Vissenbestand voor Moonfish


Moonfish

Well-known member
Lid geworden
29 augustus 2016
Berichten
233
Leeftijd
35
Beste Forum leden,

Ik heb sinds een tijdje een 200 liter aquarium (102×40×60 ) klaarstaan om ingedraaid te worden. Nu wil ik ook alvast nadenken over het visbestand . Ik twijfel nog wél heel erg maar heb wel wat ideeën. Ik weet alleen niet of die mogelijk zijn.

idee 1 ; Rio Guapore Biotoop

10x Carnegiella strigata OF nannostomus eques
15x Hyphessobrycon megalopterus OF hyphessobrycon eques
1x koppel Mikrogeophagus altispinosus
8x Corydoras sterbai

ik weet niet of dit mogelijk is, vooral de combi corydoras - mikrogeophagus is een Twijfel punt. Maar op een filmpje op YouTube van een soort gelijke bak bewijst dat dit wél goed gaat.

idee 2; gezelschapsbak

1× harem ????? (Bovenlaag)
15x Hyphessobrycon amapaensis & Puntius Pentazona
8x Corydoras Black Venezuela

zowel biotoop als gezelschapsbakken vind ik mooi. Ik weet alleen niet of deze combinaties goed zijn. Vooral qua gedrag tegen elkaar toe. Kunnen/ willen jullie me helpen?


( de bodem word een zandbodem)

Moonfish
 
de het op een filmpje staat bewijst niet meteen dat het wel goed gaat, de ene vis is de andere niet en dit gaat met cichliden zeker op.

Mikrogeophagus + cory's gaat denk ik wel eerder goed dan bijvoorbeeld een Apisto + cory.. maar het kan ook niet goed gaan. (alhoewel ik denk dat het wel goed zal komen)

dat 1e bestand lijkt mij verder een goede combo en het 2e ook.

beide vanaf zo´n 23 graden te houden waarbij je in beide combinaties geen vissen benadeelt.
 
Ik heb in mijn bak ook de combi corydoras sterbai en een harem altispinosa. Pas sinds een kleine 2 weken, maar tot nu toe gaat het goed. Heb ook een grote school Hyphessobrycon megalopterus, vind het een fascinerend visje enorm leuk om naar te kijken. Heb de temperatuur op 24 graden.
Succes met de keuze.
 
de het op een filmpje staat bewijst niet meteen dat het wel goed gaat, de ene vis is de andere niet en dit gaat met cichliden zeker op.

Mikrogeophagus + cory's gaat denk ik wel eerder goed dan bijvoorbeeld een Apisto + cory.. maar het kan ook niet goed gaan. (alhoewel ik denk dat het wel goed zal komen)

dat 1e bestand lijkt mij verder een goede combo en het 2e ook.

beide vanaf zo´n 23 graden te houden waarbij je in beide combinaties geen vissen benadeelt.

Bedankt. Ja snap dat je zegt dat wat er op een filmpje staat er niet altijd zo kan zijn. Maar mijn indruk was wel dat dat er goed uitzag. Zal het filmpje straks wel eens hier posten.

Ik heb in mijn bak ook de combi corydoras sterbai en een harem altispinosa. Pas sinds een kleine 2 weken, maar tot nu toe gaat het goed. Heb ook een grote school Hyphessobrycon megalopterus, vind het een fascinerend visje enorm leuk om naar te kijken. Heb de temperatuur op 24 graden.
Succes met de keuze.

leuk om te horen dat het bij jou goed gaat.
Ik denk dat ik wel voor de Rio Guapore /Intenez biotoop ga. Maar mocht iemand nog andere suggesties hebben voor een leuke biotoop zijn die ook welkom.

Dan nog even over de aantallen. Dat vi d ik altijd lastig.

10 visjes voor de bovenlaag . Nannostomus eques en carnegiella strigata komen beide in die rivier voor maar twijfel wel tussen deze twee soorten.

15x Hyphessobrycon megalopterus OF eques. Hier twijfel ik ook over. Zijn beide mooi.

1x koppel Mikrogeophagus altispinosus

???× corydoras sterbai. Niet te veel van , stuk of 7 / 8?

En dan lijkt het me wél mooi. Tips voor inrichting zijn ook welkom! :) ;)

Moon
 
Ik ben begonnen met de Hyphessobrycon megalopterus, een school van 25 stuks. Wilde eigenlijk ook nog een schooltje nannostomus eques toevoegen, maar heb daar vanaf gezien. De Hyphessobrycon zwemt bij mij zowel in de midden- als bovenlaag. Dus mijn advies kijk het eerst even aan, de nannostomus toevoegen kan altijd nog.
Voor de sterbai zou ik uitgaan van max 10 stuks als je ook de altispinosus nog toe wilt voegen. Ik heb zelf ook nog 5 stuks Rineloricaria lanceolata, erg leuke vis ook. Ik heb zelf de bak ingericht met veel hout en veel planten (voor foto's zie mijn topic hierover).
Succes.
 
ik zou gaan voor de megalopterus de equales houd zich bij mij vooral in de buurt van de bodem op dan word het wel erg druk daar
sterbai zijn forse vissen dus 8 zou genoeg zijn naar mijn mening
 
ik zou gaan voor de megalopterus de equales houd zich bij mij vooral in de buurt van de bodem op dan word het wel erg druk daar
sterbai zijn forse vissen dus 8 zou genoeg zijn naar mijn mening

Bedoel je dat ik nou wel of niet voor de megalopterus moet gaan?
 
Kantje boord, maar begrijpelijk als je de combi toch wilt proberen.

Hoe wilde je trouwens aan een koppel altispinosus komen?
 
Kantje boord, maar begrijpelijk als je de combi toch wilt proberen.

Hoe wilde je trouwens aan een koppel altispinosus komen?

Ik wil het wel gaan proberen. Aquarium word goed beplant.

Ik heb wel een adresje voor de Altispinosus, Een koppel uitzoeken word lastig. Maar de tijd zal het leren. Ik zal wel om advies vragen mocht ik gaan twijfelen daarover hier :)
 
Je kunt ook beginnen met 4. Als het meezit heb je twee mannen en twee vrouwen die twee gelijkwaardige koppels vormen. Heb je een heel fraai schouwspel!
Dan wel de Corydoras achterwege laten i.v.m. territorium van 2 koppels.
 
Je kunt ook beginnen met 4. Als het meezit heb je twee mannen en twee vrouwen die twee gelijkwaardige koppels vormen. Heb je een heel fraai schouwspel!
Dan wel de Corydoras achterwege laten i.v.m. territorium van 2 koppels.

Zou een optie kunnen zijn maar heb liever 1 koppel een wat corydoras dan 2 koppels.
 
Even Weer een andere vraag;

Welke plantensoorten zijn er in de Rio Guapore / Intenez? Heb op internet gezocht maar kom niet verder .

Moon
 
Helemaal gelijk in. Dus niet teveel cory''s erbij doen.

Gaat ook niet gebeuren.
1 koppeltje met 6/7 corydoras sterbai
 
ik bedoelde gaan voor de megalopterus
niet voor de eques stomme autocorrectie maakt het niet beter leesbaar
 
mocht je niet aan een echt koppel kunnen komen kun je ook met 4/5 altispinosus beginnen en dan wachten tot er een koppel is gevormd dan de overige weg doen en dan pas corydoras toevoegen
 
ik bedoelde gaan voor de megalopterus
niet voor de eques stomme autocorrectie maakt het niet beter leesbaar

Aha ;) mijn voorkeur gaat ook uit naar de Megalopterus. Leuk visje.

mocht je niet aan een echt koppel kunnen komen kun je ook met 4/5 altispinosus beginnen en dan wachten tot er een koppel is gevormd dan de overige weg doen en dan pas corydoras toevoegen

Dan word dit mijn plan B , mocht het in de winkel niet duidelijk te zien zijn.

Zouden jullie voor de Carnegiella strigata gaan of Nannostomus eques?. Vind ze beide wel leuk, maar welke past beter?
 
de nannostomus word wel wat minder vaak gehouden en is wel wat aparter dan de bijlzalm maar ik vind de keus ook moeilijk ze zijn allebij leuk :p
 


Dit is mijn inspiratie voor de bak
 
Keuze is uiteindelijk gevallen op de Carnegiella strigata. Die past beter bij de specifieke biotoop. Heb ook al wat plantjes besteld die in de Rio Guapore voorkomen.

Zit dit qua aantallen goed? ;

10x Carnegiella strigata
15x Hyphessobrycon megalopterus
8x Corydoras Sterbai
2x Mikrogeophagus altispinosus

Moon
 
Hoi

Nou qua visbestand ben ik er dus uit , maar qua inrichting niet helemaal.
En om daar een nieuw topic over te openen vond ik ook weer onnodig ;)

Natuurgetrouw krijg ik het natuurlijk nooit maar wil het meer biotoop specifieker. Ik heb al best veel planten erin staan die eigenlijk tot mijn grote verassing best goed aanslaan (komt vast Door de co2 toevoegingen ) maar nu ben ik bang dat mijn aquarium meer op een plantenbak gaat lijken dan op een biotoop. Op internet vind ik weinig over Rio Guapore biotopen en hoe die eruit zien. Dus heeft iemand wellicht meer info over de inrichting van deze biotoop? Is het blackwater ?


Moon
 
Even een update over dit bestand;

Inmiddels heb ik dit bestand ;

9× carnegiella strigata
15x Hyphessobrycon megalopterus
8x Corydoras Sterbai

Helaas zijn alle Mikrogeophagus altispinosus overleden. Ik begon met twee, toen ging er 1 dood. Toen weer aangevuld met twee. En nu zijn weer alle Mikrogeophagus dood. Erg vreemd, weet niet wat de oorzaak is. Waterwaarden zijn goed en alle andere vissen doen het ook goed dus snap er niks van.Ik wil nu ze ook niet meer aanvullen.Nu zou ik graag toch nog een koppeltje toevoegen. Ik dacht aan de Apistogramma Trifasciata. Komt ook voor in Guaporé. Zou dit goed bij mijn bestand passen?



Moon
 
Dit is mijn inspiratie voor de bak
Op internet vind ik weinig over Rio Guapore biotopen en hoe die eruit zien.
Natuurgetrouw krijg ik het natuurlijk nooit maar wil het meer biotoop specifieker.
maar nu ben ik bang dat mijn aquarium meer op een plantenbak gaat lijken dan op een biotoop.


Allemaal quotes waarop eigenlijk maar één ding te zeggen is:
bij natuurgetrouwe bakken gaat het niet eens vaak om de hoeveelheid planten, maar om het aantal soorten planten.

Hier een filmpje van de trifasciata in het wild: Apistogramma trifasciata in the wild,Laguna Blanca Paraguay
 
Allemaal quotes waarop eigenlijk maar één ding te zeggen is:
bij natuurgetrouwe bakken gaat het niet eens vaak om de hoeveelheid planten, maar om het aantal soorten planten.

Hier een filmpje van de trifasciata in het wild: Apistogramma trifasciata in the wild,Laguna Blanca Paraguay
In mijn ervaring zijn cichliden gevoelig voor waterkwaliteit en CO2-toevoeging.

Ik heb de Apistogramma Trifasciata in de winkel bekeken en ik was niet zo onder de indruk. Ze lijken me tevens erg gevoelig, maar dat zijn de meeste cichliden. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit visbestand aan moet, ik mis nog eigenlijk een eyecatcher, een hoofdvis. Het liefst ook biotoop correct maar misschien moet ik daarvan afstappen aangezien ik het dan wel erg moeilijk maak.

Visbestand is momenteel;

8× Carnegiella strigata
15x Hyphessobrycon megalopterus
8x Corydoras Sterbai

Ideeën zijn welkom, het liefst Zuid-Amerika gericht (Rio Guapore, Madeira )

Moon
 
Apistogramma cacatuoides? Schijnen wat makkelijker te houden te zijn.
 
Apistogramma cacatuoides? Schijnen wat makkelijker te houden te zijn.

Oops , beetje laat antwoord , maar beter laat dan nooit.

Heb het idee om iets toe te voegen even laten rusten , maar wil het nu graag weer oppakken en ben tot de volgende opties gekomen;

1x koppel Ramirezi (niet biotoop correct )
of
1x koppel Apistogramma cacatuoides
of
Laetacara dorsigera ( biotoop correct )
Of
Sleutelgat cichliden

welke van deze koppels passen t best bij de rest , en vooral bij de corydoras?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)
 
Oops , beetje laat antwoord , maar beter laat dan nooit.

Heb het idee om iets toe te voegen even laten rusten , maar wil het nu graag weer oppakken en ben tot de volgende opties gekomen;

1x koppel Ramirezi (niet biotoop correct )
of
1x koppel Apistogramma cacatuoides
of
Laetacara dorsigera ( biotoop correct )
Of
Sleutelgat cichliden

welke van deze koppels passen t best bij de rest , en vooral bij de corydoras?

Ik hoor graag jullie ervaringen :)
Ik heb nu een koppel Ramirezi bij kuhlii's en ik merk dat de Ramirezi's zich aan de kuhlii's ergeren. Corydoras, die 3x zo druk zijn zijn volgens mij ook niet de ideale tankmates voor Ramirezis. Maronii en Laetacara kunnen wel bij corydoras.
 
Voeg je nog steeds CO2 toe?

Nee, ben ik mee gestopt nadat ik merkte dat de Mikrogeophagus dat niet
Ik heb nu een koppel Ramirezi bij kuhlii's en ik merk dat de Ramirezi's zich aan de kuhlii's ergeren. Corydoras, die 3x zo druk zijn zijn volgens mij ook niet de ideale tankmates voor Ramirezis. Maronii en Laetacara kunnen wel bij corydoras.

op prijs stelden

Dankjewel , dan valt de Ramirezi af.

Ik denk dat het of Laetacara of de Maronii word. Die zwemmen volgensmij wat meer in het midden. Dat lijkt mij gunstiger voor de Sterbai. Nadeel van de Laetacara is dat ik ze in de weide omgeving niet kan vinden en het nadeel van de maronii is dat ze niet biotoop correct zijn :( .
 
Niet voor apistogramma's gaan met je corydoras. Het kan gaan maar beter van niet.

Bij corydoras is Laetacara, maronii of M. altispinosa inderdaad de beste optie. Ik sta ervan te kijken dat je altispinosa's het zo slecht deden, misschien fragiele te jonge vissen en pech gehad. Was je bak wel flink ingedraaid en heb je van andere soorten vissen geen uitval gehad?

Laetacara en maronii zijn beide goede keuzen, maar omdat het een meterbak betreft zou ik voor de laetacara gaan. Ik zou zeggen zoek een jong groepje, 4 stuks, en kijk of er een koppel ontstaat en houd die (bij jonge dieren is het geslacht niet te bepalen).
 
Niet voor apistogramma's gaan met je corydoras. Het kan gaan maar beter van niet.

Bij corydoras is Laetacara, maronii of M. altispinosa inderdaad de beste optie. Ik sta ervan te kijken dat je altispinosa's het zo slecht deden, misschien fragiele te jonge vissen en pech gehad. Was je bak wel flink ingedraaid en heb je van andere soorten vissen geen uitval gehad?

Laetacara en maronii zijn beide goede keuzen, maar omdat het een meterbak betreft zou ik voor de laetacara gaan. Ik zou zeggen zoek een jong groepje, 4 stuks, en kijk of er een koppel ontstaat en houd die (bij jonge dieren is het geslacht niet te bepalen).

De Mikrogeophagus altispinosus waren inderdaad mijn enigste sterfgevallen. Heel jammer dat dat zo gegaan is. Apistogramma valt idd af. Zal me gaan verdiepen in de Laetacara en maronii, en even kijken of ze eventueel te bestellen zijn. Bedankt voor je reactie!

Moon
 

Terug
Bovenaan