Voedingopname vallisineria


C

Canon

Guest
Beste plantenkenners,

Een kennis van mij heeft vallisineria. Hij wil ze stekken, en hij vroeg zich af hoe de plant de voeding opneemt. Via de wortels, of via de bladeren?

Dus kleibollen of vloeibaar?

Alvast bedankt!

Groeten,

Canon
 
Tis een echte waterplant, en die hebben de wortels alleen voor de stevigheid, dus via het water;)
 
Volgens mij wel beide. Mijn valis heeft echt flinke, zeer stevige wortels. Steviger dan de takken van sommige planten. Je moet hem namelijk ook aan de wortels planten/naar beneden trekken want anders knijp je de onderkant van de plant, waar de bladeren aan vast zitten, kapot.

Je pakt hem dus met je pincet bij de wortels en dan trek je hem rustig de grond in. Let erop dat het witte deel van de basis altijd boven de grond blijft. Anders zal hij gaan rotten. Zo staan ze bij mij:

20180503_194717.jpg


Bekijk bijlage 249956
 
Vloeibaar.
Wortels zijn alleen voor in de bodem vast zetten.

Dat stuk over het planten van mafkees klopt.
 
Vallesneria is een echte waterplant, alhoewel ze soms wel bloeit is ze in staat om op plaatsen waar zich goede of juist veel minder goede groei omstandigheden voordoen, in heel korte tijd ofwel een zeer dicht tapijt te vormen van genetisch gezien dezelfde plantjes, danwel via lange ondergrondse scheuten de vlucht te nemen van haar ongewelvallige plaatsen met te weinig licht of voedsel.
Het is een plant die via de wortels slechts zo'n 10% van de voeding kan opnemen, de rest moet via het water.
 
Volgens mij ook beide omdat men weleens oppert wat krijt voor kalk bij de wortels te doen. Echter het merendeel zal via de bladeren gaan.
 
Ik heb redelijk zacht water en ook daar groeit het enorm goed.
Dus of krijt nodig is betwijfel ik.

Dat beetje voeding wat ze uit de bodem halen is zo minimaal dat zit er al snel in aangezien je bodem ook als een biologische werking heeft.
Het kan geen kwaad om er een osmocote capsule bij te proppen maar nodig is het niet.
 
Hier groeit ie het beste in de bakjes met weinig licht en een ph verlagende bodem en zonder bijbemesten. In de Aqua 65 met kraanwater en voeding doet ie het veel minder vreemd genoeg dus ja dat over dat krijt ga je dan zeker in twijfel trekken.
 
Ja ik kan het niet helpen dat ze het hier juist goed doen in een bak met een ph verlagende bodem en geen voeding:sorry::sorry:
 

Terug
Bovenaan