Vissen ziek?


M

matthijssie1994

Guest
Hoi, mijn platy's gedragen zich een beetje raar de laatste tijd, ik vind ze er ook anders uitzien. De kieuwen zijn erg rood en het lijkt wel of de ogen een beetje uitpuilen. Ook happen ze steeds naar lucht aan het wateroppervlak, ik weet dat er dan zuurstof tekort is maar hoe krijg ik dat terug.

Ook is er een platy die aan het overlijden is denk is. Ze licht lusteloos op de bodem beneden en beweegt al niet meer. Weten jullie misschien wat de oorzaak is?

Groetjes Matthijs

f6grhlw6thf5.jpg
 
Ga maar gelijk water vervrsen. 40 %.
Kan nitriet zijn

En zuurstofpompje.?
Werkt je filter goed.?
 
Ga maar gelijk water vervrsen. 40 %.
Kan nitriet zijn

En zuurstofpompje.?
Werkt je filter goed.?

ik heb een zuurstofpompje, ik dacht juist dat dat het zuurstof juist uit het water haalde?
en me filter werkt prima, zit pas 2 maanden een nieuwe Aquaball in. Heb hem vorige week helemaal gereinigd.
 
Zet die pomp maar aan. Hoor.
die haalt er geen zuurstof uit.
Geeft wel een bellenbaan in het water.
 
Zet die pomp maar aan. Hoor.
die haalt er geen zuurstof uit.
Geeft wel een bellenbaan in het water.

ik denk dat mijn vissen ziek zijn. Zijn ook erg lusteloos en erg rood bij kieuwen en bij hun blaas lijkt wel.
Wat zou het kunnen zijn denk je?
 
en me filter werkt prima, zit pas 2 maanden een nieuwe Aquaball in. Heb hem vorige week helemaal gereinigd. ??????????????????


Kijk m, daar zit de kneep.

Dat moet je met mate doen.
Sponzen in half emmer water, dan terug.
Dus denk toch nitriet.


Ververs een deel water. en zet doe pomp aan. hoor.
 
en me filter werkt prima, zit pas 2 maanden een nieuwe Aquaball in. Heb hem vorige week helemaal gereinigd. ??????????????????


Kijk m, daar zit de kneep.

Dat moet je met mate doen.
Sponzen in half emmer water, dan terug.
Dus denk toch nitriet.


Ververs een deel water. en zet doe pomp aan. hoor.


ik heb een deel van me water ververst, ik spoel me sponsen altijd af in het water wat ik uit het aquarium haal in een emmer, dan zullen de bacteriën er toch wel op blijven zitten?
 
Filter nooit helemaal reinigen, althans het filtermateriaal niet, wat Bertus zegt: spons een beetje uitknijpen in beetje (aquarium) water en klaar

Ooh, je was me net voor met de reactie;)
 
Filter nooit helemaal reinigen, althans het filtermateriaal niet, wat Bertus zegt: spons een beetje uitknijpen in beetje (aquarium) water en klaar

Dat doe ik altijd, ik knijp mijn sponzen altijd uit in aquarium water in een emmer.
 
Heb er vandaag ook weer 6 gedaan. Ik blij, vissen blij.
 
Dan toch gaan meten, waarom ze rode wangetjes hebben.
 
1e wat in mij opkomt is toch vervuiling in het water in de vorm van NH3/4 of NO2

Even flink wat schoon water erin, 70% wat mij betreft.

Zie aan de vis op de foto niet meteen een ziekte oid.
 
1e wat in mij opkomt is toch vervuiling in het water in de vorm van NH3/4 of NO2

Even flink wat schoon water erin, 70% wat mij betreft.

Zie aan de vis op de foto niet meteen een ziekte oid.

Ik heb vandaag 1/3 ververst, dat ga ik morgen ook weer even doen dan, en dan hopen dat mijn visjes weer blij worden :)
 
@matthijssie1994
Lijkt mij een helder geval 'ammonium burn'. Kun je dit testen?
Maak een zo groot mogelijke waterwissel in de orde van 70-80% of hoger, anders verdunt het niet genoeg. Liefst vanavond nog. Zo te zien is het een vrij kleine bak dus dat moet te doen zijn binnen een halfuurtje. Air stone direct weer aanzetten als je denkt aan een zuurstoftekort. Immers door het gebubbel krijg je meer gasuitwisseling en zal de verhouding O/CO2 naar de goede kant trekken.
 

Terug
Bovenaan