Voedingsbodem of tabletten


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
731
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Goedemorgen allemaal,
Het aquarium is binnen en we kunnen nu langzaamaan gaan beginnen met de inrichting e.d. nu ben ik aan het nadenken over de bodem. We gaan sowieso een zandbodem nemen (Corydoras), maar nu vraag ik me af of ik hier nog een voedingsbodem onder ga leggen of ga werken met tabletten.
Ik heb gelezen dat een voedingsbodem ook overbodige voeding kan opnemen en dat dit beter zou zijn tegen algen. Geen idee of dit ook daadwerkelijk klopt.
Dus graag jullie voors en tegens input 😁.
 
Een soil neemt alleen organische stoffen op zover ik weet maar bv geen nitraat of fosfaat die wij toevoegen. Ik werk altijd gewoon met kleibollen die ik zelf draai.
Een soil kan best wat jaartjes meegaan maar zal zover ik weet wel uitgewerkt geraken en dan moet de bak op de kop voor een nieuwe bodem.
Ook met stekken en eruit halen van slemgroeiers moet je denk ik rustig aan doen om niet de boel te mengen. Maar ik ben geen scaper, en lid @Cornelius kan je daarover meer vertellen denk ik.
 
Het heeft voor-- en nadelen een voedingsbodem in mijn optiek. Cryptocoryne doet het beter met een voedingsbodem. Een dikke voedingsbodem geeft meer, eerder troep bij planten verwijderen. Vooral een dikke laag daar ben ik niet meer voor.
 
Ik gebruik een temperatuur van een 80 graden ongeveer en tussendoor controleer ik of ze mooi droog zijn geworden, hard. Temperatuur dus niet te hoog, rustig de tijd nemen en geven. (temperatuur aanduiding oventje klopt niet echt)
 
Ik heb ze een keer nat ingevroren, en heb ze een keer in de zon laten drogen. Gaat allebei goed, maar drogen vind ik makkelijker. Als je de bevroren versie uit de diepvries haalt, ontdooien ze snel en dan zijn ze niet zo hanteerbaar meer.
 
Ik meen dat @benvo klei en leem mixt. Ik meen 2 delen klei en 1 deel leem. Correct me if wrong Ben.
Ik liet ze ook gewoon aan de lucht drogen. Zeker als je ze klein draait gaat dat snel.
 
Zelfgedraaide klei bolletjes werken hier ook prima. De voedingsbolletjes in gelcapsules gaan er hier in ieder geval nooit weer in. Misschien dat ik iets niet goed heb gedaan maar die klote bolletje liggen iedere keer op de bodem.
 
Een soil kan best wat jaartjes meegaan maar zal zover ik weet wel uitgewerkt geraken en dan moet de bak op de kop voor een nieuwe bodem.
Maar kun je dan als je voedingsbodem uitgewerkt is niet alsnog kleibollen toevoegen? Of moet die bodem er dan echt uit om rotting te voorkomen?
 
Dat is een goede vraag en van een voedingsbodem weet ik zo de samenstelling niet maar lid @Cornelius vermoedelijk wel.
Ik gebruik ze zelf nooit maar een voedingsbodem en een soil zijn ook weer andere zaken zover ik weet.
 
Dat is een goede vraag en van een voedingsbodem weet ik zo de samenstelling niet maar lid @Cornelius vermoedelijk wel.
Jazeker, dat is eigenlijk onontkoombaar.
Er breekt altijd een periode aan dat de bodem 'armer' wordt en dan is het gerbuiken van capsulesen/of tabletten e.d. de logische vervolgstap.
Dat is van toepassing van zowel een voedingsbodem als bij een aquasoil.

Ik gebruik ze zelf nooit maar een voedingsbodem en een soil zijn ook weer andere zaken zover ik weet.
Een voedingsbodem is vaak opgebouwd uit laagjes zoals organisch materiaal, lateriet, leem, klei en dergelijke, en altijd afgetopt met een laagje grind of zand.
Ook kan je een voedingsbodem kant en klaar in een emmer kopen die je in je bak stort en afdekt met grind.

Een aquasoil bestaat uit kleine korrels gebakken humusrijke klei die extra zijn geïmpregneerd met voedingsstoffen. En de eigenschap hebben de pH/ KH naar beneden te trekken.
Dit in tegenstelling tot de reguliere voedingsbodems.
Afdekken met grind word eigenlijk nooit gedaan/ afgeraden.
 
Ja, van zo'n pH verlagende bodem kan ik me voorstellen dat je die moet vervangen. Je kunt er wel nieuw bovenop gooien, maar op een zeker moment is er dan natuurlijk geen plaats voor vissen.
 
Goedemorgen allemaal,
Het aquarium is binnen en we kunnen nu langzaamaan gaan beginnen met de inrichting e.d. nu ben ik aan het nadenken over de bodem. We gaan sowieso een zandbodem nemen (Corydoras), maar nu vraag ik me af of ik hier nog een voedingsbodem onder ga leggen of ga werken met tabletten.
Ik heb gelezen dat een voedingsbodem ook overbodige voeding kan opnemen en dat dit beter zou zijn tegen algen. Geen idee of dit ook daadwerkelijk klopt.
Dus graag jullie voors en tegens input 😁.
Zelf ben ik nooit een voorstander geweest van een kant klare voedingsbodem. Om de opstart ik een aquarium eenvoudiger te maken strooide ik een heel dunne laag kleibolletjes mix en lateriet, een op een, mengsel op de bodem. Daarbovenop dus in jouw geval de zandbodem. Zodra die dunne voedsel laag is uitgewerkt ga je door met dezelfde kleibolletjes mix en lateriet. Nu in de vorm van zo klein mogelijke bolletjes die je bij je plantenwortels kan voegen. Doordat de planten doorgaand en van begin af dezelfde bodemvoeding krijgen hoeven ze geen aanpassingen door te maken. Voor mij bleek dit in mijn plantenbakken zeer effectief. Daarnaast is het ook prijsmatig interessant. (Kleibolletjesmix en lateriet kocht ik van Aquariumbemesting .nl)
IMG_20201003_154851.jpg
IMG_20201003_154928.jpg
 
Zelf ben ik nooit een voorstander geweest van een kant klare voedingsbodem. Om de opstart ik een aquarium eenvoudiger te maken strooide ik een heel dunne laag kleibolletjes mix en lateriet, een op een, mengsel op de bodem. Daarbovenop dus in jouw geval de zandbodem. Zodra die dunne voedsel laag is uitgewerkt ga je door met dezelfde kleibolletjes mix en lateriet. Nu in de vorm van zo klein mogelijke bolletjes die je bij je plantenwortels kan voegen. Doordat de planten doorgaand en van begin af dezelfde bodemvoeding krijgen hoeven ze geen aanpassingen door te maken. Voor mij bleek dit in mijn plantenbakken zeer effectief. Daarnaast is het ook prijsmatig interessant. (Kleibolletjesmix en lateriet kocht ik van Aquariumbemesting .nl)
Bekijk bijlage 368326Bekijk bijlage 368327
Had je er geen last van dat dit dunne laagje ging mengen met het grind als je de snelgroeiers er telkens uithaalde om te toppen? Ik zou denken dat je dan telkens iets van dat laagje meetrekt.
 
Had je er geen last van dat dit dunne laagje ging mengen met het grind als je de snelgroeiers er telkens uithaalde om te toppen? Ik zou denken dat je dan telkens iets van dat laagje meetrekt.
Dat was eigenlijk niet mogelijk omdat de laag altijd zeer dun was en ook alleen bedoelt als iets wat ik zou willen omschrijven als een "start laag". Zo'n dunne laag klontert dan ook niet op een plek.
 
Als je daar last van zou hebben dan zou je hetzelfde hebben met de kleibollen die je er dan later alsnog tussen zou steken.
 

Terug
Bovenaan