Vlug en Lenig


S

Shortysfishies

Guest
436792marjanh_0_85_100d510.jpg



Misschien zijn het geen offici�le aquadieren, maar omdat ze tijdelijk in mijn oude garnalen bakkie zitten, wil ik jullie voorstellen aan Vlug en Lenig.
Twee Afrikaanse Reuzenslakken. Zijn nu ongeveer 5-6 maanden oud en wegen nu 13 en 15 gram. Dat kan 500 worden als ze volwassen zijn.

Ben nu ook naarstig op zoek naar een terrarium.....
 
488519marjanh_0_85_picture.jpg

Ze zijn erg interessant en totaal niet schuw. Zodra ik de deksel open, komen ze naar je toe en kruipen op je hand.
 
Jaja, ik heb er 10-15 cm arme potaarde inzitten. Vochtigheid is gemiddeld 80%. Tegen de achterwand heb ik een warmtematje, dat 12 uur per dag aan is.

Morgen ga ik even kijken of bij de Praxis kokos potaarde te koop is.

Verder eten ze veel groente en fruit en mogen ze af en toe ook visvoer. Sepia ligt er altijd in voor de kalkbehoefte. Kan ik eventueel nog aanvullen met kalkpoeder.

Ik heb deze beestjes voor het eerst gezien op de terrariumbeurs op 6 dec jl. Toen was ik verkocht. Eerst nog zeer goed op internet gekeken en kijken of ik in hun behoeftes kon voldoen en wat belangrijker is in mijn geval: Ik de verzorging zelf op me kan nemen. Het gros van de mensen vindt ze vies.

Ik heb nu de Agathina Rediculata Albino. Deze soort is heel nieuwsgierig en niet schuw. En door de lichte kleur vallen ze beter op de donkere aarde.
 
Action verkoopt dat geperst ook wel hoor.
Ik dacht op de foto even geen bodem te zien maar ik vergis me dus. Zo te lezen heb je wel overal aan gedacht :thumbs:.
 
Ja ben zeker goed voorbereid al zeg ik het zelf. Ik kan idd ook nar de Action. Maar weet niet of ze dat in elk filiaal hebben
 
Klopt en daar ben je vaak afhankelijk van wat op voorraad is. Als je dan de Praxis in de buurt hebt dan is dat misschien wel zo makkelijk dan.
 
Het is lastig. Bij de Praxis zal het wel op voorraad zijn, maar zullen de zakken wel weer groot zijn.

Als het bij de Action te koop is hier, kan ik een aantal blokken meenemen. Ik hoef de bak niet wekelijks leeg te maken.
 
Zelfs IKEA verkoopt het ... (die cocosblokken)
Ik heb het geprobeert bij de kikkers - maar het blijft echt heel lang chemisch nameuren.

Je hebt look-alikes (duurdere) bij de LFS, van ander materiaal, die vind ik persoonlijk echt 100x beter.

Maar als het bij je slakken een soort kattenbakvulling is - dan gewoon voor cocos gaan natuurlijk.
 
Nee, het is geen kattenbakvulling bij Slakken. Ze moeten zich kunnen ingraven als ze willen. Maar het moet een kalkrijke, maar onbemeste bodem zijn. Ik had Turf, maar dat is te zuur. Tast hun schelp schijnbaar aan.

Toevallig ga ik dinsdag naar Ikea, dan kijk ik daar wel! Dank je voor de tip.
 
LOL, ik bedoelde niet dat je kattenbakvulling moest nemen natuurlijk - maar het was me niet duidelijk hoe vaak je de bodem moet 'verschonen'.
(Net als kattenbakken dus)

Het zijn hele leuke slakken.
Moet je echt *nu* een andere bak voor ze nodig hebben- geef ff een pm.
Ik heb bijna altijd opknappers in de weg staan hier.
 
Hoi,

Dank je wel voor je reactie. Ik ben nog niet "NU" op zoek, maar ik houd mijn ogen open. Ik wil het liefst een terrarium die schuifruitjes heeft.
In april schijnt er weer een terrarium beurs te zijn, dan kijk ik ook. En op MP natuurlijk. Maar voorlopig zitten ze nog goed. Al moet ik eerlijk bekennen niet te weten hoe snel zo'n beestje groeit. Ze eten best veel vind ik haha
 
823136marjanh_0_85_iphon.jpg



Dit is de bak waar Vlug en Lenig op dit moment in wonen. Volgens mij kan dat nog wel een paar maandjes.

Ben vandaag naar Ikea geweest en heb van die blokken tuingrond meegenomen. Morgen ook nog even naar de Action, want de Ikea is voor mij niet naast de deur.
 
Staat je bakje op de zijkant :D ;)
Haha, dat zijn leuke bakjes hoor. Ik heb er ook een gehad destijds.
 
Nee, ze hangen zelf het liefst op z'n kop haha.

Ja, het was mijn oude garnalen aquarium, maar die gingen ineens dood. Geen idee waarom. Heb er aan gedacht hem te verkopen, maar nu komt het wel even uit voor de slakken.

Maar als ze eenmaal zo zijn:
448988marjanh_0_85_picture.jpg

Wordt het wat krap zulle we maar zeggen ;-).


Nu zijn zo lang:
539516marjanh_0_85_iphon.jpg
 
Ja zo kan het best even maar ja binnenkort willen ze vast graag een groter onderkomen hebben :D
het is weer eens wat anders dan vissen natuurlijk en ze zijn best leuk moet ik zeggen.
 
Ja klopt. En toch valt het ook wel weer mee. Voor vier volwassen slakken wordt 60x40x40 aangeraden. Omdat een te groot terrarium weer ervoor kan zorgen dat ze 'bang' worden voor vijanden. Ik wil een terrarium tussen 50x30x30 of 60x300x40.
 
Ik heb ze gisteren, toen had ik ze precies 1 week, gewogen. Puur uit nieuwsgierigheid. Ze zijn al 5 gram gegroeid! Elk. Best goed!
 
Shortysfishies zei:
Ja klopt. En toch valt het ook wel weer mee. Voor vier volwassen slakken wordt 60x40x40 aangeraden. Omdat een te groot terrarium weer ervoor kan zorgen dat ze 'bang' worden voor vijanden. Ik wil een terrarium tussen 50x30x30 of 60x300x40.


Bang voor vijanden? bij te groot? nee toch?
 
Ja, dan schijnt de oppervlakte van het terrarium te groot te zijn. Of je moet het zo volproppen met vanalles, dat ze er zelf niet meer in kunnen.
Maar bang zijn ze volgens mij niet. Als je ze oppakt, kruipen ze juist uit hun huisje en kijken vrolijk rond. En gaan ook op onderzoek uit.
 
943898marjanh_0_85_iphon.jpg

Even een update van Vlug en Lenig.

Heb ze vandaag een maand dus was het weegdag!

De voorste, Vlug, weegt nu 30 gram. Die is dus in gewicht verdubbeld.
Lenig blijft iets achter, maar is ook met zijn 27 gram nu 14 gram zwaarder dan toen hij hier aankwam.

Ze eten als kliko's. Vooral Andijvie en zoete aardappel is gewillig. Ook gedroogde garnaaltjes lusten ze.
 
377293marjanh_0_85_100d510.jpg

Een rechte foto van het duo. Ben erachter dat ze sperziebonen ook heerlijk vinden!
 
888967marjanh_0_85_100d510.jpg

De Grootste, Vlug. Net gesproeid. Vinden ze heerlijk. Nu op naar het avondeten: gedroogde garnaaltjes. En andijvie.
 
Aangezien ik nu (eindelijk) een echt terrarium heb voor de slakken, mag dit topic of verplaatst worden, of gesloten. Tenzij je op de hoogte gehouden wil worden van hun groei......

Ze doen het in elk geval geweldig. Zijn volop hun nieuwe verblijf aan het onderzoeken en nepplanten vinden ze ook wel apart.

Bedankt in elk geval voor jullie belangstelling.
 
349641marjanh_0_85_picture.jpg


Afgelopen dinsdag het duo maar weer eens gewogen.

Van 30 naar 51 gram en van 27 naar 58 gram. Ik vind het goed gaan!

17 April komt er waarschijnlijk een Achatina Albopicta bij, die krijgt de naam Kleine Broer.
 
Oh, ik ben dol op slakken. Wat zijn ze mooi en wat een leuke namen! Ik ga zeker volgen hoe ze groeien, succes!
 
Dank je! Ja, ze zijn heel leuk en interessant! Kan zelfs zeggen dat ze beide een verschillend karakter hebben haha.
 
557479marjanh_0_85_100d510.jpg

276143marjanh_0_85_100d510.jpg

Hier nog even een paar kiekjes van Lenig.
 

Terug
Bovenaan