Voedings wel of niet?


Vincent_1976

Well-known member
Lid geworden
26 december 2022
Berichten
47
Leeftijd
48
Beste allen,

Naar een jaar alles uitvogelen heb ik mijn plantengroei stabiel, dit wil zeggen enkel een fijne grindbodem met een hele aphotheek aan capsules en pillen.
Nu wil ik i.v.m verhuizing een nieuwe bak opzetten omdat ik mijn 2e handse vol met krassen bak te vervangen voor een nieuwe, daarin meteen een nieuwe bodem.

Maar waarom raakt iedereen in de stres en stoppen hun handen in hun haar als je begint over een voedings bodem? wat is mis mee? wat zijn de voordelen en nadelen?
Nu lees ik over afhevelen, bodemrot, en als je een plant wil verzetten alles onder de stof. Nu kom ik met afhevelen amper overal tussen want ik heb best een vol beplante en met hout bedekte bodem.
Bodem rot ?? neem aan dat dit met goede filtratie en afgerond grind best wel te doen is?

En verzetten van planten doe ik bijna nooit, eenmaal wat goed staat blijf ik vanaf. en dat nog de uitwerking van de voedings bodem: ik neem aan bij een beetje premium voedings bodem
dat ie wel ongeveer 1 a 2 jaar mee gaat?? dan vind ik het niet erg om 1x per die tijd de bodem te vervangen...

Wat is het beste, voor en nadelen van voedings. bodem of enkel bodem met een apotheek capsules en pillen oja en al die bovenkomende gele korrels ben ik ook wel zat

groeties vincent
 
Er is helemaal niets mis met een voedingsbodem. Integendeel.
En stof valt ook wel weer mee. Er zit natuurlijk wel een verschil tussen bv een plant met een enorme wortelontwikkeling en een stengelplantje zoals een rotala. En als je slim nadenkt over je plantenbestand
en de plaatsing daarvan hoef je ook niet zo vaak planten te verplaatsen.

Maar waarom neem je geen goede aquasoil? Dat is simpelweg de meest eenvoudige en efficiënte manier om planten te laten groeien.
Daarbij is het ook nog een pH verlagend wat allemaal voordelen geeft voor plantengroei en kan makkelijk een 3 tot 4 jaar meegaan.
 
Maar waarom neem je geen goede aquasoil? Dat is simpelweg de meest eenvoudige en efficiënte manier om planten te laten groeien.
Daarbij is het ook nog een pH verlagend wat allemaal voordelen geeft voor plantengroei en kan makkelijk een 3 tot 4 jaar meegaan.
Zijn alle soils ph verlagend?
 
Zijn alle soils ph verlagend?
Naar mijn weten de meeste wel. Van Superfish Nutrient Soil weet ik zeker van niet.
Sommige soils doen dit effectief (ADA, Tropica, Neo, etc) andere minder en zijn korter werkzaam (Fluval, Aquael, Aquadeco, etc)
Daarbij zijn er ook aquasoil die wel pH verlagende eigenschappen hebben, maar weer geen voeding bevatten
 
Tot zo ver ben ik weer wat wijzer geworden, en ga toch voor een voedingsbodem.

Toch wil ik laten weten wat ik heb ervaren als beginnende aquariaan:

Ik vincent 0.0 ervaring in de hobby wou een aquarium, dus hop marktplaats op en een aquarium gekocht. eenmaal thuis moest er een bodem in dus internet op goolgelen bodem.
Voedingsbodem was niks waard, zonde geld, bodemrot, ect.. allemaal ellende dus. maar simpel grind of zand was het advies.
Dus naar hier in de regio naar een speciaal zaak in vijver en aquaria, (geen petsplace, hornbach of intratuin. ) ik vroeg meneer ik moet een bodem hebben. Die meneer zijn heb ik kijk daar heb ik voedingsbodem en daar het grind.
Ik zei uuuhhh nee enkel fijn grind is goed wat iedereen zij die verkopers willen alleen maar verkopen. dus grind en planten, flesje plantenvoeding gekocht eenmaal thuis vullen die hap en plantjes poten.

Wat mooi alles mooi nieuw en groen, de bak in lateren draaien vissen erin prachtig... maar wat planten wedren geel, gaten erin, los latende bladeren je kent het wel. snap er niks van Heb voeding in een flesje want ja alles komt tegenwoordig uit een flesje.
Maarja vincent op internet 0.0 ervaring, googlen en heee dat moet het zijn waarschijnlijk licht te kort, planten willen niet groeien, hup in de auto ledbalk erbij gekocht. wat was ik blij nu gaan me planten goeien. Maar toen kwam meneertje alg dus weer
internet ja hoor te veel licht en geen co2. Vincent 0.0 ervaring co2 halen in een flesje nooit wetende dat het geen echte co2 was maarja 0.0 ervaring. dus hoppa vloeibare co2 erin en nu moet het gaan lukken, maar nee sommige planten wilden maar niet
uit de verf komen.

Dus vincent met 0.0 ervaring internet raadplegen: ja hoor er schijnt dus micro en macro elementen te zijn maar ik heb toch plantenvoeding in een flesje? maargoed spul besteld in het aquarium gieten je raad het al niks he.
weer maar googelen ja verrekt je schijnt je water te moeten testen, dus hup teststrippen gehaald sta je daar als leek met een strip kleurtjes en tabellen??? wat nu het zal wel. weer internet op en ja maar die strips zijn niet naukeurig,
verdorie dan maar een hele koffer bestellen, thuisgekomen zit je jaar als een halve chemicus water testjes te doen en ja hoor bam ijzer te kort. dus vincent in de auto flesje ijzer kopen, toevoegen wachten en ja hoor geen effect.

vincent weer internet op 0.0 ervaring kwam erachter, ja hoor je hebt dus planten die voeding uit de bodem halen en uit de waterkolom??? ik heb toch flesjes plantenvoeding... dus hoppa auto weer gepakt potjes capsules ijzer tabletten, en kleiballen.
En verrekt de slechte planten begonnen te groeien algen verdwenen dus ik begon te denken was achterf geen voedings bodem beter geweest. dus hup naar mijn plaatselijke winkel alles uitgelegd.
Ja zegt die man: ja jij wou geen voedingsbodem was gewoon simpel begonnen, bakje, bodem, licht, ervaring. leer eerst eens de basis laat eerst eens een simpel plantje groeien... ben je meer ervaren grijp dan naar de capsules, co2 dure verlichting, en
aangepaste voeding, die mooie groene volle bakken wat jij ziet op internet zijn van ervaren mensen, dat zijn professionals

Dit is toch wel wat ik heb ervaren...
 
Klinkt zeer herkenbaar, het merendeel van de aquarianen is zo begonnen. Het zou fijn zijn als je intypt of bij LFS meldt: 'ik wil een aquarium' en er dan volautomatisch een foolproof cursus aquariumhouden voor beginners uitrolt. Helaas is de praktijk anders.
Op dit forum is heel veel informatie te vinden, alleen vindt niet iedereen meteen deze site....En op deze site vindt niet iedereen het juiste artikel. Beheerder (@jessicapilon) is het misschien is het een idee om bovenaan de hoofdpagina of bij het topic 'welkom' zo'n beginnersgids te maken met linkjes naar de bodem, voeding, visbestand etc.? Zonder mogelijkheid om te antwoorden?
Als je een hond of een kat wilt, is dat toch wat eenvoudiger dan een aquarium. Een aquarium houden, betekent niet alleen visjes houden, maar ook zorgen voor een goede leefomgeving voor ze. En daar ook weer planten bij, die weer hun eigen eisen hebben. Iets waar je bij het houden van honden en katten geen probleem mee hebt. (Zuurstof is er genoeg en de temperatuur zal meestal ook niet bijzonder ver van hun comfortzone liggen. (Even voor de duidelijkheid: ook een kat of een hond heeft natuurlijk de juiste zorg nodig, voordat iemand begint te roepen).

Hoe dan ook, je bent hier terecht gekomen en dat is al heel wat.
 
Beste allen,

Naar een jaar alles uitvogelen heb ik mijn plantengroei stabiel, dit wil zeggen enkel een fijne grindbodem met een hele aphotheek aan capsules en pillen.
Nu wil ik i.v.m verhuizing een nieuwe bak opzetten omdat ik mijn 2e handse vol met krassen bak te vervangen voor een nieuwe, daarin meteen een nieuwe bodem.

Maar waarom raakt iedereen in de stres en stoppen hun handen in hun haar als je begint over een voedings bodem? wat is mis mee? wat zijn de voordelen en nadelen?
Nu lees ik over afhevelen, bodemrot, en als je een plant wil verzetten alles onder de stof. Nu kom ik met afhevelen amper overal tussen want ik heb best een vol beplante en met hout bedekte bodem.
Bodem rot ?? neem aan dat dit met goede filtratie en afgerond grind best wel te doen is?

En verzetten van planten doe ik bijna nooit, eenmaal wat goed staat blijf ik vanaf. en dat nog de uitwerking van de voedings bodem: ik neem aan bij een beetje premium voedings bodem
dat ie wel ongeveer 1 a 2 jaar mee gaat?? dan vind ik het niet erg om 1x per die tijd de bodem te vervangen...

Wat is het beste, voor en nadelen van voedings. bodem of enkel bodem met een apotheek capsules en pillen oja en al die bovenkomende gele korrels ben ik ook wel zat

groeties vincent
Wanneer ik een aquarium opstartte was dit altijd met een "voedingsbodem". Daarvoor gebruikte ik in latere tijden veelal het poeder van aquariumbemesting.nl. Preciezer nog, ik gebruikte het klei bolletjes poeder en lateriet poeder dat ik over de bodem uitstrooide. Daarop een bovenlaag. Dit werkte altijd prima voor de opstart periode en redelijk lang daarna. Eenmaal uitgewerkt gebruikte ik klei/lateriet bolletjes die bij de planten gestoken werden. Mijn planten deden het er uitstekend op. Speciale "Soils", wat daar dan ook onder verstaan mocht worden, heb ik nooit gebruikt.
 
Wanneer ik een aquarium opstartte was dit altijd met een "voedingsbodem". Daarvoor gebruikte ik in latere tijden veelal het poeder van aquariumbemesting.nl. Preciezer nog, ik gebruikte het klei bolletjes poeder en lateriet poeder dat ik over de bodem uitstrooide. Daarop een bovenlaag. Dit werkte altijd prima voor de opstart periode en redelijk lang daarna. Eenmaal uitgewerkt gebruikte ik klei/lateriet bolletjes die bij de planten gestoken werden. Mijn planten deden het er uitstekend op. Speciale "Soils", wat daar dan ook onder verstaan mocht worden, heb ik nooit gebruikt.
Op exact deze manier startte ik mijn bakken ook altijd op. Paar zakjes kleibollenmix en lateriet over de bodem strooien en daarboven op filterzand of aquariumgrind.
 
Ik ben de walstad methode gestart in een 30l aquariumpje en ik ben dit ook van plan om bij mn 300l te doen. Ben tot nu toe tevreden er over. Ik gebruik een combi van vijveraarde en potgrond. Daar overheen heb ik dan een laag filterzand (eigenlijk bedoelt voor zwembadfilters) ik heb het ook al in een klein huishoudbakje geprobeerd met waf vallesneria en die heeft hele mooie wortels gekregen ondanks de slechte water en verlichte kwaliteit.
 
Tot zo ver ben ik weer wat wijzer geworden, en ga toch voor een voedingsbodem.

Toch wil ik laten weten wat ik heb ervaren als beginnende aquariaan:

Ik vincent 0.0 ervaring in de hobby wou een aquarium, dus hop marktplaats op en een aquarium gekocht. eenmaal thuis moest er een bodem in dus internet op goolgelen bodem.
Voedingsbodem was niks waard, zonde geld, bodemrot, ect.. allemaal ellende dus. maar simpel grind of zand was het advies.
Dus naar hier in de regio naar een speciaal zaak in vijver en aquaria, (geen petsplace, hornbach of intratuin. ) ik vroeg meneer ik moet een bodem hebben. Die meneer zijn heb ik kijk daar heb ik voedingsbodem en daar het grind.
Ik zei uuuhhh nee enkel fijn grind is goed wat iedereen zij die verkopers willen alleen maar verkopen. dus grind en planten, flesje plantenvoeding gekocht eenmaal thuis vullen die hap en plantjes poten.

Wat mooi alles mooi nieuw en groen, de bak in lateren draaien vissen erin prachtig... maar wat planten wedren geel, gaten erin, los latende bladeren je kent het wel. snap er niks van Heb voeding in een flesje want ja alles komt tegenwoordig uit een flesje.
Maarja vincent op internet 0.0 ervaring, googlen en heee dat moet het zijn waarschijnlijk licht te kort, planten willen niet groeien, hup in de auto ledbalk erbij gekocht. wat was ik blij nu gaan me planten goeien. Maar toen kwam meneertje alg dus weer
internet ja hoor te veel licht en geen co2. Vincent 0.0 ervaring co2 halen in een flesje nooit wetende dat het geen echte co2 was maarja 0.0 ervaring. dus hoppa vloeibare co2 erin en nu moet het gaan lukken, maar nee sommige planten wilden maar niet
uit de verf komen.

Dus vincent met 0.0 ervaring internet raadplegen: ja hoor er schijnt dus micro en macro elementen te zijn maar ik heb toch plantenvoeding in een flesje? maargoed spul besteld in het aquarium gieten je raad het al niks he.
weer maar googelen ja verrekt je schijnt je water te moeten testen, dus hup teststrippen gehaald sta je daar als leek met een strip kleurtjes en tabellen??? wat nu het zal wel. weer internet op en ja maar die strips zijn niet naukeurig,
verdorie dan maar een hele koffer bestellen, thuisgekomen zit je jaar als een halve chemicus water testjes te doen en ja hoor bam ijzer te kort. dus vincent in de auto flesje ijzer kopen, toevoegen wachten en ja hoor geen effect.

vincent weer internet op 0.0 ervaring kwam erachter, ja hoor je hebt dus planten die voeding uit de bodem halen en uit de waterkolom??? ik heb toch flesjes plantenvoeding... dus hoppa auto weer gepakt potjes capsules ijzer tabletten, en kleiballen.
En verrekt de slechte planten begonnen te groeien algen verdwenen dus ik begon te denken was achterf geen voedings bodem beter geweest. dus hup naar mijn plaatselijke winkel alles uitgelegd.
Ja zegt die man: ja jij wou geen voedingsbodem was gewoon simpel begonnen, bakje, bodem, licht, ervaring. leer eerst eens de basis laat eerst eens een simpel plantje groeien... ben je meer ervaren grijp dan naar de capsules, co2 dure verlichting, en
aangepaste voeding, die mooie groene volle bakken wat jij ziet op internet zijn van ervaren mensen, dat zijn professionals

Dit is toch wel wat ik heb ervaren...
Om te beginnen: Wanneer je er eens goed over nadenkt zou je toch tot de conclusie moeten komen dat planten, alle planten voedsel nodig hebben. Aquariumplanten hebben verschillen manieren hoe ze voedsel opnemen. Dat kan via de waterkolom maar ook via een wortelgestel. Omdat de meeste planten in onze bakken in tegenstelling wat vaak gedacht wordt geen echter waterplanten zijn maar moerasplanten! Dat betekend dat er vaak een mix tussen de opname via de wortels en de waterkolom zal zijn. Hoe die mix is verschil dan weer per soort. Vandaar dat altijd mijn advies is dat het eerste en belangrijkste wat je kan doen vóór je iets koopt bedenk wat je planten vragen om überhaupt te kunnen groeien. En dat begint bij licht! Zonder licht groeit geen enkele plant. En er zitten verschillen in die lichtvraag. Namelijk in de sterkte van het licht. En dat is weer iets anders als lichtduur. Lichtsterkte en lichtduur, haal deze zaken nooit door elkaar. Nu even verder kijken wat planten nodig zijn om tot fotosynthese te komen: Even kort door de bocht, basis elementen. Dat is dus licht, water, kooldioxide en zuurstof. Dat is sowieso, als het goed is aanwezig in onze bakken. door bijvoorbeeld uitwisseling met de bovenlaag en het water en de lampen die boven onze bakken hangen. Dan ontstaat er groei in je plantjes. Om die groei vol te houden en eventueel te versterken hebben planten voedingsstoffen nodig.
Macronutriënten:
  • stikstof (N)
  • fosfor (P)
  • kalium (K)
  • calcium (Ca)
  • zwavel (S)
  • magnesium (Mg)
  • koolstof (C)
  • zuurstof (O)
  • waterstof (H)
Micronutriënten:
  • ijzer (Fe)
  • grenen (B)
  • chloor (Cl)
  • mangaan (Mn)
  • zink (Zn)
  • koper (Cu)
  • molybdeen (Mo)
  • nikkel (Ni)
En dit alles vind je weer in die flesjes waar je over schreef waarbij de macro delen weer meetbaar zijn. En bij dit alles moet je weer denken aan verhoudingen. Verhouding waar alles met alles in bak mee samenhangt. En ook dat begint weer bij licht. Waar dan ook weer een verhaal over te schrijven is wat ik al vaker hier deed. Kort gezegt : Vaak is het zo dat mensen eerst een aquarium kopen en zich dan gaan afvragen welke visjes erin moeten, oh, en er moeten ook nog plantjes in.... Naar mijn mening moet je niets kopen maar beginnen bij je plantjes en je afvragen wat jou keuze nodig is om te kunnen groeien en mooi te worden. Want daar hangt ook weer van af welke lampen je moet hebben enz...
 
Op exact deze manier startte ik mijn bakken ook altijd op. Paar zakjes kleibollenmix en lateriet over de bodem strooien en daarboven op filterzand of aquariumgrind.
Hoeveel poeder gebruik je hiervoor? Een dikke laag, dun laagje…of iets daartussen in?
 
Een zakje kleimix en een zakje lateriet was mijn mix. Vervolgens een dun laagje over de kale bodem waarop de bodem.
Precies. Zo start ik ook op. Na enige tijd als ik merk dat de groei wat minder wordt stop ik wat kleibolletjes bij de wortels. Voor de planten die niet wortelen eens in de maand een scheutje all-in-one van PlantedBox.
 
Dit had ik onder mn filterzand in een Fusion 150x50cm. Idd een dun laagje.
IMG_2800.jpeg
 
Als dit je eerste bak word zou ik de zakjes van hierboven als eerste op de bodem gooien, daarna een mooie laag vijveraarde van velda er overheen en om het af te dekken zand/grind/soil naar keuze of beide ( ik heb vijveraarde daarna grind en dan een laag soil
Vergeet je drijfplanten niet en niet te veel vis en je zult een hele mooie frisgroene bak krijgen met weinig onderhoud en alg.
 
Tot zo ver ben ik weer wat wijzer geworden, en ga toch voor een voedingsbodem.

Toch wil ik laten weten wat ik heb ervaren als beginnende aquariaan:

Ik vincent 0.0 ervaring in de hobby wou een aquarium, dus hop marktplaats op en een aquarium gekocht. eenmaal thuis moest er een bodem in dus internet op goolgelen bodem.
Voedingsbodem was niks waard, zonde geld, bodemrot, ect.. allemaal ellende dus. maar simpel grind of zand was het advies.
Dus naar hier in de regio naar een speciaal zaak in vijver en aquaria, (geen petsplace, hornbach of intratuin. ) ik vroeg meneer ik moet een bodem hebben. Die meneer zijn heb ik kijk daar heb ik voedingsbodem en daar het grind.
Ik zei uuuhhh nee enkel fijn grind is goed wat iedereen zij die verkopers willen alleen maar verkopen. dus grind en planten, flesje plantenvoeding gekocht eenmaal thuis vullen die hap en plantjes poten.

Wat mooi alles mooi nieuw en groen, de bak in lateren draaien vissen erin prachtig... maar wat planten wedren geel, gaten erin, los latende bladeren je kent het wel. snap er niks van Heb voeding in een flesje want ja alles komt tegenwoordig uit een flesje.
Maarja vincent op internet 0.0 ervaring, googlen en heee dat moet het zijn waarschijnlijk licht te kort, planten willen niet groeien, hup in de auto ledbalk erbij gekocht. wat was ik blij nu gaan me planten goeien. Maar toen kwam meneertje alg dus weer
internet ja hoor te veel licht en geen co2. Vincent 0.0 ervaring co2 halen in een flesje nooit wetende dat het geen echte co2 was maarja 0.0 ervaring. dus hoppa vloeibare co2 erin en nu moet het gaan lukken, maar nee sommige planten wilden maar niet
uit de verf komen.

Dus vincent met 0.0 ervaring internet raadplegen: ja hoor er schijnt dus micro en macro elementen te zijn maar ik heb toch plantenvoeding in een flesje? maargoed spul besteld in het aquarium gieten je raad het al niks he.
weer maar googelen ja verrekt je schijnt je water te moeten testen, dus hup teststrippen gehaald sta je daar als leek met een strip kleurtjes en tabellen??? wat nu het zal wel. weer internet op en ja maar die strips zijn niet naukeurig,
verdorie dan maar een hele koffer bestellen, thuisgekomen zit je jaar als een halve chemicus water testjes te doen en ja hoor bam ijzer te kort. dus vincent in de auto flesje ijzer kopen, toevoegen wachten en ja hoor geen effect.

vincent weer internet op 0.0 ervaring kwam erachter, ja hoor je hebt dus planten die voeding uit de bodem halen en uit de waterkolom??? ik heb toch flesjes plantenvoeding... dus hoppa auto weer gepakt potjes capsules ijzer tabletten, en kleiballen.
En verrekt de slechte planten begonnen te groeien algen verdwenen dus ik begon te denken was achterf geen voedings bodem beter geweest. dus hup naar mijn plaatselijke winkel alles uitgelegd.
Ja zegt die man: ja jij wou geen voedingsbodem was gewoon simpel begonnen, bakje, bodem, licht, ervaring. leer eerst eens de basis laat eerst eens een simpel plantje groeien... ben je meer ervaren grijp dan naar de capsules, co2 dure verlichting, en
aangepaste voeding, die mooie groene volle bakken wat jij ziet op internet zijn van ervaren mensen, dat zijn professionals

Dit is toch wel wat ik heb ervaren...
Je hebt dus veel geleerd en hebt uiteindelijk zelf het probleem gevonden. Best positief toch? Hopelijk was het ook een beetje je bedoeling, maar ik vond het erg grappig opgeschreven! ;)
 

Terug
Bovenaan