Vissen en aquarium verhuizen


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,188
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Allereerst: ik kon niet goed bedenken waar dit draadje bij hoort, dus forumbeheerder: voel je vrij om het te verplaatsen indien nodig....

Ik ga binnenkort verhuizen met mijn 2 aquaria: 1x 2 meter en 1 x juwel 450. (maanvissen, keizertetra's, cory's, algeneter, zwaarddragers, goerami, pleco, ancistrus, planten, filters...) Ook een reserve-aquarium van 80 cm (ongeveer 100 liter).
De aquaria met hun meubels worden door professionele verhuizer ingeladen en vervoerd.
De levende have komt in onze auto.
Dit wordt een logistiek gedoe, want anderhalf uur rijden minimaal.

Ik heb de volgende werkwijze verzonnen, kunnen jullie meedenken met me of er dingen zijn waar ik niet aan gedacht heb? Ik heb de dingen waar ik vragen bij heb of mijn twijfels over heb, cursief gezet.

Enige dagen voordien:
Planten uit de bakken halen en in een emmer water bewaren.
Dag voordien vissen geen voer.
Vissen vangen, in emmers met aquariumwater. (Het is zomer, verwarming zal over die afstand niet direct nodig zijn.)
Filtermateriaal in emmer met aquariumwater. Tot we daadwerkelijk gaan rijden, luchtsteentje hierbij. Onderweg blaas ik als bijrijder regelmatig wat lucht door het filtermateriaal (elke 10 min?) (Ik weet dat er luchtpompjes met batterijtjes zijn, maar is maar voor één keer, en gebruik het daarna hoogstwaarschijnlijk nooit meer.)
Aquaria leeg maken.
Transport van de vissen in emmers (zout erin (0,02%)?

Ter plekke:
Luchtsteentje asap terug in emmer met filtermateriaal
Moeten de vissen dan ook wat extra lucht?

2m bak en mijn reserve 80 cm bak vullen. Zo snel mogelijk op temperatuur en filtermateriaal erin. Vissen en alle planten erin. Die dag niet voeren, pas de dag daarna weer.

Dan rustig aan de andere bak inrichten en dan de vissen uit de 2m bak daarnaartoe verhuizen. Dan de Juwel rustig inrichten.
(Zo zitten ze tijdelijk iets krapper, maar het aantal keren vangen wordt daardoor wel minder).
 
Ik zou de planten zo lang mogelijk in de aquaria laten, vanwaar zou je die al een paar dagen van tevoren er uit willen halen?
 
Allereerst: ik kon niet goed bedenken waar dit draadje bij hoort, dus forumbeheerder: voel je vrij om het te verplaatsen indien nodig....

Ik ga binnenkort verhuizen met mijn 2 aquaria: 1x 2 meter en 1 x juwel 450. (maanvissen, keizertetra's, cory's, algeneter, zwaarddragers, goerami, pleco, ancistrus, planten, filters...) Ook een reserve-aquarium van 80 cm (ongeveer 100 liter).
De aquaria met hun meubels worden door professionele verhuizer ingeladen en vervoerd.
De levende have komt in onze auto.
Dit wordt een logistiek gedoe, want anderhalf uur rijden minimaal.

Ik heb de volgende werkwijze verzonnen, kunnen jullie meedenken met me of er dingen zijn waar ik niet aan gedacht heb? Ik heb de dingen waar ik vragen bij heb of mijn twijfels over heb, cursief gezet.

Enige dagen voordien:
Planten uit de bakken halen en in een emmer water bewaren.
kan prima, planten overleven een paar dagen gemakkelijk.
Dag voordien vissen geen voer.
ook doen, scheelt vervuiling in het transport water.
Vissen vangen, in emmers met aquariumwater. (Het is zomer, verwarming zal over die afstand niet direct nodig zijn.)
koop een stapel (ademende) plastic zakken voor het transport. gewoon online te krijgen. Gemakelijker te vervoeren en minder geklots wat ook fijner is voor de vis.
verder kun je ammoniak neutraliserende middeltjes of absorberende materialen (zeoliet speciale sponzen etc) toevoegen. Maar voor een paar uur niet echt nodig.

Filtermateriaal in emmer met aquariumwater. Tot we daadwerkelijk gaan rijden, luchtsteentje hierbij. Onderweg blaas ik als bijrijder regelmatig wat lucht door het filtermateriaal (elke 10 min?) (Ik weet dat er luchtpompjes met batterijtjes zijn, maar is maar voor één keer, en gebruik het daarna hoogstwaarschijnlijk nooit meer.)
Aquaria leeg maken.
Transport van de vissen in emmers (zout erin (0,02%)?
filtermateriaal vervoer je het best uit het water, in een niet helemaal afgesloten emmer. lucht bevat veel meer zuurstof en in een grootdeels afgesloten emmer droogt het ook niet snel uit. (al hoewel het me een doodkomisch gezicht lijkt als iemand om de 10 minuten op een slangetje blaast in de auto).
Ter plekke:
Luchtsteentje asap terug in emmer met filtermateriaal
Moeten de vissen dan ook wat extra lucht?

2m bak en mijn reserve 80 cm bak vullen. Zo snel mogelijk op temperatuur en filtermateriaal erin. Vissen en alle planten erin. Die dag niet voeren, pas de dag daarna weer.

Dan rustig aan de andere bak inrichten en dan de vissen uit de 2m bak daarnaartoe verhuizen. Dan de Juwel rustig inrichten.
(Zo zitten ze tijdelijk iets krapper, maar het aantal keren vangen wordt daardoor wel minder).
verhuis vissen niet te vaak/snel achter elkaar. Neem dus of de tijd, of doe het in 1 keer goed.
 
Ik zou de planten zo lang mogelijk in de aquaria laten, vanwaar zou je die al een paar dagen van tevoren er uit willen halen?
Omdat ik op de dag zelf ook 9 katten moet vangen en ter plekke de boel leefbaar moet inrichten. Dat lijkt me voor mij al een hele boel werk....
koop een stapel (ademende) plastic zakken voor het transport. gewoon online te krijgen.
Zijn dat van die zakken waar je je vissen in de winkel ook in mee krijgt? En hoe kan een zak ademend zijn en niet lekken? En pas volgroeide maanvissen daarin?
filtermateriaal vervoer je het best uit het water, in een niet helemaal afgesloten emmer. lucht bevat veel meer zuurstof en in een grootdeels afgesloten emmer droogt het ook niet snel uit.
Waarom zijn je filterbaccies dan dood als je filter een paar uur uitvalt?
verhuis vissen niet te vaak/snel achter elkaar. Neem dus of de tijd, of doe het in 1 keer goed.
Daar neem ik dan de tijd voor. op de dag zelf helemaal inrichten red ik fysiek domweg niet.


Bedankt voor de reacties al zover!
(al hoewel het me een doodkomisch gezicht lijkt als iemand om de 10 minuten op een slangetje blaast in de auto).
Als ik nou zeker weet dat ik je tegen zou komen onderweg, wil ik je best dat plezier doen. Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.....
 
Ik begrijp het stukje zout niet.
Waarom zou je zout bij de vissen doen?
zie:

bij een verhuizing lijkt me zonder twijfel sprake van stress en de bijbehorende weerstandsvermindering. En door dat draadje kwam ik op het idee om dit draadje te starten.
 
Lijkt me helemaal prima.

zout is niet nodig, zou t in dit geval zelfs afraden.
Filtermateriaal, mijn filter heeft wel eens een dag uitgestaan dus een paar uur in een emmer met water gaat geen probleem vormen.

Zodra je aankomt op de nieuwe locatie zou ik wel een luchtsteentje plaatsen in de emmers/bakken van de vissen, zodat jij er gerust een paar uur over kan doen om de bak weer up en running te krijgen. kijk ook even goed naar hoe territoriaal je vissen zijn, als je zeer territoriale vissen in je bestand hebt zou ik deze zoveel mogelijk spreiden over de emmers/bakken.

Stoppen van het voeren van de vissen: ik zou zelfs 2-3 dagen van te voren aanhouden, en ook 2-3 dagen nadat ze terug in de bak zitten niet voeren.
Daarna het voeren heel geleidelijk opbouwen, want hoewel je filterbacterien het grotendeels zullen hebben overleefd zal je bodem (die je er uit gaat halen gok ik?) al zijn filterend vermogen kwijt zijn.
 
Zijn dat van die zakken waar je je vissen in de winkel ook in mee krijgt? En hoe kan een zak ademend zijn en niet lekken? En pas volgroeide maanvissen daarin?
ademend plastic is niet (helemaal) gasdicht, maar wel vloeistofdicht. Opzichzelf is dat niet nodig het is maar een paar uurtjes, dus gewone zakken zoals je in de lfs krijgt zijn prima. Je hebt zakken in formaatje koikarper dus moet een maanvis geen probleem zijn.

Waarom zijn je filterbaccies dan dood als je filter een paar uur uitvalt?
Omdat veel aerobe microben slecht tegen de zuurstof arme omstandigheden kunnen is een stilstaand filter kan dat na een aantal uren problemen geven. Een liter aquariumwater bevat niet meer dan 10 ppm zuurstof. Een liter lucht bevat 209500 ppm zuurstof. Maw als je het water weghaalt is de kans op zuurstof gebrek heel veel kleiner.
 
Moet alles in 1 dag over?

Mijn indeling bij verhuizing was vissen en filter in badkuip met flinke zak zeoliet in oude woning.
Aquarium naar nieuwe woning vullen en filter erop. Volgende dag vissen en ander filter over gebracht.

Als je dan toch betaal voor profesionele verhuizers is het geen optie om bodem, klein laagje water en plantjes gewoon erin te laten. Kunnen misschien de bodem vissen er ook nog in blijven. Als ze nu 200 kilo of 300 kilo moeten sjouwen zolang je het zelf niet hoef te doen.
 
Omdat veel aerobe microben slecht tegen de zuurstof arme omstandigheden kunnen is een stilstaand filter kan dat na een aantal uren problemen geven. Een liter aquariumwater bevat niet meer dan 10 ppm zuurstof. Een liter lucht bevat 209500 ppm zuurstof. Maw als je het water weghaalt is de kans op zuurstof gebrek heel veel kleiner.
Maar hebben de bacteriën geen water nodig dan? Ik laat bij onderhoud m'n filter materiaal altijd zo kort mogelijk op het droge, maar het omgekeerde lijkt waar dan?
 
Moet alles in 1 dag over?
Liefst wel, het is een behoorlijk eind rijden en het sjouwwerk laat ik het liefst door de verhuizers doen.
Als je dan toch betaal voor profesionele verhuizers is het geen optie om bodem, klein laagje water en plantjes gewoon erin te laten. Kunnen misschien de bodem vissen er ook nog in blijven. Als ze nu 200 kilo of 300 kilo moeten sjouwen zolang je het zelf niet hoef te doen.
Dat is het informeren zeker waard, zou een berg werk schelen. Ik zal binnenkort eens even bellen met ze.
Stoppen van het voeren van de vissen: ik zou zelfs 2-3 dagen van te voren aanhouden, en ook 2-3 dagen nadat ze terug in de bak zitten niet voeren.
Daarna het voeren heel geleidelijk opbouwen, want hoewel je filterbacterien het grotendeels zullen hebben overleefd zal je bodem (die je er uit gaat halen gok ik?) al zijn filterend vermogen kwijt zijn.
Ok, dat wordt hongerlijden voor ze....ach gut.
 
Dat is absoluut niet aan te raden die bodemplaat kan het gewicht niet tillen van je bodembedekking/water/planten, dan gaat de kitnaad scheuren, slimste is gewoon helemaal leeg halen
+1
Wss pakken ze de bak bij de randen op en zetten het op 1 karretje.
Grote kans dat het mis gaat met een bodem erin en een laagje water
 
planten pas verwijderen nadat je de vissen hebt uit gevangen.
Komt namelijk een hele hoop rommel vrij dat wil je niet in e bak hebben en je transport water hebben.
Dag voor die tijd een forse water wissel doen
filters kunnen gerust een halve dag stilstaan wel even bij weer aanzetten de eerste paar liter op vangen in een emmer ibv eventueel los gekomen vuil van filter en leidingen.
bak wel geheel leeg maken zeker de 2 meter anders grote kans op glas breuk.
 
Ok, helaas.
Op de dag zelf de aquaria helemaal leeg halen zie ik niet echt zitten. Het zijn niet alleen de aquaria die we verhuizen, wij zelf ook en de rest van de levende have.

Dan wordt mijn plan:
2 weken vantevoren:
aquarium 1 vissen vangen, planten eruit, water eruit, zand er uit.
Water erin (deel uit andere aquarium), vissen erin, planten er los in.
1-2 dagen later zelfde actie met andere aquarium.
Dan kan iedereen bekomen van de schrik en is het de dag zelf zo min mogelijk werk.
 
Nog een vraagje over de verhuizing:

Ik ga ook proberen de (meeste) goudvissen en windes die in mijn huidige vijver rondzwemmen te vangen en mee te verhuizen. Daarvoor heb ik zo'n vierkant kruisnet opgehangen in de vijver en geef ze daarboven lekkers. Ze komen enthousiast eten, maar ik zal ze niet allemaal in één keer kunnen vangen. Ik heb overwogen om ze in een grote ton te doen, maar hun eigen vijverwater lijkt me het beste voor ze. Ik heb dan ook een leefnet gekocht (3,5m) om de vangst in te doen en dan een paar dagen later weer te kunnen proberen. Op die manier hoop ik toch een behoorlijk deel te kunnen vangen zonder er echt achteraan te moeten jagen. Het leefnet leg ik in de vijver, zodat ze hun eigen water en soortgenootjes hebben.

Nou is mijn vraag: hoe lang kunnen (goud)vissen in een leefnet overleven?
 
Dat kruisnet kan het gewicht van volwassen vissen niet dragen is mijn ervaring.
Hoe bedoel je dat? Kan ik ze daar dan niet mee boven water halen?

En waarom kunnen ze maar zo kort in dat leefnet? in zo'n leefnet hebben ze toch veel meer water ter beschikking dan in bijv een bak?
 
Woah klinkt heftig, ik wens je heel veel sterkte!

Ik zou een soort draaiboek maken zodat je niet hoeft te stressen maar gewoon je stappen helder hebt. Heb je geen mogelijkheid dat je van te voren naar je nieuwe huis gaat met het backup aquarium?(1,2,3 weken voor de verhuizing) Als je daar dan een filter op zet met wat gebruikt filtermateriaal dan hebben de vissen iig een plek om tijdelijk te verblijven als je aan komt. Dan kun je op je gemak de aquariums opzetten. En houd er maar rekening mee dat het allemaal niet van een leien dakje zal gaan!
 
Woah klinkt heftig, ik wens je heel veel sterkte!

Ik zou een soort draaiboek maken zodat je niet hoeft te stressen maar gewoon je stappen helder hebt. Heb je geen mogelijkheid dat je van te voren naar je nieuwe huis gaat met het backup aquarium?(1,2,3 weken voor de verhuizing) Als je daar dan een filter op zet met wat gebruikt filtermateriaal dan hebben de vissen iig een plek om tijdelijk te verblijven als je aan komt. Dan kun je op je gemak de aquariums opzetten. En houd er maar rekening mee dat het allemaal niet van een leien dakje zal gaan!
Dat klinkt goed in theorie, maar ik vrees dat visbestand van een 2m bak + dat van een juwel 350 niet in een bak van 80 cm kan. Ik gebruik het dus wel om de vissen van de juwel daarin te doen en de vissen uit de 2m bak in de juwel, zodat de vissen inderdaad alvast onderdak zijn. Dan kan ik de 2mbak provisorisch inrichten, vissen overzetten uit juwel in 2m bak, juwel provisorisch inrichten en de vissen uit de 80cm bak in de juwel. En dan richt ik ze in de winter definitief in.

Maar om het draaiboek goed in orde te krijgen, vraag ik dus jullie inbreng.
 
Misschien sta ik er wel wat negatief in, maar het gewoon leeghalen is inmiddels nog minder werk dan een heel draaiboek of plan maken.
 
Hoelang blijven de bacteriën zonder water circulatie goed in je filter eigenlij? Is zuurstof afhankelijk.
 
Hoe bedoel je dat? Kan ik ze daar dan niet mee boven water halen?

En waarom kunnen ze maar zo kort in dat leefnet? in zo'n leefnet hebben ze toch veel meer water ter beschikking dan in bijv een bak?
Precies zoals ik zeg: dat kruisnet kan dat gewicht niet torsen, dus nee daar krijg je ze niet mee boven water.

En een leefnet hebben ze wel veel water tot hun beschikking maar totaal geen bewegingsruimte en zitten ze hutje op mutje, daarom ook dat bij grote viswedstrijden die een hele dag duren (vooral in Engeland retepopulair) wordt er iedere 2 uur het leefnet geleegd
 
Precies zoals ik zeg: dat kruisnet kan dat gewicht niet torsen, dus nee daar krijg je ze niet mee boven water.
Hoeveel gewicht reken je dan voor een vis?
De grootste die ik heb zijn iets van 20-25 cm. (als die zich laten vangen).
 
Hoeveel gewicht reken je dan voor een vis?
De grootste die ik heb zijn iets van 20-25 cm. (als die zich laten vangen).
Ze liggen niet braaf stil in zo'n kruisnet en springen alle kanten op dat geeft extra belasting, het is een utopie te denken dat je vissen kan vangen met een kruisnet
 
Dat klinkt goed in theorie, maar ik vrees dat visbestand van een 2m bak + dat van een juwel 350 niet in een bak van 80 cm kan. Ik gebruik het dus wel om de vissen van de juwel daarin te doen en de vissen uit de 2m bak in de juwel, zodat de vissen inderdaad alvast onderdak zijn. Dan kan ik de 2mbak provisorisch inrichten, vissen overzetten uit juwel in 2m bak, juwel provisorisch inrichten en de vissen uit de 80cm bak in de juwel. En dan richt ik ze in de winter definitief in.

Maar om het draaiboek goed in orde te krijgen, vraag ik dus jullie inbreng.
Geen idee van waar en naar waar je gaat verhuizen... Ik heb eventueel nog wel een meterbak met Eheim Pro4 filter en verwarming te leen, als je het filter vult met materiaal uit je huidige filter kun je daar al heel wat vis in kwijt. Verder heb ik ook nog een 1,5 meter bak, daar moet alleen nog een nieuwe bodem en nieuwe seals in, is wel het plan om binnenkort te gaan doen. Die zou je, als die klaar is, ook kunnen lenen, inclusief FX6 filter, verwarming en zelfs verlichting.
Verder heb ik in mijn bedrijf op dit moment een proefopstelling staan van mijn 225 cm bak met bioloog eronder. Mocht je tijdelijke huisvesting zoeken voor je vissen en zelfs je goudwindes dan zouden die daar wel even in mogen logeren.
 
@Xammy39 jeetje, wat lief aangeboden. Ik ga er even over na denken of dat een optie is. En je een pb sturen over waar je precies zit.
 
Zit er een filter op je vijver?

Je heb ook hele grote opvouwbare koi bowls. Vullen en filter erop en tijdelijke nieuw huis is klaar. Kinderzwembad is ook een optie. Ik heb in schuur gehad omdat ik filter niet buiten in regen kon zetten.

Van netten heb ik geen verstand hoe en wat om ze uit te vangen.

Voor koi s gebruiken ze naar mijn weten een koi sok ofzo. Past 1 grote koi in dus wel een klusje om ze allemaal te vangen. ;) Google eens bij koi zaken en misschien zie je daar wat handigs.
 
Hartstikke goed dat je goed probeert voor te bereiden, maar ik denk dat je het een beetje overdenkt :) Dat is trouwens wel positief bedoeld ;-)

A. Vissen kunnen makkelijk een week zonder eten.
B. Zolang je spaarzaam gaat voeren in het begin, zal ook de bacterie cultuur weinig problemen geven in mijn optiek.
C. Vissen kunnen rustig een paar uur in een emmer. Hooguit zo nu en dan de temperatuur in de gaten houden.
 
@michelle1 Ja en nee: Geen filter met sponzen enzo, wel een moerasbeek met kleikorrels en schelpengrit en veel filter- en zuurstofplanten en een op-en neergaand stromingspatroon om het water op natuurlijke wijze te filteren. Met een pompensysteem wordt het water daar actief door gepompt.

@meksjoef Waarschijnlijk heb je gelijk, maar dit soort dingen doe ik niet dagelijks en ondertussen coördineer ik ook de renovatie en verbouwing van het nieuwe huis en de aanleg van de zwemvijver en de tuin, dus wat ik nu alvast kan doen en niet meer vlak voor de verhuizing, heb ik dan maar alvast gedaan:book:
Bovendien gaat het om (kwetsbare) levende have en daar ga ik graag zo zorgvuldig mogelijk mee om. Liever een keer teveel gevraagd dan voor onaangename verrassingen te staan.
Alles bij elkaar denk ik dat ik ondertussen wel een aardig idee heb hoe ik het ga doen en soms vraag ik gewoon hoe iets zit, omdat ik graag begrijp waarom iets adviseert.

En de spanning en de onzekerheid van de verhuizing zal ook wel meespelen, ben ook maar een mens ;)
 

Terug
Bovenaan