Vissen erin of niet (nitriet piek?)


M

Misty341

Guest
hallo,
Ik heb een 600 l aquarium met 6 Thai orandas en ranchus. Hier draaien 3 filter op: 2x eheim pro 4+ en 1 binnen filter hydra 50. Nu draait hij al enkele maanden zinder problemen. Maar ik heb gisteren mijn 3D achterwand eruit gehaald omdat ik vond dat deze teveel zwemruimte in nam van de sluiers. Ik heb de sluiers tijdelijk in een ander aquarium gezet en de wand gisteren eruit gehaald (was me dat een klus ) er zat veel vuil achter en ik heb het aquarium 3x uitgespoeld en ook de bodem eens gespoeld. Met andere woorden alles is volledig ververst behalve de filters die heb ik niet gekuist (voor de bacteriën).
Nu is alles weer aangesloten en draait hij terug. De waterwaarden zijn normaal. Ik zou graag mijn sluiers weer terug zetten maar ik ben bang dat ik nog een nitrietpiek zou kunnen krijgen na al dat verversen.
Of kan dit niet aangezien ik de filters niet heb gekuist?
 
Al dat verversen veroorzaakt geen nitrietpiek hoor, als je filters door zijn blijven draaien kan je ze gewoon terugplaatsen.

normaal heeft de bodem ook een zuiverende werking, deze heb je dus ook aardig overhoop gehaald begrijp ik? dan zullen de bacteriën die daarin zitten wel een opdonder hebben gehad. maar dan noch zie ik geen probleem.
 
Zoals Richard al aangeeft ben je veel bacterien in de bodem kwijt dus ik zou zuinig voeren en de waarden goed in de gaten houden.
 
Oké dan zet ik ze terug in het aquarium. 12 sluiers in een 300 liter is niet echt optimaal
 
Oké dan zet ik ze terug in het aquarium. 12 sluiers in een 300 liter is niet echt optimaal
Hmm dat is nog zacht uitgedrukt maar drie fiters is best veel filter capaciteit.

Wat is je water ververs routine?
 
Ik dacht dat je er 6 had toen ik de startpost las.
 
Neen in mijn ander aquarium van 300l zitten er ook 6 kleintjes in maar deze gaan later ook bij de grote.
Ik ververs 1x om de 14 dagen 50% van het water. Soms 1x 50% per week hangt er een beetje vanaf hoe snel ze het vuil maken.
Vind de capaciteit goed. Heb enkele joekels die serieus vervuilen.
 
3 Thai oranda en 3 Thai ranchu in de grote bak en nog 6 kleintjes in de kleinere bak.
 
600 liter en veel filtering is prima verhouding met de sluiers. 1 x per 14 dagen verversen is te weinig. snap dat het een hele klus is maar beter 1 keer per week 50/60% verversen. niet alleen voor waterwaardes maar ook bacteriedruk, ziekte verwekkers.

weet niet hoe je ververs maar neem aan niet met emmertjes want dat zijn een heleboel emmertje. Er zijn opvoerpompjes van eheim. Pompje aan slang, pompje in aquarium, andere kant van slang waar je wil lozen, stekker erin en hevelt af. Wel de sterkste uitvoering nemen anders duurt het erg lang. Digitaal thermometertje erin. Tuinslang met sproeikop in aquarium en vullen. Bij afwijking op thermometer gaan bijstellen. max 1 graad verschil liefst warmer. Koudere verversingen trickert vermenigvuldiging van ziekte verwekkers.
 
Verversen is het beste remedie tegen allerlei problemen waar je als aquariaan tegen aan kan lopen.

En met een beetje nadenken kan je het ook nog makkelijk maken ook

Onderhoudslang bijvoorbeeld: http://discuszolder.nl/onderhoudsslang-water-verversen-zonder-emmers/

Die kan je zo op je kraan aansluiten in de keuken / badkamer

Afhevel slang heb ik zelf van een veel dikkere slang gemaakt want dit duurt mij te lang.

Zo ververs ik twee keer per week rond de 350 liter in een minuut of 45 waarvan ik er 30 wacht tot hij weer vol is.
 

Terug
Bovenaan