indraaien.
Klopt, maar je moet niet met een vork in de soil gaan roeren ofzo. 😂
Want hoe meer je naar de bodem gaat des te meer ammonium er aanwezig blijft
 
Hoi, ik heb een vraag. Mijn voedingsbodem zit nu 3,5 jaar in mijn aquarium en ik heb het idee dat hij uitgewerkt is. Op mijn voedingsbodem ligt fijne afgeronde grind. 1,2 mm. Van sommige planten (vooral stengelplanten worden de wortel zwart en sterven die af terwijl de buitenkant van de bos wel groen blijft. De binnenkant van de bossen wordt bruin en slijmerig. Bv bij mijn sterrenkruid. Ik voeg wekelijks zowel macro als ook micro toe en mijn waterwaarden zijn goed. Ik heb wel echt een bak met veel planten en CO2. Het heeft altijd goed gegaan. Het lijkt mij dat de bodem op is. Het liefste zou ik de voedingsbodem en de grind eruit halen en beide vervangen. Gaat dit met een draaiende bak binnen 1 dag of wordt dat zeker een mislukking met een nitraatpiek?
Bovendien twijfel ik tussen een nieuwe voedingsbodem met daar grind bovenop of grind met alleen voedingscapsules en vloeibare planten voeding. Maar daar zullen de meningen waarschijnlijk over verdeeld zijn. Zit ik in beide gevallen dat ik mijn vissen 3 weken in een ander ingedraaid verblijf moet zien onder te brengen? Dat is nogal iets voor een 450 Liter aquarium. Wie geeft mij tips?
Alvast bedankt voor het meedenken
Voedingscapsules heb ik nooit wat mee gehad. In mijn plantenbakken gebruikte ik graag een poeder mengsel, een op een, van kleibolletjes mix en lateriet. (Aquariumbemesting.nl) Aangelengd met water draaide ik daar bolletjes van. Zo klein mogelijk! Dit om te voorkomen dat je bij eventuele verplantingen een leemprop naar boven haalt. In jouw geval zou ik dit ook adviseren. Een bodemvervangen is dan niet nodig.

IMG_20201003_154851.jpg
 
Dank jullie wel voor het veelvuldig advies. Op zich is die 3,5 jaar met voedingsbodem goed bevallen alleen de wetenschap dat ik over een paar jaar weer aan de beurt ben als ik weer voor een voedingsbodem zou kiezen brengt toch wel twijfel. Als de bodem eruit moet is het wel een mooi moment om eens voor een andere kleur grind te gaan. Mijn visbestand is wel hoog. Daar wil ik toch verandering in brengen eerst maar het nodige eruit verkopen voordat ik aan de klus begin. Daarmee wordt in ieders geval het risico kleiner.
 
Probleem is dat de meningen erover erg verschillen. De ene zweert bij een voedingsboden. De ander doet het al jaren zonder en wil er voor niets nog geen. Persoonlijke keuze denk ik
 
Maakt het kwa risico van een nitriet of een amoniak piek nog uit nog uit als ik heel de oude bodem eruit haal en voor alleen nieuwe grind ga. Of voor een nieuwe voedingsbodem met nieuwe grind daar overheen ga?
 
Opzich kunnen de capsules ook goed werken maar bij snoeien en onderhoud kun je sneller die bolletje boven krijgen en dan vindt ik een nadeel.
Daarvoor moet je dan ook zeer kleine bolletjes maken. Kennelijk denkt men verschillende over zeer kleine bolletjes. Zelf had ik geen last van leem kluiten.
 
Nee,
Daarvoor moet je dan ook zeer kleine bolletjes maken. Kennelijk denkt men verschillende over zeer kleine bolletjes. Zelf had ik geen last van leem kluiten.
Ik denk dat je even in de war bent met voedingscapsules. Dat zijn capsules met van die osmocotekorreltjes erin. En die hebben ze prachtig gifgroen, geel en felblauw gemaakt....
Ik heb ze 1x gebruikt en vind nog steeds die fraai gekleurde korreltjes in mijn bak.
 
Ben was even in de war door het slechte weer. Ik had destijds die capsules van Stefaan van het forum en die waren geel/bruinig en ja hier lagen die gele bolletjes ook regelmatig boven de grond en dan gaf dat ook nog een verhoogde nh3/4.
Die van Tuinkabouter bevatten zover ik weet minder nh3/4 maar goed die bolletjes vond ik maar lelijk.
 
Ik heb het laatste jaar buiten de oude bodem ook bij sommige planten de capsules van tuinkabouter erbij gestoken. Ook dat werkt goed. Alleen idd soms wat gele bolletjes maar die gingen er met het afhevelen gewoon uit. Buiten de bodem en de capsules geef ik ook vloeibare voeding. Maar toch rotten de wortels van sommige planten gewoon wel. Het liefst gooi ik er heel de bodem uit en dan nieuwe start
 
Rottende wortels kunnen ook van andere oorzaken komen. Ik ben wat dat betreft geen groot expert, maar er zijn een heel aantal planten die het niet fijn vinden om met hun wortels te ver in het substraat (soil, zand, grint of wat dan ook) te staan. Misschien een paar foto's van de planten waar het om gaat (of als je namen hebt is dat natuurlijk nog makkelijker), dan kunnen de experts (en in makkelijke gevallen zelfs ik misschien wel) zien of het daar misschien aan ligt?
 
Snap ik Lysia maar aan die situatie is niets veranderd. De bak draait inmiddels 3,5 jaar met ong dezelfde planten. Det probleem dient zich pas sinds een paar maanden aan terwijl er verders geen veranderingen zijn geweest. Er schiet me nu ineens wel iets te binnen. Ik voer mijn vissen met grote regelmaat levende Tubifex. Maar ook dat doe ik al veel langer ivm mijn Corydoras. Dat zal toch het probleem niet zijn he? Dat er toch een deel in de bodem kruipt?
 
Dat zou kunnen dat ze dat doen, maar dat is alleen maar beter voor je bodem. Tubifex eet rottend organisch materiaal enzo,dus het zou dan eerder andersom zijn: door voedselgebrek ( te goed schoongemaakt op de bodem?) of door een medicijnkuur waar tubifex juist niet tegen kan, waardoor een deel van je afbraaksysteem van organisch materiaal kapot gegaan is.
Ik zou geweldig blij zijn met tubifex in mijn bodem!
 
De voedingsbodem vervangen in een draaiend aquarium is erg moeilijk, onmogelijk.
@Jasper96 waarom moet je hiermee lachen? Ik bedoel dit serieus.

Planten hebben geworteld, vissen zwemmen erin rond, er heerst een balans in de bak die met veel geduld is opgebouwd. Het grind boven de voedingsbodem ligt er niet voor niets.
 
Maar toch rotten de wortels van sommige planten gewoon wel. Het liefst gooi ik er heel de bodem uit en dan nieuwe start
Frank, ik denk dat het minder ingewikkeld is dan het lijkt. Jij kunt voor jezelf de situatie het beste beoordelen. Het is jouw bak, jij ziet het beste wat nodig is. Ik heb zelf ook hiervoor een nieuwe start gemaakt en er nooit geen spijt van gehad, zelfs al was het een grote omschakeling met veel hindernissen.
 
Ok lysia. Ik heb ook wel eens gelezen dat Tubifex in de bodem kan gaan rotten. Vandaar mijn opmerking. En ik voer echt vaak tubifex
 
Een beetje troep zal je altijd krijgen denk ik tenzij je alles leeghaalt. Maar hoezo zou dat het onmogelijk maken?
 
Dat laatste daar denk ik juist aan omdat bij mijn weten de voedingsbodem ongeveer overal ligt bij het nieuwe inrichten en naar achteren toe nog wat hoger. :)
Wanneer je bijvoorbeeld aquasoil onder huidig zand wilt plaatsen dan doen ze het wel eens invriezen heb ik gezien. Soort van ijsklontjes ervan maken en deze onder het zand begraven. Al het zand vernieuwen is wellicht iets rommeliger en wat meer gedoe.
 
Wanneer je bijvoorbeeld aquasoil onder huidig zand wilt plaatsen dan doen ze het wel eens invriezen heb ik gezien. Soort van ijsklontjes ervan maken en deze onder het zand begraven. Al het zand vernieuwen is wellicht iets rommeliger en wat meer gedoe.
Goed punt om te onthouden, thanks!
 

Terug
Bovenaan