Visbestand voor 54 liter Aquarium


E

Exmorra

Guest
Hallo iedereen.

Ik zoek een goed visbestandje voor mijn aquarium.
Alle suggesties zijn welkom. (ook voor eventuele planten en tips voor inrichtingen.)
 
Ik neem aan dat je bak 60x30x30 is?
Kijk eens in dit draadje: klik
Dan kijken bij 60cm. De visbestanden zijn steeds gescheiden door ene lege regel, het is dus
�f 10x Nannostomus marginatus + 2x Apistogramma borelli
�f 10x Hyphessobrycon amandae + 6x Corydoras panda,
enzovoort.

Zodra je bekeken hebt wat je leuke vissen vindt dan pas je daar de inrichting op aan, laat dus eerst even weten wat je van plan bent qua visbestand dan krijg je hier wel tips voor de inrichting ;)
 
Hartsikke bedankt voor de linkjes. Zal er meteen naar kijken!
 
Ik heb rondgekeken en ben tot een mogelijke keuze gekomen

Azi�:
3x Trichopsis pumila
10x Trigonostigma espei
5x Anatome helena
10x Caridina multidentata

Vind het een leuke combinatie en zowel slakken als garnalen zijn voor mij nieuw.
 
De Trigonostigma espei wil naar mijn ervaring toch wat groter (80cm)

De Trichopsis pumila kan, mits je veel drijfplanten neemt.
 
hmm dan ben ik weer bij af. Heb nu echt geen idee meer wat ik er in wil hebben.
Ik wil me niet beperken tot 2 soorten vissen.

Heeft u niet wat geschikte combinaties die volgens u kunnen?
Ik heb de samenstelling gezien op de link in uw reactie maar platy's vind ik te standaard.
 
Ik ben al meer dan 25 jaar bezig met aquaria en ik heb van alles gehad en gekweekt en wat heb ik nu in mijn bak... Platy's!leukere vissen zijn er niet naar mijn mening.;)

Maar goed wat dacht je van dit.

Colisa chuna/Trichopsis pumila (vragen drijfplanten).

12x Hyphessobrycon amandae (Veel planten, drijfplanten en een donkere achterwand noodzakelijk voor hun welzijn).

6X Corydoras panda.
 
Leuke samenstelling, Hyphessobrycon amandae hebben een mooi kleurtje en zullen goed opvallen.
Dan nu een vraag die ik uit uw reactie niet op kan maken. Hoeveel van de 'Colisa chuna/Trichopsis pumila' kunnen er dan in? Ik neem aan een paartje van 1 van de soorten maar wil het toch zeker weten.
 
Colisa chuna een paartje, Trichopsis pumila 1m/3v. Het is wel of/of en niet en/en.
 
of/of was me al duidelijk. Ik vind beide visjes prachtig en het zal voor mij dan ook een moeilijke keuze worden.
Daar zal ik nog even goed over na moeten denken.
Verschilt de inrichting voor beide visjes of is die hetzelfde?
Als die hetzelfde is dan kan ik al een samenstelling gaan maken van de planten die er in moeten komen.
Ook hier zijn suggesties welkom!
 
De inrichting is voor beiden het zelfde. Veel drijfplantjes, veel planten (geen enorme lichtbehoeftige soorten want de drijfplanten houden veel licht tegen) verder is wat wortelhout aan te raden waar je bv Anubias barteri var. Nana aan bevestigt.

Zoiets als de volgende bakken vinden deze vissen fijn. (plaatjes komen van internet)

DSC03806.jpg


ccXbqb5JZ_meCGwhR3j3_apwj9XJXOdD.jpeg
 
Ziet er allemaal prachtig uit. Ik denk niet dat ik het zelf zo prachtig in kan richten en zal hier zeker hulp bij vragen. Zit hier ook veel onderhoud aan? ook lijken mij dat de afmetingen van de aquaria verschillen met die van mij (60*30*30) of zie ik dat verkeerd?

Als het niet teveel gevraagd is dan zou ik graag willen weten wat er allemaal in moet.
Soorten planten, hout,stenen en mogelijke andere spullen.

Ik wil u alvast bedanken voor de hulp tot nu toe, ik stel het zeer op prijs :)
 
De bovenste is groter maar het gaat om het idee.

Het onderhoudt is wekelijks 20% water verversen, bodem afhevelen en eventueel plantjes snoeien. Ook geef je af en toe wat planten voeding. Maar dat is net zoals elk aquarium.

Soorten planten die bv kunnen zijn diverse Cryptocoryne soorten, vallisneria en op het hout kan je de Anubias en javamos binden.

Bij hout kan je denken aan kleine stukjes wortelhout. Een beetje winkel heeft dat wel. Koop geen zgn Mopani hout want dat geeft veelkleur af en is niet zo geschikt.

Wortelhout
wortelhout_tm_60__23_-_aquariumplantensh.jpg


Aan stenen kan je denken aan kleine Maaskeien. Deze kan je in elke tuincentrum voor rond de 35cent per kilo kopen. Ook Moraine keien zijn geschikt deze zijn gemiddeld 10 cent duurder per kilo. Vaak zitten de kleinste stenen onderin de zgn gaaskratten. Maar omdat het tuin sezoen bijna voorbij is zijn meestal in deze tijd de kratten al grotendeels leeg.

Maaskeien.
WWfY6WMRzEzysEgVg6VwCBxy5kpAODPU.jpeg


Moraine keien.
Moraine%20keien.jpg


Wat betreft voeding veelvissen worden gevoerd met gewoon vlokvoer. Dat bestaat grotendeels uit vismeel en granen en dat wordt amper door een vis opgenomen. Af en toe kun je het wel voeren maar diepvries voer wat je in blisters koopt is veel beter. (wel eerst laten ontdooien in een fijnmazig netje onder een lauwe waterstraal).

Ruto-Blister-diepvriesvoer.jpg


En niets te danken.
 
Ik zal kijken voor de boven genoemde spullen. Heb een tuincentrum 6 km van mijn woonplaats af en kan daar alles wel weg halen.

Ik wil er binnen nu en 7 dagen eigenlijk al mee beginnen maar heb nog 1 probleem dat moet worden opgelost: Mijn vissen hebben een nieuw onderkomen nodig. Voor mijn gup vrouwen heb ik al een nieuw onderkomen geregeld maar voor de rest heb ik nog niemand kunnen vinden.

Is er een adress waar ze vissen aannemen?
 
2x colisa lalia (vrouw)
5x Crossocheilus siamensis
1x Ancistrus(weet niet precies welke)
5x Corydora julii
2x gup man (vrouwtjes hebben al een nieuw onderkomen)
4x Marmerbijlzalm

Sommige van de vissen hebben ik op moeten vangen nadat het aquarium van mijn zus een lekkage had.
 
marmerbijlzalm zou ik graag willen maar bakkie te klein, man gup heb ik al 5x ik houd niet zo van corys (ja ik weet het) en de rest te kleine bak
 
Ik baal er van dat ik mijn visjes nergens kwijt kan, ik begin langzaam aan mijn interesse te verliezen en dat is niet een goed teken. Niemand een goede optie wat ik er mee aan moet?
 
Geef mijn exacte woonplaats niet aan, Maar een aantal kilometer af van Franeker, Friesland.
 
Dat is helaas te ver voor een gedeeltelijke oplossing die ik zou hebben.

~ Ivo
 
Jammer, ben druk op zoek naar een oplossing maar heb nog niks kunnen vinden.
 
Misschien kun je, je vissen op marktplaats zetten.
Ik weet niet of het voor jou financieel kan maar als je zegt:
Gratis af te halen dan lukt het vaak wel.
 
Geld is geen probleem, zal ze er binnenkort op zetten. Bedankt voor de tip.
 

Terug
Bovenaan