Voedingsbodem ja of nee? En hoeveel grind?


E

EdtheGREAT

Guest
Goede avond allemaal,

Ik wil deze week gaan starten met het de inrichting van mijn 1e aquarium. Mijn vraag is; Heb ik een voedingsbodem nodig voor mijn "gezelschaps" aquarium met plantjes en kleine visjes zoals tetra's? Ik lees hier namelijk verschillende verhalen over.

En hoeveel grind heb ik nodig in liters en/of kilo's voor mijn bak van 100x40x55?

Alvast bedankt voor de tips.

Edsel
 
Ik zou eerder voor een aqua soil gaan maar dat is redelijk duur in een bak van 100x40x55... ligt er ook aan hoeveel en welke planten je erin wil hebben. Voor een 100x40 bak zit je al minimaal op 24 liter aqua soil en dan heb je nog niks oplopend voor een diepte effect. Voor een oplopend diepte effect zit je al zo aan de 34 liter dat zijn 4 zakken van 36 euro per stuk.....(wel top kwaliteit ada bodem) Een akadama bodem kan wat schelen in de kosten. Hier zit geen/weinig voeding in maar kan wel voeding opslaan als jij die vloeibaar toedient.

Een voedingsbodem kan voor veel rond zwevend vuil gaan zorgen als je bezig bent met onderhoud.

Ga je ook hardscape gebruiken? (hout / steen)

Ga dan niet zo maar wat erin gooien. Koop een doos met dezelfde afmetingen als je aquarium en ga daarin spelen en een mooie compositie maken. Maak foto's (hier kun je vaak wat kritischer op zijn dan hoe je in het echt ernaar kijkt, dingen vallen meer op die niet helemaal kloppen). Post foto's hierop en vraag om feedback op je hardscape. De hardscape is de basis van je bak.
 
Laatst bewerkt:
heb t zelf niet zo op voedingsbodems. geeft veel troep.
in een echt aquascape aquarium met de moeilijkste planten een must, maar voor de standaard huis tuin en keuken aquarium zeker niet.

en om tevens de keus voor veel bodemvissen te vergroten zou ik gaan voor een zandbodem.
filterzand, metselzand, aquacolorsand (van de hornbach) zijn allen goed geschikt. bij filterzand heb je aan 1zak van 25kilo (meer dan) genoeg.

verder kan je bij de planten een paar voedingsbolletjes stoppen voor de wortels, en uiteraard vloeibare plantenvoeding toevoegen.
 
Voor een gewoon aquarium zou ik ook geen voedingsbodem gebruiken. Dat geeft vooral troep als je je planten nog wil verplaatsen, wat bij een nieuw aquarium vast wel gebeurd ;)

Als bodem kan ik filterzand aanraden. Heb ikzelf in al mijn aquaria gebruikt en ben er zeer tevreden over. Zelf had ik een zak van 25 kilo nodig voor een oppervlak van 100x40cm.
 
Voedings bodem is zonde van je geld.
Als je er een plantje inzet die uitvoeding de bodem haalt zoals crypto's kan je dat prims lokaal erbij prikken.
b.v easy-live root sticks.
 

Terug
Bovenaan