Visbestand voor Juwel Lido 120


Danielle den Hollander

Well-known member
Lid geworden
15 februari 2017
Berichten
490
Leeftijd
37
Locatie
Elst UT
Hallo allemaal!!!

Aanstaande zaterdag kan ik mijn Juwel Lido 120 ophalen.
Op dit moment ben ik aan het oriënteren voor een visbestand. Ik kan best wel jullie hulp gebruiken, aangezien ik alleen ervaring heb met goudvissen, sluierstaarten en guppy's. Ik heb er ook een externe filter bij. De JBL Cristalprofi e901.

Qua vissen gaat mijn interesse uit:

Corydoras Panda
Otocinclus affinis
Pangio kuhlii
Apistogramma Borelli
Mikrogeophagus Ramirezi
Barbus Pentazona
Rasbora Espei
Paracheirodon Innesi
Nannostomus Marginatus
Colisa Chuna
Colisa Lalia

De maten van de Lido 120 zijn 61cm breed 41cm diep en 58cm hoog.

Graag wil ik een bestandje met 3 waterlagen met keuze uit deze visjes. Niet allemaal samen natuurlijk!
Aangezien ik tegenstrijdige informatie lees op internet ben ik het spoor bijster. De ene site zegt dat de Nannostomus Marginatus in een 40cm bak kan een andere site zegt 60cm en weer een andere zegt 80cm. Ook met vissoorten bij elkaar. De ene zegt dat de Apistogramma Borelli en de Mikrogeophagus Ramirezi niet met Corydoras Panda kan en de ander zegt van wel. Als leek is dit erg verwarrend, aangezien ik de visjes natuurlijk een goed leven wil geven.

Wie weet een leuk bestandje uit deze soorten? En kunnen deze vissen qua leefomstandigheden bij elkaar?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen....

Groetjes

Danielle
 
top dat je meteen een extern filter erop krijgt.

ik heb zelf de combinatie A. borelli en P. innesi in mijn lido 120 gehad. uiteindelijk 1m/1v borelli en 15stuks inesi.
deze 2 soorten hoeven beide niet warm te zitten, beter van niet zelfs. 22 graden is warm genoeg.

als aanvulling hierop zou je de N. marginatus erbij kunnen zetten. zouden meer in de bovenlaag moeten zwemmen en de lagere temp van 22 (met zomerse opwarming) goed kunnen hebben. heb alleen geen ervaring met deze vis dus misschien dat iemand anders dat nog kan bevestigen.

dus:
A. borelli onderlaag
P. Innesi middenlaag
N. marginatus bovenlaag.

wat ook zou kunnen:

C. panda + O. Affinis voor onderlaag
P. innesi middenlaag
C. Chuna bovenlaag

tevens weer de temp op 22graden bij dit bestand.

bij beide bestanden zouden drijfplanten zeker niet misstaan :)

de lalia kan je zoiezo wel schrappen van je lijstje, zitten op 60cm krap + ze lijden bijna allemaal aan een virus waardoor je er niet lang plezier van zult hebben.

combi apistogramma/mikrogeophagus + corydora is meermaals slecht uitgekomen inderdaad, zeker op een relatief klein oppervlak als dit.

wel puik opzoek werk al trouwens :thumbs:
kunnen de meeste wat van leren.
 
Dank je wel!!!

Interne filter gaat gelijk eruit, dan hebben de vissen wat meer ruimte, ook al zijn het maar een paar cm extra

De eerste optie qua visbestand had ik ook een beetje in mijn achterhoofd, de borelli's voor het schoonmaken van de bodem en tevens een eye-catcher. Maar hoe zit het dan met de algen schoonmaak dienst? Zou hierbij een groep garnalen bij kunnen of worden de volwassen garnalen ook opgegeten of wordt het teveel in de bak?

De inrichting van het aquarium komt pas als ik een definitief bestand heb opgesteld. Dan kan ik mijn inrichting aanpassen aan de wensen van de vissen (plantjes, type bodem en schuilgelegenheid)
 
niet alleen voor de extra ruimte, maar vooral voor de betere filtering dat een extern filter teweeg kan brengen :)

algen schoonmaak dienst.. dat ben jij zelf :D
nee veel vissen die als algeneters bestempeld worden (zoals otto) eten wel wat alg, of de organismen die in de alg leven.
maar kunnen nooit op tegen een algenplaag. ook ligt het maar net aan welke alg je in de bak hebt :)

misschien dat er bij de 1e gedachten nog wel een klein groepje otto´s bijkan hoor. maar dat is dan meer voor de leuk dan voor het alg eten.

de beste algeneters die ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn appelslakken.
deze zitten in mijn rekord 600, nagenoeg algenvrij en hoeft bijna nooit de ruiten schoon te maken.
zijn trouwens ook nog is de beste opruimers die ik heb gehad. ze eten echt alles op in de bak, van voer tot dode bladeren tot jawel, dode vissen.

of je nu voor de apisto gaat, corydora of wat dan ook voor de bodem. zelf raad ik altijd een zandbodem aan.
niet alleen lekker voor de bodembewoners om in te woelen, maar ook heel gemakkelijk schoon te houden.
door de geringe afmeting kan vuil er niet makkelijk tussen gaan zitten, maar blijft op het zand liggen zodat dit naar de inlaat van het filter geblazen kan worden.
of totdat jij de bodem een keertje af hevelt :)
 
@Rich: de afkorting van geslachtsnamen wordt pas gebruikt als eerder in een zin de volledig uitgeschreven naam is gehanteerd.
en corydora mist toch echt de s
 
Qua vissen gaat mijn interesse uit:

Corydoras Panda
Otocinclus affinis
Pangio kuhlii
Apistogramma Borelli
Mikrogeophagus Ramirezi
Barbus Pentazona
Rasbora Espei
Paracheirodon Innesi
Nannostomus Marginatus
Colisa Chuna
Colisa Lalia
maar Danielle voordat jij je hier laat leiden door wat anderen toevallig wel of niet leuk vinden en daarom toevallig wel of niet benadrukken...

uit deze enorme lijst, wat zou je écht graag willen?
want het gaat om jouw aquarium, dus het jouw voorkeur nogal voorrang
 
Mijn favorieten van de bovenstaande lijst zijn:

Apistogramma Borelli
Corydoras Panda
Barbus Pentazona
Rasbora Espei
Paracheirodon Innesi
Nannostomus Marginatus
Colisa Chuna

Ik heb wat foto's bekeken van aquaria van forumleden voor inspiratie en hoe de visjes eruit zien in een wat natuurlijker habitat ipv bakken in de winkel/speciaalzaak en vaak zijn dit ook jonge visjes die ze daar hebben. En iemand heeft een foto gemaakt voor en na de appelslakken wat een verschil zeg!
Hoeveel appelslakken zou ik dan in mijn aquarium kunnen plaatsen?

Ik ben weer even aan het brainstormen gegaan :)

Een koppeltje Chuna's
10 of 15 Rasbora Espei
6 Corydoras Panda

Zouden nog wat visjes tussen de Rasbora en de Corydoras kunnen? Otocinclus misschien 6 stuks? Pentazona's 6 stuks of zijn de Rasbora's de druk voor de Pentazona's Of wordt het teveel in de bak?

Borelli's kunnen niet samen met de Chuna's toch?

Carnegiella strigata vind ik op zich ook grappig, alleen ik had gelezen dat het springers zijn en aangezien mijn hond graag komt kijken wat ik aan het doen ben, ben ik bang dat de hond dan verse vis krijgt. Of valt dat springen wel mee? Of moet ik de hond opsluiten :D
 
Ben zelf nog maar beginner maar denk dat de Corydoras panda wat koeler water verkiest.
Trigonostigma espei houd van water min 23°C http://www.seriouslyfish.com/species/trigonostigma-espei/

Er zijn wel enkele corydoras soortjes die wel wat warmer willen. En natuurlijk ook hopen midden visjes die zoals C. panda wat koeler willen.
Hyphessobrycon amandae vind ik wel leuk (komt in onze nieuwe bak) http://www.seriouslyfish.com/species/hyphessobrycon-amandae/
Pseudomugil gertrudae vind ik zelf ook wel super, http://www.seriouslyfish.com/species/pseudomugil-gertrudae/

Boven kan denk ik wel Epiplatys annulatus dit is ook een visje dat we zelf super vinden, komt ook in onze nieuwe bak, ze kunnen springen maar staan erom bekend dit niet veel te doen, http://www.seriouslyfish.com/species/epiplatys-annulatus/
Carnegiella strigata is ook wel net 1 van de bijlzamlpjes die minder springt naar wat ik gelezen heb http://www.seriouslyfish.com/species/carnegiella-strigata/
 
Even een update

Het aquarium wordt geen Juwel Lido 120, maar een Juwel Rio 125 :D

De maten zijn 81cm breed 36cm diep 50cm hoog

Zouden Paracheirodon Axelrodi erin kunnen of is dat nog te klein voor hun?
 
Net dezelfde als hier nu ongeveer 3 weken aan het indraaien is.
Paracheirodon axelrodi kan best, 10 to 15 vissen, 15 vissen is zo een 50/55 liter vissen bestand. Heb je nog 70 liter over voor andere vissen.
Dit is natuurlijk substraat en inrichting niet meegeteld.
P. axelrodi wil wel wat warmer bodem temp is 23 °C en en kan tegen pieken tot 29°C. http://www.seriouslyfish.com/species/paracheirodon-axelrodi/
Best wel wat opties voor bodemvissen maar is vrees dat Corydoras panda deze temperatuur net te warm zou vinden.
 
Corydoras Sterbai kan wat hogere temperaturen verdragen volgens seriouslyfish zelfs tot 28 graden misschien is deze een optie?
 
Kunnen Rasbora Hengeli en Espei samen in 1 school gehouden worden? Dan wil ik graag 8 R Hengeli en 8 Espei hebben. Volgens een topic hier op het forum moet het geen probleem geven deze 2 samen.
 
Nannostomus marginatus is géén bovenlaag vis.
Toch waren ze dat bij mij wel. (bak met rustige medebewoners, drijfplanten, en flink wat randbeplanting.)

Dat was in een tijd dat in mijn omgeving weinig soorten werden verkocht. En een Nannostomus marginatus was in die tijd voor deze omgeving ene heel bijzonder visje. De handelaar had er maar 4, en die 4 heb ik toen gekocht. Misschien lag het aan de groeps grote dat mijne alleen bovenin zaten?
 
Toch waren ze dat bij mij wel. (bak met rustige medebewoners, drijfplanten, en flink wat randbeplanting.)

Dat was in een tijd dat in mijn omgeving weinig soorten werden verkocht. En een Nannostomus marginatus was in die tijd voor deze omgeving ene heel bijzonder visje. De handelaar had er maar 4, en die 4 heb ik toen gekocht. Misschien lag het aan de groeps grote dat mijne alleen bovenin zaten?
Wij hebben sinds zaterdag weer een groepje (15 stuks) en ook die kleven niet aan het oppervlak.
 
Kan de Corydoras Trilineatus bij Rasbora Espei en Trichogaster Chuna (zo heten ze tegenwoordig geloof ik) qua temperatuur?
 
Kan de Corydoras Trilineatus bij Rasbora Espei en Trichogaster Chuna (zo heten ze tegenwoordig geloof ik) qua temperatuur?
De Trigonostigma espei (soortnaam met een kleine letter) wil warmer dan de chuna en trilineatus die aan 22 graden voldoende hebben.
 
Pseudomugil gertrudae? Volgens seriouslyfish kan deze vis vanaf 21 graden. Al lees ik weer verschillende temperaturen.

Chinese danio kan ook lagere temperaturen aan volgens mij. Ik lees net dat ze te druk zijn voor de Chuna's
 
Laatst bewerkt:
Pseudomugil gertrudae? Volgens seriouslyfish kan deze vis vanaf 21 graden. Al lees ik weer verschillende temperaturen.

Chinese danio kan ook lagere temperaturen aan volgens mij. Ik lees net dat ze te druk zijn voor de Chuna's

Van wat ik hierover gelezen heb zijn ze inderdaad best druk.
Wel prachtig visje. Ook een groepsdier, best min 8 a 10.
Houden inderdaad van iets koelere temp, 22/23 graden met zomerse opwarming. Sommige mensen houden deze constant wat warmer en daar doen ze het ook goed.

Zou wel mooi kunnen samen met 1 van de Corydoras soortjes.
En misschien Carnegiella strigata of Epiplatys annulatus in de bovenlaag?

Niet makkelijk he visjes kiezen.
 
Ik ben echt al zooo lang bezig met kiezen...... dan heb ik weer een bestandje in mijn hoofd en dan matcht het niet pffff moeilijk hoor!!!

Misschien

Koppel Chuna's
Paracheirodon innesi (hoeveel?) En/of Trigonostigma heteromorpha
Corydoras panda (hoeveel?)

Hopelijk kan dit wel?

Ik lees op seriouslyfish dat de chuna 22 t/m 27 graden aankunnen.

Als ik mijn aquarium op 24 graden houd zou dit bestand dan kunnen?

Koppel Chuna's
Trigonostigma espei
Corydoras sterbai
 
Laatst bewerkt:
Chuna's kunnen warm maar dan wel enkele maanden per jaar (zomerse opwarming). Constant 24 graden zorgt er voor dat de man continu in paai stemming is en dat zal mevrouw niet leuk vinden.

Paracheirodon innesi kan prima bij 22 graden.

En Corydoras panda een stuk of 10. Wel is bij hen een zandbodem aan te bevelen.
 
Ok ja dat is waar, daar had ik niet aan gedacht bij de Chuna's

Ik heb zwarte zand van de Hornbach 0,4-0,8 is dat geloof ik.
Dan ga ik voor de Paracheirodon innesi.

Koppel Chuna's
Paracheirodon innesi (15?)
Corydoras panda (10?)

Zou dit kunnen?
 
Dit kan wel!

Corydoras panda is trouwens niet goedkoop. Ik ben de afgelopen week wezen kijken bij vijf verschillende winkels naar dit soort, en de prijs varieerde van €4,50 tot €7.95 per stuk.
 
Dit kan wel!

Corydoras panda is trouwens niet goedkoop. Ik ben de afgelopen week wezen kijken bij vijf verschillende winkels naar dit soort, en de prijs varieerde van €4,50 tot €7.95 per stuk.

Zijn zeker niet goedkoop. Bij de winkel hier in de buurt vragen ze zelfs 8.95 per stuk. Dan ben je voor een groepje van 10 toch behoorlijk wat kwijt. Goedkoopste wat ik ooit gezien heb was op het Vivarium, 2.50 per stuk. Maar zijn weinig winkels die ze voor die prijs verkopen denk ik :D
Misschien eens kijken of er iemand in de buurt zit die er mee kweekt? Vaak zijn ze dan wel voor een schappelijkere prijs te krijgen.
 
Inmiddels heten ze Acrobrycon ipanquianus. maar deze benaming wordt zelden gebruikt. Deze vis wordt 12cm dus dat is niet verstandig. http://www.fishbase.org/summary/51078

Alternatieven voor de Neos zijn bv de: Hyphessobrycon flammeus en de Hyphessobrycon herbertaxelrodi. Deze kunnen ook rond de 22 graden.
 
Ok dan hou ik het wel bij Paracheirodon innesi die vind ik dan toch het mooiste.

Dan wordt dit mijn definitieve bestand:

Koppel Trichogaster Chuna
Paracheirodon innesi 15x
Corydoras panda 10x

Ik ga vanavond het aquarium inrichten. Ik heb vandaag de plantjes gekocht. Ook drijfplantjes voor de chuna's. Het hout heeft al paar dagen in het water gelegen. Ik zal een fotoalbum plaatsen hier, voor degene die het leuk vinden om het te volgen.
 
Veel plzeier met inrichten! ....ik bedoel hoop dat je dat gehad hebt. En benieuwd naar hoe het straks is met de bewoners.
 

Terug
Bovenaan