Vissen gezocht voor bij Vuurkeelcichlide in Juwel 240


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
744
Momenteel heb ik een koppel Vuurkeelcichlide (https://www.aquainfo.nl/artikel/thorichthys-meekivuurkeelcichlide/) in mijn aquarium zitten en een stuk of 8 corydorassen. Nu ben ik op zoek naar een leuke school of koppel voor erbij. Heb een Juwel 240 en het oog laten vallen op de volgende soorten, maar sta open voor andere suggesties:
- Herotilapia multispinosa (https://www.aquainfo.nl/artikel/herotilapia-multispinosa-regenboog-cichlide/)
- Thorichthys ellioti https://www.aquainfo.nl/artikel/thorichthys-ellioti/
- Hypsophrys nicaraguensis https://www.aquainfo.nl/artikel/hypsophrys-nicaraguensis-gele-moga/
- Amatitlania altoflava https://www.aquainfo.nl/artikel/amatitlania-altoflava/
- Gymnogeophagus terrapurpura

Waarbij de eerste mij het beste lijkt en de tweede ook een goede optie, al lijkt deze wel enigszins op de Vuurkeelcichlide.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 120cm al vrij krap voor vuurkeelcichliden, dus ik zou ze niet met andere cichliden houden. Hoogvinkarpers komen voor in dezelfde gebieden als de meeki's, en zullen geen problemen opleveren, dus dat is misschien een goede optie.
 
Ik vind 120cm al vrij krap voor vuurkeelcichliden, dus ik zou ze niet met andere cichliden houden. Hoogvinkarpers komen voor in dezelfde gebieden als de meeki's, en zullen geen problemen opleveren, dus dat is misschien een goede optie.
hoogvinkarpers worden 15cm. Ik zou dat eigenlijk niet bij vuurkeelcichliden in een 120cm bak doen
 
hoogvinkarpers worden 15cm. Ik zou dat eigenlijk niet bij vuurkeelcichliden in een 120cm bak doen
Maar verder is er absoluut geen interactie tussen die twee. Zwemmen in verschillende wsterlagen, zijn niet agressief, etc. Hoogvinkarper + meeki is een combinatie die ik heel vaak zie.
 
Maar verder is er absoluut geen interactie tussen die twee. Zwemmen in verschillende wsterlagen, zijn niet agressief, etc. Hoogvinkarper + meeki is een combinatie die ik heel vaak zie.
hard water voor de hoogvinkarpers en Cory's lijken mij in ieder geval ook geen goede combinatie
 
hard water voor de hoogvinkarpers en Cory's lijken mij in ieder geval ook geen goede combinatie
Zeg je nou echt dat hoogvinkarpers geen hard water moeten hebben? Corydoras, tja, die zouden er eigenlijk niet bij moeten zitten. Absoluut geen goede combinatie qua waardes en gedrag.
 
Zowel de vuurkeel als de hoogvin karpers zullen niet veel geven om de waterwaardes (tenzij je wildvang heb, maar dan nog)
Dus standaard kraanwater is 999/1000 keer gewoon goed.

Cory's zou ik zelf nooit bij vuurkelen houden.
Die kunnen zo te zien bij jonkies nog best temperamentvol worden, iets waar de cory's niet op berekend zijn gok ik zo.
 
Ik vind 120cm al vrij krap voor vuurkeelcichliden, dus ik zou ze niet met andere cichliden houden. Hoogvinkarpers komen voor in dezelfde gebieden als de meeki's, en zullen geen problemen opleveren, dus dat is misschien een goede optie.
Ik begreep dat een koppel vuurkeelcichlide goed te doen is in een bak van 1.20, wanneer je een school wilt houden is het inderdaad aan de krappe kant. Vandaar dat ik eigenlijk naar een kleine soort cichlide opzoek ben die erbij zou kunnen.

hard water voor de hoogvinkarpers en Cory's lijken mij in ieder geval ook geen goede combinatie
In de ideale wereld zaten deze er natuurlijk niet bij, wanneer je puur voor een midden-amerika biotoop gaat. Echter had ik deze al en vind ik het zonde om ze weg te doen. Qua waterwaardes zou het volgens mij redelijk goed moeten kunnen, aangezien ze niet te veel eisend zijn.

Echter rest mijn vraag nog steeds, wat kan er ik bij doen?
 
Iets wat niet in dezelfde waterlaag als de meekii's zwemt, en niet te temperamentvol is.

Dat begrijp ik, zou het liefst een klein koppel erbij zetten (Gymnogeophagus terrapurpura of Herotilapia multispinosa) of een leuke school die daarbij kunnen, waarschijnlijk iets van een zwaarddrager, al vind ik die wle een beetje 'saai' eruit zien, lijkt erg veel op een goudvis. Zou natuurlijk ook nog een Zuid-Amerikaanse soort kunnen kijken, alleen dienen deze wel groot genoeg te zijn omdat ze anders op worden gegeten. Kardinaaltetra is bijv. geen optie.
 
Andere Cichliden kun je eigenlijk wel vergeten. De bak is al krap voor een koppel meeki's, laat staan voor een koppel meeki's + nog een koppel grote, temperamentvolle cichliden.

Als alternatief voor de zwaarddrager zou je naar de hoogvinkarper kunnen kijken. 12cm lang, en best mooi.
 
Zeg je nou echt dat hoogvinkarpers geen hard water moeten hebben? Corydoras, tja, die zouden er eigenlijk niet bij moeten zitten. Absoluut geen goede combinatie qua waardes en gedrag.
nee bedoelde dat hoogvinkarpers juist hard water nodig hebben terwijl corys juist liever wat zachter hebben dacht ik.
 
Zowel de vuurkeel als de hoogvin karpers zullen niet veel geven om de waterwaardes (tenzij je wildvang heb, maar dan nog)
Dus standaard kraanwater is 999/1000 keer gewoon goed.

Cory's zou ik zelf nooit bij vuurkelen houden.
Die kunnen zo te zien bij jonkies nog best temperamentvol worden, iets waar de cory's niet op berekend zijn gok ik zo.


hoogvinkarpers vanuit de winkel zijn dan wel geen wildvang, maar vaak uiterst gevoelig. deze dieren doen het vaak alleen goed in bakken met heel erg hard water, en een paar handen zout erdoorheen (brakwater dus). Corydoras kan absoluut niet in brakwater. ik vind zwaarddragers een betere combinatie.
 

Terug
Bovenaan