Vissen gaan dood


J

jan zwolle

Guest
Hallo,

Ik heb al lang een aquarium. Tot een jaar geleden liep dat met vallen en opstaan. Toen besloot ik in april 2016 om over te schakelen op led verlichting, compleet met zonsonder- en opgang. Aanvankelijk liep dat goed en was ik er wijs mee. Maar na verloop van tijd liepen de planten terug de led-lampen werden minder met name de RGB lamp deed het al snel niet meer. Ik had er mijn buik van vol en keek niet meer naar het aquarium om: de vissen werden gevoerd en daar bleef het zo'n beetje bij. Ik was van plan het aquarium op te ruimen. Alleen mijn vrouw vond dat zo jammer dat ik besloot dat ik door ging.
Toen heb ik veel water gewisseld, een Atlantis Easy LED gekocht en planten.
De planten sloegen snel aan maar ik kreeg bruine alg. Daarom nog meer water gewisseld met kraanwater het filter gereinigd en nog meer planten erbij gezet. Alle planten groei(d)en geweldig. Na twee weken een bio CO2 systeem (suiker en gist) aangekoppeld.
Inmiddels vroor het minder en kon ik water uit de regenton tappen. Met dit water wissel ik nu per week 20 liter water waarvan de helft kraan- en de andere helft regenwater.
De Ph is nu ca. 7.5 de Kh 4 Nitriet 0 en Nitraat 12.5
Ik geef dagelijks 1 ml. plantenbemesting en 3 ml aqua Carbo beide van https://www.aquariumbemesting.nl zijn inmiddels wel anderhalf jaar oud.
Nu komt mijn probleem: de visjes die ik nog had nadat ik een tijdje niet naar het aquarium had omgekeken gingen bijna allemaal één voor één dood. En inmiddels gaan de visjes, die ik recent aanschaftte, er achteraan.
In 14 dagen had ik zo 14 dode vissen.
Is er iemand die mogelijke oorzaken kan aanduiden en me ideeën kan geven hoe nu verder te gaan?
In ieder geval ga ik alleen water wisselen met kraanwater.
Hoe lang wachten met aanvullen van vissen?
 
Eerlijk gezegd heb ik daar niet goed op gelet. Van één visje herinner ik me dat de rugvin was aangetast en dat de buik er doorzichtig en rood uitzag. Maar ik weet niet of fat ook voor de andere dode vissen opgaat.
 
Heb je nog uitval gehad? Misschien handig om van de eventuele volgende dode vis even een foto te nemen. Natuurlijk hoop ik dat dit niet nodig zal zijn;)
 
Na het laatste bericht geen nieuwe dode visjes gehad. De kans wordt ook steeds kleiner, want er zijn niet zoveel vissen meer. Nog 5
 
In ieder geval de regenton helemaal leeg laten lopen en schoongemaakt. En de eerste weken alleen kraanwater gebruiken. Afwachten hoe de planten daarop reageren.
Ik ga eerst maar een paar weekjes wachten voordat ik opnieuw levende have in de bak ga huisvesten.
Bedankt voor jullie reacties,
Jan
 
Heb je het regenwater wel eerst over kool gefilterd voordat het de bak inging?

Je kan regenwater niet zomaar gebruiken namelijk.

Hoe "goed" heb je je filter schoongemaakt?
 

Terug
Bovenaan