Visbestand verbeteren


Ferre Christiaens

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2023
Berichten
154
Leeftijd
18
Locatie
Tienen (België)
Hallo allemaal,
ik wou even om jullie mening vragen.
Ik zit met een zeer slecht visbestand namelijk:
De Corydoras panda x1
Roodvinzalm x2
Betta splendens man x1
Rasbora rubro dorsalis x3
Blinde albino grotvis x2

Nu wil ik de betta in de huidige bak van een kleine 40l zetten en de rest in een grotere bak, en om die aquarium gaat het.

Ik ben van plan om een 2de hands aquarium te kopen van tussen de 150l en de 200l. Ik koop dan voor elke vissoort extra vissen zodat elke vissoort in totaal met 5 is. Ik doe dit voor alle vissen BEHALVE de betta en de grotvissen want die zijn geen schoolvissen. Ik probeer zoveel mogelijk plantjes te zetten met zwart fijn (tussen de 0,1 en 1mm) zand. Ik koop ook een passende filter (als hier nog budgetvriendelijke suggesties zijn, laat maar weten!!!!) en verwarmingselement bij.

Ik hoop dat dan mijn visbestand beter is. Laat maar weten wat jullie er van vinden!

alvast bedankt
Ferre
 
ik zou dan eerder voor een 8 tal corydoras gaan
en OFWEL de rasbora OF de roodvinzalmen uitbreiden naar 10-12
als je voor 100L gaat neem dan de rasboras
de andere laat je gewoon natuurlijk uitsterven
 
Bij de keuze van zand zou ik je aanraden om 0.4 - 0.8 mm korrelgrootte te kiezen. En als tip wil ik je geven om te kijken naar een Eheim verwarmingsstaaf . Voordeel is dat Eheim minder wattage nodig heeft om de inhoud op temperatuur te krijgen en houden.

 
Laatst bewerkt:
Dan krijg je een mooi beeld van een school vissen. [SUP]Vragen mag altijd, dat is de kern van elk forum. Vragen en daarmee leren gaan hand in hand. [/SUP]
Ja dat is helemaal waar maar ik dacht dat 2 kleinere schooltjes ook wel leuk kon zijn. De roodvinzalmpjes en de rasboras hebben ook een beetje "verbroederd" moet ik zeggen althans dat is toch wat ik denk ahahaha.
 
Bij de keuze van zand zou ik je aanraden om 0.4 - 0.8 mm korrelgrootte te kiezen. En als tip wil ik je geven om te kijken naar een Eheim verwarmingsstaaf . Voordeel is dat Eheim minder wattage nodig heeft om de inhoud op temperatuur te krijgen en houden.

Ik ga proberen de kleinste korreltjes te vinden die er bestaan!
 
Kleiner zou ik niet gaan want hoe fijner des te groter de kans op dichtslibben. De maat die Andre benoemd vindt ik een mooi maat. Hornbach verkoopt het en Wildkamp ook.
 
Ja dat is helemaal waar maar ik dacht dat 2 kleinere schooltjes ook wel leuk kon zijn. De roodvinzalmpjes en de rasboras hebben ook een beetje "verbroederd" moet ik zeggen althans dat is toch wat ik denk ahahaha.
Het is een kwestie van smaak, maar één school geeft een aanzienlijk rustiger beeld dan 2 scholen door elkaar. Ze zullen niet voortdurend scholen en dan heb je dus meerdere (2) visjes die door elkaar zwemmen. Het is net wat je mooi vindt.
 

Terug
Bovenaan