Vis heeft buikwaterzucht, en nu?


J

Josjevv

Guest
Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en kom gelijk met de deur in huis vallen.
Een van mijn visjes is heel erg ziek.

Ik heb nu ongeveer 2 maanden een aquarium, en volgens de regels van mijn dierenwinkel, eerst 3 weken in laten draaien met alleen maar plantjes. Vervolgens 5 danio's en een betta toegevoegd, op advies van de dierenwinkelmeneer.

De afgelopen maand ging het best goed met mijn visjes. Ze aten goed, afwisselend voer, en maken voor zover mogelijk een redelijk gelukkige indruk (actief, mooie kleuren, nieuwsgierig). Totdat ik vanochtend zag dat een van mijn visjes geen interesse toonde in voer. Na goed kijken zag ik dat hij aan het happen was, rode plekken op zijn rechter zijkant had en een beetje een bolle buik. Ben gaan Googlen en kwam uit bij buikwaterzucht. Nu zie ik dus inderdaad ook dat de schubbetjes bij die rode plekken een beetje zijn uitgezet.

Meteen in quarantaine gedaan en bij de dierenwinkel een tablet van Sera Baktopur gekregen.

Ik voel me vreselijk schuldig dat dit visje zo ziek is geworden, en erger nog, ben bang dat hij in veel pijn verkeerd.

Een hele lastige vraag aan jullie dus: Wanneer zouden besluiten hem in te laten slapen met kruidnagel olie (de dierenwinkel meneer zei in de diepvries stoppen, maar dit lijkt me niet erg diervriendelijk)?

Hij heeft nu sinds vanochtend die medicatie gekregen, zwemt nog horizontaal en is oke actief (niet heel erg maar blijft wel redelijk zwemmen, soms pauzeert hij op de grond). Hij heeft er sinds vanochtend wel een tweede rode plek bij gekregen.

Ik wil hem niet in laten slapen als hij nog een kans heeft, maar als het een hopeloos geval is, verlos ik hem liever zsm uit zijn lijden.



Alvast heel erg bedankt

!Bekijk media item 1479Bekijk media item 1478Bekijk media item 1477
 
Buikwaterzucht is niet te genezen, dus euthaniseren is de enige oplossing, en die diepvriesmethode is niet echt diervriendlijk nee
 
Heb je een foto van je bak? Zit er een filter in?

rode kieuwen kunnen van nitriet zijn. dan nog niet goed ingedraaid.

Heb je een zuurstof steentje in?
 

Terug
Bovenaan