visbestand en wat vragen voor Malawi bak


ik zal mijn best doen haha!
 
Haha Macsha&Ivo - Maar toch...

Dit is I. sprengerae. In ieder geval bruin ( vandaar 'Rusty' ) en paarsachtig blauw.
cid536.jpg


Verder zijn er met mooie gitzwarte strepen, maar jammer genoeg behoorlijk agressief.
Zo ook is er wel rood ( Metriaclima estherae ). Jammer genoeg ook agressief. ( Rode Zebra )

Verder zijn er Aulonocara`s met mooi rood, maar of die in een 120cm bak kunnen? Daarvan zijn de vrouwtjes minder mooi.
Wat ik juist bij Mbuna zo mooi vond/vind is dat de vrouwtjes ook heel mooi zijn.
 
Als je wat ander wil dan blauw/geel, de caeruleus en socolofi zijn er ook in het wit. Beide wel regelmatig te verkrijgen.
 
de sprengerae stond idd al op mijn lijstje! En misschien de caeruleus in het wit is ook wel leuk. Eigenlijk ben ik wel tevreden over het beoogde visbestand. Net weer een hele tijd met de stenen geknutseld, en ben aardig tevreden! Heb nog vier stenen over maar vind het vol genoeg zo. Overal gangen en holen en nog een mooi stuk zand over. Tijdens het knutselen vloog mijn piepschuim wel een stuk omhoog en ligt nu wat zand onder.... oeps! Maar goed door het piepschuim verminderd de druk, dus zal wel goed gaan.....
Hier een foto van de bak nu: (beetje troebel natuurlijk)
252226_0_82_dscf2217.jpg


592252_0_82_dscf2218.jpg


alles ligt vrij stevig, moet al echt kracht voor nodig zijn om de boel te verplaatsen.
 
hoor graag jullie mening!! Achterlangs kunnen ze ook wegzwemmen, dus de vissen kunnen door de steenberg heen.
 
De eerste steen die je onderaan gelegd heb had eigenlijk een tikje naar rechts gemoeten. :D
 
Cidaan zei:
De eerste steen die je onderaan gelegd heb had eigenlijk een tikje naar rechts gemoeten. :D

Helemaal mee eens,
zo kan je die toch niet laten liggen? :D :D
 
Haha! Bedankt h�!! Ben wel even klaar met die stenen sjouwen!

Als ik de filmpjes op youtube bekijk zie ik heel veel vrij lege bakken.... maar dit wel zo prettig voor de rotsbewoners lijkt me.

Net mijn nieuwe pomp ge�nstallerd, de jbl. En wat een kracht zeg!! Had een golfslagbad! Gelukkig zit er een kraantje op om de uitstroom te regelen.

Ik laat de eheim ook nog even meedraaien ivm de bacteri�n.
 
Dat sommige Malawi aquariums veel en andere weer weinig stenen hebben heeft er ook mee te maken of je een mbuna bak hebt of een bak met meer vrijzwemmers zoals bijvoorbeeld keizerbaarzen enz. Deze vissen maken minder gebruik van de holen dan Mbuna's die juist veel meer gebruik maken van de ruimtes tussen de stenen. Hou er ook altijd rekening mee dat de meeste Mbuna aardig kunnen graven, ook onder de stenen als ze de kans krijgen.
Indien je een Mbuna bak heb, zou ik aan de beide zijkanten de stenen wat hoger maken dan ze nu zijn, zodat het in het midden lager is, zo krijg je wat meer diepte in je bak.
Qua planten zou je hoornblad kunnen gebruiken omdat die niet perse in de grond hoeven te staan. zelf bond ik altijd een aantal stengels aan een steen want ze vormen geen wortels en op zich is het zeker een nuttige plant voor het aquarium.
 
Een bak met veel stenen zijn waarschijnlijk bedoeld voor mbuna cichliden. (Rotsbewoners) De bakken met minder stenen zijn bedoeld voor utaka. Die naam klopt niet helemaal meer maar dit zijn over het algemeen wat meer vrijzwemmers. Deze beide niet bij elkaar in 1 bak. Voor utaka is een bak van 1.20 wel te klein denk ik.
 
Sluit me helemaal bij voorgaande spreker aan hahaha
 
Bedankt! Ik snap dat de mbuna's veel rotsen nodig hebben, maar als je op youtube kijkt zie je heel veel bakken met weinig stenen voor de rotsbewoners.... dat bedoelde ik.

Ik ga de stenen niet weer verplaatsen, meer diepte cre�ren is wel leuk, maar niet te doen.... heb te grote stenen uitgezocht denk ik. Maar ben tevreden met de opstelling zoals het nu is.

Vissen zijn inmiddels in bestelling en komen als het goed is donderdag in de bak.
 

Terug
Bovenaan