Vlaamse overheid waarschuwt voor FLUOVISJES


Vreselijk dat mensen dat doen. Er er nog veel geld mee verdienen ook. :(
 
Toevallig gisteren op discovery channel (dacht ik ) een stukje over gezien, over de kweek. In de eitjes wordt al een preparaat gespoten, zodat 1 op de 1000 fluoriserend wordt. Valt onder genetisch gemodificeerde organismen.
 
Ze gaan wel erg ver. Bepaalde planten kan ik me wel voorstellen, minder vatbaar, grotere vrucht etc. Maar van dieren moet je gewoon afblijven.
 
Botia zei:
Dennis_89 zei:
Ze gaan wel erg ver. Bepaalde planten kan ik me wel voorstellen, minder vatbaar, grotere vrucht etc. Maar van dieren moet je gewoon afblijven.
Ze zijn eigenlijk niet ontwikkeld voor de aquariumhobby.

http://www.erasmusmc.nl/47421/51019/Visionair_2011.pdf

Interessante kost, wel een moeilijke discussie. Mijn eerste conclusie was dus veel te kort door de bocht. Ze zijn klaarblijkelijke in eerste instantie niet gekweekt/gemaakt voor de leukigheid.
 
Nou dat ze de visjes daar ook voor gebruikten dat wist ik ook niet zeg.
 
Ze worden ook bij bv drinkwaterbedrijven gebruikt om de kwaliteit van het water te testen.
 
Nee, dat had ik er echt niet achter gezocht. Laat ik voorop stellen, in eerste instantie ben ik geen voorstander van dierproeven in welke vorm dan ook. Maar de andere kant is dat, als op het moment geen andere manier is om bepaalde vooruitgang te boeken in onderzoek/genezing van bepaalde ziekten, ik de overweging begrijp.
 
dit is oud nieuws. deze vissen mogen in de EU niet verhandeld worden. ze zijn genetisch gemanipuleerd. zie dit artikel uit 2009. als ze daar in Belgi� nu al achter zijn .......
 
toch wel een teken van armoede als ze dit nog nieuws durven te noemen. de verhaaltjes die er lopen over het feit dat ze in Belgi� jaren achter lopen, worden hiermee toch wel weer bevestigd. misschien een voorstel om die krant voortaan het oud nieuwsblad te noemen
 
Hier in Nederland worden ze ook nog in diverse winkels gekocht. Op dit moment weet ik sowieso 2 winkels die het verkopen (in Belgi� en Nederland), dit is ook al door een bekende van mij doorgegeven.

Deze vissen zijn gekweekt voor -zoals al eerder vermeld was- de wetenschap, helaas zijn deze visjes -waarschijnlijk- in Azi� gekweekt voor de verkoop, dit was in eerste instantie niet de bedoeling, omdat het voor de wetenschap moest blijven.
 
kaylee_D zei:
Hier in Nederland worden ze ook nog in diverse winkels gekocht. Op dit moment weet ik sowieso 2 winkels die het verkopen (in Belgi� en Nederland), dit is ook al door een bekende van mij doorgegeven.

Deze vissen zijn gekweekt voor -zoals al eerder vermeld was- de wetenschap, helaas zijn deze visjes -waarschijnlijk- in Azi� gekweekt voor de verkoop, dit was in eerste instantie niet de bedoeling, omdat het voor de wetenschap moest blijven.
Er is een Nederlandse groothandels die zich helemaal niets aantrekt van dat verbod. Ik heb erbij gestaan dat ze telefonisch tegen een winkelier zeiden dat ik ongelijk had als ik tegen haar zei dat ze verboden waren. En dat dateert al uit 2006!
 
Wat stom zeg.... en al helemaal dat ze denken dat het niet verboden is....
 
ze weten verdomd goed dat het verboden is, alleen gaan ze er van uit dat anderen het niet weten en kopen. handel noemen ze dat. als ik het niet lever, doet iemand anders het wel. verdien zij het geld en ik niet. waar verboden gelden zijn er altijd mensen die zich daar weinig of niets van aan trekken
 
En helaas zijn dit soort voorbeelden geen prioriteit voor overheden. Dat er wetgeving voor, of eigenlijk tegen, bestaat betekend niet dat er actief gehandhaafd wordt. Anders had dit verschijnsel wel verdwenen, en had men deze visjes niet meer in Europa tegen gekomen. Blijkbaar hebben deze verkopers de indruk dat het risico dat de verkoop met zich mee moet brengen vrij klein is en dat ze geen problemen krijgen.
 

Terug
Bovenaan