Visbestand Juwel 120 Lido


R

Robin_KLF

Guest
Goedemorgen,

Ik heb inmiddels mijn Juwel 120 Lido ingericht met de eerste planten, zwart grind op de bodem (incl. voedingsbodem er onder) en een Stone Granite achterwand van Juwel.
Aangezien ik een beginner ben met aquaria, wat zou voor een dergelijk een goed visbestand zijn om te beginnen?

Alvast bedankt voor jullie reacties

Robin
 
Hallo Robin,

Ik ben ook juist begonnen in het aquaruim wereldje. Bezit een Juwel Rio 125 (dus vergelijkbaar)
Met een intern filter.

Er zwemmen momenteel 10 Rode Rio's en 2 Honing goerami's en 2 maanvisjes.
Over de Rode Rio's ben ik erg te spreken: leuke groepsvisjes die zich de hele dag laten zien, en in alle waterlagen te vinden zijn.
De Honing goeramis doen het erg goed en ook een leuk gezellig visje, alleen ik heb 2 mannetjes (had een m en een v willen hebben) maar ik laat het nu zo. Ze vechten niet met elkaar.
De maanvisjes zijn klein en het gaat goed, maar eentje van de drie was na een week al gestorven. De andere twee doen het goed, maar één van de twee is wel heel erg schuw.
Dus over de maanvisjes ben dus ik nog niet erg enthousiast. Ook werd men duidelijk dat maanvissen eigenlijk een groter aquaruim moeten hebben.
 
Hallo Robin,

Ik ben ook juist begonnen in het aquaruim wereldje. Bezit een Juwel Rio 125 (dus vergelijkbaar)
Met een intern filter.

Er zwemmen momenteel 10 Rode Rio's en 2 Honing goerami's en 2 maanvisjes.
Over de Rode Rio's ben ik erg te spreken: leuke groepsvisjes die zich de hele dag laten zien, en in alle waterlagen te vinden zijn.
De Honing goeramis doen het erg goed en ook een leuk gezellig visje, alleen ik heb 2 mannetjes (had een m en een v willen hebben) maar ik laat het nu zo. Ze vechten niet met elkaar.
De maanvisjes zijn klein en het gaat goed, maar eentje van de drie was na een week al gestorven. De andere twee doen het goed, maar één van de twee is wel heel erg schuw.
Dus over de maanvisjes ben dus ik nog niet erg enthousiast. Ook werd men duidelijk dat maanvissen eigenlijk een groter aquaruim moeten hebben.


Bedankt voor de reactie. Op basis waarvan heb je deze keuzes gemaakt? Zijn deze vissen ook een beetje 'makkelijk' te houden?

Zat zelf te denken aan tetra's, maar weet nog niet zo goed wat ik hierbij wil. (die rode rio's is misschien ook wel iets)
 
Rode rio's en Honinggoeramie's moet je beiden niet te warm houden. 22 graden is meer dan genoeg.

Honinggoeramie's wensen ook drijfplanten.

Wat voor zwart grind heb je? Meestal is het vermalen glas, en ongeschikt voor bodembewonende vissen, en dat is zeker bij zo'n hoge bak erg jammer.
 
Rode rio's en Honinggoeramie's moet je beiden niet te warm houden. 22 graden is meer dan genoeg.

Honinggoeramie's wensen ook drijfplanten.

Wat voor zwart grind heb je? Meestal is het vermalen glas, en ongeschikt voor bodembewonende vissen, en dat is zeker bij zo'n hoge bak erg jammer.

Volgens mij is het grind Edelsplit 1-2 mm, zou goed kunnen dat dit met glas is, daar lijkt het wel op. Dus voor bodembewoners is dit niet wenselijk? of onmogelijk?
Waarom is dit jammer bij met name een hoge bak?
Mijn bedoeling was om vissen voor boven-midden en onder te kiezen.
Alvast bedankt
 
Een hogere bak geeft meer ruimte voor vissen in 3 lagen, bodem-midden-oppervlak. Door je bodem zijn bodembewoners niet echt een keuze, dus die laag wordt dan al gauw leeg. Genoeg visjes voor een 60cm bak op zich. Wat ideeën. Namen zijn linkjes zodat je er een mooi beeld bij hebt

- Paracheirodon simulans (valse of blauwe neon)

- rasbora kubotai

- rasbora hengeli of de espei Lijken enorm op elkaar en klopt. De hengeli heeft een oranje streep waarbij de espei`bijna volledig oranje is.

- rasbora galaxy Vaak wel wat duurder

- Boraras brigittae, merah of maculatus

- vuurzalm (hyphessobrycon amandae)


Aan het oppervlak zijn de carnegiella strigate (gemarmerde bijlzalm) of bijvoorbeeld de wat meer effen carnegiella marthae een leuke optie

Ook kun je kijken naar een klein schooltje epiplatys annulatus (ringbandsnoekje) Hierbij is het verstandig of om 1 man met meerdere dames te doen of te gaan voor 3 of meer mannen met een aantal dames. Dan is het machogedrag onderling bij de mannen wat meer verdeeld. Met 2 zoeken ze elke keer elkaar op.

Andere optie is het halfsnavelbekje (dermogenys pusillus). Hier gemerkt dat ze een stuk minder kwetsbaar zijn dan wat op internet staan

Maanvissen worden echt te groot en hebben een lengte van 1.20 echt wel nodig. Je bak heeft een mooi aantal liters, maar is niet heel breed. Ik zou dan persoonlijk ook niet voor te grote vissen gaan, dan oogt de bak al snel een stuk kleiner.

Wat betreft de bodem, weet niet hoe lang de bak al draait maar als je de mogelijkheid hebt en dit wilt, is het verstandiger de bodem nu nog te wisselen. Dit omdat je dan eigenlijk opnieuw start met indraaien, wat makkelijker is nu je nog geen vis of iets hebt zwemmen
 
Grind is verre van ideaal wanneer je corydoras wilt gaan houden, maar dat wil niet zeggen dat alle bodembewoners onmogelijk zijn. Ik zou echter het (als ik jou was) het grind in ieder geval deels vervangen door filterzand. Als je dat bij WIldkamp besteld kost het je de kop niet en je kunt dan een zandgedeelte aanleggen wat je mogelijkheden qua bodemvissen vergroot. Bij de Lido krijg je anders een vrij sterke nadruk op midden- en bovenlaag qua bevolking.

Wat je ook kunt doen is een koppel Appistogramma als bodembewoner nemen, dan zou je het grind kunnen laten liggen en heb je toch wat leven onderin.

Ik had in mijn Lido een combinatie van Carnegiella Marthae, Paracheirodon Simulans, Hyphessobrycon Amandae en een koppel Appistogramma MacMasteri. Daarbij dan nog iets in de richting van Farlowella's en je hebt een prachtig bestand. Maanvissen moet je absoluut niet aan beginnen in deze bak en ik vind zelf de Epiplatys Annulatus geen makkelijke visjes. IK heb ze regelmatig gehad en bij mij verdwijnen ze altijd in het niets.
 
Dank jullie wel voor jullie reacties. Welk type vis stellen jullie voor om mee te beginnen? (als eerst)
 
Mijn Rode Rio's en Honing goerami's heb ik gekozen omdat deze op dit forum als prima "starters vissen" gezien worden.
 
Zijn gourami's makkelijk te houden? (Qua verzorging, bak, onderhoud etc)? En deze kunnen in combinatie met tetra's? Hoeveel gourami's moet ik min. Hebben?
 
Een trio zal prima zijn denk ik, 1m en 2v. Ligt een beetje aan de soort, maar zijn volgens mij niet de meest veeleisende vissen
 
Inmiddels met advies van de dierenwinkel 11x Kardinaaltetra, 2 corydoras en 2 garnaaltjes in de bak. Vandaag waarschijnlijk nog wat guppy's toevoegen (3 vrouwtjes, 2 mannetjes), later misschien nog molly's. Op dit moment beginnen wel veel algen te vormen, wat kan ik hier aan doen? Begreep wel dat het redelijk normaal is in een beginnende bak.
 
Jammer van dit advies van de dierenwinkel.
De corydoras hebben liever een fijne bodem, ook zijn 2 stuks wel erg weinig. Liefst een groepje vanaf 8.
 
En welke garnalen heb je?
 
Inmiddels met advies van de dierenwinkel 11x Kardinaaltetra, 2 corydoras en 2 garnaaltjes in de bak. Vandaag waarschijnlijk nog wat guppy's toevoegen (3 vrouwtjes, 2 mannetjes), later misschien nog molly's. Op dit moment beginnen wel veel algen te vormen, wat kan ik hier aan doen? Begreep wel dat het redelijk normaal is in een beginnende bak.

Normaal is niet het juiste woord,komt vaker voor en is ook geen ramp maar is te voorkomen door bepaalde dingen wel of niet te doen zeg maar.
Alleen jammer dat je eerst dingen doet en dan pas komt vragen hoe of wat om je dan vervolgens weer verkeerd te laten informeren door een winkel.

Niet allemaal maar de meeste winkels hebben vaak geen goede kennis van zaken en smeren je van alles aan,heb jij niks aan en de diertjes die hier vaak het slachtoffer van zijn helemaal niet natuurlijk.

Algen kunnen verschillende oorzaken hebben,vaak is het de tijdsduur van de verlichting bv
 

Terug
Bovenaan