Visbestand RIO240 Zuid-Amerika


Manuel1982

Member
Lid geworden
16 april 2018
Berichten
14
Leeftijd
41
Beste forumleden,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik wilde jullie graag om wat advies vragen voor het visbestand in mijn Juwel Rio240. Mijn idee was om alleen Zuid-Amerikaanse soorten in mijn aquarium, maar een echt biotoopaquarium is het niet. Voor de beplanting heb ik namelijk allereerst vooral de makkelijke planten gekozen, zonder CO2-bemesting. Belgisch groen, twee echinodorus soorten,ludwigia repens, cryptocoryne wendtti, vallisneria en ook een Anubias en Javavaren zitten er nu in.
Ik heb een Amazonia Aqua Soil erin zitten en ik ben half februari begonnen met de planten. Na vier weken heb ik otocinclus vittatus erbij geplaatst, maar daar zijn er van de 11 nu slechts 2 van over (in een ander topic heb ik al begrepen dat dit te vroeg was voor deze dieren helaas). Sinds enkele weken heb ik 17 rode fantoomzalmen erbij geplaatst als vis voor de middenzone (deze doen het gelukkig goed).

Mijn laatst gemeten waterwaardes zijn:
nitraat: 18 mg/l (meestal lager)
nitriet: 0 mg/l
GH: <3
KH: 3
pH: 6.6
Chloor: 0 mg/l
CO2: 20 mg/l
Temperatuur: 24,5

Hier zijn de foto's van vorige maand, de planten zijn meer gegroeid in de tussentijd, maar het geeft een goed idee van het aquarium.
IMG_1370.JPG


IMG_1370.JPG


Nu had ik bedacht dat ik voor de bovenste laag nog een groepje Nannostomus marginatus wil plaatsen en later ook een Apistogramma-soort wil toevoegen, bijvoorbeeld de A. cacatuoides. Wat vinden jullie hiervan? Zijn dit veeleisende vissen?
Ook wilde ik wellicht een Corydoras-soort toevoegen, maar ik twijfel of dat gaat met de aquasoil op de bodem. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
O, en mochten jullie nog op- of aanmerkingen hebben op de inrichting, waterwaardes en beplanting, aarzel dan ook niet! Ik ben een beginner en kan alle tips gebruiken...
 
Ik heb sinds een week ook corydoras in mijn bak met ADA Aquasoil (wel de 'powder type'). Ik bemerk nog geen problemen. In een zwaarbeplante tank helpen ze wat mij betreft met het afstoffen van de planten en de bodem doordat ze wat de bodem rondwapperen, en ze grondelen lekker natuurlijk.
 
Ik heb inderdaad niet de powder type in mijn bak. Maar de coryodoras voelen zich tot nu toe dus goed in de bak?

Ik zie dat ik hierboven tweemaal dezelfde foto heb geplaatst, hierbij een andere foto:
IMG_1377.JPG
 
Je inrichting ziet er al heel goed uit! Lekker veel beplanting, daar houd ik wel van.
Alleen ben ik zelf van mening dat je de corydoras en (dwerg)cichliden beter op een zandbodem kunt houden. Dwergcichliden nemen geregeld een hap zand om o.a. daar hun eten uit te filteren. Corydoras die 'grondelen' vaak over/in de bodem. Dit is hun natuurlijke gedrag en ik vind dat je ze niet mag ontnemen.
Om die reden zou ik daarom geen dwergcichliden nemen en ook geen corydoras.

Heb je geen interesse in een killivis? Hebben in ieder geval veel kleur. Of anders een Badis badis. Al weet ik eerlijk gezegd niet of die ook geregeld een hap zand nemen. Maar zo niet, het heeft wel wat weg van een dwergcichlide.
En misschien toch weer die groep otocinclus vittatus aanvullen tot een mooie groep. Die grondelen volgens mij minder of niet.
 
De reden dat je zand of powder type nodig hebt voor cory's is dat ze de korrels door hun kieuwen spoelen om er voedsel uit te filteren. Bij te grote korrels of bij scherpe korrels kan dit dus niet waardoor ze gewond kunnen raken als ze het proberen.
 
bedankt voor jullie reacties! coryodoras en de apisotogramma soorten op mijn aquasoil zijn dus geen goed idee zie ik al. Welke Zuid-Amerikaanse soorten zouden jullie wel aanraden, buiten de killivissen? Dat zou dan een soort zijn die zich meer onder in het aquarium ophoudt, zoals coryodras en apistogramma doen.
 

Terug
Bovenaan