Vinrot


C

Carola

Guest
Beste leden,

Ik heb mij zojuist aangemeld op dit forum en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik ben beginnend met aquaria...

Ik heb een juwel mono 80L (2mnd in gebruik leeg op mp gekocht) met het volgende vissenbestand:
- 14 neon tetra’s
- 6 bijlzampjes (peru)
- 5 albino corydoras
- 2 algeneters Vietnam
- 1 algeneter Hongkong
- verschillende soorten dwerggarnaaltjes (ong 60)

Ik gebruik in mijn aquarium leidingwater. En ik verschoon ongeveer 10L per week. Ik doe ‘s avonds koud water in de emmer zodat het water op kamertemperatuur kan komen en de volgende ochtend ververs ik hiermee het water (er gaat ook vuil water uit natuurlijk). Hierna doe ik een flesje bacto start van colombo in de bak.

De vinnen van sommige van mijn neon tetra’s hebben witte randjes en worden lelijk. Op deze site en google heb ik gezocht naar wat het kon zijn en ik ben vrijwel zeker van vinrot (ik denk zelf dat mijn pompje het misschien niet meer goed deed dus ik heb vandaag een nieuwe gehaald. Super fish aqua flow 100-200).

Nu komt dus mijn vraag... Hoe ga ik dit aanpakken?!
Ik heb op dit forum gekeken en sera baktopur direct aangeschaft. Toen ik op internet informatie zocht voor het gebruik adviseerde men van sera om na de behandeling de sera aquatan te gebruiken (is besteld maar nog onderweg).
In de bijsluiter staat dat je niet over actieve kool mag filteren en ik heb geen idee of ik dit in m’n filter heb........
Hebben jullie misschien een plan van aanpak voor mij? Ik weet niet zo goed of ik alleen de tetra’s moet behandelen in een andere bak of gewoon de hele bak.

Alvast bedankt voor de moeite namens mij en de diertjes
Eventuele andere tips of opmerkingen zijn welkom☺️

Groetjes Carola
 
Kun je een foto s posten. Totaal aquarium. Close up van neon en nog wat bewoners. Filter.

Merk filter die je er al in heb. Meet je zelf waterwaardes? Zit er verwarming in je aquarium wat is de tempratuur van aquariumwater?

Ik hoop dat je nu niet het oude filter eruit heb gehaald en de nieuwe erin heb gedaan? Wat tot nu toe gedaan met filters?
 
Bedankt voor je reactie!

Er zat een juwel filter in. 280 L per uur. Veel wijzer kan ik er niet van worden. Ook met drie grote zwarte sponzen erin.
Ik heb het nieuwe filter er vanmiddag wel in gedaan

Ben enkel met een bakje water bij de dierenwinkel wezen checken of het goed was. Ik heb nooit test strips gebruikt (2mnd) en gebruikte die bacto start tegen nitriet.

Zaterdag heb ik aquacare van colombo gebruikt

M’n aquarium lijkt nu wat stoffig omdat er allemaal miniscuul kleine luchtbelletjes zweven. De tetra’s zijn normaal feller van kleur. Het licht stond al uit en deze heb ik even aan gedaan voor de foto.


Ik ben trouwens vergeten te zeggen dat er ook een paar appelslakken in de bak zitten

AA4A4DDC-BE17-4A67-A1E0-3B5AAB1FD58E.jpeg


0524ABD2-15CB-422B-B449-AB674F160F54.jpeg
 
In een juwel binnenfilter zit meest standaard een blauwe en groene spons, de zwarte sponsen zijn actieve koolsponsen als je medicatie gaat toedienen is het verstandig deze eruit te halen. Het filtert namelijk de medicatie er dan uit. Of er sprake is van vinrot weet ik niet maar De tetra lijkt me niet helemaal op kleur, zoals je aangaf misschien dat het licht al uit stond? Weet je wat de waterwaardes zijn?
 
De waterwaardes zijn nog onbekend. Ik ga vanmiddag langs onze dierenwinkel om test strips te kopen als ze die hebben en anders bestel ik het online.
Wat zijn de beste waardes?

Ik vergat te reageren dat er een verwarming in zit en de temperatuur van het aquarium 25 graden is.

Ik heb nog wat foto’s gemaakt
Een bijlzalmpje heeft een wit vlekje op zijn/haar staart gekregen

BD3FD60E-864E-4CB5-9C3B-D7241CEA3E52.jpeg


64741CC7-D866-444C-96E4-1EF71F7A910F.jpeg


8C77ADAA-31FD-4830-978C-CDF28E0AFFDF.jpeg


1FCC3C04-CF06-48C8-B137-ECC2F25A8935.jpeg


F2EA94A3-A1E9-4A08-B341-28C00506E481.jpeg
 
Mooi aquarium!!

Hoe lang draait dit aquarium? Is het eerst ingedraait? wanner vissen erin en hoe allemaal in 1 keer?

Heb je nu het oude juwel filter en de nieuwe erbij draaien? Heb je onlangs nog iets met het orginele juwel filter gedaan?

Ik zie het probleem bij de tetras maar eerst even de info van filter. Medicatie kan, maar heeft weer akelige gevolgen voor het biologisch evenwicht wat je liever niet heb. Afhankelijk of het oude filter qua bacteries nog leven kijken wat je beste kan doen.

Inderdaad koop niet meteen de test strips of medicatie bij LFS. Die denken vaker aan belang kassa dan belang van jou en vissen. Laat gewoon even het water meten, kijk hoe ze dit doen strips of druppels en daarna even smoes; over na denken, zal partner zeggen die moet zelf maar komen ofzo.

Als je weet even posten en kun je eventuele benodigdheden online bestellen. beter meteen goede spullen in huis hebben.
 
Bovenste foto met bijlzalm? die met die dikke hangbuik. Kun je nog een foto maken, beetje close up van de borst vinnen. Zie je op de vinnen en of staarten kleine korreltje zout?
 
Zou er tijd zijn dat ik vandaag een druppelsettest bestel en als ik hem binnen krijg het water test of duurt dat te lang?
Welk merk kan ik het beste kopen?

De bijlzalmen hebbben geen stippen/korreltjes. Enkel een een doffe plek op zijn staart. De filter maakt mini luchtbubbels en die zweven door het water

Het aquarium draait nu twee maanden. Ik had een groot visglas met enkel wat garnaaltjes. Door een ongeluk kwam er een barst in en had ik geen tijd om in te draaien. Ik heb wel het water uit het visglas gezeefd (voor evt glasscherven) en in het aquarium gedaan. Daarom voeg ik na iedere week water verversen nog de bacto start toe

Alleen het nieuwe filter zit nu in het aquarium. De andere heb ik nog wel en de filters heb ik nog niet uitgespoeld (just in case..)

Edit: een maand na draaien zijn de vissen erbij gekomen en het hout. Planten zaten er wel in en ik had er eerst voor het water en zuurstof nog een aantal bosjes waterpest bij gedaan.
Luchtpompje met bubbels heb ik er vorige week aan toegevoegd
 
Online heb ik deze set gezien, is dit wat?
Die is als ik hem vandaag bestel morgen binnen
Ik kan ook bij de dierenwinkel checken of ze hem daar hebben


86C91362-709A-4AA6-995C-EF881698BCCD.jpeg
 
Ok. Als ik goed begrijp heb je oude originele filter gedemonteerd en draait niet mee. Nu draait het aquarium alleen op het nieuwe filter. Waar heb je alle sponsen van het oude filter in gedaan? Liggen die in een emmer of zit het nog in het oude filter?

Om je waterwaardes stabiel te houden groeien er bacterieen in je bodem en filter. Dit proces duurt enkele weken. Als je een nieuw filter in je aquarium doe heb je niet genoeg bacterieen die de vervuiling weg werken. Je waterwaardes gaan oplopen en daar worden je vissen ziek van.

Die testkoffer is prima, het gaat om nitriet (no2) ammonia (NH3 ) belangrijk, PH,KH, GH ook handig. Weet niet wat deze koffer kost. je heb ze ook van JBL en meen van Sera even googlen dat je niet te duur uit ben.

Voor nu zou ik de helft van je aquarium water gaan leeg halen. Je meet het water in je aquarium is bijv. 25 graden dan gooi je nieuw water erin van 25 graden. Zorg dat het water wat je ververs van dezelfde tempratuur is. Te koud verversen geeft problemen!! Zorg dat je verse water niet te veel op je bodem plonst. Hierdoor kont er veel vervuiling los en lopen je waardes nog meer op. Bord of schaal eronder zodat het water daarop plonst.

Als je water uit aquarium haal moet je stekkers van filters er uit halen anders draaien ze droog en gaan ze stuk.

Dan de vinnen. Dit komt vermoedelijk door vervuild water. visjes zwemmen in giftig watertje waardoor ze ziek, zwak en misselijk kunnen worden. Vinrot is een bacterieel probleem en kan zich heel snel verspreiden en veel slachtoffers opleveren. Vinrot is alleen enigzins behandelbaar in begin stadium.

Je zult moeten kiezen;
Behandelen met een kuur bactopur direct tabletten. Het nadeel van dit middel is dat het ook benodigde goede bacterieen om biologisch evenwicht te krijgen dood. In jou geval denk ik dat er weinig sprake is van biologisch evenwicht dus een optie. Na de kuur zal je zeker een maand oplopende waterwaardes krijgen die je zo laag mogelijk moet zien te krijgen. Dat betekend heel veel verversen zeker 3 a 4 weken lang. kan zijn elke dag!

Als je koffer heb en ga meten en je weet je waterwaardes door veel te verversen de boel te beheersen kan het zijn dat de vissen sterker gaan worden en het afweersysteem zelf wat gaat doen. Om het afweersysteem te helpen kun je een fles easy live voogle bestellen en dit op de hoogste dosis toevoegen om te kijken of het wat doet. Dit is een vriendelijkere manier en tast verder je aquarium bacterieen niet aan. ga je aanzien hoe het gaat. zie je meer gevallen van vinrot onstaan of dode vissen zal je toch de bactopur moeten inzetten.

Dus bestellen;
Koffer druppeltests
bactopur direct tabletten (niet de vloeibare!!!!)
fles Easy life voogle

Als het goed is heb je dus nog zwarte koolsponsen van het juwel filter? Die heb je nodig na de kuur als je dit ga inzetten. De kuur en de fles is altijd handig om in huis te hebben als je het nu nog niet ga inzetten.

Het beste is om dat juwel filter weer aan de gang te krijgen!! Als je hem uit elkaar haal heb je een blokje met een vinnetje eraan. Deze eens goed schoonmaken en onder water in emmertje ofzo kijken of je hem aan de gang krijg. Post anders in filter gedeelte daar veel technische lui die er meer van weten. misschien kun je een onderdeeltje wat het niet doet bestellen hoef je niet hele nieuwe te kopen.
 
Het oude filter is er inderdaad uit. Het filter en de sponzen zijn uit elkaar en liggen in een emmer.

Ik ben net bij de dierenwinkel geweest om m’n waterwaardes te laten meten. Zij gebruiken daar de colombo. Alle waardes waren goed. Ik heb de druppelset besteld dus vanaf morgen moet ik alles zelf nauwkeurig kunnen bijhouden

Zal ik beide pompen in het aquarium plaatsen?

Bij verversen laat ik het schone water altijd eerst een nacht op kamertemperatuur komen.

Is het misschien mogelijk dat de bak een opdonder gehad heeft toen het buiten zo super warm was? Het is een graad of 27/28 geworden (aquarium staat niet in de zon). Ik vermoed een a twee weken, het viel mij op toen ik terug kwam van vakantie eind juli. Daarna heb ik de klep open gehouden en de verwarming uit gezet. Nu staat hij al weer even aan op 25 graden

Nu de waardes goed blijken te zijn, wat adviseren jullie dan qua eventuele medicatie?
Ik heb eventueel een lege (20L?) bak
 
Laatst bewerkt door een moderator:
omdat je nu het oude filter eruit heb gehaald zijn deze bacterieen dood. Deze bacterieen heb je nodig om stabiel te draaien. Ik weet niet wat daar eventueel van over is omdat het hele spul in een emmer ligt maar ik denk weinig. Die bacties hebben zuurstof nodig.

Omdat je gister dit heb gedaan kan het zijn dat je watertje wellicht nog een beetje goed is omdat er bacties in je bodem zit maar kan me niet voorstellen dat er niets te zien is of op kort termijn te zien zal zijn in de waterwaardes.

10 liter verversen is volgens mij ook aan de krappe kant voor tropisch maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat iemand die tropisch heeft hier op in kan gaan. Ik heb koud water aquarium is anders. Een emmer op kamerthempratuur weet niet hoeveel schommeling dat brengt in je aquarium.

Bacteriele zaken gedijen inderdaad goed op warmte maar als je het toen al had had je nu geen vis meer gehad. duurt geen weken voordat je onbehandeld slachtoffers ga krijgen.

Medicatie zie bovenstaande post. Staan 2 keuzes. kuren en kans op alle bacties dood en veel werk maar meer zekerheid dat ziektebacties dood gaan. Voogle om weerstand op te bouwen en aan te zien. Als je testkoffer heb en je meet verhoogde NH3 en NO2 kan je meteen de kuur inzetten want dan is je biologisch evenwicht al om zeep door het filter toestandje. Licht bij die kuur uitlaten!

juwelfilter weer in elkaar zetten en de zwarte sponzen niet meer erin doen. je kunt filter vullen met andere zaken. Post even bij filter gedeelte. Zijn vele mogelijkheden om goed op te bouwen maar ik weet al die namen van de juwelspullen niet. De zwarte sponzen zijn koolsponzen en die moet je niet erin hebben als je iets in aquarium gooi. Kool absorbeerd alles wat je toevoeg, medicatie, plantenvoeding, waterverbeteraars etc. Dan heb je 2 filters erin draaien altijd handig.
 
Bedankt. Ik ben benieuwd hoe alles gaat lopen.
De emmer die ik ververs is 10L, mijn aquarium 80L. Dit is dus net meer dan 10% per week, ik dacht dat dit goed was?

Om de kuur te starten moeten de koolfilters eruit.
Het oude filter terug plaatsen lijkt dan zinloos (?).
Ik ben net weer bij de dierenwinkel geweest voor ander filtermateriaal voor in de aquaflow.
Van boven naar beneden zit er nu in:
Groene spons, nitrax
Blauwe spons, bioplus coarse
Witte filterwat, biopad

Hoe en wanneer ga ik nu beginnen om de baktopur direct toe te passen?

Ik heb vandaag 20 L water ververst, daarna bacto care toegevoegd en natuurlijk het nieuwe filtermateriaal in de pomp gedaan.
 
Bedankt. Ik ben benieuwd hoe alles gaat lopen.
De emmer die ik ververs is 10L, mijn aquarium 80L. Dit is dus net meer dan 10% per week, ik dacht dat dit goed was?

Om de kuur te starten moeten de koolfilters eruit.
Het oude filter terug plaatsen lijkt dan zinloos (?).
Ik ben net weer bij de dierenwinkel geweest voor ander filtermateriaal voor in de aquaflow.
Van boven naar beneden zit er nu in:
Groene spons, nitrax
Blauwe spons, bioplus coarse
Witte filterwat, biopad

Hoe en wanneer ga ik nu beginnen om de baktopur direct toe te passen?

Ik heb vandaag 20 L water ververst, daarna bacto care toegevoegd en natuurlijk het nieuwe filtermateriaal in de pomp gedaan.

De opbouw van de filter zoals je hem nu heb lijkt me niet juist, het witte filter wat zou k bovenop De groene doen deze is voor het grove vuil.
 
ok beetje off topic.


In je aquarium komt vervuiling. Vissen nemen hapje water gaat door lichaam uit kieuwen komt ammonia. Voerresten, poep etc. Dit meet je als zijnde NH3. Dit is erg giftig voor vissen. Om dit schoon te maken heb je bepaalde bacterieen nodig om dat om te zetten naar NO2. Deze bacterieen moeten groeien en duurt weken voordat je genoeg heb. Je krijg op een gegeven moment een nitrietpiek (NO2) als je deze heb gehad zijn er voldoende bacterieen die de boel dan weer omzetten naar nitraat (NO3). De benodigde bacterieen groeien in je filter en bodem. Die zijn nodig om biologisch evenwicht te krijgen.

Omdat jij nu een nieuw filter heb zul je niet genoeg bacterieen hebben om de boel te kunnen omzetten. In je nieuwe filter zit niets. Flesje aquatan en nog veel meer van die dingen gaat dit niet regelen. Dit moet gewoon groeien en duurt een paar weken.

Het oude filter met alles ligt in een emmer en die bacterieen zullen dood zijn omdat ze geen zuurstof hebben. Normaal staat je filter aan en door de stroming krijgen die bacterieen hun benodigde stoffen in de emmer niet.

Als de oude juwel filter het gewoon doet zou ik hem terug plaatsen. Die zwarte sponzen die je erin had ga je schoon spoelen en leg je buiten te drogen. als droog is opbergen en bewaren. De juwelfilter ga je vullen met nieuw filtermateriaal. Voor juwel heb je ook van die bakje met harde dingetjes erin. Bolletjes, pijpjes of steentjes zoiets. Afhankelijk wat er in dat filter past ga je vullen van onderaf gezien, bakjes steentjes, blauwe sponzen wellicht meerdere en bovenin wit. Die steentjes houden de meeste bacterieen vast. Je spoel alleen de witte schoon zo nu en dan, als je zie dat er weinig straal uitkomt. de blauwe sponzen als je er twee heb doe je pas schoonspoelen als stroming slecht blijft als je witte heb uitgespoeld. 1 voor 1 met minimaal 4 weken tussentijd. het bakje met steentjes maak je nooit schoon. Zo hou je dus altijd wat levende bacterieen in je filter en kan de rest weer vol groeien. ga je alles schoonmaken dood je alle bacterieen en begint de ellende weer opnieuw. 2 filters is altijd beter dan 1 filter en altijd handig heb je altijd een ingedraait filter mocht er eentje stuk gaan ofzo.

Als je de testkoffer heb ga je de NO2 en NH3 test doen. beide waardes moeten zijn 0,0. NH3 meten is meteen verversen een lichte NO2 stijging van paar dagen is niet heel ernstig maar ook niet erg gezond. Dan logisch denken. Stel je meet NH3 0,4 en je ververs 50 % blijft er dus 0,2 over. Dit is nog teveel. je wil zo min mogelijk bij voorkeur 0,0 meten dus moet je blijven verversen. Volgende dag weer meten zal weer wat opgelopen zijn naar 0,3 dan weer de helft kom je uit op 0,15 etc.

Als je testkoffer heb en je meet NH3 kun je gelijk de bactopur direct kuur gebruiken omdat je dan toch al gedoe heb met waterwaardes. dat komt omdat je geen bacterieen heb om de boel in balans te houden.

Meet je weinig tot niets qua NH3 of NO2 is teken dat je wel nog bacterieen in aquarium heb die de boel stabiel houden. Doe je dan de kuur erin zal de medicatie ook een deel van je benodigde bacterieen doden zodat je erna alsnog met hoge waterwaardes kom te zitten omdat de kuur bacterieen dood. Ziektebacterieen maar ook "goede" bacterieen. Als dit het geval is zul je zelf een keus moeten maken wat je denk wat het beste is.

1 trachten biologisch evenwicht te behouden en afweer van vissen stimuleren in de hoop dat de vissen het zelf gaan oplossen. Dan voeg je Voogle toe. Dat is geen medicatie in de zin dat het ziektekiemen etc. dood. Dit geeft de vissen een boost om gezond te worden zodat ze wellicht zelf opknappen.

2 kuur bactopur erin zodat je zeker ben dat ziekte bacterieen dood gaan maar tevens een klap zal uitdelen aan je goede bacterieen zodat aquarium in onbalans raakt. Dan zul je moeten zorgen na de kuur dat je waterwaardes zo optimaal zijn want zieke visjes na een kuur in slecht water gaan ze ook niet redden. Als de ziekte bactreiien al lang aanwezig zijn is ook kans dat ze al teveel vis intern hebben beschadigd en niet meer kunnen genezen.

Vrijwel alle medicatie heeft goede kant maar ook minder goede kant vooral de bacterieele medicaties. Daarom liever niet gebruiken tenzij je weet wat je doe en rekening hou met gevolgen. Bacterieel kan ook heel snel hele lading aan vis de dood in jagen. De keus wat te doen ligt bij jou.

Hoop dat het nu duidelijk is. Moet nu toch wel na hele verhaal………..
 
Ik denk dat de mensen hierboven je goed kunnen helpen. Wel heb ik een aanvullende tip alles wat je in het water doet zou ik goed afspoelen inv besmetting. Dus emmers heel goed uitspoelen zonder schoonmaakmiddel. Als de vin helemaal weg is is hij niet meer te redden vanwege de bacterie die een wond maakt op de huid van de vis. Veel succes met de visjes hopelijk overleven ze het!
 

Terug
Bovenaan