Voedingsbodem nieuw aquarium


R

RirienTaja

Guest
Ik heb momenteel een aquarium van 60x30x30cm met daarin 1 sluierstaart en 1 redcap. Ik ga overstappen op een aquarium van 80x35x50cm en wil hiervoor een goede voedingsbodem aanleggen.

Momenteel ligt er enkel grof zand in de bak. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende opties en ik denk voor aquasoil te gaan vanwege de vele voordelen (waarbij met name de cation-exchange capacity). Mijn vraag hierbij is het volgende: Hoe dik moet deze laag zijn en kan ik hier bovenop ook nog een laag grind/zand aanleggen?
Voor het mooie zou ik graag nog wat grof zand op de aquasoil plaatsen maar ik ben bang dat dit rottingsprocessen in de aquasoil in de hand werkt.

Daarnaast wil ik nog een paar aquariumbewoners erbij nemen, maar weet niet goed welke vissen qua karakter goed zouden passen bij mijn huidige vissen (sluierstaart en redcap). Ik vrees dat guppen bv. worden opgegeten. Heeft iemand wat suggesties hiervoor. De bak is overigens op kamertemperatuur dus ik wil geen tropische vissen erbij.
 
Waarom wil je een voedingsbodem want dat wordt in de regel afgeraden en het is handiger om met voedingsbollen of capsules in de bodem te werken. Voor deze genoemde vissen is de bak niet groot en al helemaal niet als je daar wat bij zou willen plaatsen.
 
Het word in de regel aanbevolen om een laag aquasoil niet dikker te maken dan 10 cm.
Om er een laag grind of zand eroverheen te doen is niet aan te bevelen. Dat word een grote lelijke bende omdat alles met elkaar gaat vermengen na verloop van tijd.

Een voedingsbodem is trouwens wat anders dan een aquasoil.
 
Waarom wil je een voedingsbodem want dat wordt in de regel afgeraden en het is handiger om met voedingsbollen of capsules in de bodem te werken. Voor deze genoemde vissen is de bak niet groot en al helemaal niet als je daar wat bij zou willen plaatsen.

Ik heb nog nergens gelezen dat een voedingsbodem wordt afgeraden. Wat zijn de voordelen van voedingsbollen/capsules?

Als je toch overgaat op een ander aquarium zou ik me eerst verdiepen in welke maat bak deze dieren hun leven kunnen slijten, de rest komt dan nog wel.
https://www.aquaforum.nl/threads/interessante-artikelen-over-goudvissen.46146/
Bedankt! Erg handige documenten.
 
Ik heb nog nergens gelezen dat een voedingsbodem wordt afgeraden. Wat zijn de voordelen van voedingsbollen/capsules?
Een voedingsbodem strekt zich uit over heel de bodem, dus ook op plaatsen waar het niet nodig is waardoor daar juist problemen kunnen ontstaan als rottingen.
Capsules, sticks of kleibolletjes kunnen gericht worden geplaatst.
 
Een voedingsbodem strekt zich uit over heel de bodem, dus ook op plaatsen waar het niet nodig is waardoor daar juist problemen kunnen ontstaan als rottingen.
Capsules, sticks of kleibolletjes kunnen gericht worden geplaatst.
Het is me in ieder geval duidelijk dat een voedingsbodem iets anders is dan een aquasoil. Voor zover ik het begrepen heb, bestaat aquasoil uit kleibolletjes. Heb je daarbij ook het risico op rottingen?

Die capsules klinken wel erg interessant. Kun je er 1tje aanraden?
 
Het is me in ieder geval duidelijk dat een voedingsbodem iets anders is dan een aquasoil. Voor zover ik het begrepen heb, bestaat aquasoil uit kleibolletjes. Heb je daarbij ook het risico op rottingen?
Die vraag laat ik aan anderen over, ik heb daar geen ervaring mee en zie ook niet direct het nut daarvan in.
 
De ervaringen met voedingsbodems zijn kennelijk toch wisselend. Ik heb er zelf ook een in m'n Rio 125 gelegd (Dennerle Deponitmix 9 in 1), alweer twee jaar geleden, met daar bovenop fijn grind, en daar eigenlijk nooit problemen mee ervaren v.w.b. invloed op waterwaarden, vermenging tussen verschillende lagen of rotting van de bodem. Hou idd wel rekening met de voorgeschreven laagdiktes.

Ook lijkt me dat je natuurlijk geen vissen moet hebben die de neiging hebben bodems om te woelen, dat zal ongetwijfeld problemen geven met vermenging.
 
Er zijn inderdaad wisselende meningen over maar als je risico zou kunnen lopen op rotting of mengen van bodems dan zou ik er al niet voor kiezen maar daar is iedereen vrij in natuurlijk;)
 
Maar wat als je voedings bodem uitgewerkt is?
Ga je dan als nog sticks of capsules gebruiken of de bak leeg halen en opnieuw beginnen?
 
Ik heb in mijn oude aquarium een voedingsbodem gehad, en had met planten uitdunnen altijd gezeur met stof in het aquarium.
Na 2 jaar was hij uitgewerkt, groeiden de planten niet meer en werd het een drama. De hele boel leeg moeten halen, grind uitspoelen, nieuwe bodem erin... Nee, doe ik nooit meer.
 
Ja dat is dus vaak een groot nadeel want dan moet de hele bak leeg en de bodem moet weer indraaien.
 

Terug
Bovenaan