Vissen overgenomen


S

Sab

Guest
Wij hebben drie vissen overgenomen. Twee 'gewone' goudvissen en één kleine zwarte telescoopoog sluierstaart, samen in een piepklein aquarium van zo'n 25 liter. De grootste goudvis (toch zeker 15-20cm groot) kan er geen fatsoendelijke slag in zwemmen. Dat was ook de reden dat we ze hebben meegenomen, dit is geen leven zo.

Maar nu. We willen graag het beste voor ze. Als complete goudvissen-leken proberen we onszelf een Spoedcursus Goudvis te geven, maar we zien een beetje door de bomen het bos niet meer. Vandaar dit bericht! Zo lees ik hier dat goudvissen in een vijver horen, niet in een aquarium. Nu heeft mijn moeder een flinke vijver (formaat klein zwembad) waar al jaren een grote school goudvissen in woont. Zouden we de goudvissen daar gewoon bij kunnen zetten? En hoe zit dat met het kleine sluierstaartje? Kan hij ook in een vijver bij een heleboel goudvissen die niet zijn soort zijn, of is voor hem een groot aquarium met soortgenoten een beter idee?

Alvast bedankt! :)
 
Heb je al een aquarium met sluiers dan?
 
Nee, maar als dat is wat het kleine sluierstaartje nodig heeft, dan ben ik zeker bereid dat voor hem te regelen.
 
De sluier zou je in een aquarium kunnen houden. 1 meter is genoeg, al is 1,2m beter. Daar kun je nog 2-3 sluiers bij doen.

Het zijn hele leuke vissen, dus als je daar voor kiest zul je er geen spijt van krijgen!
 
De normale goudvissen in de vijver. Sluierstaart zou ook kunnen maar die zijn niet echt winter hard. Als de sluier in een aquarium wil doen. Min 1m en dan 50l per vis. Zijn groepsdieren dus een maatje zal die op prijs stellen. Als bodem gebruik filterzand. Als planten gewoon wat waterpest erin. Als advies neem een groot filter en het liefst een externe.
 
De gewone goudvissen niet zo in de vijver plonsen hoor. Als ze binnen staan dan te koud om in 1 keer erin te doen. Buiten zetten en rustig tempratuur naar beneden brengen. Huiskamertempratuur nu in kleine bak denk ik erg warm. Geen weken over doen maar van 26 graden naar 15 graden vijver too much.

Voor tijdelijke crisis opvang action curverbox of speciekuip voor de sluier. Liefst met filtertje. Om de dag de helft water verversen. Als je nog oud filtertje van hun heb erin zetten. Veel vers water geven anders word ie ziek. Vers water dezelfde tempratuur als waar hij in zwemt. Niet te koud gaan verversen liever max 1 graad warmer. Als hij veel op bodem ligt heeft hij vers water nodig. mag ook in dat geval 100 % verversen. Vis in emmertje ofzo en gehele bak schoon water.

Kan ook de sluier in de vijver doen dit is wel beter en als je aquarium heb ingedraaid de sluier uitvangen. Leuk klusje :) Wel betere optie
 
Bedankt voor de reacties! Daar heb ik wat aan. :)

Met mijn moeder overlegd en de twee normale goudvissen kunnen bij haar in de vijver. Het is een grote, natuurlijk aangelegde vijver (veel beplanting, zowel er in als er om heen). Als we de sluier daar ook tijdelijk in zouden doen, zien we hem nooit meer terug vrees ik, laat staan dat we hem ooit nog kunnen vangen ;) Ze gaat ze rustig aan de temperatuur en het vijverwater laten wennen.

We hebben gisteren een groter aquarium voor ze op de kop getikt, al bleek deze bij nader inzien ook te klein (100x40x30cm en ik las dat 100x50x50cm - of groter - beter is?). Maar we dachten om deze toch maar te gaan opstarten, zodat ze voorlopig iig alvast een betere bak hebben. Het eerst leeg laten indraaien van het aquarium is echt noodzakelijk? Dus beter het aquarium eerst leeg te laten indraaien en de sluier zolang in een crisis opvang bak (curverbox, speciekuip of het rotbakje waar hij nu in woont) te houden?

Hoe gaat het met het introduceren van nieuwe vissen bij elkaar? Want uiteraard moet de sluier nieuwe maatjes krijgen. Kan ik ze gewoon tegelijk in het nieuwe aquarium zetten?

Een filter hebben ze nog niet, dus die gaan we gauw regelen. Een externe het liefst dus, nog tips voor welke merk/type het best (en betaalbaar) is?

Wederom, alvast bedankt! :)
 
Vanuitgaand dat 30 de hoogte is kan het wel naar mijn mening. Ik zou er niet meer dan twee in doen. Zelf draai ik nog met de bioflow3.0 intern filter:oops:(wel geüpgraded naar 1000l)

Ikzelf ga uiteindelijk over naar de eheim classic serie. Mocht je die nemen neem dan wel de plus versie zitten de kranen bij. Wat ik hier zo op het forum lees zijn de jbl filters ook erg goed en niet heel duur.

Je kan hem wel gelijk in het nieuwe aquarium doen in jou situatie. Houd wel de nitriet in de gaten zodat je optijd kan ingrijpen en een waterwissel doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op zich maakt het niet uit of de sluier meteen in aquarium of speciekuip gaat. het blijft beide on ingedraaid. Je zult gewoon week of 4 heel regelmatig grote verversing moeten doen. JBL filters heb ik ook. Betaalbaar en vrij makkelijk in onderhoud. Je kunt ook even op marktplaats kijken. Des te hoger het getal erachter des te meer vermogen. Mocht er op het oude bakje een of ander filtertje zitten dan de inhoud in je nieuwe aquarium filter overdoen dan pak je de bacterieen nog mee. Beter iets dan niets.

Grote verversingen zijn minimaal 50 %. Is anders dan tropisch. Als het een jong sluiertje is moet hij meerdere malen per dag wat voer. Wat groenvoer is ook goed voor ze.

Succes en ben erg benieuwd. Fotos is leuk:)
 
of iets crea bedenken sluier in grote bak met kleine gaatjes in de vijver dan zit hij die maand in wat beter water. Of stukje afzetten met gaas ofzo. Noem zo maar even iets maar neem aan dat duidelijk is wat ik bedoel. Dat water door de opvang stroomt.
 

Terug
Bovenaan