Vissenbestand aanvullen


L

Loetjeeee

Guest
Hallo,

Ik ben opzoek naar leuke visjes die ik toe kan voegen aan mijn vissenbestand.

Momenteel heb ik in mij bak zitten:

- enkele waaierhandgarnalen (die vooral verstopt zitten)
- 5 goudbarbelen
- 2 zebradanio's
- 1 vuurstaat
- 1 ancistrus (+/- 20 cm)
- 1 goudvis (+/- 15 cm)
- 1 Pimelodus pictus

Door de hitte (en afwezigheid door vakantie)ben ik veel van mijn vissen verloren, waarna ik mijn bak weer wil aanvullen.
Allereerst wil ik mijn zebra danios aanvullen en de goudbarbelen ook.Maar daarnaast zoek ik dus nog leuke visjes die het liefst ook in school verband of paar verband moeten.

Mijn bak heeft gemiddeld een temperatuur van 23 graden en bestaat uit 240 liter(1.2 m)

Alvast bedankt

P.s. excuus als dit niet de juiste plek is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vind de combi tropische vissen met een goudvis erg raar... Niet echt vissen die op dezelfde temperatuur gehouden moeten worden :juggle:
Weet je de reden waarom er zoveel vissen zijn overleden? Zou eerst dat achterhalen om niet hetzelfde weer te laten gebeuren. Want hitte op zich moet niet zo'n probleem zijn denk ik met voldoende planten (mits het dan een zuurstofgebrek is geweest). Heb je wellicht ook een foto van de bak?
 
Vind de combi tropische vissen met een goudvis erg raar... Niet echt vissen die op dezelfde temperatuur gehouden moeten worden :juggle:
Weet je de reden waarom er zoveel vissen zijn overleden? Zou eerst dat achterhalen om niet hetzelfde weer te laten gebeuren. Want hitte op zich moet niet zo'n probleem zijn denk ik met voldoende planten (mits het dan een zuurstofgebrek is geweest). Heb je wellicht ook een foto van de bak?

Die goudvis heb ik al jaren en heb ik toen ik ooit begon met tropische vissen, laten wennen aan warm water waardoor hij er nu al jaren in rond zwemt. Maar het is inderdaad een aparte combi, maar omdat het al jaren goed gaat heb ik het altijd zo gelaten.
Ze zijn allemaal gestorven door de hitte door dat het water boven de 35 graden was gekomen. Mijn bak staat op mn kamer op de zolder. Heb vanalles geprobeerd maar heb de watertemperatuur niet snel genoeg kunnen laten dalen. Zuurstof gebrek heb ik ook al kunnen uitsluiten aangezien de water waardes goed zijn en er genoeg planten instaan (incl. Zuurstofpompje)
Helaas heb ik geen foto van mijn bak
 
Hier zijn een paar vissoorten:

neon/kardinaal tetra´s ( goedkoop en zwemmen altijd in een school)
roodvinzalm
neons/tetra´s (geen zwarte tetra´s zeer agressief)
kersenbuikcichlide

tip neem een koelapparaat (bijvoorbeeld blue marine cooling fan)
 
Hier zijn een paar vissoorten:

neon/kardinaal tetra´s ( goedkoop en zwemmen altijd in een school)
roodvinzalm
neons/tetra´s (geen zwarte tetra´s zeer agressief)
kersenbuikcichlide

tip neem een koelapparaat (bijvoorbeeld blue marine cooling fan)

Bedankt voor de tip voor het koelen.
tetra's gaan helaas niet Omdat de pimelodus deze op eet. Kersenbuikjes heb ik ooit al eens gehad en zou het liefst eens wat anders nemen maar die kan ik tijd nog nemen... Roodvinzalmen ken ik niet, ik zal hier eens informatie voor opzoeken. Bedankt :)
 
Zouden enkele maanvissen er bij kunnen of zou ik dan sommige vissen moeten verwijderen?
 
Zouden enkele maanvissen er bij kunnen of zou ik dan sommige vissen moeten verwijderen?
Als je bak een minimum hoogte heeft van 50cm en liever hoger dan kan je maanvissen houden maar die moet je ook in groep houden want das ook een groepsdier en dus minimum 5 van deze is een vereiste.
 
Als je bak een minimum hoogte heeft van 50cm en liever hoger dan kan je maanvissen houden maar die moet je ook in groep houden want das ook een groepsdier en dus minimum 5 van deze is een vereiste.
Mijn bak is inderdaad hoger dan 50 cm, volgens mij 60 of 70 cm. Ik las ook dat je een echt koppel kan houden ipv een groep( maar dan moet het wel een bewezen koppel zijn), klopt dit?

En zou dat dan samen gaan met mijn vissen bestand? Ik las dat barbelen aan de maanvissen kunnen gaan knabbelen, maar ik weet niet of dat ook perse voor goudbarbelen geldt?
 
Wat goudbarbelen doen daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik je niet mee helpen maar een bewezen koppel maanvissen kan prima waarom niet.
 
Wat goudbarbelen doen daar heb ik geen ervaring mee dus daar kan ik je niet mee helpen maar een bewezen koppel maanvissen kan prima
Bedankt voor het antwoorden. Ik ga eerst nog meer info over ze opzoeken voor dat ik actie neem
 
Verhaaltje is wat langer geworden dan gepland, maar geeft zo hopelijk wel antwoord op de vragen die je hebt :daisy:

Die goudvis heb ik al jaren en heb ik toen ik ooit begon met tropische vissen, laten wennen aan warm water waardoor hij er nu al jaren in rond zwemt. Maar het is inderdaad een aparte combi, maar omdat het al jaren goed gaat heb ik het altijd zo gelaten.
Ze zijn allemaal gestorven door de hitte door dat het water boven de 35 graden was gekomen. Mijn bak staat op mn kamer op de zolder. Heb vanalles geprobeerd maar heb de watertemperatuur niet snel genoeg kunnen laten dalen. Zuurstof gebrek heb ik ook al kunnen uitsluiten aangezien de water waardes goed zijn en er genoeg planten instaan (incl. Zuurstofpompje)
Helaas heb ik geen foto van mijn bak

Dat het goed gaat betekend helaas niet dat het ook goed is voor een vis. Je kunt veel vissen inderdaad op 'verkeerde' waterwaarden houden en ze zullen dit waarschijnlijk ook wel overleven, maar het kan de levensduur echt wel verkorten. Aan te raden is de vis in een vijver onder te brengen en de bak puur tropisch te houden. Daarnaast heb je een aantal vissen die vrij groot worden en eigenlijk alles wil liever in groepen/met meer gehouden worden. Een foto kan heel veel helpen, ook al is ie met weerspiegeling omdat het zo nog zo lang licht is. Iets is beter dan niets zeg maar...

- enkele waaierhandgarnalen (die vooral verstopt zitten) -> vermoeden dat ze zich verstoppen omdat ze maar met een paar zijn. Ook dit zijn groepsdieren. Een andere mogelijkheid is dat de andere bewoners, zeker die onderin je lijstje staan, ze op jagen. Kleine garnalen in een grote bak. Weet ook niet wat je met enkele bedoeld? Stuk of 5?
- 5 goudbarbelen -> een scholenvisje welke graag met meer gehouden wil worden.
- 2 zebradanio's -> een scholenvisje welke graag met meer gehouden wil worden.
- 1 vuurstaat -> gaat niet goed samen met soortgenoten dus goed dat je er slechts 1 van hebt. Wordt wel aardig groot en kan vrij agressief worden naarmate ze ouder/groter worden. Ook naar andere (bodem)bewoners. Ondanks dat het nu wellicht allemaal nog goed gaat. Met de nadruk op kan, is niet iets wat sws gaat gebeuren.
- 1 ancistrus (+/- 20 cm) -> flinke vervuiler en er zijn nogal wat soorten. Ik vermoed dat je de 'gewone' hebt?
- 1 goudvis (+/- 15 cm) -> zoals aangeraden zou ik deze in een vijver onderbrengen en je bak puur tropisch houden
- 1 Pimelodus pictus -> wordt graag in een groepje gehouden en zal, zeker als die wat groter is, een gevaar gaan vormen voor de kleine vissen in je aquarium. Een vis van 12 a 15 cm die zal eten wat er in zijn bek past.. Ondanks dat dit ook voor andere vissen geldt, wil deze soms bewust op 'jacht' gaan.

Zouden enkele maanvissen er bij kunnen of zou ik dan sommige vissen moeten verwijderen?
Zou ik persoonlijk niet doen met het bestand wat je nu hebt. Je barbelen, maar ook de kans dat de zebradanio's vervelend gaan worden naar deze vissen is aanwezig. Daarnaast zijn de tweede op termijn wellicht te klein en kunnen ze als voer eindigen, net als soms bij kardinalen enzo gebeurd.

Bedankt voor de tip voor het koelen.
tetra's gaan helaas niet Omdat de pimelodus deze op eet. Kersenbuikjes heb ik ooit al eens gehad en zou het liefst eens wat anders nemen maar die kan ik tijd nog nemen... Roodvinzalmen ken ik niet, ik zal hier eens informatie voor opzoeken. Bedankt :)
Kijk, dat de pimelodus kleine visjes eet was je dus bekend! Kersenbuiken zou ik niet doen, zou echt voor vissen gaan kijken die hoger zwemmen. Je hebt een aantal vissen op de bodem nu die een aardige lengte gaan krijgen, zou de bodem verder dan ook vrij houden. Want zowel je vuurstaart(labeo), ancisturs en pimelodus zullen hun eigen territorium creëren op de bodem en denk niet dat dit op de lange termijn goed gaat met andere bodemvissen zoals kersenbuiken

Qua toevoegen van vissen zou ik kijken naar een mooie school vissen voor in de middenlaag, beter een hogere soort zodat het beter gaat met je andere vissen en niet zo snel als voer zullen eindigen. Niks gegarandeerd natuurlijk, maar hoe kleiner de kans hoe beter toch :D Ik zou dan kijken naar bijvoorbeeld iets van onderstaande vissen, als voorbeeld:
Roze tetra/witvintetra (Hyphessobrycon bentosi)
Zwarte fantoomzalm (Hyphessobrycon megalopterus)

Hoop dat je er wat aan hebt en als andere leden een andere visie/toevoegingen hebben, vul me aub aan.
 
Ter aanvulling: De Pimelodus pictus is een scholenvis.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik wou sowieso de barbeeltjes en danios aanvullen en dat heb ik vanmiddag gedaan. Beide zwemmen momenteel in een schooltje van 15 per vis soort,wellicht dat ik deze nog kan uitbreiden maar ik heb letterlijk alle vissen gekocht die er waren haha.

Ik heb tevens mijn waaierhandgarnalen geteld en kwam op 8, wat ik een redelijk aantal vind ivm de prijs p/s( hier zitten ze tussen de 12 en 15 €)

Ik was geïnformeerd dat de pimelodus ook in z'n eentje kan, helaas dus valse info :(
Daarnaast heb ik besloten om toch geen maanvissen te doen en de bak een tijd zo te laten, en wellicht wanneer ik een nieuw huisje heb voor de pimelodus en goudvis dat ik er misschien tetra's inzet.
Tevens een link naar hoe mijn bak er uit ziet:
https://www.mupload.nl/img/dthb4y.jpg

O mijn ancistrus is denk ik een gewone, hij staat op mijn profielfoto, ook al is deze van een aantal jaren terug.

Excuus voor de late reactie en nogmaals bedankt :)
 
De bak ziet er goed uit hoor. Ik denk wel dat de vissen wat drijfplanten op prijs zullen stellen.

De vis op je profielfoto is volgens mij echt geen Ancistrus, maar wat het wel is, ik heb geen idee. Ik vrees een soort die aardig aan de maat gaat worden.
 
De bak ziet er goed uit hoor. Ik denk wel dat de vissen wat drijfplanten op prijs zullen stellen.

De vis op je profielfoto is volgens mij echt geen Ancistrus, maar wat het wel is, ik heb geen idee. Ik vrees een soort die aardig aan de maat gaat worden.
Bedankt, drijfplanten heb ik wel altijd gehad maar om een of andere reden hielden die het nooit langer dan een paar dagen vol. Heb je een soort die je kan aanraden?

Ik heb hem van een vriend gekregen en die zei inderdaad dat ze erg groot kon worden. sinds ik haar heb, is ze ook al zeker 5 cm gegroeid. Dus ben benieuwd haha. Mocht ze te groot worden dan zal ik rond die tijd ook een nieuw huisje voor haar moeten zoeken
 
Drijfplanten zijn mysterieus. Wat het in de ene bak goed doet verpietert totaal in de andere.

Wat heb je zoal geprobeerd?
 
Eigenlijk heb ik alleen de Salvinia natans geprobeerd, na 5x proberen heb ik het vrijwel opgegeven eerlijk gezegd :engel:
 
Als drijfplant is de eikenbladvaren heel goed en makkelijk.
En de vis op je avatar (profielfoto) is mijn inziens een gibbiceps.
 
Als drijfplant is de eikenbladvaren heel goed en makkelijk.
En de vis op je avatar (profielfoto) is mijn inziens een gibbiceps.

Bedankt, zal die dan maar eens uitproberen.
Je hebt denk ik gelijk ze lijkt er namelijk sprekend op ook qua tekeningen op haar lijf :)
 
Mooi dat de scholen zijn aangevuld en je op zoek gaat naar een ander huis voor een aantal vissen. Hoe zijn die garnalen zo duur man, hier zitten ze rond de 3 a 4 euro ofzo als ik me niet vergis
 
Mooi dat de scholen zijn aangevuld en je op zoek gaat naar een ander huis voor een aantal vissen. Hoe zijn die garnalen zo duur man, hier zitten ze rond de 3 a 4 euro ofzo als ik me niet vergis
Oh dat scheelt hier echt veel 0.0
Waaierhandgarnalen en rotsgarnalen zijn hier bij alle winkels die ik geprobeerd heb rond die prijs. Alleen de glas garnaal is inderdaad rond de 3 euro...
 
Oh dat scheelt hier echt veel 0.0
Waaierhandgarnalen en rotsgarnalen zijn hier bij alle winkels die ik geprobeerd heb rond die prijs. Alleen de glas garnaal is inderdaad rond de 3 euro...
Hele dure winkel als je het mij vraagt maar kun je dan niet naar een andere winkel rijden en daar je dieren kopen waar het goedkoper is.
 
Hele dure winkel als je het mij vraagt maar kun je dan niet naar een andere winkel rijden en daar je dieren kopen waar het goedkoper is.
Heb nu al 4 winkels geprobeerd, waaronder een winkel waar ik +30 min voor moet rijden, maar daar waren ze zelfs nog duurder :'(
 

Terug
Bovenaan