Voeding corydoras trilineatus jongen


U

undia

Guest
Beste mede aquarianen,

kunnen jullie mij adviseren wat voor voeding ik net uitgekomen jongen corydoras trilineatus het beste kan geven? Ik heb eigenlijk niet de behoefte om artemia te gaan kweken en vroeg mij af of er ook andere makkelijkere soorten voeding zijn die relatief net zo goed werken?

ik hoor graag van jullie.

mvg,

Undia
 
Microwormen kan je gebruiken, zeker in het begin. Maar of deze voldoende voeding geven voor oudere vissen weet ik niet. Ludger (VoerVoorVis) verkoopt dacht ik ontkapselde artemia die je dus zo zou kunnen geven alsook speciaal droog kweekvoer. Je kan dat eens proberen
 
Beginnen doe je best met infuus. Enkele (catappa) bladeren in de bak leggen op het moment dat de eieren gelegd zijn is zowel goed voedsel als een goede schuilplaats voor de schuchtere jongen.
Na enkele dagen kan je beginnen met microwormen, stofvoer of een andere vorm van artemia naupilii (ontkapselde cysten, diepvries naupilii, levende naupilii enz enz)

Let wel goed op, dood voer is doorgaans veel belastender voor je waterkwaliteit dan levend.
 
De eerste dagen hebben ze dacht ik toch ook nog de dooierzak, of ben ik verkeerd?
 
Ja klopt eerste dagen voer ik niet.
ik heb de ontkapselde artemia direct besteld dank jullie voor de tip.
waar zou ik de microwormen kunnen bestellen?
 
Ja klopt eerste dagen voer ik niet.
ik heb de ontkapselde artemia direct besteld dank jullie voor de tip.
waar zou ik de microwormen kunnen bestellen?
Eens rondkijken op marktplaats, en anders kan ik via pm wel een aantal sites doorsturen die het zouden verkopen
 
Inmiddels artemia vervanger en ontkapselde artemia eitjes besteld bij voervoorvis. De ontkapselde eitjes eten de jongen wel maar bederven snel en vormen dan een soort schimmellaag die niet heel makkelijk te verwijderen is. De artemia vervanger werkt echter erg goed bij elk stadium van de jongen vanaf dat ze uit het ei komen en de dooierzak weg is. Geen uitval gehad. Mooie dikke jongen. @Jarne99 thanks voor de tip! Inmiddels best veel jongen die nu al vrij door de gezelschapsbak zwemmen 👌🏻
 
Mij is ooit geadviseerd om een paar slakken aan het kweekbakje toe te voegen, het idee was dat ze het overtollige voer zouden op eten.
Een paar weken later had ik meer slakken als jonge vissen.... 😂
 
Azijnaaltjes😉in oosterhout bij de aquariumgek kan je flessen azijnaaltjes halen
 
Even een vraagje, hoe zorg jij ervoor dat de eitjes niet beschimmelen? Als ik eindelijk een paar eitjes heb beschimmelen ze meestal ondanks dat ik veel water ververs en anti-schimmel middel aan toe voeg
 
Even een vraagje, hoe zorg jij ervoor dat de eitjes niet beschimmelen? Als ik eindelijk een paar eitjes heb beschimmelen ze meestal ondanks dat ik veel water ververs en anti-schimmel middel aan toe voeg
Geen middelen aan toe voegen! Daar worden de jongen zwakker van, zet er een zuurstofsteentje bij of naast dat over de eitjes heen wuift. Verder met het dunste slangetje de beschimmelde eitjes er tussen uit halen
 
Je kan eventueel catappa-blad toevoegen, dat heeft van nature een anti-schimmelwerking. Dat de schimmel nu gewoon blijft komen betekent waarschijnlijk dat er reeds resistentie is tegen jouw anti-schimmel middel.

Geen middelen aan toe voegen! Daar worden de jongen zwakker van, zet er een zuurstofsteentje bij of naast dat over de eitjes heen wuift. Verder met het dunste slangetje de beschimmelde eitjes er tussen uit halen
Nu ben ik wel benieuwd hoe die jongen zo veel zwakker worden van dat antischimmelmiddel? Bedoel je daarmee dat eieren genetische aanleg hebben om moeilijker of makkelijker te beschimmelen? Of dat het anti-schimmel middel eigenlijk giftig is voor de jongen?
 
Ik heb ook behoorlijk wat gelezen, en er zijn op een heleboel manieren mensen in geslaagd om eitjes te laten uitkomen.
- eitjes in een ziss kweekbakje (bij mij 2 keer eitjes uitegkomen, maar heel veel verlies, slechts 1+2 jongen, nadien niks meer gelukt)
- eitjes in een bakje zonder luchtsteentje (mislukt, zowel op het aquarium als drijvend er in, met en zonder esha)
- eitjes in een gesloten potje met lucht en esha of methyleenblauw (poging nu bezig)

Er zijn echt weinig verslagen van kweek te vinden zonder een antischimmelmiddel, zeker bij Sterbai.
Maar er zijn zeker soorten waar de eitjes minder snel schimmelen.

Om maar te zeggen... en zijn vele wegen die naar Rome leiden.
 
Ik heb ook behoorlijk wat gelezen, en er zijn op een heleboel manieren mensen in geslaagd om eitjes te laten uitkomen.
- eitjes in een ziss kweekbakje (bij mij 2 keer eitjes uitegkomen, maar heel veel verlies, slechts 1+2 jongen, nadien niks meer gelukt)
- eitjes in een bakje zonder luchtsteentje (mislukt, zowel op het aquarium als drijvend er in, met en zonder esha)
- eitjes in een gesloten potje met lucht en esha of methyleenblauw (poging nu bezig)

Er zijn echt weinig verslagen van kweek te vinden zonder een antischimmelmiddel, zeker bij Sterbai.
Maar er zijn zeker soorten waar de eitjes minder snel schimmelen.

Om maar te zeggen... en zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Zoals ik al diverse keren heb gezegd: wij kweken sterbai's en gebruiken 0,0 middeltjes en er overleeft voldoende en nooit schimmelende eitjes.
 
Je kan eventueel catappa-blad toevoegen, dat heeft van nature een anti-schimmelwerking. Dat de schimmel nu gewoon blijft komen betekent waarschijnlijk dat er reeds resistentie is tegen jouw anti-schimmel middel.


Nu ben ik wel benieuwd hoe die jongen zo veel zwakker worden van dat antischimmelmiddel? Bedoel je daarmee dat eieren genetische aanleg hebben om moeilijker of makkelijker te beschimmelen? Of dat het anti-schimmel middel eigenlijk giftig is voor de jongen?
Die antischimmel is esha2000 en dat is helemaal geen antischimmel maar een antibioticum, jonkies die daarmee jong in aanraking komen hebben een verzwakt imuumsysteem en zal ze later ook altijd verzwakt houden. Plus dat middeltjes zoals esha2000 resistentie in de hand werken
 
Ik heb met meerdere kwekers persoonlijk gesproken, en met nog een paar gechat.
Jij bent de enige die niks gebruikt, allemaal gebruiken ze Esha (80%) of Methyleenblauw (20%).

Zowat allemaal heb ik de vraag gesteld hoe het zit met zwakte van het jongbroed, niemand had daar last mee.
 
Zowat allemaal heb ik de vraag gesteld hoe het zit met zwakte van het jongbroed, niemand had daar last mee.
Dat is iets wat ze niet kunnen hard maken omdat ze niet hun nakweek 10 jaar lang bij zich houden, en ja een kweker zal niet zeggen dat zijn eigen nakweek zwak is, dat is nu niet bepaald goede reclame.
Dit is netzoiets als wat je laatst poste over esha dat je ze gemaild had, wat ook kant noch wal raakte omdat niemand zal zeggen dat hun producten slecht zijn.
Wil je echt weten of die nakweek zwak is moet je de kopers van hun nakweek te pakken zien te krijgen en het hun vragen
 
Dat is iets wat ze niet kunnen hard maken omdat ze niet hun nakweek 10 jaar lang bij zich houden, en ja een kweker zal niet zeggen dat zijn eigen nakweek zwak is, dat is nu niet bepaald goede reclame.
Dit is netzoiets als wat je laatst poste over esha dat je ze gemaild had, wat ook kant noch wal raakte omdat niemand zal zeggen dat hun producten slecht zijn.
Wil je echt weten of die nakweek zwak is moet je de kopers van hun nakweek te pakken zien te krijgen en het hun vragen
Dan kan jij het ook niet hard maken dat jouw jongbroed het beter doet.

Ze spraken allemaal van de overlevingsratios tussen uitkomen uit het ei, en groot genoeg voor de verkoop.

Wat ik wel weet, en nu zelf ondervonden heb.
Alles wat ik bij hobbykwekers gekocht heb is nog in leven. En dat kan ik niet zeggen over wat ik in de winkel kocht.
 
Laat ons even samen vatten wat je beweert:

1. Ik gebruik geen esha of andere middelen tegen schimmel.
2. Als je Esha gebruikt, dan krijg je zwakke visjes met een aangetast immunsysteem
3. Mijn nakweek is niet veel sterker.

Ik concludeer dat er hier iets niet logisch is.
 
Laat ons even samen vatten wat je beweert:

1. Ik gebruik geen esha of andere middelen tegen schimmel.
2. Als je Esha gebruikt, dan krijg je zwakke visjes met een aangetast immunsysteem
3. Mijn nakweek is niet veel sterker.

Ik concludeer dat er hier iets niet logisch is.
Ik beweer nergens dat mijn nakweek niet veel sterker is, quote jij dat maar waar dat zou staan
Er staat uberhaupt nergens een uitspraak van mij over mijn nakweek of die sterker of zwakker zijn, laat maar zien waar ik dat beweeer
 
Die antischimmel is esha2000 en dat is helemaal geen antischimmel maar een antibioticum, jonkies die daarmee jong in aanraking komen hebben een verzwakt imuumsysteem en zal ze later ook altijd verzwakt houden. Plus dat middeltjes zoals esha2000 resistentie in de hand werken
Dat esha een antibioticum is staat inderdaad bekend, en dat antibiotica's resistenties creëeren (zoals zo veel middeltjes, vooral de te efficiënte. De klassieke wapenwedloop tussen parasiet en gastheer). Dat jonkies daardoor automatisch een verzwakt immuunsysteem hebben en op lange termijn daardoor altijd minder gezond zijn is een meer twijfelachtige claim. Het is inderdaad al lang bekend (en bewezen door talloze studies) dat te veel behandeling bij ziektes of te goede hygiëne kan zorgen voor een zwakker immuunsysteem, omdat het immuunsysteem zo te weinig training krijgt. Maar spreken we hier over zo een parasiet die door de gastheer zelf wordt bestreden? Of is die schimmel gewoon iets dat opkomt onder de juiste omstandigheden, zonder invloed van het immuunsysteem van de vis? Buiten deze mogelijke verzwakking in potentie (zolang er geen nieuwe parasitaire infectie opduikt hoort dit immers niet mee te spelen) is er ook nog het risico op directe verzwakking door de antibiotica.

Om in één keer zelf wat antwoorden te geven op de eerste vraag, een zeer bekende schimmel in de aquacultuur (Saprolegnia sp.) blijkt wel degelijk een immuunrespons uit te lokken. Dezelfde ziekte komt zowel in adulten, embryo's en juvenielen weer. We kunnen er dus ook vanuit gaan dat het handig is voor een vis om hier op jonge leeftijd immuniteit tegen op te bouwen. Echter zou deze schimmel in een gezond ei niet in staat zijn om door het chorion te breken en het embryo te infecteren. Beschimmelde eieren zouden dus een signaal zijn van beschadigde eieren of dode embryo's. Indien deze beschadigingen een genetische basis hebben, dan verstoor je natuurlijke selectie en kunnen deze nadelige genen zich toch blijven verspreiden. Voorbeelden hiervan zijn aangeboren choriondeffecten of aangeboren lomp leggedrag van de ouders. Indien deze beschadigingen louter door de omgeving zijn, dan hoor je geen nadelige genetische effecten te hebben (mutaties als het carcinogeen is misschien?).Als bron: deze studie op verschillende levensstadia van zebradanio's.

Aangezien beschadigde eieren ook zonder schimmels een open deur zijn voor massa's pathogenen (inclusief vele resistent tegen esha2000 zoals virussen) vermoed ik dat het vooral het laatste is. Dat antischimmelmiddel dus vooral een manier is om de lompheid van de aquariaan die de eieren verplaatst op te vangen. Dat het waarschijnlijk geen genetische impact heeft doet het feit van de resistentieproblematiek natuurlijk niet verdwijnen, en antibiotica blijft nu eenmaal iets om niet te licht te gebruiken;
 

Terug
Bovenaan