vloeibare bemesting


S

sarasa

Guest
hallo,

ik gebruik op het moment easylife profito ik voeg 1ml per dag toe aan een aanzienlijk beplant 54 liter aquarium. en wil nu ook gaan kijken naar andere producten. je hebt natuurlijk ook easycarbo van dit merk. maar ik vraag me af of andere aquarianen producten gebruiken waarvan ze zweren dat het beter werkt als de producten van easylife. of producten die je kan combineren met profito

groete
 
Easycarbo doet dienst als 'koolstofleverancier', dus je kan hier ook bioCO2 gebruiken, zeker in een zwaar beplant aquarium waar easycarbo onvoldoende is.

Profito voorziet dan weer de spoorelementen. Waaronder gechelateerd ijzer. Om die chelaten te sparen is het beter niet dagelijks profito te doseren (easycarbo natuurlijk wel dagelijks).

Profito kent veel alternatieven (van andere merken). Je kan ook deze prima gebruiken. Sterker nog, dat lijkt mij zelfs aan te raden. Want: verandering van spijs doet eten.

Bij planten net zo. Je wisselt best eens af.
 
is de aangegeven dosering van profito minimaal of op 54 echt 5.5 ml toevoegen of iets meer. en dan bevoorbeeld easycarbo elke dag zoals aanbevolen en dan profito om de week afwisselen met een andere vloeibare bemesting? kan iemand enkele soortgelijke producten als profito noemen?

groete
 
Je mag meer profito toevoegen dan de aangegeven dosering. Het ijzergehalte valt namelijk mee (+/- 1,8 g/l) als je het ijzergehalte maar beperkt tot 0,5 ppm. Dus in feite zou je op 54 liter tot 15 ml mogen doseren op voorwaarde dat er geen ijzer meer in het water zit. En als dat het geval is zou je vaker moeten doseren. Best wanneer het ijzergehalte is gezakt tussen 0,1 en 0,25 ppm. Dan kan je dus resp. 12 tot 7,5 ml profito doseren.

Als je twijfelt over de dosering zou ik Plantamin, aqua plant basic en floracell willen adviseren. Daarvan scheelt de concentratie niet zo heel erg met profito.
 
dit is wekelijks? ik heb een druppel test koffer van Colombo is deze goed en accuraat genoeg omdat te meten? of hoe moet je de ppm meten?
 
ppm = mg/l

Ik heb geen ervaring met de colombo ijzer test. Maar een probleem mag het niet zijn. Op zo'n meting zit altijd een afwijking.

Wekelijks? Dat kan, maar misschien ook vaker of minder vaak, afhankelijk van hoeveel je planten verbruiken.

Wat ik ook soms doe is na een waterverversing (bij mij elke 2 weken) met profito of gelijkaardig bijdoseren. En als ik tussen de waterverversingen door (elke week op dit moment, maar soms ook 2 x per week) moet bijdoseren doseer ik de helft met profito of gelijkaardig en de andere helft met Ferro.
 

Terug
Bovenaan