visbestand aquarium 60/40/40

  • Onderwerp starter jordikast
  • Startdatum

J

jordikast

Guest
ik wou graag een klein aquarium met het volgende visbestand
1 modderkruiper
1 antennemeerval
3 corydoras
10 neontetras
2 dwerg goerami's
en een paar guppy's een stuk of 5
dit wou ik graag gaan doen in een redelijk dichtbegroeit aquarium op fijn grind
nu vroeg ik me af er hierbij vissen zitten die niet bij elkaar passen of dat er andere dingen mis mee kunnen zijn
 
Misschien is het handig te vermelden hoe klein het aquarium is (in cm) want dat werkt beter om advies op maat te geven.
 
ik moet zeggen dat het erg veel soorten in kleinere aantallen zijn...

weet je misschien de wetenschappelijke naam van de modderkruiper?

de antennemeerval (Pimelodus pictus waarschijnlijk) wordt wel een beetje te groot en gaat de andere vissen opeten.

dwergguramis (Trichogaster lalius) zijn nogal kwetsbaar, tegenwoordig hebben ze bijna allemaal een ziekte waardoor ze snel overlijden, dit komt door teveel inteelt. in jou geval zal ik eerder voor de guppen kiezen.

is dit misschien iets?
8 Corydoras similis/elegans/panda/davidsandsi/metae/duplicareus/leucomelas/atropersonatus
10 Paracheirodon innesi (neontetra)
5 Poecilia reticulata (gup)

dan heb je een kleurrijk, en vreedzaam bestand.
 
Guppen en Gourami s is denk ik niet de beste combi. Hou er ook rekening mee dat Guppen veel jongen en je snel veel hievan in je bak kan hebben en deze moet je ook weer kwijt zien te raken.
Ik heb in de 60cm een groepje Cory s (Panda s) en een Betta met wat Briigteae s. Als richtlijn zegt men vaak voor elke liter water max 1 cm aan vis;)
 
Guppen en Gourami s is denk ik niet de beste combi. Hou er ook rekening mee dat Guppen veel jongen en je snel veel hievan in je bak kan hebben en deze moet je ook weer kwijt zien te raken.
Ik heb in de 60cm een groepje Cory s (Panda s) en een Betta met wat Briigteae s. Als richtlijn zegt men vaak voor elke liter water max 1 cm aan vis;)

De bedoeling is dan ook om alleen mannen guppen te halen. En die 1cm 1 liter berekening heb ik ook aangehouden. Kom op ongeveer 50 cm vis. Wat goed te doen is.
 
ik moet zeggen dat het erg veel soorten in kleinere aantallen zijn...

weet je misschien de wetenschappelijke naam van de modderkruiper?

de antennemeerval (Pimelodus pictus waarschijnlijk) wordt wel een beetje te groot en gaat de andere vissen opeten.

dwergguramis (Trichogaster lalius) zijn nogal kwetsbaar, tegenwoordig hebben ze bijna allemaal een ziekte waardoor ze snel overlijden, dit komt door teveel inteelt. in jou geval zal ik eerder voor de guppen kiezen.

is dit misschien iets?
8 Corydoras similis/elegans/panda/davidsandsi/metae/duplicareus/leucomelas/atropersonatus
10 Paracheirodon innesi (neontetra)
5 Poecilia reticulata (gup)

dan heb je een kleurrijk, en vreedzaam bestand.

Met antenne meerval bedoelde ik de anchistrus dolichoptorus. Die als het goed is niet te groot worden voor dit aquarium. Of heb ik dat verkeerd gezien?

De modderkruiper’s wetenschapelijke naam is cobitius taenia.
 
Met antenne meerval bedoelde ik de anchistrus dolichoptorus. Die als het goed is niet te groot worden voor dit aquarium. Of heb ik dat verkeerd gezien?

De modderkruiper’s wetenschapelijke naam is cobitius taenia.

de modderkruiper zou ik niet doen dan, hou het bij het schooltje Corydoras en je hebt een leuk bestand voor de bodem. de Ancistrus vind ik zelf iets te groot worden, een goede 15cm halen ze we. wat vind je van de Panaqolus maccus?
 
de modderkruiper zou ik niet doen dan, hou het bij het schooltje Corydoras en je hebt een leuk bestand voor de bodem. de Ancistrus vind ik zelf iets te groot worden, een goede 15cm halen ze we. wat vind je van de Panaqolus maccus?

Mag ik vragen wat de reden is om de modderkruiper niet te doen? Om dat het dan iets teveel word denk je?
 
De bedoeling is dan ook om alleen mannen guppen te halen. En die 1cm 1 liter berekening heb ik ook aangehouden. Kom op ongeveer 50 cm vis. Wat goed te doen is.


Tja, het is niet echt natuurlijk en dan heb je het risico dat de mannen elkaar gaan najagen volgens mij.
 
nee omdat dit een inheemse koudwatervis is die niet of nauwelijks in een aquarium te houden is. dan hebben ze behoefte aan gekoeld water e.d.
en het wordt daarnaast ook inderdaad behoorlijk druk omdat zowel de Cobitis als de Corydoras schooltjesvissen zijn.
 
Tja, het is niet echt natuurlijk en dan heb je het risico dat de mannen elkaar gaan najagen volgens mij.

naar mijn ervaring gaat dit prima, een zwerm mannenguppen is iets wat al heel lang wordt toegepast om teveel jongbroed te voorkomen. ook omdat ze met 5 á 6 geplaats worden zal eventuele agressie verdeeld worden, maar ik hield ze meestal met 2 á 3 en dat ging ook prima.
 
de modderkruiper zou ik niet doen dan, hou het bij het schooltje Corydoras en je hebt een leuk bestand voor de bodem. de Ancistrus vind ik zelf iets te groot worden, een goede 15cm halen ze we. wat vind je van de Panaqolus maccus?

Ik heb de panaqolus maccus even opgezocht en dat zou inderdaar wel een goeie vervanging kunnen zijn.
 
Ik heb de panaqolus maccus even opgezocht en dat zou inderdaar wel een goeie vervanging kunnen zijn.

zijn ook goedkope leuke beestjes, en prima te combineren met het schooltje Corydoras wat je voor ogen hebt.
 
nee omdat dit een inheemse koudwatervis is die niet of nauwelijks in een aquarium te houden is. dan hebben ze behoefte aan gekoeld water e.d.
en het wordt daarnaast ook inderdaad behoorlijk druk omdat zowel de Cobitis als de Corydoras schooltjesvissen zijn.

De modderkruiper hoefde van mij er sowieso eigenlijk niet in, dus laat ik die er ook wel uit.
 

Terug
Bovenaan