Voeding en waterwaarden


ibbe

Well-known member
Lid geworden
29 juni 2011
Berichten
340
Locatie
België
Hallo,

Ik vroeg me af of ik Tanganyika cichliden dezelfde voeding kan geven als mijn gewone vissen in de gezelschapsbak. Daar gebruik ik vlokkenvoer, tabletten, tubifex en muggenlarven. Kan ik dit ook allemaal geven aan Tanganyika cichliden of moet ik speciale voeding kopen ?
Ik vroeg me ook af of ik iets speciaal moet doen met het water, het water in mijn gezelschapsaquarium is nooit behandeld geweest, moet ik bij Tanganyika het water wel behandelen of is het water dat uit de kraan komt goed ? Qua filtering, is een gewone externe filter, geschikt voor de maat van het aquarium, geschikt voor tanganyika ?
Nog een laatste vraag, zit dit bestand goed ? (120x40x50)

1 groep multifasciatus of similis
1 solo C. brichardi
1 solo A. calvus
1 solo N. tretocephalus
Hoop dat jullie kunnen helpen :)
Alvast bedankt !

Mvg
Ibbe
 
Hallo IBBE. lees dit eens door.
Dit was een foutje, verandert.

Eiwitrijk (dierlijk) voedsel kan voor herbivore vissen problemen opleveren. Ook voedsel in pelletvorm, met name droge pellets, kunnen voor problemen zorgen doordat de pellets na opname vocht opnemen en opzwellen.
 
De genoemde Tanganyika vissen zijn geen herbivoren Bertus ;)


Goed voer voor de genoemde (carnivore) soorten:

Een (tanganyika) vlokvoer voor carnivoren, zoals JBL Novo Tanganyika,aangevuld met enkele keren per week diepvries/levend voer is prima.

Vuistregel voor cichliden: beter geen rode muggelarven en tubifex voeren. Ook geen plantaardig spul en geen vlees (discus mix, runderhart enz). Verder zijn alle soorten diepvries en levend voer wel ok, bv witte en zwarte mug, mysis, watervlooien (gezien je bestand zou ik niet te grote soorten nemen).

Tretocephalus zit wel minimaal in 1.2m, geen idee eigenlijk of dat nog een goede combi is met kleinere cichliden, zelf geen ervaring mee. Wellicht kan het wel.
1 brichardi vind ik wel wat zielig, een koppel of in ieder geval 2 stuks zou ik doen; dit zijn groepsvissen. Je hebt er ook de plek voor, mits voldoende schuilplaatsen.
1 calvus kan prima.


Een normaal bemeten extern filter voldoet in dit geval prima, het zijn wel cichliden dus wat grotere vervuilers, maar geen volle bak zoals bij bv malawi mbuna.

Het water moet aan de harde kant zijn (kh en dh) en een ph hebben van ca 7.5-8.5, dus wat voor water komt er bij jou uit de kraan? Even meten.
 

Terug
Bovenaan