Vissen voeren.


benvo

Well-known member
Lid geworden
28 mei 2014
Berichten
13,308
Locatie
Hellendoorn
Website
aquaforum.nl
Wanneer ik mijn vissen voer doe ik dat het liefst vanuit een korfje. Toch delen mijn vissen die liefde niet, ze plukken of krijgen het voer er niet goed uit denkelijk? De voorkeur die, met name, mijn roodkop zalmpjes maar ook mijn Kardinalen ligt bij drijvend, eigenlijk zinkend, vrij zwevend voer. Maar dat kan eigenlijk weer alleen wanneer ik m'n filter uitzet.
Overigens varieer ik mijn voer. Vlokken, Tubifex, tabletten etc.

Eigenlijk ben ik benieuwd hoe jullie dit doen, ook zou ik graag weten waarom jullie het zo doen.
 
Vlokken gaan gewoon los in de bak, tabletten plak ik aan het raam.
Ik gebruik korfjes alleen voor witte muggenlarven, de rest gaat gewoon de bak in, verdeeld over het hele oppervlak.
 
Als ik een korfje gebruik dan heb ik er een waar ik de gaatjes aan de onderkant wat groter heb gemaakt, zo kunnen ze het wat makkelijker eruit zuigen.
Verder met een zeefje op diverse plekken in de bak los laten, ik heb het dan alleen over ontdooid voer.
Vlok of droogvoer gaat er zo in en blijft afhankelijk van het soort drijven of zakt langzaam af.
 
Alles wat ik geef gaat los bak in (vlokken, diepvries, levend). Heb kort een voerring gebruikt maar ben hier van afgestapt, z'n lelijk ding in de bak.
 
Ook hier gat alles los de bak in en voor je het weet is het al op en krijgt het niet de kans om bij de filterinlaat te komen. Zo gaat het wat door de bak heen en kan elke vis ervan eten.
 
Ook hier gat alles los de bak in en voor je het weet is het al op en krijgt het niet de kans om bij de filterinlaat te komen. Zo gaat het wat door de bak heen en kan elke vis ervan eten.
Wat John zegt
 
Goed, een voorkeur voor los, drijvend of zwevend voer dus. Jullie zijn het wel eens met mijn vissen! Ik moet mij hier aan aanpassen want de meeste stemmen gelden. Toch vliegt er, sneller dan de vissen eten, toch wel het een en ander richting filter aanzuiging. Hmmm, nog even over nadenken misschien?
 
Goed, een voorkeur voor los, drijvend of zwevend voer dus. Jullie zijn het wel eens met mijn vissen! Ik moet mij hier aan aanpassen want de meeste stemmen gelden. Toch vliegt er, sneller dan de vissen eten, toch wel het een en ander richting filter aanzuiging. Hmmm, nog even over nadenken misschien?
En in kleine porties voeren? Dat het opgegeten wordt voordat het bij de filteraanzuig kan komen? Of van die zinkende korrels? Zullen op de bodem blijven liggen en hier opgegeten kunnen worden. Zullen wellicht net iets te zwaar zijn om makkelijk afgezogen te worden
 
Ik heb de aanzuiging links zitten en voer bewust rechts zodat het even onderweg is waardoor de vissen het kunnen oppikken.
 
Ik heb eigenlijk altijd mijn vissen uit de hand laten eten, en de vissen die dat niet durven krijgen dan wat van de kruimels die door de bak zwerven. Maar heb eigenlijk nog nooit een vis gevonden die niet bij mij uit de hand kwam eten. Soms duurt het wat langer, maar ja dat is ook logisch

Ik voer dan ook wel 95% diervries voer. Als ik vlokken voer gaat het op het oppervlakte. Korrels maak ik nat en laat ik zinken. Deze worden voornamelijk zwevend en vanaf de bodem opgegeten.
 
Ik heb de aanzuiging links zitten en voer bewust rechts zodat het even onderweg is waardoor de vissen het kunnen oppikken.

Precies wat John zegt alleen bij mij andersom.

Korrelvoer gaat niet naar de filter. Dat beland uiteindelijk op de bodem. En de corydoras vinden dat lekker.
Vlokvoer blijft meestal drijven. En als er een paar deeltjes de filter in gaan, hebben de garnalen feest.
Hebben ze ook een keer vlokvoer.

Bosmiden, Cyclops en Daphnia gaan in het korfje. Anders is heel de bak bewolkt.

Alles wat ik geef gaat los bak in (vlokken, diepvries, levend). Heb kort een voerring gebruikt maar ben hier van afgestapt, z'n lelijk ding in de bak.

Ik heb de zuignap net bovenwater, dus die zie je niet. Het korfje heb ik zo aangepast dat deze makkelijk van de zuignap af kan.
Voer op, korfje weer weg.

C6CF4BC2-B19E-4325-90D0-1211627F4AB8.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deze heb ik ook, alleen een aantal gaatjes groter gemaakt.
 
Die voer ik niet. Artmia en
rodemug.
 
Ik gebruik zo'n korfje juist voor witte mug, gaat prima, ze wringen zich er toch wel uit.
 
bij de malawi´s gooi ik alles erin zodat het meteen zinkt, droogvoer even voor weken dus.

bij de rest gooi ik het er eigenlijk gewoon zo in, er zal wellicht wel is wat in het filter verdwijnen maar een gezonde bak moet hier geen hinder van ondervinden.
 
Ik heb de aanzuiging links zitten en voer bewust rechts zodat het even onderweg is waardoor de vissen het kunnen oppikken.
Precies, dat doe ik ook altijd.

En in kleine porties voeren? Dat het opgegeten wordt voordat het bij de filteraanzuig kan komen? Of van die zinkende korrels? Zullen op de bodem blijven liggen en hier opgegeten kunnen worden. Zullen wellicht net iets te zwaar zijn om makkelijk afgezogen te worden

Porties hou ik ook klein, e.e.a. moet snel weg zijn. Ik gebruik verschillend voer waaronder ook granulaatkorrels die redelijk snel zinken. Waar de vissen overigens merkbaar niet dol op zijn.
 
Precies wat John zegt alleen bij mij andersom.

Korrelvoer gaat niet naar de filter. Dat beland uiteindelijk op de bodem. En de corydoras vinden dat lekker.
Vlokvoer blijft meestal drijven. En als er een paar deeltjes de filter in gaan, hebben de garnalen feest.
Hebben ze ook een keer vlokvoer.

Bosmiden, Cyclops en Daphnia gaan in het korfje. Anders is heel de bak bewolkt.



Ik heb de zuignap net bovenwater, dus die zie je niet. Het korfje heb ik zo aangepast dat deze makkelijk van de zuignap af kan.
Voer op, korfje weer weg.

Bekijk bijlage 238586
Mijn korfje, wanneer in gebruik, hangt ook op deze manier. Hij wordt ook verwijdert na de maaltijd.
 

Terug
Bovenaan