Vlinderken haar 150 liter met bioblocfilter

V

Vlinderken

Guest
Na een paar jaar een 55 literbakje heb ik mezelf een upgrade cadeau gedaan.

Een 80x40x50 biobloc in glas met zwart gelakt glazen afwerking.
Ledverlichting van JMB community rood-wit en blauw-wit met sunset en sundown controler.
En ook het bijpassend op maat gemaakt meubel.
Als bodem heb ik fijn zwarte grind gekozen.

2 November is hij geplaatst.
Ik had in overleg met de verkoper/maker/plaatser afgesproken dat ik de filter zou opstarten met watten uit zijn biotoop en mijn eigen water zou overbrengen... dan konden de vissen direct geplaatst worden.
Ik had nog 2 weken vrij zodat ik de waarden in de gaten kon houden en direct ingrijpen indien nodig.
Ook de planten zijn mee verhuisd.

Nu 5 februari en toch dik 3 maanden later was het tijd om ook de inrichting een upgrade te geven. Wat nieuwe planten, stukje hout en schuilplekje. Ook een paar nieuwe bewoners.

Het resultaat vind ik best mooi geworden.

Zeg maar wat jullie er van vinden.
20171008_203858.jpg
20171102_101628.jpg
20171103_174337.jpg
20171102_094147.jpg
20180207_222409.jpg
 
Ik zou zeggen laat die plantjes maar lekker groeien daar is nog ruimte zat voor, uiteindelijk kan je het altijd nog aanpassen.
Ik ken die bioblocfilter niet, wat is hier de meerwaarde van?
 
Toffe bak! In combinatie met de onderkast een zeer mooi geheel.

Wordt ongetwijfeld nog mooier als alles wat ingroeit!
Misschien kan je nog wat hoogte/volume toevoegen achteraan met bijvoorbeeld Blyxa japonica maar met wat geduld zullen de huidige planten ook wel mooi ingroeien.

Ik ken die bioblocfilter niet, wat is hier de meerwaarde van?

Ik had vroeger een bak (vermoedelijk van dezelfde bouwer) met dit systeem. Die bak heeft altijd zeer stabiel gedraaid dus ik was er best tevreden over.
Met de biobloc wordt verwezen naar de rechterzijde van de bak.
Zoals je kan zien is daar de rand een stuk zwart afgeplakt. Het is eigenlijk een soort van interne bioloog: Er is een stuk van de bak afgesloten met een glasplaat en vooraan of achteraan is er een gleufje open gelaten over de ganse hoogte waarlangs het water in de filter stroomt.
Het compartiment achter de glasplaat is opgedeeld dmv één of twee glasplaatjes met overloopsysteem.
In het laatste stuk zit de pomp en de uitstroom gaat via de slang naar de linkerhoek van de bak.
Dit heeft als voordelen dat de pomp, de verwarming en het filtermateriaal allemaal uit het zicht zitten en er meer plaats is voor filtermateriaal dan in een interne filter... Het is ook vrij makkelijk om filtermateriaal schoon te maken/te verwisselen of de pomp te vervangen, ...
Het oogt mooier dan een interne filter maar een nadeel is dan weer dat je een stukje van je bak kwijt bent...
 
Ik ken het systeem ook niet maar het is leuk ingericht hoor.
 
Ik had vroeger een bak (vermoedelijk van dezelfde bouwer) met dit systeem. Die bak heeft altijd zeer stabiel gedraaid dus ik was er best tevreden over.
Met de biobloc wordt verwezen naar de rechterzijde van de bak.
Zoals je kan zien is daar de rand een stuk zwart afgeplakt. Het is eigenlijk een soort van interne bioloog: Er is een stuk van de bak afgesloten met een glasplaat en vooraan of achteraan is er een gleufje open gelaten over de ganse hoogte waarlangs het water in de filter stroomt.
Het compartiment achter de glasplaat is opgedeeld dmv één of twee glasplaatjes met overloopsysteem.
In het laatste stuk zit de pomp en de uitstroom gaat via de slang naar de linkerhoek van de bak.
Dit heeft als voordelen dat de pomp, de verwarming en het filtermateriaal allemaal uit het zicht zitten en er meer plaats is voor filtermateriaal dan in een interne filter... Het is ook vrij makkelijk om filtermateriaal schoon te maken/te verwisselen of de pomp te vervangen, ...
Het oogt mooier dan een interne filter maar een nadeel is dan weer dat je een stukje van je bak kwijt bent...
Met dank voor de uitleg.
 
Mooi begin zo. Enkele van je visjes(vuurneons?) lijken me een beetje dun, klopt dit?
 
Mooi begin zo. Enkele van je visjes(vuurneons?) lijken me een beetje dun, klopt dit?

Ja ze zijn wat dunnetjes... eten wel nog goed... zijn ook al op leeftijd, ik heb ze al een jaar of 2.
 
Wat voor voer gebruik je?
 
Wat voor voer gebruik je?

Ik gebruik verschillende soorten.
ik heb granulaat van verschillende merken en amerikaanse vriend, poeder voor babyplatys, tabletten en korrels.
Ik wissel af.
 
Ok
Het ene voer is namelijk hoogwaardiger dan het andere.
Dr. Bassleer is b.v. erg goed hoogwaardig voer.
 
Ik kweek zelf ook microwormpjes
Verslinden ze ook, alsof ze in geen weken voer gehad hebben
 
15205209669991998002241.jpg
15205209669991998002241.jpg
 
Leuk bakje!
Mooi helder water.

Doseer je ook plantenvoeding eigenlijk?
 
Staat er mooi fris bij!
 
Wordt een prachtig geheel .
 
Hoe oud zou dit schatje van een patatje zijn?
Het is de enige die ik al gespot heb.
Hij/zij zat in mijn filter.
20180425_165116.jpg
20180425_165128.jpg
20180425_164712.jpg
20180425_165116.jpg
20180425_164712.jpg
 
Moeilijk in te schatten op de foto vindt ik maar hij of zij is niet net geboren zo te zien. Wel leuk dat je deze hebt gered uit de filter.
 
Ik heb hem zaterdag gevonden en is nu dus minstens 5 dagen oud. Ik heb er verder geen meer gezien die vrij rond zwemmen tussen de planten.
Ik hou hem voorlopig in een quarantainebakje. Ik ben bang dat hij anders voor voer aanzien zal worden door mijn Botia striates en Sewellia lineolatas
 
20180426_181159.jpg
20180426_181159.jpg
20180426_181150.jpg
20180426_181114.jpg


20180426_181124.jpg
 
witte neons? dat heb ik nog nooit gezien net zoals die plantjes rechts onder met het witte patroon. Ziet er cool uit:D

botia's kunnen trouwens best groot worden.
 
witte neons? dat heb ik nog nooit gezien net zoals die plantjes rechts onder met het witte patroon. Ziet er cool uit:D

botia's kunnen trouwens best groot worden.

De plantjes zijn hygrophila rosae australis.
De witte nerven komen niet altijd even mooi door. Is wel gemakkelijk om te houden en te vermeerderen.

De botia striate zouden max 7,5cm worden en idd daardoor de kolossen worden. ik denk dat ze nu wel bijna volgroeid zullen zijn. brutaal zijn ze nu wel al.

De witte neonvisjes. Ik weet niet welke je juist bedoelde.
De helemaal witte. Ik ben niet meer zeker wat hun naam nu weer is. Het kan gaan om de Paracheirodon Innesi orange, maar ik heb ook al gehoord dat ze albino neons worden genoemd.
De andere met de rode staart zijn diamand neons ( paracherodon inessi diamond)
 
Mooie foto s en zo te zien heb je een flinke bezetting in het bakje.
 
zo te zien heb je een flinke bezetting in het bakje.

Ja inderdaad is nu wel vol aan het worden. In de winkel hebben ze me helpen berekenen wat nog mogelijk was. Ze gebruiken daar de 1cm per liter regel.
Volgens hun heb ik nog wat reserve. Maar toch zal het voorlopig genoeg zijn.
 
botia's kunnen trouwens best groot worden.
En hebben graag gezelschap van soortgenoten en worden soms behoorlijk vervelend naar andere vissen toe als er geen voldoende gezelschap is van soortgenoten.
Let er wel op dat bij het voeren de andere vissen ook voldoende krijgen met deze dames/heren in de buurt.
En als je jonge visjes hebt oppassen lusten ze graag. :D
 
Echt een heel mooi aquarium!

Ja inderdaad is nu wel vol aan het worden. In de winkel hebben ze me helpen berekenen wat nog mogelijk was. Ze gebruiken daar de 1cm per liter regel.
Volgens hun heb ik nog wat reserve. Maar toch zal het voorlopig genoeg zijn.

Ja is wel goed te zien dat het zo wat druk is allemaal!
Je zou ze in de winkel kunnen uitleggen dat die 1 cm regel niet echt werkt in de praktijk en dat het allemaal afhankelijk is van de vissoort.
 
Deze voormiddag een mega ramp ontdekt.
Gisteren een normale waterwissel gedaan en was alles nog normaal.
Vandaag.... 19 dode vissen. De rest, de andere helft, ... onrustig, snelle kieuwbewegingen, lusteloos.
Waterwaarden ok.
pomp werkte, thermostaat werkt.
Ik dacht aan vergiftiging door slecht geworden plantenvoeding of visvitamienen.
Bleek dat na de extra noodwaterwissel mijn pomp niet meer wou werken.
snel zuurstofpompje erin en naar de winkel om nieuwe pomp.

Onderweg kreeg ik telefoon dat de pomp het nu plots wel deed.

In de winkel hele uitleg gedaan... daar kreeg ik uitleg over opstapeling van nitriet in pompkamer en bij aan/uit schakelen van haperende pompen van explosie van nitriet en ammoniak in het aquarium. en dus massale dood tot gevolg.

Nieuwe pomp gekocht, al was het op reserve, en wat reanimatieproducten (micro orgamnismen en filtermedium)

Het haperen lag na inspectie aan een stukje blad dat in de pomp was geraakt en daar dus de boel blokkeerde.
Vanaf nu controleer ik dit elke waterwissel.

Dodenlijst:

Cobitidae Botia Striate Gestreepte modderkruiper (2)

Sewellia lineolata (3)

Roodkopzalm (4)

vuurneon(5)

Diamand neon (5 van de 10)
 
Dat is balen zeg. Raar dat zo n stuk blad erdoor kan komen en dit veroorzaakt.
 
Deze morgen, eerste werk, inspectie van mijn restbestand.

Iedereen is veilig de nacht doorgekomen.

Alle Platy (7 + 2 baby) raar hé.
white fin terta (5)
Andere soort tetra (5)
witte neon (5)
diamand neon (5)
garnalen (2)

Hopelijk blijft nu alles verder goed gaan.
 
Mooi dat alles goed de nacht door is gekomen. Welke soort garnalen heb je?
 
Welke soort garnalen heb je?

1 bamboe en 1 reuze met transparant pantser, oorspronkelijk wit, maar doordat hij mijn zwarte steentjes opeet en dan terug uitspuwt nu meer grijs.
 
Terug
Bovenaan