Vlekken op bladeren hoe kan dat


J

Jerald

Guest
Hoe kan dit en hoe kan ik dit tegen gaan alvast bedankt

IMG_20181223_223432_1.jpg
 
Wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe aan de bak. Wat voor licht heb je hierbij en hoelang?
 
Typisch voorbeeld van een Anubias die teveel licht vangt?
 
:sorry: maar dit is toch echt een Anubias.

Maar de rest ziet er ook niet heel fris uit idd
 
:sorry: maar dit is toch echt een Anubias.

Maar de rest ziet er ook niet heel fris uit idd


Nu ik kijk naar het nieuwe blad rechts dan moet ik zeggen ja je hebt gelijk. Die krijgt nu teveel licht denk ik ook maar ja de andere planten vertonen ook wel gebreken.
 
voorgrondplant niet in de bodem, moet erboven staan.
 
Zo te zien zit de wortelstok boven de bodem.
 
Deels staat die er in elk geval boven.
 
Ik gebruik 2x38 watt tl lampen gebruik sinds kort voeding vloeibare 2 flesjes ook met CO2
 
Gebruik het flesje waar alles in zit nu 3weken en die van CO2 sinds eergisteten

IMG_20181224_141857_7.jpg
 
Alles zit er niet in want de Profito bevat geen nitraat en fosfaat.
 
En ga die nitraat en fosfaat niet van easylife kopen. Zelf poeder oplossen is zoveel goedkoper.
 
Ik zou graag alle waterwaarden eens willen weten.
 
Me too, fosfaat zal erg laag zijn schat ik. Nitraat is er meestal wel.
 
Ik weet de waardes niet ik heb hem zo gekregen en dacht voor dat ik nieuwe haal kijk ik of ze nog te redden zijn. Wat kan ik gebruiken voorn voeding
 
Als je helemaal niet thuis bent in het doseren van de verschillende voedingsstoffen is de ''all in one'' voor nu denk ik even het makkelijkst.
Deze voeding zou je dan kunnen gebruiken,
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete
Dan weet je zeker dat je alle voedingstoffen aanbied, de Easy carbo kun je daarnaast blijven gebruiken, deze moet je wel dagelijks toevoegen, en niet meer dan aangegeven.

Hoe vaak en hoeveel water ververs je, en de bak heb je gekregen als ik het goed begrijp? en weet je toevallig ook welke lampen erin zitten en hou oud ze zijn? (hoop vragen:sorry:

Je zou aan de slag kunnen met stock oplossingen (poeders) voor de Nitraat en fosfaat, maar dan moet je wel eerst de waardes meten/weten, en het vereist ook wat meer uitleg.

Zonder te meten kan ook nog als je EI methode toepast, hoeveel liter is de bak?
 
Ja ik heb hem gekregen van iemand. Ververs het water een x in de week van de lampen weet ik het niet. Dan maar even het water testen en dan kijken wat ik dan doen bedankt voor de informatie
 
bedankt voor de informatie
Graag gedaan, en als je echt geen idee hebt hoe oud de lampen zijn kun je er beter nieuwe in doen, welk merk aquarium is het?
 
Het is een zelf bouw 120.40.55 wil graag led hebben in de bak was al aan het kijken maar weet niet zo goed welke ik moet hebben weet wel dat ik er een wil van de merk Sera de lampen die er in zitten zijn 105cm
 
Zou geen Sera verlichting nemen...

Anyhow, zou zoals hierboven is aangegeven eerst de voeding op orde brengen.

Heb je nu reflectoren op de tl buizen?
 
Oke welke merk lampen dan wel?
 
Aquatlantis, JMB en JBL hebben goede Led balken, maar wil je dit goed voor elkaar hebben ben je zo 250/300 euro verder voor jou formaat bak.

Begin eerst eens met goede voeding en 2 nieuwe TL buisjes, Phillips TLD-840 bijvoorbeeld
 
Ja het is heel duur heb ik al gezien. En van die Philips lampen moet ik dan daar van 2 dezelfde lampen in doen of 2 verschillende kleuren
 
Er is niet zoveel kleur keus in die 38 watt zag ik, maar met de 840 zit je altijd goed. T8 is het toch?

1 x 830 en 1 x 840 kan ook, wordt het wel iets geliger van
 
Smaken verschillen maar ik vindt de kleur van de 830/840 juist mooi.
 
Smaken verschillen maar ik vindt de kleur van de 830/840 juist mooi.
Toen ik nog TL boven mijn bak had hangen, ook toen al een plantenbak, had ik een voorkeur voor deze mix. Bovendien deden mijn planten juist op achtergrond, meer gerekt, en voorgrond, meer compact, het er uitstekend op. Daarom dus ook deze keuze. Maar ik ben het helemaal met je eens, smaken verschillen!
 
Vraag blijft of je nu reflectoren op je lampen gebruikt of niet.

En wat kleur betreft, ik vind 5000K al gelig xD
 
Omdat vooral de binnenste bladeren mooi groen zijn, en de buitenste bladeren verkleuren met groene stammen, denk ik dat er een te kort is aan voedingsstoffen. Op basis van de waterwaardes valt er meer te zeggen. Hoe meer verscheidende data, hoe meer duidelijkheid.
 

Terug
Bovenaan