Visbestand Rio 400 Zuid Amerika


V

Vladimir

Guest
Hallo,

voor mijn Rio 400 (150x50x60) ben ik op zoek naar een mooi visbestand. Ik heb er nu een groepje Apistogramma Borelli (8 stuks) in zwemmen. Deze wil ik er graag in houden. Welke visjes kan ik er nog bij doen? Het moeten vissen zijn die niet te druk zijn en tegen een lagere temperatuur (20-22 graden) kunnen.

Ik zat zelf te denken om er een groepje Pristella Maxillaris in te doen omdat deze erg goed schijnen te scholen. Is dit een goed idee? En hoeveel zou ik er dan in kunnen doen?

Mijn aquarium ziet er trouwens zo uit:

777718vladimir_0_82_dscn8749.jpg
 
Mooi ingerichr inderdaad! Zou zelf links nog wat hout missen, maar dat noemen ze smaak ;)


Pristella's zitten volgens Botia die ze door en door kent het best op 24 graden.

Vissen met zelfde herkomstgebied als A. borellii - dus die zeker overweg zouden moeten kunnen met die temperatuur:
- Aphyocharax rathbuni
- Aphyocharax paraguayensis
- Aphyocharax nattereri
- Rineloricaria lanceolata
- Megalamphodus megalopterus
- Moenkhausia sanctaefilomenae
- Hemigrammus ulreyi
- Hemigrammus marginatus
- Hyphessobrycon herbertaxelrodi
- Hyphessobrycon elachys
- Hyphessobrycon scholzei
- Hyphessobrycon serpae

Als het niet onder de 20 graden komt 's nachts en overdag wat opwarmt kan Laetacara dorsigera er als andere cichlide wel bij :)

~ Ivo
 
Heb je ergens opgezocht welke vissen waar vandaan komen ivo? of wist je het al, als je er een site voor hebt wil ik die graag weten. :petjeaf:
 
De temperatuur schommelt zo rond de 21-23 graden. Zou dat te koud zijn voor de Pristella?

@Ivo: Bedankt voor het lijstje, zitten mooie visjes tussen!

Weet iemand misschien of een van de door Ivo genoemde visjes goed scholen? Ik heb het liefst een scholenvisje dat goed schoolt.
 
willem123 zei:
Heb je ergens opgezocht welke vissen waar vandaan komen ivo? of wist je het al, als je er een site voor hebt wil ik die graag weten. :petjeaf:
Ik moet even eerlijk bekennen dat ik niet meer precies weet hoe ik dat lijstje heb samengesteld, maar ik weet wel hoe ik nu zou zoeken:

optie 1:
http://www.seriouslyfish.com/knowledge-base/
Daar kun je op 'advacned search' klikken en dan kun je wat eisen invullen, bijvoorbeeld bij locality het land of het rivierensysteem

optie 2:
http://fish.mongabay.com/data/ecosystem_index.htm
http://fish.mongabay.com/biotope_countries.htm
Als je bij deze sites wat naar beneden scrollt kun je ecosystem (zeg maar alles wat bij een bepaalde hoofdrivier wordt gerekend) en land selecteren.

Vladimir zei:
De temperatuur schommelt zo rond de 21-23 graden. Zou dat te koud zijn voor de Pristella?
Hiervoor zou ik Botia gewoon een p.b. sturen.

Vladimir zei:
@Ivo: Bedankt voor het lijstje, zitten mooie visjes tussen!
Your welcome!

Vladimir zei:
Weet iemand misschien of een van de door Ivo genoemde visjes goed scholen? Ik heb het liefst een scholenvisje dat goed schoolt.
Het typische van 'scholen' is dat het een beschermingsmechanisme is tegen rovers: als 1 van de 1000 visjes in een groep is de kans dat je wordt opgegeten veel kleiner dan dat als je moederziel alleen zwemt.
Wat mij opviel bij onze Paracheirodon simulans (ik zeg het maar alvast: die moeten wat warmer, 25+) is dat ze de eerste 10 a 14 dagen dat we ze hadden als we opstonden van de bank ze binnen no-time schoolden (blijkbaar vonden ze dat 'gevaar'), nu worden ze er niet meer warm op koud van.
Ik vraag me dan ook af of je zonder 'bedreiging' wel een goede scholer hebt, temeer gezien het volgende: Twee soortjes die vaak als scholers worden genoemd zijn Hemigrammus bleheri en thayeria boehlkei, maar van beiden begrijp ik steeds vaker dat het scholen voorbij is vanaf een bepaalde leeftijd van de diertjes of vanaf een bepaalde tijd in het aquarium.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan