Voeding echinodorus bleheri


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
47
1000011166.jpg

Ik heb het gevoel dat de echino wat bleker wordt. Vinden jullie dat ook?
Hij heeft ongeveer een half jaar geleden zijn laatste kleibol gehad.
Hoeveel en welke voeding geven jullie meestal? Ik heb er nu een JBL proflora bal bij gestoken. Ik heb evt ook nog kabouterpillen.
 
Na 6 mand zou ik er 2 nieuwe kleibollen bijsteken.
 
Die JBL bollen zijn wel behoorlijk groot. Ik denk ongeveer 2cm doorsnee. Zou je daar dan ook twee van nemen?
 
Die JBL bollen zijn wel behoorlijk groot. Ik denk ongeveer 2cm doorsnee. Zou je daar dan ook twee van nemen?
Bolletjes horen m.i. zo klein mogelijk te zijn. Daarom maak ik ze zelf; een mix een op een van kleibolletjesmix en lateriet. Waarom zo klein? Omdat je altijd op een moment dat het niet uitkomt zo'n klei prop naar boven haalt. Bijvoorbeeld wanneer er iets verplant moet worden en dat hoeft niet eens je Echinodorus te zijn maar iets wat in de buurt staat en z'n wortels ook naar die grote bol heeft uitgesterkt. Hele kleine bolletjes kan je er zoveel als nodig bijsteken, het wordt nooit een grote leem bonk.
 
Ik maak de bolletjes ook zo rond de 1 cm en als ze zo groot zijn dan zou ik ze met een mes proberen doormidden te maken en dan deze bij de plant steken.
 
Ja, die JBL bollen zij gemakzucht. Te lui om ze zelf te draaien. Als ze op zijn ga ik het toch eens proberen.
In tweeën snijden is wel een goede. Ga ik ook eens proberen. Maar de echino zou dus nu eigenlijk voorzien moeten zijn. Ben benieuwd. Hij staat we enthousiast bloemslierten en maken, dus hij kan vast wat extra gebruiken.
 
Zelf steek ik er ook zo rond de 6 mnd nieuwe bolletjes bij en zuig dan de oude eerst weg.
 
Ja, dan klopt het waarschijnlijk wel dat hij er wat hongerig uitzag. Ik ben nog lang geen Benvo, maar begin langzaam al wel wat dingen te herkennen. 🎉🎊
 
17022303480191020666245.jpg
deze zwaardplant pauzeert wel eens
1702230497939988344623.jpg
17022305364651045015831.jpg
17022305718131293374080.jpg
 
En wat heb jij er dan in voor een bodem? Ik neem aan dat het niet alleen maar zand is?
 
Ik dacht dat echinodorus bleheri eigenlijk bijzonder weinig bijzonders nodig heeft, die van mij staan in ondiep filterzand, net genoeg om te wortelen, 28 °C en het enige wat ik voor ze doe is Easylife Profito in het water elke week en dan nog maar de helft van de door easy life aanbevolen hoeveelheid. Wat het beste lijkt te werken is de niet meer zo frisse bladeren snoeien !
 
Ja, dan klopt het waarschijnlijk wel dat hij er wat hongerig uitzag. Ik ben nog lang geen Benvo, maar begin langzaam al wel wat dingen te herkennen. 🎉🎊
Nee, je bent Ronald_J en dat moet genoeg zijn! Het is in ieder geval niets minder.... En voor Benvo zijn dit foute opmerkingen, op die manier gaat hij zich steeds verder van z'n schoenen bewegen! :):);)
 
Ik dacht dat echinodorus bleheri eigenlijk bijzonder weinig bijzonders nodig heeft, die van mij staan in ondiep filterzand, net genoeg om te wortelen, 28 °C en het enige wat ik voor ze doe is Easylife Profito in het water elke week en dan nog maar de helft van de door easy life aanbevolen hoeveelheid. Wat het beste lijkt te werken is de niet meer zo frisse bladeren snoeien !
Toch heeft deze plant bodemvoeding nodig. Vaak niet zulke frisse bladeren te moeten snoeien geeft dit al aan. En je merk dit ook doordat er bij tekorten kleinere en ook lagere bladeren ontwikkelen die ook wat lichter van kleur zijn. Krijgen ze genoeg bodemvoeding dat worden de planten veel voller met glanzende bladeren. Hoewel ze het eigenlijk wel goed doen bij een gemiddelde lichtsterkte hebben ze beslist geen hekel aan een hoge lichtsterkte. Wanneer de bodem dikker is kan er flink geworteld worden en komt het de planten ook ten goede.
 
Toch heeft deze plant bodemvoeding nodig. Vaak niet zulke frisse bladeren te moeten snoeien geeft dit al aan.
Ik geloof je onmiddelijk, in mijn geval heb ik andere prioriteiten (de discussen) waardoor een diepe bodem onwenselijk is, maar ik blijf erbij, snoeien doet wonderen, ook als ik naar de foto van TS kijk zou ik daar minstens 3 bladeren weghalen om wat ruimte te creeren ?
 
Toch heeft deze plant bodemvoeding nodig. Vaak niet zulke frisse bladeren te moeten snoeien geeft dit al aan. En je merk dit ook doordat er bij tekorten kleinere en ook lagere bladeren ontwikkelen die ook wat lichter van kleur zijn. Krijgen ze genoeg bodemvoeding dat worden de planten veel voller met glanzende bladeren. Hoewel ze het eigenlijk wel goed doen bij een gemiddelde lichtsterkte hebben ze beslist geen hekel aan een hoge lichtsterkte. Wanneer de bodem dikker is kan er flink geworteld worden en komt het de planten ook ten goede.
Waar ook nooit iemand het over heeft is hoe levend de bodem is. Staat je zandbodem al een paar jaar en zit hij helemaal vol met puntslakjes dan zul je een 1000x betere bodem hebben dan een relatief nieuwe en inerte zandbodem. Puntslakjes eten snachts boven de grond en gaan overdag weer ondergronds waar ze poepen, woelen etc.
 
Dat deel zit wel goed. Elke keer bij het afzuigen van de bodem zie ik een wolkje slakken onder de zuigmond tuimelen. Ik begin langzaam te denken dat een wezenlijk deel van de bodem ondertussen uit slakkenhuizen bestaat. 🤪
 
Opmerkelijk, mijn zandbodem zit er wel meer dan twee jaar in maar ik heb nog geen slakje gezien, misschien is het (29 °C) te warm voor ze ? ik neem aan dat ze wel groter dan zeg 1mm worden als ze er zitten ?
 
Ja, zeker. Die in de bodem die met stofzuigen naar boven komen zijn allemaal tussen 5 en 12mm. Waarschijnlijk zijn het allemaal tylomelania (Sulawesi slakken). We hebben er ooit twee gekocht. Lfs zei dat ze niet zo hard aanjongen. Dat is dan wel relatief want in twee jaar hebben we toch een behoorlijke populatie opgebouwd.
We zien nu ook veel minder Posthoorn en blaashoorn slakken.
 
Tylo s geven enkele jongen per jaar zover ik weet. Hier zaten ze veelal ook op de bodem en niet zozeer erin. Als het gewone Tylo s zijn dan zouden ze ook snel groter moeten zijn dan 12 mm tenzij je de mini Tylo hebt.
 

Terug
Bovenaan