vinnen happers...


J

Jackioo

Guest
Beste iedereen,

Ik heb me zojuist (opnieuw?!) aangemeld op dit forum. Ik kon m'n oude inloggegevens in iedergeval niet vinden en ben in de tussentijd ook van mailbox veranderd enzovoort ;)

Ik heb een vraag.

Ik heb al enkele jaren aquaria. Sinds een paar jaar heb ik de Juwel Trigon, dat hoekaquarium van een meter bij een meter, en daar ben ik nog steeds erg tevreden over.

Na wat veranderingen in het visbestand heb ik besloten om me volledig op Afrikaanse cichliden te gaan richten. In mijn aquarium heb ik al geruime tijd de Pseudotropheus Saulosi zwemmen, hier is er helaas maar 1 van overgebleven uit mijn andere aquarium, de rest is bruut vermoord door roodschaargarnalen (die kl#@e dingen komen er nooit meer in!) die ik in mijn, tot dat moment, gezelschapsbak heb gedaan en daar inmiddels al meer dan een jaar in zwemt. Daarnaast heb ik 2 Synodontis petricola dwarf meervallen die ik denk ik al een jaar of 7 heb. Van de Saulosi's wil ik bij het mannetje dat ik nu heb zeker nog 2 of 3 vrouwtjes zetten. Die komen er eerdaags ook bij.

Een ruime week geleden heb ik hier enkele vissen aan toegevoegd, afkomstig van een zeer serieuze hobbykweker. Het totale visbestand bestaat nu uit:

Pseudotropheus Saulosi 1
Cyrtocara moorii 3
Haplochromis sp44 3
Labidochromis Caeruleus 3
Placidochromis phenochilus
lupingu / Tanzania 1

Synodontis petricola 2

Pangio kuhlii 1

Telkens de verhouding van 1 man op meerdere vrouwtjes.

Ik merk inmiddels dat ze aan elkaar gewend zijn, ze zwemmen vredig rond, af en toe wil de Saulosi nog wel eens ergens achteraan vliegen, maar dat zijn maar schijnbewegingen. Ook verkleurde zijn strepen naar bijna zwart toen ik de andere vissen toevoegde.

Wat ik helaas ook merk, is dat er vissen zijn die wat stukjes vin missen. Met name viel het me de eerste dag op aan de grootste van het stel, de spiegelvis (Placidochromis phenochilus lupingu) aan de borstvinnen en inmiddels een week verder missen er stukjes uit de Saulosi (eveneens borstvin), moorrii en SP44 (staartvin). Ook is er een moorii die wat schade aan een schubje op lijkt te zijn gelopen. Althans, er is een schubje wat een beetje wit lijkt.

Ik heb verder geen garnalen of andere beestjes in m'n bak zwemmen. Zien jullie iets uit mijn bestand wat bijterig zou kunnen zijn? Zoals ik al zei lijkt het allemaal vrij vreedzaam met elkaar rond te zwemmen.

Alvast bedankt!
 
Je bak is gewoon veel te klein voor de soorten die je hebt, de combi haps/utaka en mbuna is niet aan te raden (om diverse redenen, o.a. inrichting, voer, bakbezetting, benodigde bakmaat) en de kuhlii hoort er al helemaal niet bij (nogal zielig voor de kuhlii).



Ik plak mijn mbuna stuk even hier, met wat stukjes dikgedrukt die welicht van toepassing zijn bij jouw bak (bij gebrek aan een foto):


Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel/muur liefst tot aan de waterlijn (stenen mogen kalkhoudend zijn, GEEN lavasteen nemen)
3) zandbodem
4) water
(geen hout in een malawi bak, en planten overleven meestal niet)

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol voor een mbuna bak. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2v minimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.


Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.

Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro.

In een 1.5m+ bak kun je ook gaan voor een niet-mbuna bak: Aulonocara's al dan niet in combinatie met "haps". Dan is je inrichting veel meer open zand met wel wat stenenstapels, eventueel een veldje vallisneria, en niet al te veel vissen.


Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.
 
In het kort:

In principe is een meterbak gewoon te klein voor alle malawi cichliden.
Wil je het toch (als je eigenwijs bent, en alleen geschikt voor ervaren cichlidenhouders en moet goed opgezet zijn) dan kan dat met beleid wel goed gaan, met dus alleen keuze uit de bovengenoemde 4 mbuna soorten.

In jouw geval:
Alle vissen eruit, behalve saulosi en caeruleus, de syno's kunnen erbij mits het de 'dwarf' vorm is, anders vind ik ze te groot worden en het is een groepsvis dus 2 is te weinig.

Jouw huidige bestand:
Pseudotropheus Saulosi 1 -> kan (net aan) in een meterbak
Cyrtocara moorii 3 -> heeft een 2m bak nodig!!! Past ook niet goed bij mbuna.
Haplochromis sp44 3 -> is een Victoria cichlide, kan evt wel gecombineerd met Malawi haps/Aulonocara maar deze vis is zeer agressief en de minimum bakmaat is 350 liter voor alleen deze soort (dus grotere bak nodig voor combi met andere vissen). Past dus ook niet goed bij mbuna.
Labidochromis Caeruleus 3 -> kan (net aan) in een meterbak
Placidochromis phenochilus -> 1.5m minimum bakmaat! Past ook niet goed bij mbuna.
lupingu / Tanzania 1 -> 1.2m of beter nog een 1.5m bak nodig

Synodontis petricola 2 -> mits de dwarf vorm en mits je er nog minimaal 2 bijdoet kunnen deze in een meterbak.

Pangio kuhlii 1 -> zoek hier z.s.m. een ander huisje voor anders wordt deze gesloopt door de cichliden!
 
Bedankt voor je vlotte reactie! Het is wel 1m bij 1m bij 60 hoog en aan de voorkant een lengte van ongeveer 130cm, 350 - 380 liter netto inhoud, dus geen klein bakje van een meter bij 30 bij 40 ofzo.

Zo ontzettend jammer dat je dan kennelijk weer verkeerd wordt voorgelicht.
Kunnen ze bij elkaar?
-Wat voor aquarium heb je?
Nou, zo en zo.
-Oh, ja hoor, dat kan makkelijk! Hier zwemmen ze ook samen, kijk maar.

Ik heb er wel een van de grootste Eheim filters op zitten, met 1150 liter per uur ofzo. Verder grote stenen met schuilplekken. Die Kuhlii zit er al zeker 5 jaar in, en lijkt nergens last van te hebben. Verschuilt zich een beetje tussen het plantje dat er groeit. De synodontis is inderdaad de dwarf, ik ben nog steeds op zoek naar nieuwe soortgenootjes, maar destijds zijn ze me verkocht (in een dierenwinkel) als koekoeksmeerval, maar dit zijn het duidelijk niet, met hun kleine oogjes en geringe lichaamslengte.

Dit ook om even aan te geven dat ik niet zo'n mafkees ben die een aquarium koopt, het ding vult met water en stenen enzo, vervolgens een dag later een paar emmers vol vissen erin pleurt en dan begint te janken dat het niet lukt. Er is wel degelijk een redenering en voorbereiding bij komen kijken.

Oh, en je weet dat de Placidochromis phenochilus en lupingu / Tanzania 1 vis is? Omdat je bij beiden een ander advies hebt gegeven?

Dus eigenlijk zeg je, dat de moorii een grotere bak nodig heeft en dat die SP44 te agressief zijn om bij m'n andere vissen te houden? Als eerste oplossing voor het staartenhappen zou ik die laatste er dus uit kunnen halen.

Nogmaals bedankt voor je hulp!
 
Ik zeg dat vrijwel het hele bestand niet past... De combi mbuna-haps is gewoon erg lastig:
mbuna houdt je in een drukbevolkte cq. overbevolkte bak om de agressie te verdelen, ingericht met heeeel veel stenen, en met speciaal voer (vrijwel alleen groenvoer).
De rest van je bestand wil juist wat meer zand, wil absoluut geen drukbevolkte bak en hebben niets aan mbuna voer.
Mbuna eten uiteraard graag mee met het 'vleesvoer' dat de haps nodig hebben, en daar gaan ze dood aan. Meest voorkomende doodsoorzaak bij mbuna is verkeerd (lees 'normaal') voer met als gevolg 'Mbuna bloat'.

Dus hoe hou je ze weg bij 'normaal' voer?

Dat filter is al niet groot voor een 'normale' 160 liter meterbak, mag wel het dubbele zijn of meer voor mbuna, als je alleen gaat voor een paar l44 of aulonoara's o.i.d. dan kan het wel.

Sowieso zou ik OF die l44 houden (als enigste soort, op zich wel leuk want Victoria meer zie je niet zo vaak) OF beide mbuna (en dan aanvullen met andere mbuna, en let op je filter). De syno's kunnen sowieso blijven daar zou ik er dus wel wat van bijkopen, het zijn groepsdieren.

Die kuhlii moet er echt uit, voor welke cichliden je ook gaat van je bestand. Mijn volwassen relatief rustige mbuna slopen met alle liefde een veel grotere en stevigere aal! Bovendien zijn kuhlii's groepsdieren dus 1 is ook om die reden zielig. Plus het lievelingsvoer van kuhlii's rode mug en tubifex enz mogen geen van je cichliden hebben als voer, dus ook daar doe je die vis wat tekort. Maar erger dus, vroeg of laat wordt 'ie gesloopt.

Ik maakte een copy-paste foutje bij de onderste. Je haps hebben gewoon een grotere bak (bodemoppervlakte) nodig. Placidochromis zou <misschien> kunnen als je zorgt voor zichtlijnen, maar dat is in een vierkante bak een stuk lastiger dan in een rechthoekige ook al is de oppervlakte vergelijkbaar. Ik heb zelf te weinig ervaring met Placidochromis om daar wat van te zeggen verder. Mijn keuze in zo'n bak zou wel eerder zijn Aulonocara's ipv Placidochromis, en dan Aulonocara's die vanaf 1.2m kunnen (dus de kleinere en minder agressieve soorten).
 
Afrikaanse Chicliden weet ik weinig van.

Wel weet ik dat Saskia doorgaans veel weet van die materie heeft en al heel wat liefhebbers hier op weg heeft geholpen.

Zou ik me ooit aan de afrikaantjes wagen weet ik wel wie ik om raad zou vragen...

Hoe dan ook. Je kuhli past er er zeer zeker niet bij al was het �maar� om de water parameters te doen. Zoek maar eens uit in wat voor watertypen die beestjes voorkomen....
 
ik ga mee met maurice,

ik zou je aanraden om de raad van saskia te volgen.

zeker betreffende de kuhli, heb wel is videos gezien van de agressie die afrikaanse cichliden (kunnen) hebben. als ze dat op je kuhli afreageren maakt die geen schijn van kans.
 

Terug
Bovenaan