Voeding eruit filteren mogelijk?


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Is het mogelijk dat de planten voeding (cmb+, nitraat en fosfaat) door teveel filteren eruit gefilterd wordt ?
Ik heb het dan over externe filters met een "normale" samenstelling qua filter materiaal, dus bv. syporax, grove en fijne filterwatten. Dus geen kool of andere materialen die dat er wel uit zouden kunnen halen.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik 2 filters (jbl 1501 greenline) gebruik op een bak van 225ltr. netto heb. En iemand de opmerking maakte of ik niet teveel eruit filter.
Zelf lijkt me dit niet kunnen, maar ik kan het mis hebben.
 
Nou normaliter niet maar wel als je kool gebruikt want dat haalt chelaten eruit. Maar kool gebruik je dus al niet.
 
Waarom heb je netto 3000 liter capaciteit op zo n bakje draaien? Heb je dan niet erg veel stroming.
 
In theorie kan de voeding verbruikt worden door teveel filtratie.

Het gaat daarbij om de fosfaat en in beperkte mate nitraat.

Sporen kan, maar niet waarschjnlijk.

Waarom zou dit kunnen.

Als de filters regelmatig worden verschoond, zal de bacterie populatie weer moeten groeien. Dit kost bouwstoffen.
Oa fosfaat.

Daarnaast hebben bacterien ook wat te eten nodig.

Een kleine toko kan een rijtje huzen wel aardig voorzien.
Maar met 2 torenflats, is zo’n toko snel uitverkocht.

Dat heb je ook met 2 filters op een klein aquarium. Dan gaan bacterien wat anders eten. Oa de koolstof van het chelaat. En denitrificatie.

Maar dit is een theorie, die ik ergens heb gelezen. Maar of het ook in de praktijk gebeurd.........
 
Als hij ze om en om verschoond, Hou je dat er wel in.

Dan vullen ze het wel weer aan.
 
ik maak ze eens in de paar maanden schoon, en er zit altijd zeker een maand tussen de ene en de andere.
 

Terug
Bovenaan