Vlakke of heuvelachtige bodem?


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedenavond. Ik heb 1 modderkruiper, circa 20 garnaaltjes, Siamese algeneten als vissen die op de bodem rondhangen. Houden deze vissen meer van een vlakke, gladde bodem of is een heuvelachtige of dalachtige bodem ook fijn en interessant voor hen?
 
Veel aquarianen laten de bodem vooraan wat lager (centimer of 5) en dan naar achter toe oplopen tot een centimeter of 10 (of zelfs meer, afhankelijk van de diepte van je bak. Dat vergroot de diepte werking, je planten (die meer achter- dan vooraan staan) kunnen beter wortelen, en je zit dan niet tegen een dikke laag zand aan te kijken. Voor je vissen maakt het niet zo uit.
 
Ik denk ook dat het weinig uitmaakt en ik heb het van voor naar achter zo n 4-5cm dik liggen.
Pas op met de Siamese algeneter want ik lees dat die ook wel garnaaltjes lust en bij het groter worden kunnen ze erg vervelend zijn.
 
Er zijn een paar soorten vissen die 'siamese algeneter' worden genoemd. Zonder foto durf ik niet te zeggen welke Hidde heeft.
 
Er zijn een paar soorten vissen die 'siamese algeneter' worden genoemd. Zonder foto durf ik niet te zeggen welke Hidde heeft.
Volgens mij is dit de onverdraagzame soort:

 
Volgens mij is dit de onverdraagzame soort:

Yes, deze heb ik. Helpt het om die dan in een groepje te houden?
 
je hebt ook leuke verhogingen te koop (soort muurtje) daarmee kan je ook spelen
 
Yes, deze heb ik. Helpt het om die dan in een groepje te houden?
Nee want die vechten elkaar dood. Deze vis wordt 12 cm groot, is een zeer actieve, snelle zwemmer (succes met vangen), is een territoriale vis die onverdraagzaam is naar andere vissen. Ook deze vis breng je het beste terug. Dan hebben antennebaarsjes bij wijze van spreken nog een grotere kans van slagen....

(Overigens: het klinkt misschien alsof we je helemaal afsabelen, maar troost je: de meesten van ons hebben in het begin óók deze fouten gemaakt: een pleco die uiteindelijk een halve meter wordt in zo'n bakje als het jouwe, een goudvis in een nanobak en noem maar op. Fouten maakt iedereen, het gaat erom of je ervan leert en maatregelen neemt om ze recht te zetten en in de toekomst te voorkomen. Hier navragen is een goed begin, individueel weten we lang niet alles, maar met zijn allen hebben we genoeg ervaring.)
 
Goedenavond. Ik heb 1 modderkruiper, circa 20 garnaaltjes, Siamese algeneten als vissen die op de bodem rondhangen. Houden deze vissen meer van een vlakke, gladde bodem of is een heuvelachtige of dalachtige bodem ook fijn en interessant voor hen?
Door filtering ontstaat er een lichte stroming wat ook weer leidt tot een zekere afvlakking van de bodem. Er zijn manieren om heuvels of verhogingen vast te houden op allerlei manieren. Stenen of plaatjes in de bodem kunnen je daar bijvoorbeeld behulpzaam zijn.
 

Terug
Bovenaan