Vissenbestand voor een Rio 240


jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
116
Leeftijd
26
Avond allemaal,

Ik ben al 3 weken met de opstart begonnen van mijn rio 240.
Nu ga ik volgende week of die week erop beginnen met het toevoegen van de eerste bewoners.
Ik wilde graag een grote school, 1 of 2 koppeltjes dwergcichliden en garnalen in de bak houden.

Ik zat zelf te denken aan een school kardinaal tetra's. Hoeveel zouden er in kunnen met het bestand wat ik erin wil stoppen. 20,30?

Welke dwergcichliden kunnen enigzins met garnalen en welke 2 soorten kan ik bij elkaar in doen.

Alvast bedankt!
 
Vaak zijn cichliden met garnalen geen goede optie want wat in de bek past zal een prooi zijn.
 
Vaak zijn cichliden met garnalen geen goede optie want wat in de bek past zal een prooi zijn.
Ja daar was ik zelf ook al een beetje bang voor
 
ik heb vroeger A. borelli en heden A. Macmasteri samen met neocaridina garnalen
als je wat plekken met javamos hebt staan dan groeit die populatie traag maar zeker toch aan. Er zullen er zeker opgegeten worden maar de kolonie groeit toch.
verder zou ik ook geen 2 soorten Apisto's erin doen, slechts 1 soort , een koppel of trio.
 
Je kunt wel veel verstopplekken maken maar ja ze zitten vaak in de onderste laag of bij de bodem dus ik denk dat er veel gejaagd zal worden op de garnalen en dat je ze dan weinig zult zien.
 
ik heb eens in een aquarium een massa garnalen gehad.
Toen ik besloot om een koppel A. Macmasterie er in te zetten waren al mijn garnalen op 2 a 3 weken verdwenen.
Het aquarium was zeer vol beplant en er zat hout in.
Verstop plekken genoeg maar eens ze het kennen blijven ze zoeken.
 
Dit is de bak op dit moment. De cichliden ga ik dan niet nemen, ik heb liever de garnalen.
Hoeveel tetra's advieseren jullie?
 

Bijlagen

  • IMG_20230521_222155.jpg
    IMG_20230521_222155.jpg
    57.4 KB · Weergaven: 62
ik heb eens in een aquarium een massa garnalen gehad.
Toen ik besloot om een koppel A. Macmasterie er in te zetten waren al mijn garnalen op 2 a 3 weken verdwenen.
Het aquarium was zeer vol beplant en er zat hout in.
Verstop plekken genoeg maar eens ze het kennen blijven ze zoeken.
Het hangt ook vaak van het karakter van de vissen af want de ene Betta eet de garnalen op terwijl de andere Betta dat dan weer niet doet.
 
ik heb eens in een aquarium een massa garnalen gehad.
Toen ik besloot om een koppel A. Macmasterie er in te zetten waren al mijn garnalen op 2 a 3 weken verdwenen.
Het aquarium was zeer vol beplant en er zat hout in.
Verstop plekken genoeg maar eens ze het kennen blijven ze zoeken.
zou voor 25 -30 gaan dan als dat je enige vissen zijn
 
Elke zijn smaak maar ik denk dat 30 kardinalen met enkel een koppel apisto’s in een 240 liter (los van de garnalen) een beetje sober is ? De Apisto’s blijven thv de bodem en de kardinalen zullen niet echt heen en weer scholen (wat je wslk wil?).
 
Elke zijn smaak maar ik denk dat 30 kardinalen met enkel een koppel apisto’s in een 240 liter (los van de garnalen) een beetje sober is ? De Apisto’s blijven thv de bodem en de kardinalen zullen niet echt heen en weer scholen (wat je wslk wil?).
Wil meer voor de beplanting gaan dan de vissen zelf. Dus het is er ook meer voor dat er wat rond zwemt
 
  • Leuk
Waarderingen: TLS
Ik zie trouwens net dat je zegt dat ze niet gaan scholen?
Elke zijn smaak maar ik denk dat 30 kardinalen met enkel een koppel apisto’s in een 240 liter (los van de garnalen) een beetje sober is ? De Apisto’s blijven thv de bodem en de kardinalen zullen niet echt heen en weer scholen (wat je wslk wil?).
 
Ik zie trouwens net dat je zegt dat ze niet gaan scholen?

Als in "In groep heen en weer zwemmen van de ene kant naar de andere kant van het aquarium" denk ik niet nee.
 
Het scholen van vissen is een reactie op gevaar, als ze zich niet bedreigd voelen, zwemmen ze gewoon min of meer individueel door de bak.
 
je kan ook dario dario nemen in plaats van dwergchiclide, het zijn kleine mooie visjes die wel wat baby garnaaltjes zullen eten maar niet allemaal en als je af en toe wat bevroren of levende water vlooien met een pipetje op de bodem doet, zodat de tetras niet alles eten, zullen ze best blij zijn.
 
Het scholen van vissen is een reactie op gevaar, als ze zich niet bedreigd voelen, zwemmen ze gewoon min of meer individueel door de bak
Met cichliden erin doen ze dit dus wel?
je kan ook dario dario nemen in plaats van dwergchiclide, het zijn kleine mooie visjes die wel wat baby garnaaltjes zullen eten maar niet allemaal en als je af en toe wat bevroren of levende water vlooien met een pipetje op de bodem doet, zodat de tetras niet alles eten, zullen ze best blij zijn.
Heb hem net opgezocht, ook een mooie vis. Ga die zeker overwegen
 
Als ze de cichliden als 'gevaarlijk' beschouwen wel. De vraag is of je het leuk vindt om naar vissen te kijken waarvan je -nu tenminste wel- weet, dat ze zich bedreigd voelen. Smaken en inzichten verschillen. Wel belangrijk in de afweging van deze keuze is dat ze dus meer stress zullen ervaren en dat kan de gezondheid/ weerstand aantasten. De vraag is natuurlijk of dit zo veel zal zijn dat ze daardoor vatbaarder zijn voor ziektes of niet. Dat hangt ook weer van je filtercapaciteit, waterkwaliteit etc etc af.
 
Als ze de cichliden als 'gevaarlijk' beschouwen wel. De vraag is of je het leuk vindt om naar vissen te kijken waarvan je -nu tenminste wel- weet, dat ze zich bedreigd voelen. Smaken en inzichten verschillen. Wel belangrijk in de afweging van deze keuze is dat ze dus meer stress zullen ervaren en dat kan de gezondheid/ weerstand aantasten. De vraag is natuurlijk of dit zo veel zal zijn dat ze daardoor vatbaarder zijn voor ziektes of niet. Dat hangt ook weer van je filtercapaciteit, waterkwaliteit etc etc af.
Ja zat daar zelf ook over na te denken, maar in de natuur scholen ze altijd omdat er gevaar is. Ik vraag me dan af of ze echt stress gaan ervaren of dat ze meer natuurlijk gedrag hebben.
Mijn filter is 900l/h
 

Terug
Bovenaan