Voeding L236 l46 repashy ervaring


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Welke voeding geven jullie de L236 en de L46

De L46 krijgen bij mij hetzelfde als de Maanvissen d.w.z. wat overblijft zoals levende/diepgevroren mysis, zwarte muggenlarven, Krill, artemia, granulaat etc.

Omdat ik sinds kort ook enkele L236 heb (quarantaine) geef ik ze dezelfde voer als mijn discussen, zoals boerlage stendker, en diverse diepvries/levend voer.

Nu kwam ik ook op een pleco forum dit tegen repashy

Nu zit ik hier ook aan te denken als kijk naar de ingrediënten lijkt mij dit voer wel geschikt.


 
Ik weet niet of je op dit forum veel antwoorden gaat krijgen qua L-nummers. Dit kan je misschien beter op lnummerplaza op facebook proberen. Ik denk dat je bij mij waarschijnlijk de meeste kans hebt op een goed antwoord hier dus hier komt het:

Repashy is een merk dat weer is onderverdeeld in verschillende soorten voer. Aangezien L46 en L236 voornamelijk carnivoor zijn is de Repashy "Meat Pie" het meest geschikt en deze wordt ook veel voor L-nummers gebruikt. Het is belangrijk om voer altijd af te wisselen maar dat doe je al genoeg zie ik. Deze L-nummers hebben grote behoefte aan stenen en zuurstofrijk water, dus dat is wel een must. Ze leven in de natuur in rivieren met stenen gleuven/spleten waar ze tussen zitten.

Via deze link kan je onderaan de site een makkelijk overzichtje vinden van de voedingswaarden van diepvries/levendvoer:http://www.waterwereld.nu/tubifex.php
 
Ik heb Repashy meerdere malen geprobeerd en vind het persoonlijk geen fijn spul. Een deel van mijn L-nummers zijn op 100% Repashy grootgebracht, maar hier hebben ze er totaal geen interesse in. Ondanks dat ze het dus van jongs af aan kennen. Het versnottert heel erg snel, voornamelijk de mixen met meer vlees erin en dan wordt het een hele erge troep op de bodem. Het is mijn ervaring dat het in de koelkast vrij snel gaat schimmelen, dus als je maar weinig hoeft te voeren, moet je relatief veel weggooien.
Ik heb een aantal 'aquarium kennissen' die het ook geprobeerd hebben en die hebben dezelfde ervaring; de vissen vinden het niet lekker en het geeft relatief veel troep als het niet gegeten wordt.

Een van de hoofdbestanddelen in gelatine, wat meer een 'bulk-middel' is dan echt een voedzaam bestanddeel, dus je moet je maar afvragen hoe voedzaam het eindproduct werkelijk is...

Op Vivarium heb ik voor mijn L-nummers een potje van dit voer meegenomen https://www.ebo-aquaristik.de/produkt-kategorie/futter/ Het is een beetje moeilijker verkrijgbaar, maar wel echt super spul. Het is ontwikkeld vanuit de hobby (kwekers die zelf voer zijn gaan ontwikkelen) voor voornamelijk L-nummers en cory's.
 
Ik heb Repashy meerdere malen geprobeerd en vind het persoonlijk geen fijn spul. Een deel van mijn L-nummers zijn op 100% Repashy grootgebracht, maar hier hebben ze er totaal geen interesse in. Ondanks dat ze het dus van jongs af aan kennen. Het versnottert heel erg snel, voornamelijk de mixen met meer vlees erin en dan wordt het een hele erge troep op de bodem. Het is mijn ervaring dat het in de koelkast vrij snel gaat schimmelen, dus als je maar weinig hoeft te voeren, moet je relatief veel weggooien.
Ik heb een aantal 'aquarium kennissen' die het ook geprobeerd hebben en die hebben dezelfde ervaring; de vissen vinden het niet lekker en het geeft relatief veel troep als het niet gegeten wordt.

Een van de hoofdbestanddelen in gelatine, wat meer een 'bulk-middel' is dan echt een voedzaam bestanddeel, dus je moet je maar afvragen hoe voedzaam het eindproduct werkelijk is...

Op Vivarium heb ik voor mijn L-nummers een potje van dit voer meegenomen https://www.ebo-aquaristik.de/produkt-kategorie/futter/ Het is een beetje moeilijker verkrijgbaar, maar wel echt super spul. Het is ontwikkeld vanuit de hobby (kwekers die zelf voer zijn gaan ontwikkelen) voor voornamelijk L-nummers en cory's.
Heb even de link aangeklikt waarvoor dank trouwens maar welke van al die potjes koop jij dan exact voor je L nummers ?
 
Ik geef mijn L-nummers de tabletten / wafels die ik bij Ludger heb gehaald. Algen wafels, tabletten dierlijk en spirulina, verder pakken ze wat op overblijft van de andere visvoer. Heb 3 L201 zwemmen en L340 en L333.
 
Heb even de link aangeklikt waarvoor dank trouwens maar welke van al die potjes koop jij dan exact voor je L nummers ?

Ik heb het mosselgranulaat. Dat krijgen ze 2x per week afgewisseld met diepvriesvoer. Omdat het zo voedzaam is, wordt geadviseerd om het niet meer dan 2/3 keer per week te voeren.

Zelf gebruik ik eigenlijk nooit tabletjes, maar bijna altijd fijn granulaat. Dat wordt door de hele bak verspreid, waardoor de schuwere vissen ook kunnen eten zonder dat ze de meer beschutte plekjes in de bak hoeven te verlaten. Omdat ik ze in groepjes hou, weet ik zo ook zeker dat ze allemaal kunnen eten en de dominantste dieren niet het tabletje voor zichtzelf kunnen opeisen. Vooral het granulaat van Bassleer vind ik erg goed. Voor de Ancistrussen gebruik ik granulaat voor herbivoren (van JBL, Bassleer en Naturefood).

Ik geef ze ook allemaal om de 2/3 dagen wat gekookte groente (broccoli, bloemkool en spruitjes). Ook de Hypancistrus. Er wordt wel eens gezegd dat die alleen op jonge leeftijd groenvoer eten. Mijn vissen zijn nu minimaal 1,5 jaar oud, maar vinden het nog steeds erg lekker.
 
Bedankt voor jullie input en ik heb ook even de vraag gepost op facebook lnummerplaza
 
Het is mijn ervaring dat het in de koelkast vrij snel gaat schimmelen, dus als je maar weinig hoeft te voeren, moet je relatief veel weggooien.
Je kunt het ook invriezen.
 
Je kunt het ook invriezen.

Heb ik ook geprobeerd, maar dat vond ik niet handig. Je moet heel goed opletten dat je ze los van elkaar invriest, anders lukt het later bijna niet meer om het aantal blokjes te ontdooien dat je wilt gebruiken (als ze aan elkaar geplakt zitten, krijg je ze bijna niet meer los). Ook vond ik dat ontdooide Repashy nog sneller een zooi wordt in het aquarium.
 
Zo dat weten we dan ook weeral met dank aan Marlonneke.:thumbs:
 
Nou ja, ik heb voor een hoop geld van die potjes aangeschaft en het is eigenlijk niets anders dan heel erg duur slakken en garnalen voer (dat eigenlijk nog niet eens, want ze staan al een jaar onaangeraakt in de kast) en dat is best wel zonde. Dus als ik daar iemand anders voor kan behoeden... :).
 
hier krijgen al mijn meervallen om de dag repashy,de vleeseters grubpie en of spawn grow
de groeneters supergreen en of morningwood
hier nooit eetproblemen gehad de jonge zebrameervallen groeien sinds ik het gebruik sneller op
dus ik ben er zeer tevreden over
 

Terug
Bovenaan