Visbestand 100 cm gezelschapsbak


M

Marieke1

Guest
Hallo Allemaal,

Sinds een paar maanden heb ik een aquarium van 100x40x60 cm. Ongeveer een maand na de opstart ben ik langzaam begonnen mijn platy's van mijn 60 bak naar dit aquarium over te zetten. Sinds een maand zitten ze er allemaal in (ongeveer 50 halfwas vissen) en ik heb verder geen probleem gehad met ziektes/waterwaardes (geen sterfgevallen (voor zover ik kon zien) en ook geen verhoogde ammoniak/nitriet waardes). Het lijkt me nu een goed moment om het visbestand wat verder uit te breiden. Ik zat zelf te denken aan een groep corydorasjes, namelijk de corydoras paleatus. Hoeveel zou ik er hiervan in mijn aquarium kunnen zetten? Ik zat zelf te denken aan 10-15 en ben van plan de vissen bij Utaka aan te gaan schaffen.

Voor de toekomst: ik ben van plan om voor een deel van de platy's een nieuw huisje te zoeken als ze wat groter zijn. Ook wil ik er misschien nog wat kardinaal/neontetra's en een ancistrus bij zetten, maar dat zal ik over een paar weken nog eens rustig bekijken.
 
Corydorassen wensen een zandbodem. Om hun kieuwen te spoelen en het is ook beter voor de baard draden. Verder wensen ze meermaals per week dierlijk voer. Wil je hieraan voldoen?

Ook en belangrijk punt van dit soort is dat ze koel willen zitten. 15-22 graden is voor hen warm zat Dit kun je bij 22 nog wel combineren met Neontetra's, maar voor Kardinalen is het te koud.

Platy's kunnen ook prima tussen de 18-22 graden worden gehouden.
 
Een zandbodem heb ik inderdaad, speciaal omdat ik graag corydorassen wil.
Momenteel geef ik 1x in de week diepvries zwarte muggenlarven en ik heb ook nog gevriesdroogde vlokkreeftjes en tabletten met gevriesdroogde gammarus (vlokkreeft) en daphnia. Ik denk dat ik met deze combinatie voldoe aan het dierlijk voer? Ohja, en ik geef heel af en toe artemia naupliën, maar ik weet niet of ze daarvan mee zullen eten.
De temperatuur heb ik nog niet zo over nagedacht, goed dat je dat even aanhaalt :). Het aquarium is nu 22-23 graden, maar dat zal in de zomer sowieso oplopen. Even gegoogled, en ik zou misschien ook voor de corydoras habrosus kunnen kiezen, ik lees dat die iets warmer wil. Van de andere kant, ik lees ook op een aantal sites dat de paleatus temperaturen van 25 graden ook prima kan hebben, dus ik weet niet wat ik wel en niet moet geloven.
Maar nu ik erover nadenk vind ik een temperatuur van 22 graden prima en ik denk dat ik mijn viskeuze daarop ga aanpassen. In de zomer zal de temperatuur wel wat hoger dan 22 worden, maar ik lees ook ervaringen van mensen die deze vissen permanent een paar graden warmer houden. Ik denk dat tijdelijk een hogere temperatuur niet zo erg zal zijn?
 
Tijdelijk een paar graden hoger is niet zo'n probleem maar niet constant.

De habrosus is een vrij moeilijk soort en weinig mensen houden ze langere tijd in leven. Dus die adviseer ik je niet.

Ik voer mijn Corydorassen (En ik heb er meer dan 40) een paar x per week diepvries Rode Muggenlarven. Wat ik eerst even in een bakje water laat ontdooien, en na even het meeste water afgegoten heb ik de bakken deponeer. Of ze artemia naupliën eten weet ik niet. Maar levende rode muggenlarven pakken de mijne wel.

Ook leuke soorten voor in jou bak zijn bv de Corydoras aeneus en de Brochis splendens. Ook deze wensen een niet al te warme bak.
 
De corydoras aeneus heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar die vind ik toch wat minder mooi. Ik zal ze binnenkort eens in het echt gaan bekijken in de aquariumwinkel, misschien dat ik dan van gedachten verander. De Brochis splendens hebben ze niet bij Utaka, maar zo te zien lijkt die redelijk veel op de aeneus.
Heeft de aeneus andere wensen dan de paleatus? Ik heb ze beiden gegoogled en ze lijken redelijk veel op elkaar qua verzorging, maar wat ik op internet lees qua temperatuur komt niet overeen met wat jou ervaringen zijn, dus wat dat betreft kan ik netzogoed niet googlen :p
Zou een groep van 13 een goed aantal zijn?
 
Mee eens, maar de Sterbai is 2x zo duur en aangezien dit de eerste keer is dat ik corydorassen ga houden, wil ik liever eerst wat ervaring opdoen met deze (minder dure variant van deze) vis. Qua vis zelf (gedrag/verzorging) is het niet minder leuk, alleen qua uiterlijk misschien. En de paleatus heeft ook een mooie tekening vind ik, dus vandaar dat ik daarop uitgekomen ben :)
 
Er vanuit gaande dat de vissen het gewoon goed in je bak doen en jaren blijven leven zou ik niet op zoiets bezuinigen hoor.
Is ff wat duurder met de aanschaf maar ben je zo vergeten als je er verder jaren van kan genieten ;)
 
De corydoras aeneus heb ik inderdaad ook al naar gekeken, maar die vind ik toch wat minder mooi. Ik zal ze binnenkort eens in het echt gaan bekijken in de aquariumwinkel, misschien dat ik dan van gedachten verander. De Brochis splendens hebben ze niet bij Utaka, maar zo te zien lijkt die redelijk veel op de aeneus.
Heeft de aeneus andere wensen dan de paleatus? Ik heb ze beiden gegoogled en ze lijken redelijk veel op elkaar qua verzorging, maar wat ik op internet lees qua temperatuur komt niet overeen met wat jou ervaringen zijn, dus wat dat betreft kan ik netzogoed niet googlen :p
Zou een groep van 13 een goed aantal zijn?
Mijn paleatussen (zitten in een andere bak dan de aeneus) zijn een stuk actiever.

Vroeger schreef men gewoon dat elke vis prima gehouden kon worden op 24 graden. Thans is er veel meer informatie voor handen uit de gebieden van herkomst, en blijkt dat niet te kloppen. Veel vissen willen zelfs koeler.

Ik en diverse andere mensen houden deze soorten zelfs buiten in de zomer.

In de winkel zijn Corydoras vaak zeer gestrest. En zwemmen druk op en neer langs de ruiten. Dus daar kun je geen juiste keuze maken qua gedrag.
 
Mee eens, maar de Sterbai is 2x zo duur en aangezien dit de eerste keer is dat ik corydorassen ga houden, wil ik liever eerst wat ervaring opdoen met deze (minder dure variant van deze) vis. Qua vis zelf (gedrag/verzorging) is het niet minder leuk, alleen qua uiterlijk misschien. En de paleatus heeft ook een mooie tekening vind ik, dus vandaar dat ik daarop uitgekomen ben :)

Mocht je interesse hebben, wij kweken de sterbai, pm maar als je interesse hebt
 
Qua vis zelf (gedrag/verzorging) is het niet minder leuk, alleen qua uiterlijk misschien. En de paleatus heeft ook een mooie tekening vind ik, dus vandaar dat ik daarop uitgekomen ben :)
Qua gedrag is de paleatus drukker. Maar het zijn ware schoonheden!

Mijne zijn licht grijs (je hebt ook stammen die wat donkerder zijn), met metaalkleurige vlekjes en vol in het licht zie je ook tal van blauw een lichtgroen vlekjes, en de buik heeft een roze weerschijn. Ik heb ook enkele albino's en ook bij hen zie je hier en daar een oplichtend vlekje.

Helaas kun je de albino vorm zelden kopen. Als een handelaar ze besteld zijn het vaak exemplaren van de albino aeneus. En is het wel de paleatus dan zijn ze vaak zeer klein.

Als het mee zit heb ik binnenkort ook de longfin variant van dit soort.
 
Wij hebben de longfinvariant van de paleatus gehad, maar die moet je niet willen de vissen hebben enorme last van hun lange vinnen met zwemmen en mooi om te zien is het ook niet
 
Wij hebben de longfinvariant van de paleatus gehad, maar die moet je niet willen de vissen hebben enorme last van hun lange vinnen met zwemmen en mooi om te zien is het ook niet
Je hebt verschillende varianten van de longfin. Dit zou om dieren gaan uit en stam waar vooral de rugvin van verlengt is,

Ik heb ook van de aeneus een aantal longfins, en deze hebben zoals ik kan oordelen weinig last van hun vinnen. Maar ook dit zijn dieren die geen enorm lange vinnen hebben. Daar heb ik ze ook op uitgezocht.
 
Het zijn uiteindelijk 12 corydoras paleatus geworden :)
Vorige week ben ik naar de aquariumwinkel gegaan en heb de sterbai, aeneus en paleatus (en andere corydorassoorten) eens even goed bekeken. De aeneus vind ik er iets minder leuk uitzien, en de paleatus vind ik er 'natuurlijker' uitzien dan de sterbai, dus daar ben ik voor gegaan!
Inmiddels hebben ze diepvries zwarte muggenlarven, tabletje, gedroogde vlokkreeft en vlokvoer gegeten, wat dat betreft geen enkele problemen :) Verder zwemmen ze soms (alleen of een groepje) in het midden van het aquarium tegen het glas aan, alsof ze nog even moeten leren waar de bak eindigt? Ze zijn in ieder geval erg leuk, en een bijkomend voordeel is dat het vuil op de bodem meer 'opgedwarreld' wordt, en dus minder op de grond blijft liggen.

Op dit filmpje kun je ze lekker bezig zien (niet zo'n goede kwaliteit filmpje, zet je geluid ook maar niet aan):


@Nicolientje-W: Bedankt voor het aanbod, maar ik zag dat je in noord holland (?) woont, en dat is iets te ver weg om even te komen kijken.
 
Tijdelijk een paar graden hoger is niet zo'n probleem maar niet constant.

De habrosus is een vrij moeilijk soort en weinig mensen houden ze langere tijd in leven. Dus die adviseer ik je niet.


Waarom is de habrosus een moeilijke soort dan? Heb er nu een paar jaar een groep zitten zonder uitval, een keer een kweek van gehad.

Me zusje kweekt er volop mee een heeft regelmatig jonge vissen.
 
Waarom is de habrosus een moeilijke soort dan? Heb er nu een paar jaar een groep zitten zonder uitval, een keer een kweek van gehad.

Me zusje kweekt er volop mee een heeft regelmatig jonge vissen.
Ik Citeer even Aadmec (Een Corydoras liefhebber bij uitstek en voormalig forumlid) "Habrosus is mijn favo maar is idd lastiger te houden. Komen uit redelijk hard stromende / koelere / zuurstofrijke riviersystemen en hebben daarna wat eisen qua voer. Als ik er 30 zou kunnen krijgen zou ik het doen, maar wel in een aparte bak (richting hillstream!) Had er twee en heb er in twee pogingen 10 bijgekocht. Heb er nu nog 6 denk ik, maar zie er maar 4. Die lijken het top te doen. Zit internationaal op een aantal fora, maar de problemen / sterfte is vaak met habrosus of panda. Pygmaeus nauwelijks valt me op. 30 hoeeee das wel leuk. Is een filmpje op youtube over zon groep in een aquarium. Groet Aad"

@Het komt uit dit topic: https://www.aquaforum.nl/threads/corydoras-habrosus-of-pygmeaus.69846/

Als je de juiste voorwaarden kunt bieden zijn ze redelijk te houden. Maar de meeste mensen bieden niet de juiste voorwaarden. Ik ben bijna 14 jaar lid van dit forum, ik zit 30 jaar in de hobby en ik ken heel wat handelaren. En Ik heb zodoende heel wat ellende met deze soort voorbij zien komen.
 

Terug
Bovenaan