Visbestand voor Lido 120


Maar goed, wat ik vooral proef is dat jullie moeite hebben met het feit dat ik het advies van de aquariaan gevolgd heb en niet dat van het forum. En dat ik dus eigenlijk een dierenbeul ben. En dat vind ik ergens best jammer...

Nee, dat proef je verkeerd. :stom:
Het grote probleem is hier dat je bewust vissen die 25cm+ worden in een bakje van 60cm steekt. Laten we fair blijven...
Eigenlijk heb je voor zoiets geen advies nodig, het is een kwestie van gezond verstand!
Geen enkele dierenvriend doet zoiets. Als je dat echt gelooft maak je jezelf wat wijs...

Er zijn er trouwens veel die denken dat ze een dierenvriend zijn maar er is een groot verschil tussen een verzamelaar van dieren of een liefhebber van dieren, laat dat duidelijk zijn. :deal:

Heeft dus in essentie niets te zien met het volgen van het 'advies' van de "aquariaan" (lees: de verkoper van de vissen) of het negeren van het advies van meerdere bronnen en forumleden...
Het gaat hem over jezelf informeren en over het juist handelen op basis van de correcte informatie.
De clownbotia zit hier zelfs niet in de schemerzone waar eventueel twijfel kan bestaan. Hij past gewoon NIET in je bak, zo klaar als een klontje.
Iedereen die kijkt ziet dit, simpel...

Diezelfde aquariumzaak raadde me ten zeerste af om zoetwaterhaaitjes te nemen, omdat die zo groot worden. Hetzelfde gold overigens voor maanvissen, waarin ze dus hetzelfde advies gaven als iedereen hier op het forum....

Hoho! Dat maakt het een topzaak!
Als ze je echter in dezelfde adem 2 clownbotia's meegeven om te vergroeien in je bak dan blijkt het toch eerder een flopzaak te zijn...
Waarschijnlijk had de verkoper gewoon een overschotje clownbotia's? :D

Jouw fout is dat je blindelings vertrouwt op het advies van iemand die professioneel verkoper is. Het is veel verstandiger om zelf je research te doen op een onafhankelijke manier zodat je tenminste weet wanneer de verkoper aan het lullen is...

Ik snap oprecht niet dat zovelen een onweerstaanbare drang hebben om foute vissen/teveel vissen/te grote vissen in de verkeerde bak te houden.
Is dat dan zo leuk om constant op een bak met overbevolking te kijken, om een vis te zien die amper kan over en weer zwemmen?
En dat als dierenvriend? :S:S

Ik ben bijvoorbeeld een kippenvriend maar denk je dat ik daarom een legbatterij vol stresskippen in mijn tuin heb staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Had toch stiekem gehoopt dat de bak groot genoeg zou zijn voor een koppel maanvissen...

Grapje mag ik toch hopen he :juggle:

Het gaat niemand om die zaak hoor. Is juist jammer dat je van echte liefhebbers niets wilt aannemen maar wel van een zaak die al voor de oorlog bestond en dus goede verkoop praatjes heeft.
 
Grapje mag ik toch hopen he :juggle:

Nee, integendeel zelfs; dat had ik gehoopt. Geen ervaring he. Leek me groot genoeg. Niet dus. Maar nee, zeker geen grapje...


Het gaat niemand om die zaak hoor. Is juist jammer dat je van echte liefhebbers niets wilt aannemen maar wel van een zaak die al voor de oorlog bestond en dus goede verkoop praatjes heeft.

Ongetwijfeld ten overvloede; ik heb advies gevraagd op twee plekken (hier op het forum en bij de aquariaan, en dan nog bij vrienden en kennissen die aquaria hebben). Die twee adviezen bleken diametraal op elkaar te staan en ik gekozen er eentje te volgen. Volgens velen hier op het forum de verkeerde. Nou goed, met die beslissing moet ik leven. Maar ik ga stoppen met deze discussie. We gaan er niet uitkomen vrees ik. Ik heb diep respect voor de 'liefde voor het vak' van de mensen hier op het forum, en ik kan er veel van leren, maar tegelijkertijd heb ik geen tijd/zin/gelegenheid om iedere (al dan niet foutieve) keuze die ik als beginner maak tot in den treuren te verdedigen.
 
Maar een beginnersfout kan je herstellen en de vis terug brengen ;)
Lido is een super leuke bak en je kan er veel kanten mee op maar lees je aub goed in.

Ga na een aquariumwinkel, mocht je vissen zien die je leuk lijken, zoek dan meer informatie of de vissen in jou water en bak kunnen en ga ze dan pas halen ;)

En doe aub geen vissen in die 30 liter ;)
 
ik heb advies gevraagd op twee plekken (hier op het forum en bij de aquariaan, en dan nog bij vrienden en kennissen die aquaria hebben). Die twee adviezen bleken diametraal op elkaar te staan en ik gekozen er eentje te volgen.

En heb je dan gekozen voor de diervriendelijke oplossing of heb je gekozen om grote vissen in een kleine bak te steken? :deal::rolleyes:
Misschien ook ten overvloede: mijn driejarig nichtje ziet zelfs dat een clownbotia niet in een dergelijk bakje thuishoort dus dan vraag ik me toch af wie dergelijk advies geeft en waarom dat jij dat zonder slag of stoot gelooft??

Wanneer ik compleet tegenstrijdige adviezen krijg dan ga ik niet zomaar één van de twee kiezen (al zeker niet zomaar het advies dat me het beste uitkomt) maar dan ga ik op zoek naar meer informatie zodat ik zelf kan uitmaken welk advies klopt...
Dus ook ten overvloede: breng die botia's terug naar de winkel want nu heb je gewoon een bakje dierenmishandeling staan... :sorry:
 
Heb wel behoorlijk wat dode vissen inmiddels (waaronder de twee clowntjes) vanwege stip :stom::stom::stom:

Jammer... :mad:
Enig idee van de oorzaak van de uitbraak? Heb je nog steeds stip in de bak nu?
Ik weet niet welk middel je eventueel gebruikt hebt tegen de stip (?) maar sommige medicijnen hebben ook hun impact op de bacteriën in je filter/bodem. Regelmatig meten op nitriet en ammonium/ammoniak kan dan wel aangewezen zijn of anders goed naar het gedrag van de vissen kijken (ademhaling, activiteit, zwemmen aan de oppervlakte) en wat meer verversen na de voltooiing van de kuur.
Je kan in zo'n geval beter ook even wachten voor je nieuwe visjes toevoegt tot je bak weer stabiel draait.
Wat is het visbestand nu?

Edit: Misschien nog een onnodige toevoeging: ik hoop dat je van de nood een deugd maakt en de clowntjes niet terug aanvult, eigenwijs of niet... ;)
 
Geen idee waar de stip vandaan komt. Heb een aantal dagen geen licht in de bak gehad, temp langzaam omhoog gebracht tot rond de 28 graden en actieve kool uit m'n filter gehaald. Uiteindelijk hebben m'n twee clowntjes, twee witvin zalmen, een bijlzalm en een platy het niet overleefd. Vandaag gaat er nog medicijn (Sera Costapur) in de bak en daarna is het afwachten. Voorlopig komt er sowieso niks nieuws. Gek genoeg zwemmen er sinds een week of twee een stuk of zes kleintjes in m'n bak (ik vermoed silvermollies en black mollies) en die hebben tot op heden geen last van de stip .

De witvin zalmen die het hebben overleefd lijken nu weer stipvrij te zijn. Ik meet iedere twee dagen de waterkwaliteit om te kijken of het allemaal nog goed gaat. Morgen wordt de bak weer verschoond. Ik wacht af...
 
Als beginnend aquariaan is het altijd lastig om een goed vissenbestand te kiezen. Aquariumzaken moeten verkopen, hoe goed of hoe lang ze nou ook bestaan. Er zijn natuurlijk altijd wat vuistregels voor het houden van vissen. Sommige vissen zijn zwemmers, andere niet. Een van de vuistregels die ik bruikbaar vindt is dat een vis 6-10x zijn maximale lengte moet kunnen zwemmen in het aquarium. Je weet zelf van de ervaring van je schoonvader dat die clown’s sowieso 13cm worden en internet zegt 25-30cm. Zelfs met de minimale factor van 6x kom je uit op een bak van 180cm.
 
Wat betreft de clownbotia's die je in een te kleine bak hebt gedaan ben je nu een ervaringsdeskundige. Het lijkt me dat de witte stip niet zomaar uit de lucht
komt vallen. Ik denk dat de meesten onder ons wel teveel vis en vis die te groot worden voor hun bak hebben gehouden, dat niet goed is afgelopen. Waaronder mijn eigen persoon.
Ik heb geen lido bak maar een bak van 80cm breed met dezelfde hoogte. Ik heb kleine visjes, bevalt me prima en ze hebben de ruimte om te zwemmen en keus genoeg in de winkel.
 
Ik heb zelf een Lido 120, er zijn inderdaad zat keuzes, zelf heb ik er nannostomus, coppela, corydoras, apistogramma, tetra en gourami soorten in gehouden. Vooral door de hoogte van de bak kun je een mooi vissenbestand maken.
 
Wat betreft de clownbotia's die je in een te kleine bak hebt gedaan ben je nu een ervaringsdeskundige. Het lijkt me dat de witte stip niet zomaar uit de lucht
komt vallen.

Ik durf niet te zeggen waar de stip vandaan komt. De medicijnen lijken z'n werk gedaan te hebben. Uiteindelijk heeft het me nog een witvinzalm gekost, maar de rest lijkt nu weer gezond te zijn, geen witte stip meer te zien. Sinds vandaag staat het licht weer vaker aan en zit de actieve kool weer in het filter. Ik laat de bak nu even tot rust komen voordat ik m'n visbestand weer gaan aanvullen.

Overigens; de garnalenbak is weinig tot geen succes. Ik ben begonnen met 3x5 garnalen, maar er zijn er minstens 8 gesneuveld in de uitstroompijp van m'n filter. Misschien dat ik er een klein aquascapingbak van maak. Veel planten en wat tetra's. Advies iemand?
 
Als je garnalen houd moet je wel een garnaalproof filter hebben natuurlijk .
 
Als je garnalen houd moet je wel een garnaalproof filter hebben natuurlijk .

De filter is een type met cassettes die je 1x in de drie maanden vervangt. Het lijkt me sterk dat ze naar binnen gezogen worden, want dan komen ze nooit in één stuk in mijn uitstroompijpje terecht, dat is fysiek onmogelijk. Het enige dat ik me kan voorstellen is dat ze tegen de stroom in, de uitstroompijp inkruipen en er dan niet meer uit kunnen. Overigens, er zit een netje voor de filter-openingen, just to be sure...
 
Garnalen houden van stroming en zeker om er tegenin de gaan . Beste is om dat ook te beschermen . Een pantykous voor de uitstroom is een optie .
Garnalen leven in de natuur in stromende riviertje.
 
En wat bedoel je met 3x5 ?
Ben je driemaal om 5 garnalen gegaan ?
 
Een tetra soort heeft eigenlijk ook minimaal zo'n 60cm lengte nodig om een beetje te kunnen zwemmen. Kleinere bakjes zijn echt alleen voor garnalen.
 
Garnalen doe je hier over het algemeen in. Ik ben geen expert op het gebied van tetra soorten of andere nano visjes, dus wellicht dat er andere mensen zijn die je hier beter over kunnen voorlichten.

Welke tetra soort had je op het oog?
 
Wat zijn de exacte afmetingen van je 30 liter bakje? Kardinalen of neon tetra's hebben inderdaad meer ruimte nodig. Wellicht dat de Hyphessobrycon amandae, al wordt hier ook een afmeting van 45x30cm voor aangeraden.
 
De filter is een type met cassettes die je 1x in de drie maanden vervangt.

Dat adviseren ze wel van de fabrikant maar is meer om hun omzet te spekken en is alleen maar slecht voor je bak want zo raakt de boel weer uit onbalans.
Als het nodig is dus als de circulatie wat aan de te lage kant is kan je de cassette ff wat uitspoelen met aquariumwater en weer gebruiken.
Beter voor je bak en beter voor je portemonnee! ;)
 
Beste Jaap, wat leuk dat je bent begonnen met de hobby! Een schrale troost, je bent niet de enige die zo begonnen is en dan bedoel ik, de verkeerde vissen in een te klein aquarium houden of die op het advies is afgegaan van de verkoper.

Veel lezen over het houden vissen en aquaria voorkomt dit soort problemen. Maar niet alles wat op internet staat is waar. Soms staan er ook dingen op die fout zijn.
En ook op een forum heeft ook niet altijd iedereen gelijk. Toch is het aan te raden om een aantal websites te raadplegen, waaronder Aquaforum, maar ook de website van NBAT en Hobbykwekers, SeriouslyFish (staat veel informatie op over de herkomst, alleen het formaat van de aquaria waar ze in gehouden worden zijn vaak kleiner dan dat wij in Nederland aanhouden).
Ook op Aquavisie staat bruikbare informatie op. En zo zijn er nog wel een paar websites waar goede informatie op staat.

En ja, dat je te grote vissen hebt gekocht voor je aquarium, dat is even flink balen. Maar het belangrijkste is dat het welzijn van de vis voorop staat.
Soms is het beter om toch een ander onderkomen voor de vissen te zoeken.

Maar ook van kleine aquaria kan je leuke dingen maken. Wat dacht je van 'aquascaping'? En dan een stel prachtige dwerggarnalen, je hebt ze in allerlei kleuren.
Je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt.

Als je echt vissen er in wilt houden dan denk ik eerder aan een paar endlers.
 

Terug
Bovenaan