Visbestand 150L (92 x 44 x 40 cm) aquarium


Douf

Member
Lid geworden
12 januari 2024
Berichten
12
Leeftijd
23
Ik ben een complete beginner wat betreft vissen/aquaria dus ik zoek hulp wat betreft het uitzoeken van de vissen.

Via de website ''AqAdvisor'' heb ik het volgende visbestand samengesteld:

6x guppy
6x zwaarddrager
6x corydoras
6x betta splendens (vrouwtjes)
6x trichopsis pumila
1x ancistrus
Totaal: 31

Ik heb hierbij rekening proberen te houden met de verschillende lagen waarin ze zwemmen, hun grootte en of ze goed bij elkaar kunnen. Tevens moeten ze ook ''makkelijk'' te onderhouden zijn en niet te duur in onderhoud. Echte beginnersvissen dus.

Toch ben ik niet zeker en zou ik graag jullie advies willen.
Zijn dit beginnersvissen?
Zijn dit teveel/te weinig vissen voor de grootte van het aquarium?
Kan ik beter minder soorten vissen met een grotere hoeveelheid nemen?
Kunnen deze vissen goed met elkaar overweg in hetzelfde aquarium?
Ander advies/dingen om rekening mee te houden?

Bedankt alvast, het word gewaardeerd!
 
Voor zover ik weet vechten ook vrouwtjesbetta's elkaar de tent uit, maar er zijn mensen die hier meer ervaring mee hebben dan ik. Maar daar moet je dus wel even goed opletten.
Guppen en zwaarddragers zijn levendbarenden, als je met 6 van ieder begint, heb je binnen de kortste keren een bak vol. En weet je je geen raad meer met de jonkies. Er zijn een heleboel leuke scholenvisjes die je wat beter in toom kunt houden. Kijk eens bij de rasborasoorten bijvoorbeeld.
Corydoras zijn een prima idee, en ook de ancistrus kan goed in zo'n bak.
De trichopsis pumila weet ik te weinig van af, daar ga ik niets over zeggen.

Probeer bij het samenstellen van je bestand voor één soort per laag te gaan, met eventueel een grotere tweede blikvanger erbij. Je hebt nu 4 vissoorten in de middenlaag,dat kan heel snel erg rommelig ogen. (Voor de vissen maakt het niet uit, dus voor hen hoef je het niet te laten).
 
Voor zover ik weet vechten ook vrouwtjesbetta's elkaar de tent uit
Klopt en dat KAN goed misgaan in sommige gevallen. Het hangt ook af van het karakter van de dames en van de inrichting van je bak maar ik zou het niet doen.
Met levendbarenden heb je inderdaad snel veel te veel kleintjes. Wat ook een leuke soort is en ook rustig is een school Rasbora Espei.
 
Wat goed dat je het bestand hier post voor je start.
Betta’s zijn ‘ beginnersvissen’ als je zo alleen houdt, dus 1 man of 1 vrouw. Sommige mensen houden meerdere vrouwen in een aquarium, maar zelfs als je ze alleen met vrouwtjesbetta’s houdt hebt je risico op moord en doodslag en in het minst erge geval op vinnen bijten doordat ze toch graag even met elkaar knokken.
Dus in een probleemloze gezelschapsbak, vallen deze af.

Knorgoerami’s ken ik niet als beginnersvis, maar ik weet daar te weinig van af. Aquainfo (een goede betrouwbare site) zegt dat ze wat agressief kunnen worden tijdens de broedperiode. Dat is voor andere vissen wellicht niet erg fijn als je met 6 van deze vissen moet wonen.

Wat anderen zeggen is ook iets om over na te denken: wat doe je met al die babyguppen en zwaarddragers. Wat voortplanten zijn het net konijnen. Wat betreft beginnersvissen zijn ze leuk en makkelijk.

Ook is een keuze die je maakt wat Lysia zegt. Voor de vissen maakt het niet uit, de meeste vissen vinden andere vissen fijn. Je keuze is: wil je een vrolijke bonte verzameling of een rustige stabiele aanblik? Ik heb beide (gehad) en allebei heeft wel wat vind ik.

Een vrolijke bonte bak is wat je nu hebt samengesteld.
Een rustige aanblik in je bak is een grotere school in de middenlaag, een school corydorassen op de bodem, een blikvanger erbij. Das ook afhankelijk van de grootte.
Die weet ik niet maar een voorbeeld is:
Midden: veel keuze maar bijvoorbeeld wat John/Jessicapilon zegt rasbora espei
Onder: een corydoras soort
Blikvanger boven: honinggoerami harem. Geen dwerggroerami’s, die dragen heel vaak het indirovirus met zich mee en binnen enkele maanden/weken gaat ie een verschrikkelijke dood tegemoet.

Als je een bontere bak wilt, kies je bijvoorbeeld drie soorten middenvissen ipv eentje. Of wat verschillende soorten corydorussen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp!

Zo te lezen zijn Betta´s moeilijke soorten. Zorgt slechts 1tje (mannelijk of vrouwelijk) ook al voor problemen denken jullie?
Goede tip ook inderdaad wat betreft het voortplanten. Dit lijkt me niet ideaal dus die heb ik eruit gehaald.

M.b.v. jullie tips ben ik op het volgende bestand gekomen:

10x Honinggoerami (boven
10x Rasbora espei (midden)
10x Kardinaal tetra (midden) is dit een goede keus denken jullie? Ik vind het persoonlijk hele mooie visjes
10x Cordydora sterbei (onder)
1x Ancistrus (onder)

Volgens ''AqAdvisor'' komt dit precies neer op een stocking level van 100% zonder verdere gemelde problemen.

Tips/advies/meningen wat betreft het nieuwe bestand is weer welkom!

Nogmaals bedankt
 
Bedankt voor jullie hulp!

Zo te lezen zijn Betta´s moeilijke soorten. Zorgt slechts 1tje (mannelijk of vrouwelijk) ook al voor problemen denken jullie?
Goede tip ook inderdaad wat betreft het voortplanten. Dit lijkt me niet ideaal dus die heb ik eruit gehaald.

M.b.v. jullie tips ben ik op het volgende bestand gekomen:

10x Honinggoerami (boven
10x Rasbora espei (midden)
10x Kardinaal tetra (midden) is dit een goede keus denken jullie? Ik vind het persoonlijk hele mooie visjes
10x Cordydora sterbei (onder)
1x Ancistrus (onder)

Volgens ''AqAdvisor'' komt dit precies neer op een stocking level van 100% zonder verdere gemelde problemen.

Tips/advies/meningen wat betreft het nieuwe bestand is weer welkom!

Nogmaals bedankt
Ik zou voor een harem honing goerami gaan, 1m 2v
 
Bedankt voor jullie hulp!

Zo te lezen zijn Betta´s moeilijke soorten. Zorgt slechts 1tje (mannelijk of vrouwelijk) ook al voor problemen denken jullie?
Goede tip ook inderdaad wat betreft het voortplanten. Dit lijkt me niet ideaal dus die heb ik eruit gehaald.

M.b.v. jullie tips ben ik op het volgende bestand gekomen:

10x Honinggoerami (boven
10x Rasbora espei (midden)
10x Kardinaal tetra (midden) is dit een goede keus denken jullie? Ik vind het persoonlijk hele mooie visjes
10x Cordydora sterbei (onder)
1x Ancistrus (onder)

Volgens ''AqAdvisor'' komt dit precies neer op een stocking level van 100% zonder verdere gemelde problemen.

Tips/advies/meningen wat betreft het nieuwe bestand is weer welkom!

Nogmaals bedankt
Betta's zijn nogal agressief naar elkaar, maar voor zover ik weet, gaat een solitaire man of vrouw in een gezelschapsbak meestal wel goed. (Deskundigen, correct me if I'm wrong)
Ik sluit me bij @amanda27 aan dat je beter een harem (honing)goerami's neemt.
Verder denk ik dat je een net bestand bij elkaar hebt. Al zou ik persoonlijk kiezen voor één school en dan dubbel zo groot. Maar zoals al eerder gezegd: voor de vissen hoef je het niet te doen.

Overigens zou ik me niet al te veel van Aqadvisor en dergelijke sites aantrekken, onder de streep komt het er op neer dat je filter het trekt. En daar valt wel wat aan te sleutelen. Ga je voor een binnen-of een buitenfilter?
 
Als het aquarium/ filter groot genoeg is, is dit een mooi bestand. Let wel op de verhouding man/vrouw bij de honinggoerami.
 
Nogmaals bedankt voor jullie input!

Wat betreft de filter; deze keuze staat nog vrij. Ik lees dat buitenfilters over het algemeen over een grotere capaciteit beschikken, maar er zijn ook genoeg binnenfilters geschikt voor een 150L aquarium.

Een vuistregel die ik ben tegengekomen is dat de filter in staat moet zijn de inhoud 4x per uur rond te pompen. In dit geval houdt dat dus in een filtercapaciteit van 600L/uur (4x 150L). Zijn jullie het met deze regel eens?

En hebben jullie nog andere tips wat betreft het uitzoeken van een filter? Specifieke aanraders evt?

https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-multi-kani-800.html
Wat denken jullie hiervan? Deze kan zowel binnen als buiten het aquarium geplaatst worden.

Alvast bedankt!
 
Ik begrijp dit filter niet zo goed. De filtercapaciteit is te klein voor 150 liter, dus dat gaat je geld kosten voor extra onderdelen.

Ik ben meer van de simpele potfilters, zoals eheim classic serie. Die zijn ook lekker stil. En er kan weinig aan fout gaan.
Je kunt de 350 erop zetten.

Als je de 600 erop zet heb je iets over capaciteit, want de capaciteit op de verpakking is vaak de capaciteit zonder filtermateriaal. Ik ben sowieso voor wat overcapaciteit, dan heb je wat speling.
Maar hopelijk komen er ook nog andere meningen, zodat je goede info krijgt om zelf te kunnen kiezen.

Er zijn namelijk veel filters die prettig zijn en het goed doen.
 

Terug
Bovenaan