Visvoer in standaard vijver -> wat is goede kwaliteit?


Floss

Well-known member
Lid geworden
4 april 2017
Berichten
98
We hebben al jaaaaaaren een vijver van ongeveer 20.000 liter in onze tuin.
Daarin zwemmen heel veel goudvissen, windes, kikkers en salamanders en ander gespuis die uit kleine vissenkommen van mensen die ik ken zijn gekomen en in mijn vijver heerlijk de ruimte hebben.
Vijver is goed begroeid, veel leven in en op het water.

Ik voer deze vissen van die standaard gekleurde korrels, sinds ik ze heb.
(Je kent ze wel, die zakken wel van 15 liter....)

Maar nu ben ik me (mede door het aquarium wat ik sinds kort heb) aan het verdiepen in vijver-visvoer.
Want: waarom ben ik met mijn aquarium wél met levend/diepvries en goed droogvoer bezig, en krijgen de vijvervissen deze standaard gekleurde korrels? Die krijgen best eenzijdig voer wat volgens mij ook niet goed van kwaliteit is.

Wat voeren jullie aan de vijvervissen?
Wat is goed voer, voor een goede prijs?
Voeren jullie in zo'n vrij grote vijver ook andere dingen als standaard voer?

De vissen zien er goed uit, kweken goed, geen zichtbaar uitval in de winter. Maar ik denk dus dat het voer-gebeuren wel een stuk beter kan.... Maar als ik het internet opduik, zie ik alleen sites met merken die hún voer als beste aanprijzen, óf forums over voer speciaal voor de koikarpers....
 
In zo'n grote vijver hoef je eigenlijk niet eens te voeren want daar zit al zoveel levend voedsel voor de vissen. Ik voer mijn vissen 1 keer in de week met een beetje vlokvoer omdat ik het leuk vind maar is eigenlijk niet nodig
 
Sinds ik ook enkele jaren bezig ben geweest met aquaria, is mij hetzelfde opgevallen: er is zo'n klein aanbod aan voedsel voor vijvervissen.
Maar ik denk dat dat in zo'n grote vijver ook niet echt nodig is, als ik hoor dat het barst van het leven en als die goed begroeid is.
Wees gerust, die goudvissen en windes komen het hele jaar rond met dingen die ze vinden in de vijver zelf.

Het voeren van standaardkorrels is dan meer een lucratief gebeuren voor de vissenhouder.
Ik voer korrels van JBL voor mijn windes en ik zie dat ze best wel groeien en altijd gemakkelijk de winter doorkomen. Maar mijn grote vijver met windes is niet echt zo begroeid, dus ik denk dat het in deze situatie wel nodig is. Zelf ben ik ook wel benieuwd om te horen van een expert wat de goeie merken en soorten zijn.

Maar ik heb dan weer een tweede vijver van ongeveer 5000 liter met een 10-tal goudvissen en die
heb ik nog nooit gevoerd. Het gebroed dat er inzit van vorig jaar is al mooi op kleur gekomen en het zijn al echte joekels geworden van 10 cm.
Die vijver barst ook van het leven en ik zie dat deze omstandigheden ruim voldoende zijn voor mijn goudvissen.
 

Terug
Bovenaan