Vissen met grote ogen


Nee ben geen beginnen en ja zou wel de juiste antwoord willen wat ik eventueel niet helemaal goed heb gedaan]

Er is een sectie op het forum met foto-albums van leden en ik zou zeggen kijk daar eens rond en zal je bv enkel aan de inrichtingen het verschil al zien.

Werkt dat filter die op z'n kant bovenop het aquarium?
 
Een kleinebak ? Voor deze 4 ? Okey ik heb na vraag gedaan aan maxi zoo en die man gaf me aan dat het wel mogelijk was maar dat ik er niet meer bij moest doen dus als ik het op deze 4 zou houden het zou kunnen
 
Hoe niet de juiste verzorging ? Wat is er dan niet juist ? Dan ken ik er miss nog vat van opdoen ?

Deze bak is erg klein voor malawi's. Daarnaast zijn er amper schuilmogelijkheden voor de zeer territoriale vissen. Je ziet duidelijk dat de vissen erg gestresst zijn, en dat ze proberen te schuilen.

Opnieuw, erg weinig schuilmogelijkheden.

Zwaar overbevolkt. De bak lijkt niet groter dan 100cm, en dan met een groep maanvissen en een groep goerami's. Beide soorten hebben een minimale bakmaat van 120cm, de maanvissen eigenlijk eerder 150cm, beide soorten mogen niet samen worden gehouden. En weer, erg weinig schuilmogelijkheden.
Deze foto is van de nu zieke visjes

Bekijk bijlage 248048

Bakje is veel te klein voor mollies, en ook nog zwaar overbevolkt. En jawel, er zijn niet genoeg schuilplekken.

Nee ben geen beginnen en ja zou wel de juiste antwoord willen wat ik eventueel niet helemaal goed heb gedaan

Bekijk bijlage 248049
Weer te weinig schuilplekken.

Dus ja, sorry, maar eigenlijk ben je wat verzorging betreft wel een beginner.
 
Laatst bewerkt:
Een kleinebak ? Voor deze 4 ? Okey ik heb na vraag gedaan aan maxi zoo en die man gaf me aan dat het wel mogelijk was maar dat ik er niet meer bij moest doen dus als ik het op deze 4 zou houden het zou kunnen
De bak is 80cm? Ja, deze vissen hebben toch echt 100-120cm nodig. Die man is en verkoper en zal dus verkopen als het mogelijk is.
 
Ok geen beginner. had gekund he:D

Maar info? De vragen?

de ogen ontstaan door bacterieen en zoals je zeg moet dit ergens vandaan komen. als je de vissen van een andere bak heb overgezet vissen waarmee ze samen hebben gezeten in de gaten houden. Oppassen voor kruisbesmetting!

Hadden ze die dikke ogen al voordat je ze overzette of is dit in de nieuwe bak te voorschijn gekomen?
 
:D probeer ik nog tactisch te zijn :D had het al zien aankomen :D

Tessa, voor aquarium houden is veel kennis nodig en dat leer je vanzelf met vallen en opstaan. 7 aquariums is heel wat en kan me ook voorstellen veel werk. Ziektens en gedoe in je aquarium komt vaak voor omdat de omstandigheden niet goed zijn. Dan kun je vitaminen en van alles erin gooien maar dat is zonde geld. winkels willen je wel alle flesjes verkopen des te meer des te beter dan kan de eigenaar lekker twee weekjes visje eten in hawai ofzo iets.

Voordat je met ziektens aan de gang ga lees info over je waterwaardes, biologisch evenwicht. Kijk eens bij filter en filtermedia. Bodem, plantjes alles heeft invloed op je aquarium en vissen.

Voor nu om je mollys te redden, echt verversen blijven en geen andere vissen erbij gaan zetten. Als je waterwaardes meet even je NO2 en NH3 meten. Is ingedraaid maar als je in 1 keer 10 vissen erin los laat nog maar niet te hebben over wat voor filter gaat dit niet goed. De vervuiling is dan te hoog. Overzetten is ook stressvol voor je vissen laat staan als er tempratuursverschil is. Vissen die stress hebben verzwakken.

In alle aquariums leven allerlei bacterieen en ziekte kiemen. Als het aquarium goed is blijft de vis gezond en kan hij zelf het een en ander aan. Als hier iets niet goed in is word de vis zwak en word ziek. Des te zieker hij word des te meer hij krijgt. Het blijft niet bij 1 dingetje. Stel je heb een vis die zwak is door bacterieen zien de wormen en parasieten hun kans om hem de dood in te jagen en zich explosief te vermenigvuldigen.

voor het geval je nog niet wist. Als er kool (zwarte spons) in je filter zit gaat geen enkel flesje werken. De kool trekt alles eruit. Zonde geld

Probeer niet alles heel persoonlijk op te nemen. Alles is bedoeld als advies en met je meedenken. De een formuleerd het zo en de ander zo. Soms niet altijd leuk en soms word het hard gezegd maar zie het als leerstof. Des te meer jij straks weet des te leuker het word en wellicht nog 5 aquariums erbij:)
 
Geen beginner... tja...echt zonde dat de beestjes zo behandeld worden:(:(

Al meerdermaals is er door verschillende leden gevraagd naar meer informatie, wat je naar mijn idee gewoon altijd negeert.
Als ik je malawi bak en maanvissen dan zo weer bekijk, dan weet ik dat het niet pluis zit.

Wie heeft je verteld dat dit zo moet?
 
Laatst bewerkt:
Tessa, geef de moed niet op hoor !!! je ben wel op de juiste plek. Misschien dat je er nu wel even klaar mee ben maar even door de zure appel bijten.

Je meld je aan bij een forum waar vele ervaren aquaristen of hoe dit heet aanwezig zijn. In jouw beleving is dat al je vissen het al tijden het goed doen in hun aquarium. Alle respect voor dat.

Ik aarzelde al nav je eerste post. Vandaar ik dacht te maken had met een beginner. Jij zie jezelf niet zo omdat je de hele handel al tijden heb draaien en je vissen doen het in jouw beleving goed. Laat ik het wat genuanceerde zeggen. dit is meer mazzel/geluk dan wijsheid. Ik denk wel dat je niet met opzet je beestjes in slechte omstandigheden hou en dat je het beste voor heb met je visjes. Anders meld je je niet aan bij een forum. Wie en waar je de informatie van heb vind ik niet zo belangrijk als het maar klopt. Dit is heel moeilijk om onderscheid te maken. Ook op een forum. Vele posts en wat is wel zo en wat niet. Daar moet jezelf een weg in gaan vinden.

Ga ervan uit dat iedereen ooit is begonnen met hele foute omstandigheden. De een met discus vissen in 80 cm de ander met goudvissen in een vissenkom. Ik kan zeggen van mezelf dat ik ook ooit heel fout ben begonnen. Ik dacht ook visjes in aquarium, flesje hier en daar op advies van LFS en zwemmen maar. dat kan een tijd goed gaan maar op een gegeven moment komt er ellende. Daar heb ik niets aan kunnen doen en jij nu ook niet. Het is vallen en opstaan en ik denk dat jij ook het liefste blije vissen heb zwemmen zonder slachtoffers.

Ik weet zelf te weinig van al jouw soorten visjes. Ik heb sluiers/koudwater en is heel andere tak van hobby. Je heb gepost in het gedeelte ziekten en dat is altijd een vervelende zaak bij je visjes. Er zijn je al vele voor gegaan en niet iedereen is even geduldig om je alles uit te leggen. Ik wil ook niet de andere afvallen "het is niet pluis" dit klopt maar ik denk dat dit meer een stukje onwetenschap is dan onwil of misschien een tikje hoogmoed.

Misschien dat de gevraagde info wat teveel is. misschien weet je niets van waterwaardes en meten onbekend bij je is. Ik had in het begin ook nog nooit gehoord van waterwaardes meten :(

Het antwoord op je mollys heb je nu en goed kijken of je verder geen rare dingen zie. Zie je rare dingen niet aarzelen en gewoon posten

Wat betreft je aquariums en vissenbestand. Misschien is het een idee om een nieuw topic te open bij het vissoort. Ik neem even als voorbeeld je mooie maanvissen. Wellicht is het handiger als je een topic open met zoiets als, doe ik het zo goed met me maanvissen. Foto van je aquarium erbij en informatie. Grote aquarium, filter, verversingsbeleid en al wat meer. Je zult antwoorden krijgen als foute boel kan niet. Vragen waarom niet, zodat je het ook snap. Zullen ook forumleden met wat meer geduld zijn en niet alleen antwoord geven wat je fout doe maar je ook inzicht geven waarom. Nooit zomaar klakkeloos van iedereen wat aannemen, informatie checken op net. Ook met ziektens:cool: Ik kan ook nooit iets garanderen. Het is en blijft advies van ervaring en niet van afgestudeerde vissendokters :sorry:

Vele gaan ervan uit dat je bepaalde dingen hoor te weten maar dit is niet altijd zo. geef dit gewoon aan dan zal dit geen probleem zijn.

Struin dit forum af want er staat veel nuttige informatie, geen vraag te dom en als je een Kl#$$%te antwoord krijg, slikken en waarom/argumenten vragen of naast je neer leggen.

Veel succes met al je mooie vissen en ik hoop dat het jou en je vissen verder goed gaat!
 
Waarom ligt die JBL cristalprofi filter op de zijkant bovenop je aqaurium :S:S:S
 
Ik neem aan dat deze niet aangesloten staat? :D Zowel dan hebben wij ook weer wat geleerd dan kan de JBL ook op zijn zijkant liggen zonder waterschade. Ik heb ook 2 JBL:D Ik zou het niet durfen te testen
 
Staat wel aangesloten op zijkant omdat staakt te veel lucht bij komt en heb al een nieuwe maa zolang hij t doet en geen schade aanbrengt...
 
Staat wel aangesloten op zijkant omdat staakt te veel lucht bij komt en heb al een nieuwe maa zolang hij t doet en geen schade aanbrengt...
Hoezo teveel lucht?;)


Ik ga maar niet zeggen wat ik van dit alles vind, want dit is het perfecte voorbeeld van hoe je géén vissen houd...

Maarja, er hebben hier mensen hele verhalen getypt (Michelle, mooi verwoord:thumbs::thumbs:), mischien kun je daar ook op antwoorden, en proberen wat aan deze situatie te doen.;)
 
Adviseer je om even goed te kijken naar de opmerkingen van andere.

Kijk het staat je vrij om een bak te vullen met vis en decoratie hoe je wilt, als jij bijvoorbeeld 15 maanvissen in een meterbak wilt houden ga ik je niet tegenhouden.

maar er is een reden waarom mensen hier zoveel kritiek op hebben.
Wij plaatsen vissen in een onnatuurlijke omgeving (tussen 5 glazen platen) en ze moeten het er maar mee doen zoals wij het willen.
Dat zeggende proberen we wel het beste met ze voor te hebben en een omgeving te creëren waarin ze zich prettig voelen en ziektes proberen te voorkomen. in bakken zoals die van jou liggen ziektes op de loer. overbevolkt, weinig schuilmogelijkheden, slecht bodemmateriaal ect.

ik zie bijvoorbeeld dat jou Yellows heb absoluut niet naar hun zin hebben.
ten eerste zijn het echte zandzevers/zandhappers. dit is natuurlijk gedrag wat ze niet kunnen tonen in jou bak.
tevens komen ze in een habitat voor die zeer rijk is aan stenen, en dus tevens zeer rijk aan schuilplaatsen.
dit schuilgedrag is ook te zien aan de vis die links in de decoratie hangt. is ook niet zo gek want ze kunnen erg goed jagen.
ook zwemmen kunnen ze goed, iets waar ze niet de ruimte voor hebben.

Daarbuiten zou ik ervoor zorgen dat alle bakken een vorm van achterwand hebben, zwart verven bijvoorbeeld.
Er is meerdere malen gebleken dat vissen hier goed op reageren. (minder plekken waar "gevaar" vanaf kan komen)

Of je wat doet met de info is jou keus, maar verwacht niet dat mensen jou graag helpen met ziektes als de basis niet op orde is.
 
Ik zou voorstellen dat je even op alle vragen antwoord zodat wij een beter inzicht kunnen krijgen van wat je allemaal hebt (samenstelling visbestand, techniek, hoe je je bak hebt laten indraaien, hoe lang die al draait,,,). Gewoon alles om gewoon een klein beetje een inzicht te kunnen hebben.

Ten tweede zou ik ook voorstellen dat je eens een kijkje neemt in fotoalbums van leden die hierin gereageerd hebben. Richard (@RichD1011 ), heeft ook hierboven gereageerd, heeft zelf ook Malawi zitten, en dat is hoe het moet.

Hopelijk doe je wat met alles wat er gezegd is door iedereen, en dan zal je ook merken dat alles veel beter zal gaan, en dat ziekten veel minder snel op zullen duiken, want in de situatie hoe dit nu is is het onmogelijk om ziektes uit te sluiten, dit trekt gewoon ziektes aan.

Succes!;)
 
Hoezo teveel lucht?;)


Ik ga maar niet zeggen wat ik van dit alles vind, want dit is het perfecte voorbeeld van hoe je géén vissen houd...

Maarja, er hebben hier mensen hele verhalen getypt (Michelle, mooi verwoord:thumbs::thumbs:), mischien kun je daar ook op antwoorden, en proberen wat aan deze situatie te doen.;)

Ik heb via PM de basiskennis globaal gegeven. waterwaardes, kringloop, Bacterieopbouw, bodem en planten. Dat is al een heel verhaal.

Helaas gaat mijn kennis wat bepaalde soorten specifiek nodig hebben en of de vissen matchen niet ver. Planten is ook niet mijn ding. Ik weet daar zelf onvoldoende vanaf. Daar zal TS zelf op zoek naar moeten gaan en het met tips van jullie moeten doen. Voor mij zijn al die tropische soorten abracadabra. Geef mij maar sluiers :koffie:


Geef het even tijd en dan ga ik maar uit van het positieve dat TS vanzelf de veranderingen door gaat voeren. Het is niet te doen om in 2 dagen gehele spoedcursus aquarium houden te leren laat staan nog alle specifieke eisen die bepaalde soorten vissen nodig hebben.
 
Ik heb via PM de basiskennis globaal gegeven. waterwaardes, kringloop, Bacterieopbouw, bodem en planten. Dat is al een heel verhaal.

Helaas gaat mijn kennis wat bepaalde soorten specifiek nodig hebben en of de vissen matchen niet ver. Planten is ook niet mijn ding. Ik weet daar zelf onvoldoende vanaf. Daar zal TS zelf op zoek naar moeten gaan en het met tips van jullie moeten doen. Voor mij zijn al die tropische soorten abracadabra. Geef mij maar sluiers :koffie:


Geef het even tijd en dan ga ik maar uit van het positieve dat TS vanzelf de veranderingen door gaat voeren. Het is niet te doen om in 2 dagen gehele spoedcursus aquarium houden te leren laat staan nog alle specifieke eisen die bepaalde soorten vissen nodig hebben.
Zoals John al zei, je bent een topper!:thumbs:

Zou je mij dat verhaal ook door kunnen sturen, ben er wel benieuwd naar:daisy:
 
Zoals John al zei, je bent een topper!:thumbs:

Zou je mij dat verhaal ook door kunnen sturen, ben er wel benieuwd naar:daisy:

:eek: en ik maar denken dat jij al over de benodigde basiskennis beschik:eek:

Maar speciaal voor jou. wellicht heb jij er ook nog wat aan, nieuwschierig aagje:D

Maar goed dat ik kan kopieeren..............



Ik begrijp je situatie hoor. Het is ook een hele HBO opleiding wil je alles goed hebben.

Het gaat niet om mooie of niet mooie inrichting.

Ik zal kort proberen uit te leggen in wat begrijpelijke taal.

Je vissen ademen water in en zetten dit om in lichaam naar ammoniak. De poep, voer etc. is vervuiling in je aquarium. In je water gaan verschillende soorten bacterieen groeien door de vervuiling. Als je waterwaarde NH3 meet kun je zien dat de vervuiling oploopt. NH3/4 moet altijd 0 zijn is dit verhoogd worden alle vissen ziek, zwak, misselijk en bij hoge waardes gaan ze dood omdat er dan teveel ammoniak in het water zit. In je bodem en je filter groeien er bacterieen die de vervuiling de NH 3/4 omzetten naar nitriet en uit eindelijk naar nitraat. Nitriet is ook een boosdoener in je water. Echter heb je deze bacterieen nodig omdat deze de NH3/4 omzetten naar nitraat. Dit is niet schadelijk. Niet te hoog natuurlijk.
Nitriet mag voor korte duur max. 0,1 zijn nitraat kan veel hoger.

Vandaar je eerst een aquarium moet indraaien. Dan groeien de ketens bacterieen en vechten het onderling uit totdat er een balans in komt. Voeg je visjes in het aquarium komt er meer vervuiling dood hun ademen, voer, poep etc. De bactrieen zijn deze hoeveelheid nog niet gewend en je heb dan tekort aan goede bacterieen om dit vuil op te ruimen. Deze moeten groeien. Vandaar eerst 5 visjes, na nitrietpiek kun je weer wat toevoegen.

Je bodem houd vuil vast en tevens de benodigde bacterieen. Je filter ook. Ga je in je bodem woelen/eruit halen dan komt er veel vervuiling naar boven maar dood of haal je ze ook weg. je filter werkt ook zo. Ga je elke week je hele filter schoonmaken verdwijnen er bacterieen is is er weer onbalans. te weinig bacteriën om de boel stabiel te houden. Vandaar je dus alleen je filter schoonmaak als er bijna geen stroming meer uitkomt en nooit alles in 1 keer. Stel je heb 3 mandjes in je filter doe je de ene maand 1 bakje andere maand volgde. Harde dingetjes zoals bolletjes, pijpjes etc. maak je nooit schoon. Zo hou je altijd wat bacteriën.

Gebruik van medicatie dood vaak ook je nodige bacteriën vandaar we dit liever niet gebruiken tenzij het echt moet maar heeft gevolgen.

Om dit proces te meten gebruikt je dus druppeltests omdat deze het betrouwbaarste zijn. Er zijn veel test met ieder zijn ding maar de belangrijkste zijn de NO2 nitriet en NH3 ammoniak test. Weet niet of je dit al heb. Zo niet zal ik je koppeling sturen en uitleggen. Is heel eenvoudig te doen.

Plantjes. Die heb je niet alleen voor de sier. Plantjes helpen ook om afvalstoffen af te breken en zorgen voor zuurstof. Sommige soorten visjes hebben plantjes nodig om te schuilen. De makkelijkste plantjes zijn die goudvisbosjes. Cambodia,waterpest, hoornblad en dat lange dikke gras/rietachtige. Vallisnera die nemen veel op en geven zuurstof af.

Bodem is ook van belang bij sommige vissen. Te grof kan bij verschillende soorten verwondingen geven. Die met die snorharen en vele andere maar dat weet ik niet per soort.

Grote van aquarium is van belang ivm vergroeiingen. De vis die te klein zit kan niet voldoende groeien. de buitenkant van de vis groeit niet, ze blijven klein maar van binnnen de organen groeien wel dus je krijg alle organen in een te klein jasje. Dat geeft van binnen ellende met de organen.

Google maar eens op vergroeiing goudvis. Zie je hele zielige fotos. Een goudvis behoord 20 a 30 cm te worden. In een te kleine omgeving trekken ze krom, zwemmen op de rug en allerlei andere ellende.

Filteruitlaat waar het water uit komt moet je richten op je wateroppervlak. Je moet wat golfjes bovenaan het water zien dit zorgt dat er voldoende zuurstof is voor de vissen.

Bepaalde soorten vissen kunnen niet met elkaar. Je heb rustige vissen die je niet samen kan doen met drukke vissen teveel stress. Sommige soorten hebben een bepaalde tepratuur nodig, ph en al wat meer. dat moet jezlef even bekijken of een topic openen want dat weet ik ook allemaal niet.

Denk dat je zo wel even genoeg leesstof heb:book: Hoop dat je er wat aan heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en ik maar denken dat jij al over de benodigde basiskennis beschik:eek:
Die heb ik ook wel, mischien wel meer:engel::D:p

Maar met jou toestemming, zou ik dit verhaal soms mogen kopieren? Hoef ik dit niet zelf te typen:p
 
:DWeet ik hoor ruben, was geintje. Weet nog je mooie sluier met vinrot. Leeft deze trouwens nog?

Doe er mee wat je wil. Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken maar misschien moet je toch even wat energie erin stoppen om hem qua tekst iets te verbeteren. Staan nogal wat spelfouten in en de mandjes in het aquarium moet zijn in filter :sorry:Vis met snorharen klinkt ook niet erg profesioneel maar ik weet niet hoe dit heet die sprieten.
 
:DWeet ik hoor ruben, was geintje. Weet nog je mooie sluier met vinrot. Leeft deze trouwens nog?

Doe er mee wat je wil. Ik weet niet waar je het voor wilt gebruiken maar misschien moet je toch even wat energie erin stoppen om hem qua tekst iets te verbeteren. Staan nogal wat spelfouten in en de mandjes in het aquarium moet zijn in filter :sorry:Vis met snorharen klinkt ook niet erg profesioneel maar ik weet niet hoe dit heet die sprieten.
Als er dingen aangepast moeten worden kan je dit altijd via de meldknop kenbaar maken, dan doet beheer dat even voor je,
aquarium / filter reeds aangepast.
 
Als er dingen aangepast moeten worden kan je dit altijd via de meldknop kenbaar maken, dan doet beheer dat even voor je,
aquarium / filter reeds aangepast.

Thanks maar was PM dus maakt mij niet uit. Gekopieerd. Weet niet waar Ruben de luiwammes het voor nodig heeft maar mag hij zelf doen. Heeft ie ook nog wat te doen:koffie: Genoeg werk gehad om dat epistel te schrijven............
 
Weet ik hoor ruben, was geintje. Weet nog je mooie sluier met vinrot. Leeft deze trouwens nog?
Ja hoor, maar niet meer in mijn vijver, ik ga even verder in de PM, kunnen ze hier weer on-topic:engel:;)

Weet niet waar Ruben de luiwammes het voor nodig heeft maar
je hebt wel vaker mensen die er helemaal niks van snappen, dan kan ik dit verhaal mooi aanpassen en kopieren:p
 

Terug
Bovenaan