Vissen met grote ogen


T

tesscelesben

Guest
hallo ik heb een bak met van allerlij vissen. Ik heb 1 x wit stip gehad helemaal in t begin dat ik net begon... nu heb ik 2 Molly’s met grote ogen die er op uitspringen staan (zo lijkt t voor mij iig) maar dat herken ik dus niet. En zou niet weten wat er ken zijn... ik heb er een week geleden voor t eerst plantjes in gedaan met speciaal voedings zand. Maar zou dat kwalijk kunnen ? K heb het zand op aanraden van de bubbels gekocht. Vissen winkel maa dat is t enige wat is veranderd in me bak en verder zou ik t niet weten ik heb gisteravond al exit 2000 in gedaan voor alle zekerheid. Mvg tessa
 
Dat is vervelend Tessa.
Bolle ogen kan wijzen op pop-eye en dat is een bacteriële infectie bv maar dan helpt exit niet.

Beste is als je zoveel mogelijk info over je bak geeft en foto's zouden helemaal ideaal zijn.
 
Welkom op Aquaforum Tessa en foto's en info over je bak zouden inderdaad een hulp kunnen zijn.
 
hallo ik heb een bak met van allerlij vissen.
Allereerst om te beginnen, hoe groot is je aquarium en welke bewoners heb je hierin?

Ik heb 1 x wit stip gehad helemaal in t begin dat ik net begon...
Hoe lang en/of op welke manier heb je je aquarium laten indraaien?

nu heb ik 2 Molly’s met grote ogen die er op uitspringen staan (zo lijkt t voor mij iig) maar dat herken ik dus niet.
Zou je hiervan even een foto willen maken en op het forum posten? Zo is het makkelijker voor ons om even mee te kijken.
En staan de schubben van de vis ook uit elkaar?

ik heb er een week geleden voor t eerst plantjes in gedaan met speciaal voedings zand. Maar zou dat kwalijk kunnen ?
Ik neem aan dat je een voedingsbodem bedoeld dan. Uiteindelijk zou ik niet meteen een voedingsbodem aanraden, omdat die uitwerkt na een jaartje, en daar zit je er dan weer mee. Uiteindelijk kan het zelfs gaan rotten, en dan hoef je weer heel je bak gaan om te gooien. Dan ben ik eerder de fan van voedingscapsules die je in de bodem steekt bij de planten die voeding opnemen bij de wortels, want ook niet heus alle planten nemen voeding op van bij de wortels, maar er zijn er anderen die bijvoorbeeld voeding opnemen vanuit het water door middel van de bladeren.
Het toevoegen van de plantjes kan geen kwaad hoor.

K heb het zand op aanraden van de bubbels gekocht.
Wat bedoel je hiermee?
 
ZSM verversen om eventuele bacteriedruk te verlagen. 50% eruit, aanvullen water dezelfde tempratuur. Info posten dan verder kijken. Geen tijd om info te posten dan elke dag goed verversen om verdere ellende te voorkomen te verlagen. Dit gaat niet genezen maar zal wel al een heleboel verlichting geven.
 
Ik heb het water al ververst en exit 2000 lijkt wel iets te helpen ik heb zandvoedingsbodem eruit gehaald deels heb ze vitamine gegeven en ze zwemmen al wel beter maar ik herken de symptoom niet en nooit mee gekregen zulke grote ogen en zal straks als ik terug thuis ben een foto maken van de vis
 
Het water ziet wat groen door de exit

image.jpg
 
Dat witte hoort zo dit is met spikkels dat hoort bij die soort
 
Mmmm.. dat zijn black molly's, maar ik bedoel niet de spikkels, ik bedoel echt die witte sliert op de vis. Is dat op de vis zelf, of is het zweefvuil of iets dergelijks?
 
Deze valt mee met ze oog en is een ander de. Spikkels hoort zo

image.jpg
 
Ik zie niet meteen wat mis aan de ogen... ik zie ook niet meteen uitpuilende schubben ofzo, dus ik moet al niet meer denken aan buikwaterzucht.
 
Hopelijk slaat dat spul aan maar voorkomen blijft altijd beter dan genezen dus misschien ook verstandig om de bak eens onder de loep te laten nemen anders blijven er problemen ontstaan vrees ik.
Zie een hoop verschillende vissen en een bodem die me verre van geschikt lijkt bv.
 
Dat zijn volgens mij dalmatier mollys ofzo iets. Die witte vlekken horen zo me moeder heeft ze ook gehad.

Ik mis nog wat info van je aquarium. Hoe groot, hoeveel liter, wanneer gestart, filter, wanneer gereinigd, meet je waterwaardes. Wat zit er aan vis in.

Zoals john al aangeeft moet je alles in zijn geheel bekijken. Elk soort visje heeft zijn eigen behoeftens en moet matchen etc. Ik zie ook z on vis met snorharen en volgens mij hebben die een zandbodem nodig. Maar over je soorten visjes wat ze nodig hebben weet ik niet veel want ik heb weinig verstand van tropisch aquarium en zijn bewoners. Ik kan je alleen advies geven betreft je aquarium en ziektens omdat dit globaal gezien voor alle vissen dezelfde eisen heeft en ziektens bijna allemaal hetzelfde zijn.

Ik zie wel wat aan de ogen. Het is een teken dat er teveel bacterie druk is.

De Exit gaat niet helpen want dit is voor parasieten en ESHA is al een wat ouder middel wat vaak niet meer goed werkt. Bacterieen is iets heel anders dan parasieten.

Als je iets zie of je vissen zijn ziek moet je eerst bepalen wat er aan de hand is. Er zijn verschillende dingen waar vissen ziek van worden en je moet gericht behandelen. Stel je heb zelf diarree en je neem een aspirine dit gaat niet helpen want je heb een pil nodig voor je darmen. Bijna alle ziektens komen voort uit slechte watercondities. Ook al ziet alles er spik en span uit dan kan toch je water slecht zijn waardoor je vissen verzwakken ziek, zwak en misselijk worden tot zelfs de dood. Watercondities kun je alleen weten met meten.

Voor nu zou ik iedere dag of om de dag de helft van je water gaan verversen zodat je zeker ben dat je bacterieen afhevel en eventuele hoge concentraties NH3 en NO2. Doe dit met zo min mogelijk geplons etc. Stress en vuil uit bodem vermijden.

Je heb bodem eruit gehaald maar dit geeft vaak gedoe met je waterwaardes. Je woel door de bodem waardoor er veel vuil omhoog komt.

Bovenaan het ziektegedeelte staat een sticky zoutbadje. Volgens mij kunnen mollys tegen zout maar check even voor de zekerheid.

Je ga goed op je visjes letten. Kijken of je nog meer ogen naar voren zie, rafelende vinnen staarten/happen uit vinnen staarten, Witte uitslag bij bek, vissen die onderste vinnen strak tegen lichaam houden, niet meer eten. Zie je meer gevallen verschijnen dan zul je je aquarium moeten behandelen voor bacterieel. Bijv. Colmobo bactopur direct.

Je ga dit pas doen als je echt denk dat het zich verspreid of erger gaat worden. De medicatie zal de bacterie van de vis doden maar tevens de bacterieen in je filter die je nodig heb om vuil af te breken. Dus na medicatie moet je je aquarium als nieuwe opstart beschouwen.
 
Bijv. Colmobo bactopur direct.

Ik neem aan dat je Colombo bactopur direct bedoeld michelle.
 
Black molly's kunnen tegen zout, ze kunnen ook in brak water gehouden worden. Alleen zal zout waarschijnlijk vrij weinig doen als het bv.pop eye is (kan ik op de foto nog niet echt zien).
 
ja bedoel de Colombo direct versie. Zout doet niets tegen pop eye. Pop eye is vergevorderd bacterieel.

Alleen als er meer ellende komt is. eerst verversen en zout kijken of dit euvel oplost.

De visjes zoals op de foto staan de oogjes iets naar voren. Dit komt door bacteriedruk achter het oog. Dus nog niet echt dramatisch. Is het begin van ellende.

Ik denk dat TS beginner is en nog weinig info heeft. Misschien is het wel net een opgestart aquarium met flesje plug and play erin dan doen de visjes het prima. In start topic staat verleden week voor het eerst een plantje erin en heeft ESHA in huis. Zijn voor mij tekenen dat het om beginner gaat en die wil ik eigenlijk niet meteen over de rooie helpen. KaN Beter eerst info verzamelen zodat TS bassis kennis heeft.

Als aquarium niet goed loopt door bepaalde omstandigheden zal eerst dit euvel opgelost moeten worden ipv een kuur van het een of ander erin. Verversen in deze lijkt me de beste optie zodat er bacterieen worden afgeheveld en ter ondersteuning van de visjes zoutbadjes. Visjes verzwakken door de wellicht foute omstandigheden en zijn dan prooi voor al wat in dat aquarium leeft.

Misschien heb ik geheel mis en is het een ervaren persoon dat weet ik dus niet vandaar liever eerst meer info voordat er een kuur ingaat want dit heeft ook weer gevolgen wat TS moet weten. Eerst milde aanpak, kijken en bij verslechtering handelen. Helaas gaan beginners naar LFS en de meeste verkopen ze het een en ander etc etc. word TS niets wijzer van en de visjes al helemaal niet.
 
Nee ik ben geen beginner dan heb ik er geen 7 bakken met van alles en wat ik nu gedaan heb is t volgende ik heb een nieuwe bak! Heb alles goed schoongemaakt water ect.... heb de bak in laten draaien... vanvancht sinds een uuurtje zitten ze in de nieuwe bak.. heb ze vitamine gegeven en medicatie van Sera... t is niet veel verergerd( hoop dat ik er op tijd ben geweest) aangezien dat ze nog rond zwemmen... maa dan ben ik tog benieuwd hoe ik t heb opgelopen... ik zou niks kunnen bedenken dan alleen de voedingsbodem voor me planten wat ik er in had... en ja de voedingsbodem heb ik ook uit gekookt op aanraden van een kameraad
 
Hahaha en info verzamelen hmmm daar ben ik ookal even mee bezig... ben er een eigen map van maken welke soorten welke ziektes wat te doen ... heb 7 bakken nope geen beginner
 
Malawi chicliden even foto’s voor de mensen die denken dat ik beginner ben

64660C40-DBBB-485E-86BE-BAE9EB496AEF.jpeg
 
Nee ben geen beginnen en ja zou wel de juiste antwoord willen wat ik eventueel niet helemaal goed heb gedaan

image.jpg
 
Hoe niet de juiste verzorging ? Wat is er dan niet juist ? Dan ken ik er miss nog vat van opdoen ?
 

Terug
Bovenaan