Visbestand Rio 125 van Rudolf IV


R

Rudolf IV

Guest
Beste aquarianen,

na 2 lekke bakken, heb ik eindelijk een rio 125 aangeschaft (groter mocht helaas niet) en ik ben een beetje op zoek naar een passend bestand.

Ik had in gedachten:

voor de bovenlaag ???
voor midden: Hyphessobrycon megalopterus
voor onder: wat corydorasjes, ik zat te denken aan pygmaeus of paleatus, maar andere suggesties zijn ook welkom!

temp: zo'n 24-26 graden

planten: Cryptocoryne wendtii
een echinodorus, weet niet meer welke
Hydrocotyle leucocephala
en nog een ander niet nider definieerbaar plantje met grote blaadjes
o ja, en nog een boogje javamos

ik hoop dat iemand me advies kan geven...
 
ben niet goed bekend met de pygmaeus en paleatus, maar volgens mij zijn dit nu net 2 soorten die niet veel op de bodem rondhangen. maar meer rondzwemmen.

kan je beter voor panda,trillineatus,adolfoi enz enz gaan, bijna alle, zoniet alle cory´s passen in 80cm dus keuze zat :)

http://corydora.nl/index.php?route=product/category&path=212_59_64 <----- hier staan veel diverse soorten.

Tip: een zandbodem is wel aan te raden in het geval van cory´s.

tevens zou ik een cory zoeken die vanaf zo´n 22graden goed te houden is, de megalopterus hoeft ook niet warmer namelijk. dan kan de bak gewoon op 22graden draaien.

gaan de vissen langer mee en minder stroomverbruik = win win :)
 
panda gaat een beetje zweten denk ik in 24-26 graden lijkt mij, en tja, ik heb gewoon wat met die kleine dingen. wil eigenlijk niet groter dan 5 cm gaan, dus zullen er maar weinig overblijven (hastatus, habrosus, pygmaeus) tja, de paleatus in de lfs waren ook niet groot, dus daar was ik ook wel gecharmeerd van.

eigenlijk wil ik ook een schooltje kardinalen erbij, en dan geen bovenlaagvisje, maar weet niet of dat verstandig is...
 
ook de megalopterus gaat zweten op 24-26 graden :)

of je middenlaag wilt combineren is een kwestie van smaak. zal weinig problemen opleveren.

maar kardinalen willen juist wel wat warmer dan 22graden, dus dat lijkt me dan geen beste combinatie.
als je dan ook nog is een cory neemt die meer rondzwemt dan op de bodem hangt, krijg je zelfs al 3 lagen bij elkaar. dus kijk hier even goed naar.
 
hmm, seriouslyfish geeft toch 20-28 graden, dacht dat dat geen probleem was...

en er moet idd nog wat aan gesleuteld worden denk ik, maar dat is juist leuk;)
 
paleatus is een bodemvertoevende Corydoras, maar wel een uit koelere streken.
 
cory ben ik idd nog niet over uit welke, maar ik kunnen de kardinaaltjes met de zwarte fantoomzalm?
 
Ik heb in het verleden zwarte fantoomzalmpjes samen met kardinalen gehad en dat gaat wel. Zwarte fantoomzalmpjes zijn wat rustiger en ieder bleef bij mij een beetje hangen op zijn gebiedje. Het zijn geen rondzwemmers.

Ik heb corydoras paleatus op dit moment. Zijn mooie visjes en blijven inderdaad vooral op de bodem.
 
hmm, seriouslyfish geeft toch 20-28 graden, dacht dat dat geen probleem was...
Je moet zulke informatie goed interpreteren. 28 graden kunnen ze tijdelijk prima aan (zomerperiode in de natuur) maar de rest van het jaar zitten ze koeler. 22/23 graden is prima.
 
Oké, en dat lijkt me voor kardinalen wel wat koud.
kunnen daar Corydoras pygmaeus bij? (als de temperatuur in de bak zo'n 23 graden is)
 
habrosus of hastatus vind ik ook prima, als ze maar lekker klein zijn;)
 
ok, thx
 
denk dat hastatus afvalt, toch net wat minder leuk dan de beide anderen vind ik
 
na nog wat gelezen te hebben: denk toch dat het de hastatus wordt, dus wordt het als volgt:

Corydoras hastatus
Hyphessobrycon megalopterus

Weet iemand nog een leuk visje dat hierbij kan???
 
Na veel gelezen te hebben, zit ik hieraan te denken:

10x Corydoras pygmaeus
10x Hyphessobrycon megalopterus
10-15x Hyphessobrycon amandae

kan dit een beetje qua waterwaarden, waterlaag, gedrag, etc.?
enne.. zijn de fantoomzalmpjes niet mss een beetje groot voor de rest?

alvast bedankt!
 
Na veel gelezen te hebben, zit ik hieraan te denken:

10x Corydoras pygmaeus
10x Hyphessobrycon megalopterus
10-15x Hyphessobrycon amandae

kan dit een beetje qua waterwaarden, waterlaag, gedrag, etc.?
enne.. zijn de fantoomzalmpjes niet mss een beetje groot voor de rest?

alvast bedankt!
???
 
Ik zou in een 80cm maar 1 soort voor de middenlaag nemen. Zelf heb ik hiervoor de Espei. Je hebt het nu over 30-35 vissen en als je voor het gemak even 3-4 cm per vis rekent dan zit je al snel over de 100cm aan vis.
 
aantallen zijn idd wat veel, worden er minder.
De H. megalopterus wil ik iig, de Cory's eigenlijk ook, wat voor visje kan daar bij voor de bovenlaag?
 
Hockeysticks?
 
Die Cory s vindt ik erg klein en ik zag ze hier dan ook weinig. Ik zou zelf voor de Panda gaan moet ik zeggen. Voor het oppervlak kun je denken aan het Ringbandsnoekje bijvoorbeeld.
 
tja, ik heb geen zandbodem, maar een zandstrand, dus voor cory's die de hele tijd op de bodem zitten, is niet zoveel plek voor een schooltje van 7-10 stuks
 
enne... ringbandsnoekjes had ik zelf ook aan gedacht, erg leuk en mooi visje, zal er zeker over denken;)
 
kegelvlekjes vind ik ook erg leuk...
 
Welke vis wil je het liefste houden? Ik zou die als uitgangspunt nemen, en de andere vissen daaraan aanpassen (qua temp en waterwaarden)
 
Zwarte fantoomzalmpjes!

denk dat de C. Pygmaeus en de kegelvlekjes daar wel bij kunnen, toch?
 
ik heb vanmiddag weer wat plantjes gehaald. Alles wat er nu instaat is:

Lilaeopsis novae-zelandae
Limnobium laevigatum
Hydrocotyle leucocephala
Vallisneria asiatica
Hygrophila difformis
Hygrophila polysperma
Cryptocoryne wendtii var. Brown
javamos
1 blaadje javavaren, hoop dat die nog uitgroeit
en nog 2 plantjes waarvan ik de naam niet weet, 1tje is een echinodorus, de andere zou ook kunnen, maar weet ik niet zeker.

het staat behoorlijk vol, dus denk niet dat er nog meer bij komt qua planten.

De visjes worden iig H. megalopterus, de rest weet ik nog niet zeker, mss kegelvlekjes en Corydoras pygmaeus, ideeën zijn welkom!
 
Leuk lijstje Rudolf en straks een:foto:;).
 
Ik heb de zwarte fantoomzalmen gehad met neontetra, ik vond dat geen succes.
De fantoomzalmen waren hierin de zwakke broeders, veel sterfte e.d.
Ik denk dat deze vissen beter alleen in de middenlaag gehouden moeten worden, en dan kan een aantal van 12-15 vissen wel.
 
ik hoef ook geen neon tetra's, wel mss kegelvlekjes en corydorasjes, of kan dat beter ook niet?
(in het uiterste geval wil ik de fantoomzalpjes ruilen voor G. ternetzi, maar liever niet...

Leuk lijstje Rudolf en straks een:foto:;).
komt binnenkort een keer!
 
ik ben er bijna uit: er komt in:

Hyphessobrycon megalopterus
Nannostomus beckfordi/unifasciatus
en mss nog Corydoras Pygmaeus

iemand nog tips/ aanvullingen, advies voor de nannostomus soort is ook zeer welkom!
 
Begin gewoon eerst hier mee? Kijk hoe je vissen reageren enzo

Erbij kan altijd nog
 

Terug
Bovenaan