Visbestand nieuweling


S

Stix

Guest
Hey allemaal,

Na veel info te hebben gehad over mn planten, voeding en licht heb ik nu een vraag over het visbestand in mijn bak.

Ik heb de Superfish Aqua 70L LED Tropical Kit. Deze is 56 x 32 x 39,5 cm groot met een inhoud van 70 liter.

Ik heb daar nu dit in zitten:

4x Corydoras Aeneus Albino
2 x Xiphophorus Hellerii (man+vrouw)
1 x Cambarellus Patzcuarensis var. Orange
1 x Ancistris Dolichopterus (man)

Zoals je kunt zien heb ik bijna alleen bodem vis. De zwaarddragers wisselen wat af.

Welke vis kan ik er nog bij doen voor het midden om meer leven in de figuurlijke brouwerij te krijgen?

De expert van mijn lfs zei namelijk dat slangenvisjes bij mij ook kan maar daar lees ik over dat ze een zandbodem nodig hebben terwijl ik hele kleine zwarte steentjes heb.

Alle info is welkom.

Bekijk media item 965Bekijk media item 964Bekijk media item 963Bekijk media item 962Bekijk media item 956
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil jou graag advies geven maar in hoe ver kun jij tegen een stootje ?
 
De expert van mijn lfs
Totaal geen kritiek op jou , maar je hebt jou laten misleiden .
Je hebt jou expert zelf al op 1 fout betrapt .
Om het nu cru te zeggen zoals jou aquarium eruit ziet hoort geen enkele vis die je hebt erin te zitten .

Xiphophorus Hellerii

Hoort in een bakje van min 80 cm . Beste is 1 m 2/3 v .

Corydoras Aeneus Albino

Groepje van minstens 6 stuks , maar deze visjes hebben een zandbodem nodig . Wanneer de bodem zand wordt zou ik toch de cory panda aanraden op jou 57 cm

Ancistris Dolichopterus (man)

Wordt gewoon te groot voor jou aquarium .

Hopelijk zie je dit niet als kritiek , maar als raad .
Het is wel de bedoeling van de meeste mensen die jou hier raad geven dat punt 1 jij jaren plezier beleefd aan jou aquarium en 2 de vissen er ook een waardig bestaan hebben .
 
Totaal geen kritiek op jou , maar je hebt jou laten misleiden .
Je hebt jou expert zelf al op 1 fout betrapt .
Om het nu cru te zeggen zoals jou aquarium eruit ziet hoort geen enkele vis die je hebt erin te zitten .


Hoort in een bakje van min 80 cm . Beste is 1 m 2/3 v .


Groepje van minstens 6 stuks , maar deze visjes hebben een zandbodem nodig . Wanneer de bodem zand wordt zou ik toch de cory panda aanraden op jou 57 cm



Wordt gewoon te groot voor jou aquarium .

Hopelijk zie je dit niet als kritiek , maar als raad .
Het is wel de bedoeling van de meeste mensen die jou hier raad geven dat punt 1 jij jaren plezier beleefd aan jou aquarium en 2 de vissen er ook een waardig bestaan hebben .

Ja hij zei dattie jaren bij een kweker heeft gewerkt en nu al jaren in de winkel dus als nieuweling geloof je dan zo iemand.

Een grotere bak is momenteel helaas nog geen optie :(. Wat raad je me aan nu te doen? Kan ik er nog wel vis bij doen?
 
Ook niet de bedoeling dat je nu ineens een 80cm bak gaat kopen :D , daarbij een nieuwe bak moet minstens 4 weken indraaien .
Vissen terug naar de lfs brengen lijkt me een goeie optie .
Ik zie daar in het midden en rechts naaldgras staan . Deze plant haalt de voeding uit de bodem best een kleibolletje toevoegen aan de wortels of straks heb je enkel en alleen maar bruine sprietjes .
 
Ook niet de bedoeling dat je nu ineens een 80cm bak gaat kopen :D , daarbij een nieuwe bak moet minstens 4 weken indraaien .
Vissen terug naar de lfs brengen lijkt me een goeie optie .
Ik zie daar in het midden en rechts naaldgras staan . Deze plant haalt de voeding uit de bodem best een kleibolletje toevoegen aan de wortels of straks heb je enkel en alleen maar bruine sprietjes .

O kan dat dan? Is dat niet raar? xD

Onder de steentjes zit een voedingsbodem van dennerle trouwens. Heb je dan alsnog een kleibolletje nodig? Ik ga straks ook nog vloeibare plantenvoeding halen.
 
O kan dat dan? Is dat niet raar? xD
Neen dat is niet raar . Het gekochte product voldoet niet aan jou behoeftes .

Als er een voedingsbodem aanwezig is dan hoef je er niks bij te doen .
Trouwens hoelang heeft dit aquarium ingedraaid ?
 
Neen dat is niet raar . Het gekochte product voldoet niet aan jou behoeftes .

Als er een voedingsbodem aanwezig is dan hoef je er niks bij te doen .
Trouwens hoelang heeft dit aquarium ingedraaid ?

Vorige week woensdag heeftie een restart gehad. Die zelfde man raadde mij toen een combi aan van een flesje met bacteriën en en flesje met voeding voor bacteriën waardoor je sneller kunt opstarten met een sterke vis.

Zogezegd zo gedaan dus vrijdag ging de ancistrus erin en afgelopen zaterdag de cpo, albinos en zwaarden.
 
Hij heeft overigens het water getest en alle waarden waren iig goed.
 
Oei oei meeste van die opstart baccies werken niet of leveren niet de baccies die een aquarium echt nodig heeft en bijvoorbeeld de nitriekpiek krijg je meestal in week 3 .
Gewoon visjes terugbrengen aquarium nog drie weken rustig verder laten draaien en ondertussen kun je rustig op zoek naar visjes die wel in jou aquarium passen en die jij ook leuk vind .
 
Vorige week woensdag heeftie een restart gehad. Die zelfde man raadde mij toen een combi aan van een flesje met bacteriën en en flesje met voeding voor bacteriën waardoor je sneller kunt opstarten met een sterke vis.
Helaas is dit een voorbeeld, dat de winkel geld wil verdienen aan je. Een aquarium opstarten heeft tijd nodig, minimaal drie weken liever vier weken. In de tweede'derde week komt er een nitrietpiek. Je geeft aan "restart", heb je de filter intact gelaten? Zo ja dan heb je al een ingedraaid filter, welke reeds de juiste bacteriën heeft.
 
Helaas is dit een voorbeeld, dat de winkel geld wil verdienen aan je. Een aquarium opstarten heeft tijd nodig, minimaal drie weken liever vier weken. In de tweede'derde week komt er een nitrietpiek. Je geeft aan "restart", heb je de filter intact gelaten? Zo ja dan heb je al een ingedraaid filter, welke reeds de juiste bacteriën heeft.

Ja ik heb het enkel gewassen met koud kraanwater. Baal alleen enorm nu..jammer dat ze niet gewoon eerlijk zijn maar zoals gezegd ze willen natuurlijk geld verdienen.

Ik ga als ze open zijn maar even bellen of ze de vissen uberhaupt terugnemen. Had niet de indruk dat dat daar veel gebeurd en qua reviews krijgen ze een 4,6 van de 5.
 
Dan zijn helaas de goede baccies ook verloren gegaan .

ps : Je bent niet de eerste en de enige hoor winkel zijn er om te verkopen


Zucht en ik dacht nog zo een fatsoenlijke winkel gevonden te hebben. Nja ik noteer alle info en bel ze op zodra ze open zijn. Wat als ze de vissen niet terugnemen.

Is er dan nog een manier om mijn bak enigzins te redden?
 
Voor een paar tientjes een testkoffer kopen en iedere dag nitriet meten .
Wanneer je de piek heb regelmatig 50% waterwissels uitvoeren .
 
En de waarde van zown piek staat aangegeven in die koffer? Neem aan van wel. Gok dat een piek 0,3 is ofso? Ergens een keer gelezen.


Dat verversen, haal je dan letterlijk de helft eruit en nieuw kraanwater erin? Verders niks? Neem aan iig dezelfde temp ofcourse maar verder?
 
Klopt, en je plantenvoeding weer aanvullen natuurlijk, daar is ook de helft van weg.
 
Right! Dat word een gezellige ochtend in de lfs. Vond het al vreemd dat die vent zei "niet teveel geloven wat er op fora gezegd word dan lees je namelijk veel verschillende en misschien verkeerde informatie" ja duh nu snap ik t.
 
Er wordt ook een hoop verkeerd advies op forums gegeven, maar goed lezen en je ziet wat el en wat geen goed advies is. Gelukkig op goede forums is het merendeel goed advies, omdat het veel al hobby is en men het beste wil. Tja dat de winkelier dat zegt, geeft enkel maar aan dat ie wil verdienen.
 
i "niet teveel geloven wat er op fora gezegd word
Slaat ook veel op FB, en de kleinere forums, als er iemand hier wat verkeerds zegt word dat meestal door een ander gecorrigeerd of aangevuld.
 
Volgens mij heeftie maar over 1 ding gelijk gehad en dat is mijn verwarming.

Heb nu een superfish eco 100w heater maar dat ding is geijkt door een goudvis. Hij raadde me eentje van dennerle aan ook ofsow? Heeft een rode schuif voor de temperatuur.
 
Dus voordat ik er zo een aanschaf, zijn die wel goed en beter dan die superfish? Probeer die namelijk op 25 graden te houden maar schommelt tussen 24 en 25,5. Krijg die superfish niet goed. En voor 25 moettie op 23 etc.
 
Oei oei meeste van die opstart baccies werken niet of leveren niet de baccies die een aquarium echt nodig heeft en bijvoorbeeld de nitriekpiek krijg je meestal in week 3 .
Gewoon visjes terugbrengen aquarium nog drie weken rustig verder laten draaien en ondertussen kun je rustig op zoek naar visjes die wel in jou aquarium passen en die jij ook leuk vind .


Ja mocht ik ook die 50% moeten verversen haal ik ook dat schip eruit. Vervangen voor stenen met gaten erin zoals van die grotjes of een stuk tak ofso. Dat schip is een blok in het midden.
 
Als jij dat schip leuk vind moet je dat erin laten :D

Nou nu het er al ff in staat is het meer een kwaal dan genot xD. Erg lastig fatsoenlijk planten te plaatsen met zown blok plastic in het midden.
 
Trouwens, mocht ik die vissen terug kunnen brengen, weet ik nog niet wat voor vissen aan te raden zijn in een bak zoals ik die beschreven heb aan het begin van de post. En om nou net nieuw bodemvoeding en grid weg te doen is ook weer zo wat...welke vissen zouden kunnen met zulke bodems? Dus voedingsbodem met daarop klein zwart grid.

Enige van wat ik nu heb dat past en kan qua omgeving etc is de CPO.
 
Drijfplantje bovenin een koppel honingoerami , een leuk soort scholenvisje en ....
 
Wat voor scholenvis raad je aan met die honinggoerami dan?

"en...."? :p
 
Op de link die ik je gaf staan er ook oto's ( algeneter ) en wat ook een leuk alternatief is ( bodemvis ) bijvoorbeeld japonica garnaal .
 
Op de link die ik je gaf staan er ook oto's ( algeneter ) en wat ook een leuk alternatief is ( bodemvis ) bijvoorbeeld japonica garnaal .

Even zitten neuzen daar.

Ik zie de Caridina Japonica is dat de garnaal die je bedoeld?

Van de Oto zie ik er twee:

- Otocinclus Cocama
- Otocinclus Affines

Welke bedoel jij? ^^
 

Terug
Bovenaan