Visbestand voor een grote vijver


S

Stino

Guest
Hallo

Ik heb een vijver van 12 meter bij 3.5 meter. Hij is rechthoekig gevormd en is ongeveer 1.30 diep. Hij is glashelder en wordt gefilterd met een sterke pomp en met een grote filterbak met lavastenen en veel gele lis (Iris pseudacorus). Er staan ook 3 waterlelies in. Nu is mijn vraag: Ik heb al 18 winden van ongeveer 30 cm van ongeveer 6 jaar oud. Ik zou nog graag andere vissen er bij willen hebben en liefst ietwat grote zoals een winde maar mag ook kleiner. Aan welke vissen zouden jullie denken?
 
828644stino_0_82_dscn2907.jpg


Dit is mijn vijver maar de iris stond er destijds nog niet in.
 
advies over bij vis heb ik niet,geen verstand van, compliment prachtige vijver,lekker strak helder water erg mooi\succes
 
Worden er geen visjes gevangen door vogels? Als ik een vogel was, wist ik het wel met zo'n heldere open vijver... Hoewel ik vegetarisch ben en dan wellicht ook..
Zelf vind ik bv steuren prachtig en je vijver heeft daar wel het formaat voor..
goudzeelt kan ook een goede aanvulling zijn, gezien hun 'geneeskrachtige' werking op andere vissen, de dokters van de vijver.
 
Loaches zei:
Worden er geen visjes gevangen door vogels? Als ik een vogel was, wist ik het wel met zo'n heldere open vijver... Hoewel ik vegetarisch ben en dan wellicht ook..
Zelf vind ik bv steuren prachtig en je vijver heeft daar wel het formaat voor..
goudzeelt kan ook een goede aanvulling zijn, gezien hun 'geneeskrachtige' werking op andere vissen, de dokters van de vijver.

Ik denk dat een reiger geen vegetari�r is. :d ;)
 
Loaches zei:
Wauww!! Ga je er in de zomer zelf ook in?

Ja ik ga er in de zomer ook zelf in. Vroeger diende hij ook alleen maar voor een zwemvijver, maar ik was het na een eindje beu zo'n vijver met niets in en toen heb ik er vissen in gedaan. Zo is het veel leuker.
 
Loaches zei:
Worden er geen visjes gevangen door vogels? Als ik een vogel was, wist ik het wel met zo'n heldere open vijver... Hoewel ik vegetarisch ben en dan wellicht ook..
Zelf vind ik bv steuren prachtig en je vijver heeft daar wel het formaat voor..
goudzeelt kan ook een goede aanvulling zijn, gezien hun 'geneeskrachtige' werking op andere vissen, de dokters van de vijver.

Ja ik ken die vis, maar die geneeskrachtige werking wordt fel betwist. Maar dat maakt niet uit, het is alleszins een sterke vis. Als ik een zeelt zou kopen, moeten er dan meerdere in of zouden ze samen zwemmen met mijn goudwinden? Ik ben een beetje bang voor steuren. Ik zou het niet over mijn hart krijgen dat hij gepakt zou zijn door een reiger. De goudwinden zijn trouwens veel te snel btw voor katten en reigers, ook is de vijver te diep voor de reiger om er in te staan. Hij heeft ook geen grip op de tegels. Maar natuurlijk als er daar een trage steur zou passeren, ik zou het zeer jammer vinden.
 
benlj zei:
advies over bij vis heb ik niet,geen verstand van, compliment prachtige vijver,lekker strak helder water erg mooi\succes

En dat gebeurt allemaal door mijn filterbak. Er komt helemaal geen uv-filter aan te pas en zo en andere ingewikkelde techniek. Echt leuk als het zo gemakkelijk is. Een filterbak met lavastenen is een echte aanrader en werkt echt!
 
Zijn er nog andere vissen die daar in kunnen en liefst niet te klein?
 
zeelten zijn heel rustige vissen die zullen niet mee gaan zwemmen met de winden
in zoon vijver zou ik voor een 5 tal gaan
koi zou ook nog kunnen
steur raad ik niet aan
goudvissen zouden nog kunnen
 
Kun je aangeven wat jij bedoelt met "niet te klein". Kan voor iedereen anders zijn ;)
 
Stino zei:
Loaches zei:
Wauww!! Ga je er in de zomer zelf ook in?

Ja ik ga er in de zomer ook zelf in. Vroeger diende hij ook alleen maar voor een zwemvijver, maar ik was het na een eindje beu zo'n vijver met niets in en toen heb ik er vissen in gedaan. Zo is het veel leuker.

Ohh nou ben ik nog meer jaloers hihi, echt geweldig! En ook heel mooi dat het zo natuurlijk gefilterd wordt, moet het filter ook gereinigd worden af en toe of blijft het gewoon door draaien?
 
Met koi's ga ik niet beginnen omdat ik denk dat ze mijn vijver nogal gaan bemesten en troebel gaan maken, dat wil ik dus niet. Ik denk trouwens niet dat mijn filter dat zou aankunnen.
 
Loaches zei:
Stino zei:
Loaches zei:
Wauww!! Ga je er in de zomer zelf ook in?

Ja ik ga er in de zomer ook zelf in. Vroeger diende hij ook alleen maar voor een zwemvijver, maar ik was het na een eindje beu zo'n vijver met niets in en toen heb ik er vissen in gedaan. Zo is het veel leuker.

Ohh nou ben ik nog meer jaloers hihi, echt geweldig! En ook heel mooi dat het zo natuurlijk gefilterd wordt, moet het filter ook gereinigd worden af en toe of blijft het gewoon door draaien?

Het blijft eigenlijk gewoon door draaien. We hebben die vijver al 8 jaar en we hebben nog nooit aan die pomp gezeten, ik vraag me zelfs af of ik dat niet moet doen. Ik ben ook maar nog 16 jaar dus ja ik weet niet goed hoe de vijver precies is aangelegd. Maar alleszins, de planten en de vissen zijn mijn domein. Mijn ouders hebben er niet veel verstand van, dus ik zorg voor alles, onderhoud en zo.
 
De zeelt is geloof ik wel een groepsdier, 5 lijkt me idd ook een mooi aantal. De gouden gloed zal denk ik erg mooi oplichten in zonlicht. We hebben hier zelf een 'binnenvijvertje' met 1 zeelt (ze heet Velvet omdat ze superzacht aanvoelt) en goudvissen en koikarpers (komen uit slechte omstandigheden) ze vormen hier met zn allen een school en de zeelt zwemt met de koi's en goudvissen mee. Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met jouw mega vijver, daar zullen ze ander gedrag vertonen. Als wij ook een grote vijver hebben zullen we voor de zeelt een paar vriendjes vinden :)
 
Stino zei:
Loaches zei:
Stino zei:
Loaches zei:
Wauww!! Ga je er in de zomer zelf ook in?

Ja ik ga er in de zomer ook zelf in. Vroeger diende hij ook alleen maar voor een zwemvijver, maar ik was het na een eindje beu zo'n vijver met niets in en toen heb ik er vissen in gedaan. Zo is het veel leuker.

Ohh nou ben ik nog meer jaloers hihi, echt geweldig! En ook heel mooi dat het zo natuurlijk gefilterd wordt, moet het filter ook gereinigd worden af en toe of blijft het gewoon door draaien?

Het blijft eigenlijk gewoon door draaien. We hebben die vijver al 8 jaar en we hebben nog nooit aan die pomp gezeten, ik vraag me zelfs af of ik dat niet moet doen. Ik ben ook maar nog 16 jaar dus ja ik weet niet goed hoe de vijver precies is aangelegd. Maar alleszins, de planten en de vissen zijn mijn domein. Mijn ouders hebben er niet veel verstand van, dus ik zorg voor alles, onderhoud en zo.

Lucky you! Misschien zou je het water eens een keer kunnen testen, kan bij aquariumwinkels vaak gratis. Ben wel benieuwd wat de waardes zijn met zo'n bijna ecologische vijver. Sounds good!
 
Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Ik zal er dan 5 zeelten in doen. En de waterwaarden zijn denk ik altijd goed hoor in de vijver. Als je wilt kan ik ze even testen Loaches.
 
Voor zeelten zou ik toch wat meer planten toevoegen .
Ik heb er ook tussen mijn koi's zitten , maar wel de inheemse .
Af en toe zie ik ze , en dat is dan weer even leuk .
Ze paaien elk jaar , maar qua opbrengst is het niks (zonnebaars en koi's , dan blijft er niet veel over)
 
Ja maar welke planten kan ik er in zetten die op zo'n diepte groeien. Waterpest gaf er al de brui aan toen ik hem daar in zette.
 
Ja da zou wel leuk zijn als ze zouden paren. Mijn goudwinden hebben ook alleszins al eitjes gelegd. Het waren wel duizenden eitjes en de volgende dag waren ze allemaal opgegeten.
 
Ik denk zelfs dat ze dat elk jaar doen, maar je moet geluk hebben als je de eitjes op een dag ziet want ze eten ze toch op.
 
Stino zei:
Bedankt allemaal voor de positieve reacties. Ik zal er dan 5 zeelten in doen. En de waterwaarden zijn denk ik altijd goed hoor in de vijver. Als je wilt kan ik ze even testen Loaches.
Ja ik denk ook dat ze perfect zijn, ben daarom best benieuwd wat de waarden en de verhoudingen dan zijn, zoals NO2,NO3,PH,PO4 en NH3
Wat leuk dat je voor de zeelt kiest. Als ze tijdens het zwemmen per ongeluk tegen je aan zwemmen voelt dat heel zacht. Serieus ik heb meerdere 'schubloze' vissen, maar zo zacht als de zeelt heb ik nooit gevoeld. Ik geloof wel in de geneeskrachtige werking van hun huid. Er was een keer een koi vast komen te zitten in een schuilhol(heb daarna gelijk alles eruit gegooid) en zn hele huid was beschadigd aan beide kanten van voor naar achter, de meeste schubben waren er af en het zag er erg slecht uit..Hij zat bij de zeelt in de bak en binnen een mum van tijd was de hele huid weer hersteld en alle schubben weer terug, zonder enige schimmel of andere infectie. Het kan toeval zijn.
Veel plezier met de visjes, plaats je nog wel even een foto?
 
Dat is een straf verhaal van jou Loaches! Het zou wel leuk zijn als het echt zo is maar dat is maar bijzaak. Het zijn prachtige vissen. Ik heb geen test voor nitraat, fosfaat en ammoniak. Eigenlijk moet ik dat hebben, maar die waarden zouden perfect moeten zijn. Ik zal wel regelmatig foto's posten.
 

Terug
Bovenaan