Voedingsbodem er droog in of kan er al water in?


L

LeonaH

Guest
Ik heb net een nieuwe 60l bak, moet de voedingsbodem er eerst in of kan er al water in?
 
Als je een voedingsbodem wilt, deze eerst en dan rustig water toevoegen.
 
Eigenlijk moet eerst de bodem erin maar zou nog heel ff goed nadenken of je het wel zal doen.
 
waarom wil je een voedingsbodem

en geen gewone grind bodem met kleibollen bij de voetjes van de planten die dat wensen
 
Ik zou niet aan een voedingsbodem beginnen..... is op een gegeven moment uitgewerkt en dan kun je de hele bak overhoop halen. En kans dat het gaat rotten, dus ik zou het eruit laten.
 
ok bedankt voor de tips!
en kleibollen? kan je daar meer over vertellen over het wat en hoe?
 
ik dacht dat een voedingsbodem goed was en standaard in een aquarium hoort.
maar is niet nodig/handig dus? meningen?
 
Kleibollen hebben wel het nadeel dat ze uitelkaar vallen als je planten verplaatst en zo komt er extreem veel rommel in het water terecht.
 
Mijn mening, beter van niet. Achteraf kun je makkelijk bijmesten.

Achteraf, spijt omdat allerlei zaken je bak troebel maken is een stuk moeilijker te behappen.
 
LeonaH zei:
Kleibollen hebben wel het nadeel dat ze uitelkaar vallen als je planten verplaatst en zo komt er extreem veel rommel in het water terecht.

en met een voedingsbodem niet ????
 
gelukkig ben ik er vroeg bij.
dan gooi ik er elke dag aquariumwater in van mijn oude aquarium. (is dit wel handig/nodig/verstandig?)
of kan ik er gewoon kraanwater in gooien en dat laten indraaien?
 
Je moet je planten ook niet al te veel verplaatsen.... zolang de kleibollen maar in het grind blijven valt de rommel wel mee. Je hebt ook laterietbollen die zijn een stuk harder. Maar heb zelf altijd kleibollen gebruikt en nooit problemen mee gehad. Voedingsbodem kun je veel grotere problemen mee krijgen....
 
roosen, had ik gelezen op internet. je hebt gelijk, beide geven rommel.
what to do?
 
Een voedingsbodem is nergens voor nodig en binnen een jaar uitgewerkt waarna er grote kans op bodemrot ontstaat, ook als je plantjes verplaatst komt de voedingsbodem mee naar boven wat veel troep geeft.
Als je aquarium goed in balans is hoef je niks bij te mesten want de uitwerpselen van de vissen/bewoners is dan al genoeg mest voor de planten.
 
Als het een nieuwe bak is met nieuwe filter en bodem dan gewoon vullen en drie weken laten draaien af en toe een beetje voer erin. In het water zelf zitten niet zoveel bacteri�n, dus gewoon laten indraaien.
 
LeonaH zei:
gelukkig ben ik er vroeg bij.
dan gooi ik er elke dag aquariumwater in van mijn oude aquarium. (is dit wel handig/nodig/verstandig?)
of kan ik er gewoon kraanwater in gooien en dat laten indraaien?

beter knijp je dan eens wat filterwat uit in je nieuwe bak
in je filter zitten veeeeeeeeeel meer bacterieen dan in water
 
Yvonne53 zei:
Een voedingsbodem is nergens voor nodig en binnen een jaar uitgewerkt waarna er grote kans op bodemrot ontstaat, ook als je plantjes verplaatst komt de voedingsbodem mee naar boven wat veel troep geeft.
Als je aquarium goed in balans is hoef je niks bij te mesten want de uitwerpselen van de vissen/bewoners is dan al genoeg mest voor de planten.

???? zo eenvoudig, gaat het niet toch?
 
Ik heb dus wel een voedingsbodem en kan gerust planten verzetten. valt echt reuze me met het omhoogkomen ervan.

maarja ik hoor vaker dat men het liever niet als wel doet, maar ik had het eral in zitten toen ik erachter kwam.
 
Mondeo zei:
Yvonne53 zei:
Een voedingsbodem is nergens voor nodig en binnen een jaar uitgewerkt waarna er grote kans op bodemrot ontstaat, ook als je plantjes verplaatst komt de voedingsbodem mee naar boven wat veel troep geeft.
Als je aquarium goed in balans is hoef je niks bij te mesten want de uitwerpselen van de vissen/bewoners is dan al genoeg mest voor de planten.

???? zo eenvoudig, gaat het niet toch?

nee en toch zeker niet bij planten die voeding nemen via de wortels
bv echinodorus soorten
 
en nitrifec voor bacterien opstarten? is dat handig?
verkort dat de opstarttijd ook?
 
kan je beter laten staan in de winkel

je komt er ook wel zonder dat spul hoor
 
Mondeo zei:
Yvonne53 zei:
Een voedingsbodem is nergens voor nodig en binnen een jaar uitgewerkt waarna er grote kans op bodemrot ontstaat, ook als je plantjes verplaatst komt de voedingsbodem mee naar boven wat veel troep geeft.
Als je aquarium goed in balans is hoef je niks bij te mesten want de uitwerpselen van de vissen/bewoners is dan al genoeg mest voor de planten.

???? zo eenvoudig, gaat het niet toch?

Ik zou zeggen: kom kijken naar mijn 25 aquaria waar ik nooit iets aan toevoeg ;)
 
moet er ook verwarming in de indraaiende bak?
 
hangt van de vissen af
guppen kunnen op kamertemperatuur
maar er zijn ook vissen ( niet voor jouw bak ) die 30 graden moeten hebben
 
ik bedoel in de opstartweken als je er nog geen vissen in kan doen, heb je dan een tropische temperatuur nodig voor de bacterie opstart en het indraaien van de bak?
 
bacterieen vermeerderen sneller in warmer water

maar kan voor stroom te besparen ook zonder hoor
 
Tropisch mss niet, maar in warmer water groeit een bacteriekolonie sneller.
 
een goede voedingsbodem is niet verkeerd in een aquarium mijn ervaring is dat de planten het toch echt beter met bodem dan zonder.
als je de bodem bij blijft voeden met of kleibolletjes of voedingstabletten gaat deze jaren mee.
ook opstarten met bacterie�n versneld de opstart van je aquarium wat ik zeer prettig vind.
zohoor je maar dat we het allemaal verschillend doen en het allemaal werkt.
gewoon doen waar je je het beste bij voeld.
en de verwarming aan en instellen op behoefte van planten en vissen die je wil gaan houden.
groet
 
Easy carbo en voedingstabletten zijn er ook nog!
 
Easy carbo en voedingstabletten zijn er ook nog!

????

die snap ik niet helemaal.
 
Easy carbo is soort vervanger van CO2 bemesting.

Enneh, die bacteri�n versnellen het wel, maar zijn in mijn ogen totaal overbodig, die potjes kosten erg veel geld. En binnen 24 uur zoals de verpakking dan meestal aangeeft, kan niet. Een keer een klein beetje stofvoer erin tijdens indraaien werkt ook prima.
 

Terug
Bovenaan